Varselväst

Lundis

New member
Hej!
Har tänkt skaffa mig en bra varselväst att ha på mig då jag är ute och åker.
Helst med blixtlåsknäppning fram. Vet någon var man kan köpa en sådan?
 

Jåke

New member
- Biltema
- Clas Ohlson
- Rusta

Å säkert OKQ8, en stor station brukar ha diverse...

Sen skulle jag nog rekommendera en utan blixtlås fram, det blir ett jäkla fladder och du måste nästan garanterat sy på en knapp eller nåt för att inte dragkedjan ska åka ner av fartvinden.
 
Last edited:

Marie

Banned
eller
- Lantmännen
- Swedol
- Ahlsell
- Eskilstunaboden
många mc-handlare, sportaffärer, järnhandlare eller affärer för yrkeskläder.

För min del har jag föredragit väst med dragkedja. De har hållit bäst i längden. Hittills har det *aldrig* hänt att dragkedjan glidit ner av sig självt...
 

Esquire

New member
SMC har en varselväst för 120kr i webshopen för den som är medlem...

Går också att få med egen ryggtext för 199kr. :D
 

Katarina

Helt okej
SMC har en varselväst för 120kr i webshopen för den som är medlem...

Går också att få med egen ryggtext för 199kr. :D

Jag har en Biltema-väst, den öppnar sig i sidan (kardborreknäppning). :(
Sist var vi ute vid Åkers Styckebruk och gled, min handledare körde före mig för jag hittar ju inte där i krokarna. Jag ser att nåt gult fladdrar i ena sidspegeln och upptäcker att den sitter bara kvar runt halsen och ena armen. Jag ljustutade och hade mig men han såg inget i sina speglar. Så jag svängde in på en gård, knäppte fast den igen och kör vidare. Då dyker min handledare upp rakt emot mig och bara ser så där ordentligt nervös ut. Jag försökte mig på teckenspråk och tecknade nåt om att västen hade fladdrat omkring, högst irriterande med en fladdrande väst kan jag berätta! Nej, Biltemas väst är ingen hit. Kardborren lossnar i sidan och det som ska fästas i västen lossnar. Jag har redan fått limma fast den biten men den lossnar ändå. Bara en tidsfråga tills hela västen fladdrat av mig helt.

Jag är inte heller så smart att jag tar med säkerhetsnålar… ;)
 

PeterH

New member
Har själv under hela sommaren använt mig hos Granngården (fd Odal) inhandlad sådan väst för 99:- och håller bra ihop, har dock börjat flänsa sig något i kantsömmen, men är lätt fixat och denna är av modell kardborre och har funkar fintfint för mig utan mera flader ens i 100 blås.

Kul med detta är att fler och fler börjar använda denna smarta finnes, som jag själv anser vara nära på lika viktig som hjälmen, för dess klart ökade synbarhet bland halvblinda bilförare,,,
 

Lundis

New member
Har själv under hela sommaren använt mig hos Granngården (fd Odal) inhandlad sådan väst för 99:- och håller bra ihop, har dock börjat flänsa sig något i kantsömmen, men är lätt fixat och denna är av modell kardborre och har funkar fintfint för mig utan mera flader ens i 100 blås.

Kul med detta är att fler och fler börjar använda denna smarta finnes, som jag själv anser vara nära på lika viktig som hjälmen, för dess klart ökade synbarhet bland halvblinda bilförare,,,


Har hittat en med blixtlås hos Lillemans i Lund soom funkar bra. Annars tack för alla tips.
 

Gunsan

New member
De västar som SMC har som instruktörsvästar är gigantiska, så lilla jag måste ha den bakofram för att inte tappa den.
Men då blåser blixlåset upp på rakan om man inte tejpar igen det med en rejäl gaffabit.:eek:

Köpte en väst hos IKEA som har kardborre och sitter bra.
Då behöver man inte oroa sig för att repa tanken heller.:rolleyes:
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
De västar som SMC har som instruktörsvästar är gigantiska,

Berör på vilken störrelse man väljar såklart ;)
Dom finns i olika storlekar...

