Varningssignaler i trafiken

Gert K

New member
Som ni säkert har sett i mindre samhälle har folk sen några år tillbaka satt ut trehjulingar eller andra barn leksaker för att hastigheterna ska sänkas förbi deras hus.
Det är ju tråkigt att folk har gjort bra varningssignaler till något som man inte reagerar lika mycket för längre (tyvärr) som när det ligger bollar och barncyklar vid husen.

Precis som det gamla ordspråket om pojken som ljög och skrek "vargen kommer, vargen kommer" men vargen kom aldrig och sen när vargen kom på riktigt och pojken skrek "vargen kommer, vargen kommer" så trodde ingen på honom.

Är det bara jag som reflekterat på detta?
 
Last edited:

Hasse-VTX

New member
Håller helt med dig säker massa stadsbor som flyttat till landet, som tror att de vet hur det ska vara. O då blir det helt fel!
 

tersan

New member
Japp, har noterat det både i Östergötland och nu i Skåne. Och jag får väl erkänna att jag tar dem för vad de är... dvs en barnpryl som pappa/mamma ställt vid vägkanten. Skrämseleffekten försvinner redan andra gången man ser samma trehjuling på exakt samma ställe...
 

PeterH

New member
Håller med om detta med som på senare tid också uppmärksammat denna "trend" som förekommer allt mer och där grundtanken kanske inte alla gånger går hem.

Mycket med är väl beroende på hur folk allmänt tänker och med vad för den delen. Men visst som nämt så försvinner kanske delar av skrämseleffekten om man nu passerar samma plats flertalet gånger och samma prylar placerade på exakt samma ställe. Helt klart.

Med vanligt på temat är med utplacerade små djurfigurer i olika format ofta små katter precis invid vägkanten, så visst reagerar man till något även om man där passerar flertalet gånger.
 

Thomas_7i

New member
När jag var liten fick jag lära mig att vägen var till för bilar och inte var någon lekplats.
Visst nu är det nog ganska lätt hänt att man som liten är nyfiken på den där hårda gråa ytan med alla blanka fina bilar.
Men ändock tycker jag att föräldrarna har ett visst ansvar att vaka över sina små och lära dem vad som gäller när de blir för stora för att "hålla koll" på. Det tror jag är det bästa.
Samt små svarta siluetter av smådjur som tex katter. Man reagerar alltid när man ser en sådan. Passerar en sådan på väg till jobbet varje dag och jag "lär mig" aldrig att den är där, trots att jag vet om det.
 

Lason

New member
Barn har inte på vägen att göra som sagt.

Men jag har också lagt märke till dedär grejerna.

När jag körde budbil för några år sen så hade dom lärt sig på ett ställe, så varje dag dom kom hem från jobbet så hade dom flyttat låtsaskatterna en bit, så dom stog aldrig på samma ställe.
 

Hasse-VTX

New member
Snart är bara för ordningsmakten att åka längs småvägarna o håva in pengar dessa leksaker borde räknas som nedskräpning, om de ligger utanför tomtgränsen.




Håll i engångsgrillar och matförpackningar i sommar – nu kan polisen bötfälla skräpsyndare direkt på plats. Den 10 juli träder en lagförändring i kraft som ger polisen möjligheten att ge ordningsbot när någon skräpar ner. Enklare skräp bötfälls med 800 kronor, större mängder skräp eller sådant som innehåller miljöfarliga ämnen som tändvätska efter grillkvällen kan innebära fängelse i upp till ett år.
– Det är ett nytt och bra verktyg i vår verktygslåda, särskilt i arbetet för en renare stad, säger Ola Severinsson, närpolischef i Växjö.
Bötfällningen av skräpsyndare kommer att förankras i polisens dagliga verksamhet.
– När vi ser det på plats så kommer vi givetvis att ge en bot, säger han.
Exempelvis har polisen nu rätt att stanna en bil som kastar ut matförpackningar eller likande från bilen.
Anna Telje (M) är ordförande i tekniska nämnden och hon välkommnar de nya böterna, men hon saknar ett par faktorer.
– Den nya lagen ger stora möjligheter, men jag tycker det är synd att den inte omfattar allt, säger hon och syftar på att småskräp som cigarettfimpar, bussbiljetter och godispapper inte kommer att bötfällas.
– Visst, jag förstår argumentet att man kan råka tappa en busbiljett, men att slänga en cigarettfimp är ett otyg och det borde vi kunna komma åt, säger hon och fortsätter:
– Jag hade sett fram emot att kunna säga till folk på stan, men nu kan man inte göra det för allt.
Enligt henne är bötesbeloppen likväl ett steg i rätt riktning för en renare stad.
Nästa steg kan vara kampanjer eller att inleda samarbete med parkeringsvakterna om lagen till- låter det. Dessutom behöver soptunnor rustas upp och bytas ut. Sådana kraftansträngningar påbörjas dock först till hösten.
– Jag vill jobba med en attitydfråga och den här lagen har ett stort symbolvärde.
Ola Severinsson håller med:
– Det är inte risken att få böter som ska få folk att sluta skräpa ner utan det krävs en attitydförändring.
 
