Varför så små damkläder (skinn)?

Katarina

Helt okej
Hej allihopa :)

Jag har under en tid gått och kikat på egna kläder, jag har hittills lånat skinnbrallor och jacka som dock är något för stora. I byxorna har jag känt mig som en lagårdsdörr, t o m ett helt par jeans fick plats inuti…! :eek:

Nu slog jag ett slag och köpte egna skinnbrallor och jacka och jag är inte precis stor av mig heller (tycker inte jag alltså). Stl 44 är ju inte stort (väl?), eller XL i bokstavsform. Jag provade stl 44 i byxor och de gick visserligen på men gick inte att knäppa. Någon större storlek hade de inte inne så det fick de beställa hem. Under tiden jag väntade på byxorna nu över helgen började jag fundera: Men ÄR jag verkligen så stor…? Stl 46??? :confused: Tänk om de inte heller passar? Då kommer vi fram till det jag undrar, finns inte vi tjejer efter stl 46? För om jag behöver större storlek måste jag ju titta på herrsidans kläder och de är ju inte sydda efter våra former...

Nån fler som undrar varför tjejer tycks försvinna efter en viss storlek? Varför gör man inte större kläder med kvinnoform? Lite nyfiken på det här faktiskt. :cool:

Höll på att glömma berätta men jag köpte Halvarssons BC Finesse-jacka och BC Chief-byxa, sitter som gjutet på mig trots den större storleken. :D
 

Ella

New member
Jag har funderat över det där jag med... Vi tjejer brukar ju ha kläder i storlek 36-46 och sen finns det ju de som behöver ännu större eller mindre storlekar så klart, men 36-46 är ju "standard". Om man tittar på raceställ så är helt sjukt små storlekar! Dainese har ett ställ för dam i storlek 40-52 och där deras storlek 46 passar för de som har storlek 36/38. Hur många är då i behov av ett ställ i storlek 40? De som behöver standard storlek 44 och större - ska de inte få chansen att köpa kvalitativa skyddutrustningar?!
 

redtop

New member
Olika storleksserier

Det italienska (och kanske andra) tillverkare av skinnkläder har andra storlekar än de normala svenska. Min sambo som är storlek 38 köpte nyligen ett Berik-ställ och då blev storleken 42 för att det ska passa. Sen är ju modellerna väldigt olika i skärningen och Berik var ett av få som satt bra just på henne.

Det är inte mycket bättre på herrsidan. Det varierar väldigt mycket mellan olika fabrikat. Jag har själv stlk 52 och när jag letade ställ i höstas passade 52 från IXS och Halvarssons bra, medan jag fick gå upp till 56 i ett Dainese för att det ska vara hyfsat riktigt i storlek. Samma sak där som på damställen: ett par fabrikat att välja på som passar min kroppsform, övriga har helt fel skärning.

Notera att det går att köpa måttsydda skinnställ för kanske 15%-20% tillägg på priset. Ett starkt alternativ tycker jag nästa gång det är dags att byta ställ.

/RedTop
 

Katarina

Helt okej
Om en kille inte behöver ha så stora kläder som stl 48 och uppåt måste väl kika på damkläder..? ;)
Byxan jag köpte finns inte i mindre storlek än stl 48 på herrsidan, jag provade en herr stl 50 vilka inte ens gick över mina höfter, den kändes lustigt nog mindre än stl 44 på dam. :cool:

…kanske de var felmärkta helt enkelt.
 

ceicli

New member
Väldigt litet utbud över dam stl 46

Jag har vanligtvis stl 52-54 och har fått köpa mina skinnbyxor Jofama D24 för att vidden skulle räcka.
Men det finns väldigt lite kläder för större kvinnor. Jag har ingen aning om varför, för när jag frågar så är det ingen som har något bra svar. De brukar hänvisa till att man köper ett måttsytt ställ. (Billigt och bra...)

Vad det gäller herr- och damstorlekar så är det olika skalor. Herr är ungefär 10 nummer över damstorlekarna. Så en herr 48 är ungefär som en dam 38. Något att tänka på när man läser annonser.
Sedan så brukar formen vara annorlunda. Damställ har mer utsvängda höfter och lite kortare ärmar.

