Lifvendahl
New member
Hej,
Jag vill använda detta forum för att dela med mig av mina erfarenheter vid köp av moped en oseriös återförsäljare - Superbilligt.se i Västerås. Jag vill inte att du skall råka illa ut på samma sätt som jag. Läs och begrunda.
Följande har hänt: Jag köpte en ny moped till min dotter i april 2011 från superbilligt.se i Västerås. Fick den hemtransporterad och monterade ihop mopeden som kom på pall. Det visade att bakdäcket läckte luft. Min dotter tvingades pumpa däcket varje dag. Jag reklamerade brevledes omgående. De vägrar att ersätta mig trots att konsumentköplagen ger mig som konsument denna rätt.
Läs gärna nedan de svar som jag fått. Börja längst ned.
----------------------------
Hej
Vi tänker inte betala några 934kr. Som jag skrev i tidgare mail så skickar vi delar till dem alltså ett nytt däck i det här fallet. Du hade haft möjlighet att skicka hit däcket och fått det lagat.
Bifogat från tidigare mail Dock får ej kostnaden överskrida 200kr vi står för reservdelar.
Mvh Henrik
www.superbilligt.se
Sten skrev 2011-05-03 16:24:
Hej,
Mopeden har nu reparerats av Järfällla Cykel och Motorcenter. Enligt verkstaden är felet ett cordbrott på däcket som bytts ut. Jag emotser betalning på totalt 934 kr till mitt konto xxxxx. Fakturakopia bifogas. Observera att jag inte kommer att nöja med mindre än 934 kr i ersättning.
Mvh
Sten
--------------------------------------------------------------------------------
Från: Superbilligt.se [mailto:support@superbilligt.se]
Skickat: den 26 april 2011 21:37
Till: Sten
Ämne: Re: Reklamation moped HLONG Thunder, köpt 2011-04-09
Hej
Eftersom våra regler är sådana och jag följer dem så spelar det ingen roll att du är en ärlig kund. Ville ändå nämna det. Du beskriver att om du hade haft fel på motorn så hade du blivit tvungen att skicka hit hela produkten, det stämmer.
Självklart kan de besiktiga däcket åt dig och lämna en oberoende reklamations rapport åt oss. Dock får ej kostnaden överskrida 200kr vi står för reservdelar.
Mvh Henrik
www.superbilligt.se
Hej,
Det är förenat med stora svårigheter. Jag bor i Kungsängen, ca 10 mil från Västerås, och måste därför montera av bakhjulet samt skicka detta per post. Vem skall stå för denna kostnad?
Och vad skulle hända ifall det gällde reklamation av motorfel eller dylikt. Måste motorn då monteras av och skickas till er för inspektion? Du nämner att jag är en ärlig kund men verkar ändå ha behov av att besiktiga min reklamation.
Jag föreslår istället att mopeden körs till närmsta auktoriserad mopedverkstad som finns i Kallhäll, ca en mil från vår bostad. Där kan en oberoende besiktning göras.
Mvh
Sten
--------------------------------------------------------------------------------
Från: Superbilligt.se [mailto:support@superbilligt.se]
Skickat: den 26 april 2011 16:51
Till: Sten
Ämne: Re: Reklamation moped HLONG Thunder, köpt 2011-04-09
Hej
Eftersom du köpt varan i vår butik så behöver vi ha hit hjulet för en bedömning om det är garanti eller ej. Detta beror på att reglerna är så och du är säkert ärlig som kund.
Mvh Henrik
www.superbilligt.se
Sten skrev 2011-04-25 13:06:
Hej,
Vill göra följande reklamation avseende moped HLONG Thunder, köpt 2011-04-09.
Bakdäcket släpper ut luft. Har fyllt på flera gånger inom någon dag efter varandra. Jag har dessutom kontrollerat däck efter skador och det finns inga. Framdäcket släpper inte ut någon luft.
Jag vill därför åka till auktoriserad moped verkstad här i Kungsängen för att få detta åtgärdat utan kostnad för mig. Avvaktar svar från Er.