Last edited:

LC4ever

New member
Tycker även skyltarna med "Varning för lekande barn" har börjat tappa sin betydelse. De sitter så tätt att det knappast finns sträckor där barn inte leker.
I Danmark ställer de ut siluetter i naturlig storlek föreställande MC-polis, får verkligen folk att sakta ner. Naturligtvis flyttar de runt dessa så att man inte skall vänja sig. Något för svenska polisen kanske?
 

Ove 60+

Active member
:confused: Även jag har funderat på alla gamla rostiga trehulingar som står, år efter år vid samma grind.

Ser en cynism i att ha en skylt med "LEVANDE BARN" vid vägen och ungefär samma med cyklar och trehjulingar.

Är det inte en naturlig sak att ta det lugnt vid bebyggelse? De gånger det kommit ut ungar, tanter eller katter på vägen så jag fått bromsa/väja har det varit på ställen som varit oskyltade.

En rostig barncykel som står vid vägen kan uppfattas som att barnet har växt upp, flyttat hemifrån och inte längre behöver den. :rolleyes:

:D Bästa skylten: En trekant med en tupp + tilläggstavla under-"GALNINGAR HELA DAGEN". :cool:
 

Zopilote

New member
Har sett ett par andra roliga alternativ:

"Akta: Tama djur och vilda ungar!!!"

"Skit i barn och katter, varning för Husse!"
 

Catman

Just for the fun of it...
När jag var liten fick jag lära mig att vägen var till för bilar och inte var någon lekplats.
Visst nu är det nog ganska lätt hänt att man som liten är nyfiken på den där hårda gråa ytan med alla blanka fina bilar.
Men ändock tycker jag att föräldrarna har ett visst ansvar att vaka över sina små och lära dem vad som gäller när de blir för stora för att "hålla koll" på. Det tror jag är det bästa.

Jag quotade dig men svaret är menat för alla i tråden.
Känns lite suspekt att läsa denna tråd där merparten menar att varningsskyltar och varningssignaler har tappat betydelse.......
Betyder det att man ignorerar faktumet "varför" skyltarna/leksakerna har ställts ut?

Som småbarnsförälder handlar om det inte om dålig pli eller hur väl man har lärt dem.
Barn förstår bara inte bättre. Hur man än försöker vaka eller bevaka dem, så kan man inte lyckas jämt.
Ska man behöva fixa ett fort med höga staket för att kunna bo kvar?
Låter det högt eller annorlunda, så springer barnen dit för att titta.
Rullar fotbollen iväg över gatan, så jagar de efter den.

Att köra "för" fort i tätbebyggt område och framförallt inom 30-sträcka,
är att fullkomligt be om problem.

VI bor vid en 30-sträcka där det, mer eller mindre, alltid körs för fort.
Jag har provat med att prata med bilister, hota bilister, hytta med näven, placera ut leksaker, rulla ut en boll i sakta fart(med god marginal såklart).
Bollen körde en tant över med bilen, för hon var upptagen med att prata i telefonen.
Tur att inte mina barn jagade efter den bollen....
Ang leksakerna, så stannade en familj och flyttade in dem så de inte skulle bli påkörda och satte sedan av i sitt höga tempo igen.

Nu är vi massor med barnfamiljer här i vårt område och även flera med motorintresse, så vi klarar oss ganska bra här ändå då våra barn är vana vid höga motorljud och häftiga maskiner.
Men orolig är man ändå.
För det verkar inte som att sunt förnuft, eller att ta det lugnt i barntäta områden, är speciellt vanligt längre.

Som jag sade till en förare jag stoppade på gatan:
-Vill du hellre att jag stoppar dig EFTER att du har kört på mitt barn?

Nej, jag är ingen polis eller beter mig som en.
Dock jag bryr mig om mina barn VÄLDIGT mycket och om det krävs att stoppa en bil och försöka tala någon tillrätta, då gör jag det.

OM jag har missförstått tråden, ber jag om ursäkt.
Men det verkar på innehållet som att fler av Er anser att det är fel att på egen hand försöka få folk att ta det lugnt.
Och att dessa åtgärder gör att folk struntar i skyltarna och ignorerar faktumet att man borde ta det lugnt just där.
 

LC4ever

New member
VI bor vid en 30-sträcka där det, mer eller mindre, alltid körs för fort.

