Varningsblinkers

Motormannen

New member
Tycker de flesta motorcyklar med varningsblinkers är uppbyggda på ett lite märkligt sätt, nämligen att de inte fungerar såvida man inte har tändningen påslagen och då finns det väl risk att batteriet dras ur på ganska kort tid eller ska det inte göra det om man byter till parkeringsljus eller inget ljus alls förutom varningsblinkersen? Ofta är det ju en massa annan elektronik som jobbar när tändningen är på t.ex diagnostiken för ABSen?

Alternativt kan man ju ha motorn igång men förutom reglerna för tomgångskörning och förbrukad bensin helt i onödan så krävs det ju att man är placerad på hojen med sidostödet uppe och därifrån kan man ju inte laga punktering, byta en glödlampa eller vad man nu har för fel på hojen?

På de flesta bilar fungerar ju varningsblinkersen även utan nyckel i tändningslåset!
 

Tobbe L

New member
Ibland är det så, att du måste aktivera varningsblinket med nyckeln påslagen, när du vrider av nyckeln, fortsätter varningsblinkersen att fungera. Detta troligen för att ingen "obehörig", skall kunna slå på varningsblinket, när hojen står parkerad.

Hej hopp
Tobbe L
 
Last edited:

timm

New member
På min Sukka finns ett "parkeringsläge", ytterligare ett snäpp längre vänster om där styret är låst. Måste således låsa styret, vrida ett knäpp till på nyckeln, varvid positionsljuset tänds - då funkar även varningsblinkers. Hojen är i detta fall låst och nyckeln borttagen ifall jag skulle behöva knalla därifrån.

Har dock bara använt varningsblinken vid ett tillfälle när jag stannat och jagade fatt på en stackars vovve som förirrat sig ut på vägen från ett närliggande hus.
 

NeXTer

New member
Min Honda Deauville fungerar som Tobbe beskriver. Trodde de flesta maskiner fungerade på motsvarande vis.
 
Top