Sen har Trycket tagit fram till Distrikten en ganska läcker Väst i model tight - så den hos SMC Uppsala i veckan på Fjällnoiraträffen _ säkert några som kan posta bilder av västen..
 

bedbrännaren

New member
Gratis hos CAFD Motorcycle Armour

På CAFD Motorcycle Armour får man gratis en riktigt bra varselväst med dragkedja fram. Naturligtvis uppskattar de om man köper något samtidigt om så bara ett par billiga handskar för trehundringen.:D :D
 

Marie

Banned
Sen skulle jag nog rekommendera en utan blixtlås fram, det blir ett jäkla fladder och du måste nästan garanterat sy på en knapp eller nåt för att inte dragkedjan ska åka ner av fartvinden.

Ytterligare komplettering.....

För två veckor sedan körde jag hem från Nürnberg. Givetvis hade jag min varselväst på mig. Med dragkedja fram, och utan några som helst fusk med säkerhetsnål, extra knapp eller liknande. Körde Nürnberg Altstadt -> Rostock Fährhafen på 5 timmar bruttotid (inkl tankstopp och en del Stau) vilket innebar att jag höll 200 - 230 km/h ganska långa sträckor (i stort sett överallt där det var tillåtet:rolleyes: och tekniskt möjligt). Dragkedjan åkte INTE ner av fartvinden då, så nu undrar jag hur fort och länge man måste köra för att den skall åka ner av fartvinden??? :confused:
 

Jåke

New member
så nu undrar jag hur fort och länge man måste köra för att den skall åka ner av fartvinden??? :confused:
Ungefär 10 minuter i farter över 80 km/h på en kurs där man ska hålla koll på deltagare både framför och bakom.

Ju mer upprätt körställningen är och desto bättre kåpa man har, desto mindre är problemet.
 

Svampe

New member
Personligen tycker jag att färgglada kläder från början är bättre.
Men det är klart, vill man bara ha svart, svart och åter svart så kan det vara bra. Men då är man ju inte svartklädd längre.:rolleyes:
 

Marie

Banned
Personligen tycker jag att färgglada kläder från början är bättre.
Men det är klart, vill man bara ha svart, svart och åter svart så kan det vara bra. Men då är man ju inte svartklädd längre.:rolleyes:

Det är väl snarare att ljusare kläder t.ex. neongula blir väldigt fort schaskiga när man kör hoj, och är svåra att få riktigt snygga igen medelst tvätt. En varselväst kostar några tior och den kan man byta en eller två gånger per år utan att behöva gråta blod.

Mina svarta hojkläder tvättar jag sådär var 1000:e-1500:e mil medan varselvästen tvättas betydligt oftare och kasseras efter ett par tusen mil.
För mig är inte den svarta färgen ett modediktat utan ett rent praktiskt övervägande. Jag har väl kört sådär 7000 mil med mina nuvarande kläder, och de hade definitivt vid detta laget sett ut som skam om de inte varit svarta.
Däremot använder jag i stort sett alltid varselväst, och jag har vit hjälm för bästa synbarhet.
 

Svampe

New member
För mig är inte den svarta färgen ett modediktat utan ett rent praktiskt övervägande.
Precis samma skäl som jag har skinnställ i ljusa färger.
Jag har väl kört sådär 7000 mil med mina nuvarande kläder, och de hade definitivt vid detta laget sett ut som skam om de inte varit svarta.
Det går att hålla skinnställ hyffsat rena enkelt. Torka med en fuktig handduk lite då och då.

Jag är väl inte som andra, jag förknippar gula västar med vägarbeten och att det har hänt något på vägen. Ju fler gula västar jag ser desto mindre reagerar jag på dem. Jag är inte säker på att överdrivet användande av dem är bra.
 

Marie

Banned
Precis samma skäl som jag har skinnställ i ljusa färger.

Det går att hålla skinnställ hyffsat rena enkelt. Torka med en fuktig handduk lite då och då.