Vi har också en 30-sträcka genom vårat bostadsområde fram till skolan.
För ett antal år sedan gjorde polisen och kommunen en kontroll av denna sträcka.
Gissa vilka det var som körde för fort?
Jo, de barnfamiljer som bor i området! :eek:

Dvs samma folk som klagat över hastigheten och beställt kontrollen var de som åkte fast!
 

Catman

Just for the fun of it...
Vi har också en 30-sträcka genom vårat bostadsområde fram till skolan.
För ett antal år sedan gjorde polisen och kommunen en kontroll av denna sträcka.
Gissa vilka det var som körde för fort?
Jo, de barnfamiljer som bor i området! :eek:

Dvs samma folk som klagat över hastigheten och beställt kontrollen var de som åkte fast!

Så kommer det att bli här med....fast de bor i grannkvarteret.
Inga samtal har hjälpt med dem tyvärr.
Jag struntar i om det går 40kmh... Det är HUR fordonet framförs.

Hemtjänsten kommer på 2 hjul genom kurviorna här bland häckar och korsningar (lite överdrivet).
Kommunen vill inte göra 4-vägs-stopp här eftersom det "förstör" flödet då.

Till slut står man där med egna metoder att göra trafikanterna uppmärksamma.
En del bra, en del dåliga metoder.
Vi har tillochmed parkerat bilarna i zick-zack på varje sida av gatan för att få dem att sakta ner. Hjälpte föga utan det blev bara en massa skäll, tutande och sen kom P-vakterna....

Jag håller med om att det mister sin "varning" om samma saker står på samma plats hela tiden.
Men om ni/vi börjar bli så luttrade att man genast tänker på utplacerade saker saker när man kommer åkandes, då är man förmodligen ganska avtrubbad.

mina 50 öre
 

tersan

New member
Jag håller med om att det mister sin "varning" om samma saker står på samma plats hela tiden.
Men om ni/vi börjar bli så luttrade att man genast tänker på utplacerade saker saker när man kommer åkandes, då är man förmodligen ganska avtrubbad.
Men det ÄR ju utplacerade saker...

Jag kanske är konstig, men jag tar det lugnt genom samhällen och förbi "barnhus", samtidigt som jag tycker att det är fånigt och i en del fall direkt olämpligt att ställa ut saker vid och på vägen (det har ju förekommit att boende häller ut grus, t ex...).

Frågan kanske är hur man får tillbaka det sunda förnuftet hos trafikanter? Om det nu har funnits nåt... :confused:
 

Ove 60+

Active member
Men det ÄR ju utplacerade saker...

Jag kanske är konstig, men jag tar det lugnt genom samhällen och förbi "barnhus", samtidigt som jag tycker att det är fånigt och i en del fall direkt olämpligt att ställa ut saker vid och på vägen (det har ju förekommit att boende häller ut grus, t ex...).

Frågan kanske är hur man får tillbaka det sunda förnuftet hos trafikanter? Om det nu har funnits nåt... :confused:

:) Håller med du! Det finns en massa ställen där det stått barncyklar och trehjulingar i kanske 10 år. Den enda person som jag sett vid en välskyltad och trehjulingsförsedd husgrupp var en tant som förlängesen passerade den ålder när kvinnor upphör att vara fertila. men det är kanske barnbarn på besök som avses med skyltningen?

Det bästa vore om allas attityd vore sådan att vi tar det lugnt vid begyggelse. Men som det stod i ett tidigare inlägg: Det är oftast dom som bor i området som buskör. :rolleyes:
 

Hellman

New member
Mycket bra inlägg

Du har väldigt bra åsikter! Och förvandlar dom till fina inlägg.

Även om Eric Carr var Kiss bästa trummis ever! :D

Åter till ämnet:
Jag kan tulla på hastighetsgränserna ibland, men aldrig i helvete på 30-50 sträckor och aldrig när det finns hus i närheten.
 

Gert K

New member
Jo Catman, du har nog missförstått mig.
Mitt inlägg är inte något försvar för dem som håller en hög hastighet genom samhälle eller förbi hus.
Utan bara hur man tar bort naturliga varningssignaler genom att placera ut dessa leksaker.

Som ett exempel menar jag:
Du kör på en väg där det finns en skylt som varnar för tex. rådjur.
Du kanske sänker hastigheten något men inte lika mycket som om det hade stått ett levande djur vid kanten, eller hur?
Men ställ ett uppstoppat djur där och låt det stå där år efter år, hur många som kör där dagligen hade reagerat då efter en tid?

Samma sak vid ett hus, du sänker hastigheten något men inte lika mycket som om där finns riktiga barn i närheten (vid ett normalt beteende).

Sen finns där ju alltid dem avarter som kanske t.o.m. drar upp den på bakhjulet eller gasar lite extra just för att imponera för barnen som finns i närheten.

Mitt inlägg är mao. inget försvar för dem som kör fort.
 
Top