Varning för superbilligt.se - vi följer våra regler men inte konsumentköplagen

Lifvendahl

New member
Hej,

Jag vill använda detta forum för att dela med mig av mina erfarenheter vid köp av moped en oseriös återförsäljare - Superbilligt.se i Västerås. Jag vill inte att du skall råka illa ut på samma sätt som jag. Läs och begrunda.

Följande har hänt: Jag köpte en ny moped till min dotter i april 2011 från superbilligt.se i Västerås. Fick den hemtransporterad och monterade ihop mopeden som kom på pall. Det visade att bakdäcket läckte luft. Min dotter tvingades pumpa däcket varje dag. Jag reklamerade brevledes omgående. De vägrar att ersätta mig trots att konsumentköplagen ger mig som konsument denna rätt.

Läs gärna nedan de svar som jag fått. Börja längst ned.
----------------------------

Hej

Vi tänker inte betala några 934kr. Som jag skrev i tidgare mail så skickar vi delar till dem alltså ett nytt däck i det här fallet. Du hade haft möjlighet att skicka hit däcket och fått det lagat.

Bifogat från tidigare mail Dock får ej kostnaden överskrida 200kr vi står för reservdelar.

Mvh Henrik
www.superbilligt.se


Sten skrev 2011-05-03 16:24:

Hej,

Mopeden har nu reparerats av Järfällla Cykel och Motorcenter. Enligt verkstaden är felet ett cordbrott på däcket som bytts ut. Jag emotser betalning på totalt 934 kr till mitt konto xxxxx. Fakturakopia bifogas. Observera att jag inte kommer att nöja med mindre än 934 kr i ersättning.

Mvh

Sten


--------------------------------------------------------------------------------

Från: Superbilligt.se [mailto:support@superbilligt.se]
Skickat: den 26 april 2011 21:37
Till: Sten
Ämne: Re: Reklamation moped HLONG Thunder, köpt 2011-04-09

Hej

Eftersom våra regler är sådana och jag följer dem så spelar det ingen roll att du är en ärlig kund. Ville ändå nämna det. Du beskriver att om du hade haft fel på motorn så hade du blivit tvungen att skicka hit hela produkten, det stämmer.

Självklart kan de besiktiga däcket åt dig och lämna en oberoende reklamations rapport åt oss. Dock får ej kostnaden överskrida 200kr vi står för reservdelar.

Mvh Henrik
www.superbilligt.se

Hej,

Det är förenat med stora svårigheter. Jag bor i Kungsängen, ca 10 mil från Västerås, och måste därför montera av bakhjulet samt skicka detta per post. Vem skall stå för denna kostnad?

Och vad skulle hända ifall det gällde reklamation av motorfel eller dylikt. Måste motorn då monteras av och skickas till er för inspektion? Du nämner att jag är en ärlig kund men verkar ändå ha behov av att besiktiga min reklamation.

Jag föreslår istället att mopeden körs till närmsta auktoriserad mopedverkstad som finns i Kallhäll, ca en mil från vår bostad. Där kan en oberoende besiktning göras.

Mvh

Sten

--------------------------------------------------------------------------------

Från: Superbilligt.se [mailto:support@superbilligt.se]
Skickat: den 26 april 2011 16:51
Till: Sten
Ämne: Re: Reklamation moped HLONG Thunder, köpt 2011-04-09

Hej

Eftersom du köpt varan i vår butik så behöver vi ha hit hjulet för en bedömning om det är garanti eller ej. Detta beror på att reglerna är så och du är säkert ärlig som kund.

Mvh Henrik
www.superbilligt.se


Sten skrev 2011-04-25 13:06:

Hej,

Vill göra följande reklamation avseende moped HLONG Thunder, köpt 2011-04-09.


Bakdäcket släpper ut luft. Har fyllt på flera gånger inom någon dag efter varandra. Jag har dessutom kontrollerat däck efter skador och det finns inga. Framdäcket släpper inte ut någon luft.

Jag vill därför åka till auktoriserad moped verkstad här i Kungsängen för att få detta åtgärdat utan kostnad för mig. Avvaktar svar från Er.

Ni når mig på telefon xxx-xxxxxxx

Mvh

Sten
 

Pelleone

New member
Från Konsumentverket:

Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?
Om det är något fel på din vara kan du:
kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

Sista meningen ger säljaren rätt att kräva att du skickar däcket/hjulet till honom för reparation, så länge de står för transportkostnaderna.
 

Kawasaki

New member
Som jag ser det så har dom velat skicka ett nytt däck eller åtgärda det åt dig
så det blir nog svårt att kräva några 934:-.

säljaren ska först ha rätt att åtgärda det själv, så om man repar det på annat ställe som blir dyrare för dom så kan dom vägra stå för kostnaden över
den som det kostar dom.
 

SuperRetard

New member
Ja, det är synd om dig som haft otur.

Men det är anledningen till att det är värt att betala lite mer i grannbutiken än att vända sig till webbshoppar.

