För att hålla sig till vanan att alltid försöka fundera kommer här en teori:
Stridsmålade ansikten, respektive ansiktsmask inom militär och polisiär verksamhet har ett beprövat och effektivt syfte. Vi människor är djur, ledsen vänner men så är det. En av de mest djupliggande instinkterna för ett djur som möter ett annat av samma art är att omedelbart tolka den individens avsikter. Detta gör människan genom att studera andra människors ansiktsutryck. När det kommer en situation som är hotfull så försöker en stressad hjärna att tolka den agressiva individens ansiktsutryck.
Har man då stridsmålning eller ansiktsmask så tar det några extra sekunder för den stressade individen att agera, man låser deras handlingsförmåga genom att spela på denna instinkt.
Nu till min slutsats/fundering:
Det är möjligt att svarta hjälmar med spegelvisir (har en själv
) kan påverka i en snabb och farlig situation i trafiken. Hur klokt är det egentligen att medvetet förvirra bilisten i korsningen?
Hjälmar med målning av ett hotfullt kranium är kanske inte optimalt. Är det någonstans inom dessa funderingar som en hjälm med vit färg är att föredra framför svart?
Kanske det är så att man har lättare att acceptera en vit hjälm mot en svart?
Själv upplever jag skillnad med vilket visir jag har, om detta medger ögonkontakt eller ej. I england är vad jag förstår hjälmar som inte medger ögonkontakt godkända. Eftersom jag själv har svårt för solljus, kommer jag nog alltid köra med solglasögon...
Jag har letat och hittar en del forskning/kunskap riktad mot stridsmålningar, men inget om denna effekt på hjälmar.
Sist vill jag bara lägga till i debatten att reflexväst absolut inte är förbehållet vägarbetare, räddningstjänst och polis. Som lagarna och transportstyrelsens intentioner är skrivna är dom till för oskyddade trafikanter. Vägarbetare har många regler kring vistelse i trafikmiljö, där reflexväst bara är en del av detta. Koner, blinkande lampor lastbilar med deformationszon bak, möjlighet att sätta ner hastighet osv. Polis och räddningstjänst har samma utvidgade möjligheter, med tillägg av blåljus och att dom som regel spärrar vägen vid arbete. Så är det i verkligheten, vi ska nog inte försöka beskriva verkligheten på nåt annat sätt än det är.