Varselväst eller inte?

Peter_BumBum

New member
Snart blir det som sopåkarna i Sällskapsresan 2 - Snowroller säger till reseledarna: Hej kolleger.

De togs ändå först fram för att arbetare vid vägarna skulle synas.

Det har blivit för mycket av det här med västar, nu är man så invand av dem att man nästan inte reagerar ändå.
Framifrån så syns de inte särskilt bra när man kör, halva hojen täcker ju ändå västen, antingen visiret eller själva hojen.

Det tycker i vart fall jag.

Är själv vägarbetare och dessa västar/färger är för våran säkerhet samt för räddningstjänst och polis. Ser tyvärr många mc-åkare som har en övertro till dessa västar och samtidigt är De mycket dåliga mc-förare.
Kör själv med ljusa färger,- röd/vitt ställ och röd/vit hjälm samt ljus röd Ducati.
- "OCH SNÄLLA SNÄLLA SNÄLLA" -Våga Vägra Svarta ställ och hjälmar,-Då höjer vi våran egen säkerhet med 100%

MVH Peter Johansson

Hellman

New member
Är själv vägarbetare och dessa västar/färger är för våran säkerhet samt för räddningstjänst och polis. Ser tyvärr många mc-åkare som har en övertro till dessa västar och samtidigt är De mycket dåliga mc-förare.
Kör själv med ljusa färger,- röd/vitt ställ och röd/vit hjälm samt ljus röd Ducati.
- "OCH SNÄLLA SNÄLLA SNÄLLA" -Våga Vägra Svarta ställ och hjälmar,-Då höjer vi våran egen säkerhet med 100%

MVH Peter Johansson

En Ducati är den mest trafiksäkra hojen, den är röd och snygg så att alla ser den... :D Snygg hoj du har föressten! ;)

Som jag sagt innan tycker jag också det är en övertro till varselvästen. SAMT att den oftast inte hjälper framifrån nämnvärt, speciellt inte på en tourer med stor kåpa.

Helljus, ljustuta och ljus hjälm är enligt mig bättre. Blinkar folk till dig har de iaf sett dig.

jan-olovj

Active member
En Ducati är den mest trafiksäkra hojen, den är röd och snygg så att alla ser den... :D Snygg hoj du har föressten! ;)

Som jag sagt innan tycker jag också det är en övertro till varselvästen. SAMT att den oftast inte hjälper framifrån nämnvärt, speciellt inte på en tourer med stor kåpa.

Helljus, ljustuta och ljus hjälm är enligt mig bättre. Blinkar folk till dig har de iaf sett dig.

När jag körde med helljus på Dragstaren så reagerade aldrig någom mötande bilist, annat är det med Varaderon, det går inte många möten förr än jag får irriterade bilisters ljustuta i nosen. Altså syns jag bättre två lyktor samt bättre reflektorer måste vara skilnaden.

P-O Noren

New member
För att hålla sig till vanan att alltid försöka fundera kommer här en teori:

Stridsmålade ansikten, respektive ansiktsmask inom militär och polisiär verksamhet har ett beprövat och effektivt syfte. Vi människor är djur, ledsen vänner men så är det. En av de mest djupliggande instinkterna för ett djur som möter ett annat av samma art är att omedelbart tolka den individens avsikter. Detta gör människan genom att studera andra människors ansiktsutryck. När det kommer en situation som är hotfull så försöker en stressad hjärna att tolka den agressiva individens ansiktsutryck.

Har man då stridsmålning eller ansiktsmask så tar det några extra sekunder för den stressade individen att agera, man låser deras handlingsförmåga genom att spela på denna instinkt.

Nu till min slutsats/fundering:
Det är möjligt att svarta hjälmar med spegelvisir (har en själv:eek:) kan påverka i en snabb och farlig situation i trafiken. Hur klokt är det egentligen att medvetet förvirra bilisten i korsningen?

Hjälmar med målning av ett hotfullt kranium är kanske inte optimalt. Är det någonstans inom dessa funderingar som en hjälm med vit färg är att föredra framför svart?

Kanske det är så att man har lättare att acceptera en vit hjälm mot en svart?

Själv upplever jag skillnad med vilket visir jag har, om detta medger ögonkontakt eller ej. I england är vad jag förstår hjälmar som inte medger ögonkontakt godkända. Eftersom jag själv har svårt för solljus, kommer jag nog alltid köra med solglasögon...
:cool:

Jag har letat och hittar en del forskning/kunskap riktad mot stridsmålningar, men inget om denna effekt på hjälmar.:confused:

Sist vill jag bara lägga till i debatten att reflexväst absolut inte är förbehållet vägarbetare, räddningstjänst och polis. Som lagarna och transportstyrelsens intentioner är skrivna är dom till för oskyddade trafikanter. Vägarbetare har många regler kring vistelse i trafikmiljö, där reflexväst bara är en del av detta. Koner, blinkande lampor lastbilar med deformationszon bak, möjlighet att sätta ner hastighet osv. Polis och räddningstjänst har samma utvidgade möjligheter, med tillägg av blåljus och att dom som regel spärrar vägen vid arbete. Så är det i verkligheten, vi ska nog inte försöka beskriva verkligheten på nåt annat sätt än det är.

-ah

New member
*snip* jag anser att det är min - liksom alla andra trafikanters förbannade plikt - att hålla ögonen öppna när man sitter bakom ratten eller styret.
*snip*

Vad hände med begreppet "personligt ansvarig" för sina handlingar och beslut?

Varken det ena eller det andra lär ju vara av större värde när det väl smälld.