Rent juridiskt har du helt fel. De har erbjudit avhjälpande flera ggr enligt de utdrag du bifogar här, du har inget stöd i att på egen hand vända dig till 3e part för att lösa problemet, så gör du det får du säkert ta den kostnaden själv.
 

tersan

New member
Ja, det är synd om dig som haft otur.

Men det är anledningen till att det är värt att betala lite mer i grannbutiken än att vända sig till webbshoppar.

Rent juridiskt har du helt fel. De har erbjudit avhjälpande flera ggr enligt de utdrag du bifogar här, du har inget stöd i att på egen hand vända dig till 3e part för att lösa problemet, så gör du det får du säkert ta den kostnaden själv.
Håller helt med här.

Själv kollar jag alltid upp villkor för garanti och reklamationer innan jag beställer från en webshop... och då är jag ändå väl insatt i juridiken.
 

Bighoj

New member
Jag förstår helt ärligt inte problemet.Det är för mig självklart att firman som sålt varan ska ha en rimlig chans att själv åtgärda felet,och enligt deras svar har dom också erbjudit sig detta.För mig verkar dom seriösa,så det blir nog till att vara glad och stå för kostnaden själv.10 mil låter ju inte jättemycket egentligen,och man skulle ju kunna lämnat däcket samtidigt som man hade ett annat ärende åt samma håll.
 

Roberth

New member
Snacka om att skjuta sig själv i egen fot. Konversationen och mailandet fram och tillbaka har kostat mer än 934kr.
 

Pandan

New member
Jösses!!!!

51 år och så okunnig, inte undra på att världen ser ut som den gör.

/Christer
 

Pisken

New member
När man läser brev-växlingen känns firman ganska seriös och verkar ha ett trevligt och korrekt bemötande , tror inte jag skulle dra mig för att handla av dom om jag kände för det (allergisk mot kinaskit men om andan faller på så kanske man kan köpa något billigt för å ha å leka med)
 

Lifvendahl

New member
Varning för superbilligt oseriöst företag

Från Konsumentverket:

Sista meningen ger säljaren rätt att kräva att du skickar däcket/hjulet till honom för reparation, så länge de står för transportkostnaderna.

Tack för ditt svar Pelleone. Du har rätt att konsumentköplagen ger säljaren har rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

Problemet är att superbilligt vid min första kontakt inte nämner något om att jag kan skicka däcket till superbilligt utan kostnad för mig. I brevvända 2 säger superbilligt att det är ok att en ta mopeden till en mopedverkstad för att där göra en oberoende besiktning av däcket vilket jag också gör. Superbilligt säger vidare att Superbilligt anger att man endast vill ersätta mig med 200 kr för besiktningen och att "superbilligt står för reservdelar". Att någon "står för reservdelar" betyder för mig att kostnaden betalas av säljaren. I sista svaret från superbilligt framgår dock att man hade för avsikt att skicka ett däck till mopeverkstaden.

Mopedverkstaden konstater att däcket har ett cordbrott som gör att luften släpps ut. Arbetskostnaden för detta arbete uppgår till 350 kr och reservdelar kostar 545 kr (däck) plus 39 kr (ventil), totalt 934 kr.

Faktum är att jag har haft en kostnad på 934 kr. Superbilligt har inte givit mig någon ersättning överhuvud taget. Jag menar att deras affärsmodell heller inte förmår att svara upp mot konsumentlagens krav att avhjälpa ett fel "inom skälig tid". Jag vidhåller därför att superbilligt är ett oseriöst företag och kommer naturligvis aldrig mer att göra några affärer med superbilligt.
 

hamre

Member
Köpte en snöslunga där i vintras. Den gick inte som den skulle men inga problem dom skicka en betald returfraktsedel, bara att returnera för reparation eller utbyte mot en ny.
Enda man kan klaga på var att dom va lite sega på att svara på mail.
 

Hansi

Skrivit för mycket
Be att få ersättning motsvarande vad det hade kostat företaget att skicka däcket till dig. Det är ett rimligt krav.
 

Pelleone

New member
Nu får jag mer intrycket av att tråden bara är ämnad åt att ge företaget ifråga reklam och googleträffar. Bara i ditt senaste inlägg, Sten, nämner du företagsnamnet 10 gånger. I förstainlägget nämns företagets namn också väldigt många gånger.
 

SuperRetard

New member
Faktum är att jag har haft en kostnad på 934 kr.

Jag menar att deras affärsmodell heller inte förmår att svara upp mot konsumentlagens krav att avhjälpa ett fel "inom skälig tid". Jag vidhåller därför att superbilligt är ett oseriöst företag och kommer naturligvis aldrig mer att göra några affärer med superbilligt.


Du är alltså bitter för att du har en kollega som tutat i dig att reklamationsrätten är GRYM :)tummenupp) och täcker typ vad som helst utan att det drabbar dig, när det egentligen handlar om att du inte kan grunderna i KKL?


