När jag var liten fick jag lära mig att vägen var till för bilar och inte var någon lekplats.
Visst nu är det nog ganska lätt hänt att man som liten är nyfiken på den där hårda gråa ytan med alla blanka fina bilar.
Men ändock tycker jag att föräldrarna har ett visst ansvar att vaka över sina små och lära dem vad som gäller när de blir för stora för att "hålla koll" på. Det tror jag är det bästa.
Jag quotade dig men svaret är menat för alla i tråden.
Känns lite suspekt att läsa denna tråd där merparten menar att varningsskyltar och varningssignaler har tappat betydelse.......
Betyder det att man ignorerar faktumet "varför" skyltarna/leksakerna har ställts ut?
Som småbarnsförälder handlar om det inte om dålig pli eller hur väl man har lärt dem.
Barn förstår bara inte bättre. Hur man än försöker vaka eller bevaka dem, så kan man inte lyckas jämt.
Ska man behöva fixa ett fort med höga staket för att kunna bo kvar?
Låter det högt eller annorlunda, så springer barnen dit för att titta.
Rullar fotbollen iväg över gatan, så jagar de efter den.
Att köra "för" fort i tätbebyggt område och framförallt inom 30-sträcka,
är att fullkomligt be om problem.
VI bor vid en 30-sträcka där det, mer eller mindre, alltid körs för fort.
Jag har provat med att prata med bilister, hota bilister, hytta med näven, placera ut leksaker, rulla ut en boll i sakta fart(med god marginal såklart).
Bollen körde en tant över med bilen, för hon var upptagen med att prata i telefonen.
Tur att inte mina barn jagade efter den bollen....
Ang leksakerna, så stannade en familj och flyttade in dem så de inte skulle bli påkörda och satte sedan av i sitt höga tempo igen.
Nu är vi massor med barnfamiljer här i vårt område och även flera med motorintresse, så vi klarar oss ganska bra här ändå då våra barn är vana vid höga motorljud och häftiga maskiner.
Men orolig är man ändå.
För det verkar inte som att sunt förnuft, eller att ta det lugnt i barntäta områden, är speciellt vanligt längre.
Som jag sade till en förare jag stoppade på gatan:
-Vill du hellre att jag stoppar dig EFTER att du har kört på mitt barn?
Nej, jag är ingen polis eller beter mig som en.
Dock jag bryr mig om mina barn VÄLDIGT mycket och om det krävs att stoppa en bil och försöka tala någon tillrätta, då gör jag det.
OM jag har missförstått tråden, ber jag om ursäkt.
Men det verkar på innehållet som att fler av Er anser att det är fel att på egen hand försöka få folk att ta det lugnt.
Och att dessa åtgärder gör att folk struntar i skyltarna och ignorerar faktumet att man
borde ta det lugnt just där.