DearHunter

New member
Sedan vill man verkligen synas så köper man en blå/vit BMW-MC, skaffar vit hjälm och svart/gult textilställ. Jag GARANTERAR att ALLA kommer se dig. Man kan ju undra varför... :rolleyes:

Jag har gjort det (oavsiktligt) och det räcker med stället och den vita hjälmen. :eek:

Visst är det så. Tyvärr så inträffar det att plötsligt så är det en massa bilar som håller 65 km/h istället för 75-80 på 70-vägen. Det stoppar upp trafikrytmen.
Förra veckan så körde en äldre tant in mot kanten framför mig och stannade snällt. Jag fick en mycket förvånad blick när jag sakta körde förbi och log mot henne. :D

Chopperbyggarn

New member
Jag har gjort det (oavsiktligt) och det räcker med stället och den vita hjälmen. :eek:

Visst är det så. Tyvärr så inträffar det att plötsligt så är det en massa bilar som håller 65 km/h istället för 75-80 på 70-vägen. Det stoppar upp trafikrytmen.
Förra veckan så körde en äldre tant in mot kanten framför mig och stannade snällt. Jag fick en mycket förvånad blick när jag sakta körde förbi och log mot henne. :D

:D:D Livet är underbart ibland:D:D

MC-polis i Buenos Aires klädd i svart skottsäker väst och kör svart Polismotorcykel....slår vad om att Argentinarna ser denna svartklädda mc- polis lika väl som vi ser våra blå/vita MC-poliser...vad tror ni?
Kanske är det så att vi lättare ser det som vi är lite rädda för o då i synnerhet personer som kan utöva makt över oss?

Anders.J

Hellman

New member

Liknande effekt som att klä ut sig till fartkamera alltså. :D

Blazer

New member
Vilse i svampskogen?

Nu kan man börja snacka om inflation i reflexvästar. :confused:

”Polisens nya råd: Ta med reflexväst när du ger dig ut
Polisen har tröttnat på att leta efter svampplockare.
Här är ”modetipset” som sparar dig obehag – och samhället miljoner.
– Följer du råden så hittar vi dig om du går vilse, säger Börje Öhman på Västernorrlandspolisen. ”

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5652571.ab

Hellman

New member
Unna sig en GPS kanske om man har för vana är irra bort i svampskogen... :p

Tänkte också klaga på detta:

"– Många tycker att det är lite skämmigt att gå omkring i reflexväst,"

Skämmigt är inget ord, men såg sedan att det troligen var ett citat. Skit också... :D

Nästa aftonbladsscoop är väl "Bert rasar över reflexvästchock".

Kenneth

New member
Bilister kanske skulle börja ägna sig åt att köra bil istället för att syssla med allt annat, så hade vi på hoj nog synts utan västar och reflexer!
En effekt av att västar blivit populärare märkte jag av ifjol när jag var handledare åt min syster som tog sitt mc-kort. Trots att vi köpt reflexväst med stort tryck övningskör på ryggen så var det nog inte många som tänkte på att hon övningskörde.
Var inte många som visade hänsyn till att hon va ny på hoj i trafiken iallafall!
Så min åskit är att kan man inte se en hoj närma sig med vanligt halvljus på så borde man nog gå till optikern!

-ah

New member
Bilister kanske skulle börja ägna sig åt att köra bil istället för att syssla med allt annat, så hade vi på hoj nog synts utan västar och reflexer!
En effekt av att västar blivit populärare märkte jag av ifjol när jag var handledare åt min syster som tog sitt mc-kort. Trots att vi köpt reflexväst med stort tryck övningskör på ryggen så var det nog inte många som tänkte på att hon övningskörde.
Var inte många som visade hänsyn till att hon va ny på hoj i trafiken iallafall!
Så min åskit är att kan man inte se en hoj närma sig med vanligt halvljus på så borde man nog gå till optikern!

Egentligen handlar det inte om att synas utan att se.
Omedvetet sorterar många bort sån't som inte omedelbart utgör nåt hot inne i plåtlådan; små barn på trehjulingar, rullatormaffior och motorcyklar.
Det går att träna upp sig och notera vad rör sig ikring, och det klarar de flesta av. Men blindstyren lär väl alltid förekomma, även i trafiken.
Mobiltelefoner tillkommer som ytterligare störningsmoment, men den industrin är antagligen för värdeful för svensk ekonomi att den tillåts ha något inflytande på noll-visioner.

Att ta färg efter nåt farligt, som en geting eller kanske rentav en polis, brukar väcka även dolda instinkter till livs.
I fortsättning av varselfärger vore det kanske en ide att montera ljuskällor med starkt blått sken? ;)

jan-olovj

Active member
Jag har beställt en diodlampa till possitionsljuset och den är blå och effekten skall motsvara en tio watts halogen, jag få se hur det går, kanske fabror blå inte gillar det men då får jag väll byta tillbaks.

Kenneth

New member
Jag har beställt en diodlampa till possitionsljuset och den är blå och effekten skall motsvara en tio watts halogen, jag få se hur det går, kanske fabror blå inte gillar det men då får jag väll byta tillbaks.

Har du otur så blir det böter!
Kompisen hade bytt ut till blå positionslysen på sin hoj, han blev några hundra fattigare när han blev stoppad!
Endast utryckningsfordon fick ha blått lyse fick han reda på av konstaplen som stoppade han!

jan-olovj

Active member
Numer ser man ju massor av bilar som har blått possitionsljus. Jag hoppas att ljuset kommer att synas ännu bättre med en blåare nyans, få se om det funkar.