Varning för tejpen efter kurs

dlgvrg

New member
Jag kraschade på Gelleråsen och det tog någon eller några veckor innan jag tog bort tejpen från hastighetsmätaren. Den har nu blivit ett med plasten och gjort permanent skada så det är grumligt dvs det ser immigt och repigt ut. Väldigt irriterande och onödigt.

Tidigare kurser har jag tagit bort tejpen direkt och inte haft några bekymmer.

Jag föreslår att det blir en punkt i checklistan för kursdagarna att påminna deltagarna på slutet att ta bort tejpen för att slippa skador samt att även berätta detta vid besiktningen och på förarmötet.

Vet någon om man kanske kan polera/slipa ner plasten med en dremel så det blir klar sikt igen? Eller förvärrar jag det då bara...
 

gundj

New member
Tandkräm eller i svârare fall Autosol.
Sminkpads (eller vad det nu kan heta) brukar vara bra pâ trânga ytor.
 

Thundercat

New member
Normalt sett så säger nog alla instruktörer vid slutet av dagen att man inte skall glömma ta bort tejp på backspeglar och hastighetsmätare. Detta då de flesta faktiskt kör från banan på allmän väg.
Ditt problem uppstår ju först om man fraktar cykeln från platsen på släp eller bärgare. Om man fraktar den på släp (av frivilliga skäl) så har man troligen hört uppmaningen om tejpen om man varit med vid sista gruppmötet för dagen. Åker man därifrån och hojen är vurpad är det ju inte ens säkert att man åker från banan med eget fordon.
Jag förstår din omtanke och det tål säkert att upprepas, men i de flesta fall så tar man per automatik av tejpen. Sedan är det också beroende på vilken tejp man använder. Gaffa tejp är bra att använda då den inte tar med sig lacken eller lämnar spår efter ett dygn, men den kan inte sitta för länge. På våra kurser i väst använder vi en orange tejp som inte vulkar alls. Den kan i princip sitta hur länge som helst utan att "sätta" sig.
Om inte tandkräm/autosol fungerar så kan du testa att försiktigt rubba bort med Hagmans röda rubbing. Det krävs en hel del arbete, men det kan gå att få det bättre. I värsta fall kan du testa att köra rubbingen med maskin, men var då extremt försiktig.
Om du inte ser något genom glaset nu, så gör det ju inget om du går på med alla förslag.
 

powerglide

New member
Du kan även prova med en mild syra som saft från en citron.
Det går men krävde en del arbete på mina backspeglar.
 

Denny

New member
nu tar du å går ner på teknik magasinet
å köper dej en sån där liten tub
med poler medel för mobil som har repig display


mvh denny

om de nu inte e limm rester då får du köpa limm bortagning
 

bivius

New member
Ta en mjuk trasa, dutta på vanlig matolja, gnugga, limmet försvinner!
Funkar i alla fall på maskeringstejp
 

Roberth

New member
Är det krav på att det skall tejpas hastighetsmätare nuförtiden? Eller är det bara där deltagaren vägrar släppa blicken från den?
 

Swedie

Administrator
Personal
Marie, ta agg mot kursverksamheten är flyttad till en egen tråd.

Gå inte in och förstör trådar på detta sätt.
 
Last edited:

powerglide

New member
Alla tejpas, även backspeglarna om inte deltagaren kan montera bort dem ellrr vika undan dem.

På senaste KNIX:en jag körde på Lockarp i år, användes strumpor på backspeglarna istället.
Mycket bättre och enklare :tummenupp

Jag kommer alltid att ha med mig ett eget par på all banåkning framöver. Men jag skulle uppskatta om resten av SMC-verksamheten tog efter denna ypperligga hantering.
 

lime

Skriver inte
På senaste KNIX:en jag körde på Lockarp i år, användes strumpor på backspeglarna istället.
Mycket bättre och enklare :tummenupp

Jag kommer alltid att ha med mig ett eget par på all banåkning framöver. Men jag skulle uppskatta om resten av SMC-verksamheten tog efter denna ypperligga hantering.

Jo, det är smart med strumpor och buntband eller tejp. Tål helt klart att kikas på.
 

Åsa Larsson

New member
Jo, det är smart med strumpor och buntband eller tejp. Tål helt klart att kikas på.
Strumporna sitter faktiskt så tajt så att dom behöver inte bindas fast på något sätt.
Sen är det bra om dom är helsvarta, annars kan man lätt tro att det händer något i ögonvrån (om dom t ex varit gula skulle man lätt kunna tro att det är gulflagg).

Åsa
Instruktör på sagda Knix-kurs

ps! Lime, long time no see... :)
 

lime

Skriver inte
Strumporna sitter faktiskt så tajt så att dom behöver inte bindas fast på något sätt.
Sen är det bra om dom är helsvarta, annars kan man lätt tro att det händer något i ögonvrån (om dom t ex varit gula skulle man lätt kunna tro att det är gulflagg).

Åsa
Instruktör på sagda Knix-kurs

ps! Lime, long time no see... :)

Jepp, jag har testat med en variant på korta sportsockor (alltså bara fot) på min egen backspegel och så knepigt som det var att kränga över den så tar den sig inte loss i första taget.

Och med tanke på att 10 stycken kostar 49 kr på Ö&B...
 

Åsa Larsson

New member
Jepp, jag har testat med en variant på korta sportsockor (alltså bara fot) på min egen backspegel och så knepigt som det var att kränga över den så tar den sig inte loss i första taget.

Och med tanke på att 10 stycken kostar 49 kr på Ö&B...
Pelle Randau fixade spons på strumpor, kolla med honom, han är en klippa han!! =)

Vi använder vanliga svarta tubsockar, funkar bra både att kränga på och av.
 

Avarage

New member
En annan fördel är ju att man kan byta ut dem mot ens egna som luktar apa efter en lång het dag i racestöveln! ;-)
 
Top