Ni når mig på telefon xxx-xxxxxxx
Mvh
Sten
Jag vill använda detta forum för att dela med mig av mina erfarenheter vid köp av moped en oseriös återförsäljare - Superbilligt.se i Västerås. Jag vill inte att du skall råka illa ut på samma sätt som jag. Läs och begrunda.
Följande har hänt: Jag köpte en ny moped till min dotter i april 2011 från superbilligt.se i Västerås. Fick den hemtransporterad och monterade ihop mopeden som kom på pall. Det visade att bakdäcket läckte luft. Min dotter tvingades pumpa däcket varje dag. Jag reklamerade brevledes omgående. De vägrar att ersätta mig trots att konsumentköplagen ger mig som konsument denna rätt.
Läs gärna nedan de svar som jag fått. Börja längst ned.
----------------------------
Hej
Vi tänker inte betala några 934kr. Som jag skrev i tidgare mail så skickar vi delar till dem alltså ett nytt däck i det här fallet. Du hade haft möjlighet att skicka hit däcket och fått det lagat.
Bifogat från tidigare mail Dock får ej kostnaden överskrida 200kr vi står för reservdelar.
Mvh Henrik
www.superbilligt.se
Sten skrev 2011-05-03 16:24:
Hej,
Mopeden har nu reparerats av Järfällla Cykel och Motorcenter. Enligt verkstaden är felet ett cordbrott på däcket som bytts ut. Jag emotser betalning på totalt 934 kr till mitt konto xxxxx. Fakturakopia bifogas. Observera att jag inte kommer att nöja med mindre än 934 kr i ersättning.
Mvh
Sten
--------------------------------------------------------------------------------
Från: Superbilligt.se [mailto:support@superbilligt.se]
Skickat: den 26 april 2011 21:37
Till: Sten
Ämne: Re: Reklamation moped HLONG Thunder, köpt 2011-04-09
Hej
Eftersom våra regler är sådana och jag följer dem så spelar det ingen roll att du är en ärlig kund. Ville ändå nämna det. Du beskriver att om du hade haft fel på motorn så hade du blivit tvungen att skicka hit hela produkten, det stämmer.
Självklart kan de besiktiga däcket åt dig och lämna en oberoende reklamations rapport åt oss. Dock får ej kostnaden överskrida 200kr vi står för reservdelar.
Mvh Henrik
www.superbilligt.se
Hej,
Det är förenat med stora svårigheter. Jag bor i Kungsängen, ca 10 mil från Västerås, och måste därför montera av bakhjulet samt skicka detta per post. Vem skall stå för denna kostnad?
Och vad skulle hända ifall det gällde reklamation av motorfel eller dylikt. Måste motorn då monteras av och skickas till er för inspektion? Du nämner att jag är en ärlig kund men verkar ändå ha behov av att besiktiga min reklamation.
Jag föreslår istället att mopeden körs till närmsta auktoriserad mopedverkstad som finns i Kallhäll, ca en mil från vår bostad. Där kan en oberoende besiktning göras.
Mvh
Sten
--------------------------------------------------------------------------------
Från: Superbilligt.se [mailto:support@superbilligt.se]
Skickat: den 26 april 2011 16:51
Till: Sten
Ämne: Re: Reklamation moped HLONG Thunder, köpt 2011-04-09
Hej
Eftersom du köpt varan i vår butik så behöver vi ha hit hjulet för en bedömning om det är garanti eller ej. Detta beror på att reglerna är så och du är säkert ärlig som kund.
Mvh Henrik
www.superbilligt.se
Sten skrev 2011-04-25 13:06:
Hej,
Vill göra följande reklamation avseende moped HLONG Thunder, köpt 2011-04-09.
Bakdäcket släpper ut luft. Har fyllt på flera gånger inom någon dag efter varandra. Jag har dessutom kontrollerat däck efter skador och det finns inga. Framdäcket släpper inte ut någon luft.
Jag vill därför åka till auktoriserad moped verkstad här i Kungsängen för att få detta åtgärdat utan kostnad för mig. Avvaktar svar från Er.
Ni når mig på telefon xxx-xxxxxxx
Mvh
Sten