Som flera påpekat verkar företaget sköta din reklamation enligt boken, om än långsamt (men det ingår om man är snål och handlar på webshopar). Jag hade varit mer orolig för att få dig som kund, än dem som leverantör!
 

Bighoj

New member
Du är alltså bitter för att du har en kollega som tutat i dig att reklamationsrätten är GRYM :)tummenupp) och täcker typ vad som helst utan att det drabbar dig, när det egentligen handlar om att du inte kan grunderna i KKL?


Som flera påpekat verkar företaget sköta din reklamation enligt boken, om än långsamt (men det ingår om man är snål och handlar på webshopar). Jag hade varit mer orolig för att få dig som kund, än dem som leverantör!

Ha Ha...Kanoninlägg,kan bara hålla med.Vissa kunder blir aldrig nöjda.
Det heter ju att kunden har alltid rätt,men det vete fan i det här fallet.
 

Kraftfull

New member
Problemet är att superbilligt vid min första kontakt inte nämner något om att jag kan skicka däcket till superbilligt utan kostnad för mig.

Ett hett tips är att titta på deras hemsida:

Superbilligt.se skrev:
Reklamationer
Vid reklamation tar du kontakt med oss via telefon eller mejl
Vi hanterar ärendet så fort vi kan. Om returen är beviljad skickar vi en returfraktsedel till dig

Sten skrev:
Jag menar att deras affärsmodell heller inte förmår att svara upp mot konsumentlagens krav att avhjälpa ett fel "inom skälig tid"

Under tiden 2011-04-25 13:06 till 2011-04-26 21:37 hinner såväl Sten som superbilligt.se att skicka två mail var. Sedan är det tyst till 2011-05-03 då Sten vill ha betalt för reparationen som han utfört på en verkstad som säljaren inte anvisat. 2011-04-26 till 2011-05-03 är en vecka.
(Jag har haft bilar inne på garantireparation som inte fått tid förrän efter tre veckor.)

Sten skrev:
Att någon "står för reservdelar" betyder för mig att kostnaden betalas av säljaren.

”Står för reservdelar” betyder uppenbarligen för säjaren att han tillhandahåller de delar som är defekta. Säljarens åtagande är att tillhandahålla en fungerande produkt – inte att betala ut pengar.

Min erfarenhet är att om något är oklart är det enklare och bättre att lyfta telefonluren och prata om problemen. Att sitta och kverulera på ett internetforum när ens grunder för missnöje är synnerligen tveksamma är inget som gagnar ens person.

Min lokala cykelaffär har jag inte besökt på 35 år - sedan jag hade min cykel inne på lagning och de glömde sätta fast bromsstaget till bakbromsen. Jag höll på att slå halv ihjäl mig utanför affären och bakhjulet låste sig. Tre minuter efter att jag hade lämnat affären var jag tillbaka. Nu blåslagen, med sår i ansiktet och med kvittot i handen. De hävdade att jag aldrig lämnat in cykeln där (trots att jag hade kvitto). Efter lite argumenterande fixade de till bakhjulet - "vi gör ett undantag, egentligen skulle du betala för det här...".

Tror någon att jag går dit och handlar igen? Självklart inte. Nu väljer jag dock att anlita andra cykelhandlare och då är det inte längre promenadavstånd till affären. Det är mitt eget val och inget som någon kan ifrågasätta. Köper jag nästa cykel av en handlare i andra änden av stan, kan jag inte räkna med att kunna lämna in cykeln hos min lokala handlare. Väljer jag att handla från nätet eller från någon handlare på annan ort, kan det vara klokt att undersöka vad som gäller *innan* plånboken kommer fram.
 

JHkillen

New member
Skicka tillbaka däckhelvet och få ett nytt, inte mycket att tjaffsa om. Varför ska firman betala för att du ej orkar skicka in däcket? Står säkert i finstilta om du ska betala frakt eller ej.

Tycker som en annan skrev, bra bemötande från firman. Skicka tillbaka så fixar dom..
Vad har du hängt upp dig på?
Att du inte får diktera säljvilkoren?
Köp riktiga märken med kvalitet så slipper man ofta strul, inte alltid men oftast.
 
Last edited:

Pisken

New member
Skicka tillbaka däckhelvet och få ett nytt, inte mycket att tjaffsa om. Varför ska firman betala för att du ej orkar skicka in däcket? Står säkert i finstilta om du ska betala frakt eller ej.

Tycker som en annan skrev, bra bemötande från firman. Skicka tillbaka så fixar dom..
Vad har du hängt upp dig på?
Att du inte får diktera säljvilkoren?
Köp riktiga märken med kvalitet så slipper man ofta strul, inte alltid men oftast.

Han har ju lämnat in på en moppeverkstad för 900 pix å vill ha den summan :eek:... fasen ett komplett kinadäck med fälg inklusive frakten är garanterat MYCKET billigare ... inte konstigt att superbilligt vägrar pröjsa
 
Top