Jag är väl inte som andra, jag förknippar gula västar med vägarbeten och att det har hänt något på vägen. Ju fler gula västar jag ser desto mindre reagerar jag på dem. Jag är inte säker på att överdrivet användande av dem är bra.

Våt handduk funkar inte så värst bra på textilställ, och något annat än textil med funktionsmembran reflekterar jag inte över eftersom jag kör i alla väder i stort sett dagligen. Saltblandad snömodd och läder är ingen höjdare, det räcker med stövlarna i det fallet....

Dessutom är det svårt att ha vanliga "civila" kläder under ett skinnställ, de är ju så tajt sydda. Sen har jag en känsla av att ett skinnställ som används dagligen i alla väder från svettdrivande sommarhetta i medelhavsområdet till svinkall skånsk blötvinter ganska snabbt får en helt annan arom än smultron, om man så säger. Textil kan maskintvättas och innerfodren passerar ofta genom tvättmaskinen...

Nu kanske du lättare förstår mitt val att använda varselväst?
 

Tyrannosaurus

New member
Varselvästar i all ära, de är säkert bra för synligheten, men det finns ett men. Det är inte vackert. Man ser ut som en vägarbetare och det är nog inte så många hojåkare som skulle ta på sig en dylik tingest, däribland jag, oavsett hur säkert det är.

Påminner lite om filmen "Sällskapsresan 2" med Lasse Åberg när researrangörerna hade likadana kläder som soppåkarna:
- "Hej kollega" :D

Folk köper snygga skinnställ och grejer och så döljer man det med en ful väst.
Det är som om man köper en bil med snygg flådig skinnklädsel och sen täcka det med en grå sliten filt.

Håller med om SMC:s uttalande. Dom som vill ha varselväst och se ut som en vägkon får väl gärna ha dom om dom vill. Men lag, Nej tack!
http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=2985

Som jag ser det har varselväster två huvudsakliga funktioner i det civila:
1. En liknande säkerhetsprodukt som varningstriangeln vid punka på bilen eller liknande där man måste vara ute och röra sig i trafiken.
2. Vid mc-kortegekörning och liknande kan funktionärerna har västar så man känner igen dom.
 

Svampe

New member
Som jag ser det har varselväster två huvudsakliga funktioner i det civila:
1. En liknande säkerhetsprodukt som varningstriangeln vid punka på bilen eller liknande där man måste vara ute och röra sig i trafiken.
2. Vid mc-kortegekörning och liknande kan funktionärerna har västar så man känner igen dom.

Där fick du med det jag är rädd för, om alla har varselväst pga lagstiftning så är det ingen som tolkar det som att det har hänt något. Då har den tappat sin funktion och är enbart fladdrig och ganska ful.
 

Sun King

New member
Varselväst, nej tack!

Varselvästar i all ära...
Håller med om SMC:s uttalande. Dom som vill ha varselväst och se ut som en vägkon får väl gärna ha dom om dom vill. Men lag, Nej tack!
http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=2985

Som jag ser det har varselväster två huvudsakliga funktioner i det civila:
1. En liknande säkerhetsprodukt som varningstriangeln vid punka på bilen eller liknande där man måste vara ute och röra sig i trafiken.
2. Vid mc-kortegekörning och liknande kan funktionärerna har västar så man känner igen dom.

Jag instämmer.
Min spontana inställning stämmer överens med SMC's: "Motorcyklisterna syns, det är bilförarna som inte ser oss!" Problemet blir än värre när de bilister som faktiskt ser dig blir vana vid din gula (FULA) väst. Då syns du än mindre.

Vi är mycket utsatta på mc och det är inte ofarligt att köra hoj. Jag vill påstå att chansen att råka ut för en singelolycka är långt större än att bli "räddad" av en varselväst. Visst måste vi vara på alerten och aktiva i trafiken men en rädd förare är aldrig en bra förare, Vare sig i bil eller på MC.

Den bilisten som inte ser dig utan väst ser dig inte med väst heller. Hur vi synliggör oss i trafiken beror till en del på eget beteende.

Även om jag idag kör med en laglig dämpning så finns det en sanning i "loud pipes save lifes".

Ride on.
 
Top