Och som tidigare skrivits, de italienska storlekarna är helt olika våra.
Min gore-tex jacka, som är tyska IXS passar mig i stl XXL.
Antagligen så är det så, precis som med skor och andra kläder, att storleksmåtten skiljer sig åt beroende på vilket genomsnitt landets folk har. Om jag har förstått rätt, så finns vanliga kläder i min storlek överallt i USA. Här måste jag leta mer....

Så om du måste köpa byxor stl 46 fast du vanligtvis har 44, beror mer på tillverkaren än på dig.
 
Last edited:

Katarina

Helt okej
Herr är ungefär 10 nummer under damstorlekarna. Så en herr 48 är ungefär som en dam 38.

Då förstår jag varför herr stl 50 kändes mycket mindre än dam stl 44! Då kanske herr stl 50 egentligen var stl 40... Inte undra på de inte ens gick över höfterna, ha ha ha :p

Jag provade både jackan och byxan i går kväll, så himla BRA de sitter, härligt. :D
I dag blir det invigning av kläderna. Ja alltså inte ramla och testa skydden, köra i spöregn för att se om de verkligen är vattentäta etc utan bara köra med dom. :)
 

Lynn

New member
Lider av samma problem som ni beskriver... men har ytterligare ett till... jag är över 180 lång och då passar inte damställ i längden. För uppenbarligen är inga tjejer över 175cm långa :rolleyes:
Jag fick köpa ett delbart berikställ med olika storlekar på byxor och jacka. Köper jag ett herrställ med allt i samma storlek så blir jackan för stor :mad:

jaja.... det är inte lätt men grattis till dig Katarina som hittat ett skönt ställ :)
 

Gunsan

New member
En av killarna jag kör med tvingades köpa stl 38 i byxor, dam.
Han tyckte inte heller att det var så kul.

Men varför är alla ställ så smala över vaden?
Både textil och skinnställ
och inte tu tall om stövlarna:eek:
 

Katarina

Helt okej
Jag blev riktigt imponerad av kläderna i dag. Tidigare har jag haft de lånade paltorna och vissa dagar när det varit lite halvkyligt ute så har jag haft dubbla collegetröjor under för att inte frysa och ändå har jag blivit kall i alla fall.

I dag använde jag mina nya kläder och blev riktigt imponerad av dom. :D
Jag hade bara en tunn långärmad tröja under jackan och frös inte ett dugg, det blåste inte ens igenom, jag kände inte ens nån form av kyla på armar eller kropp av vinden. Undrar hur de gjort dom, måste nog vara Gore-Tex innanför i fodret? De här kommer jag nöta lääänge på.

…det enda jag lät bli att testa var skydden. ;)
 

ceicli

New member
Men varför är alla ställ så smala över vaden?
Både textil och skinnställ och inte tu tall om stövlarna:eek:

Jag har bekymmer med det också. Byxorna ska ha ordentligt med insydd resår och stövlarna måste stängas med snöre och kardborre. Bara dragkedja fungerar inte.
 

Esquire

New member
Det är inte bara på damkläder som storlekarna kan variera.

Det första stället jag köpte var ett Dainese allvädersställ som jag beställde genom en handlare utan att ha provat det. Jackan var rätt storlek, men byxorna var så snäva att jag nästan aldrig har använt fodret.

Mitt nuvarande ställ är ett SiniSalo Enduro som jag även det beställde genom en handlare utan att ha provat. Jackan satt som gjuten men byxorna var för snäva trots att jag beställde 34" (som är samma storlek som jag har på alla mina jeans). Jag vart tvungen att byta byxorna mot ett par som var 36" eftersom att 34" var så tighta att jag knappt kunde knäppa dem.

Dessutom kan det vara vissa skillnader mellan skinnkläder och textilkläder. Mina textiljackor som jag nämnde ovan är storlek 52 och jag kan utan problem ha en "skyddsjacka" under dem. Mitt Halvarsson skinnställ (som jag köpte begagnat till ett förmånligt pris, utan att ha provat det) är också storlek 52, men jag kan knappt få upp dragkedjan i det.
 

Katarina

Helt okej
Jag har bekymmer med det också. Byxorna ska ha ordentligt med insydd resår och stövlarna måste stängas med snöre och kardborre. Bara dragkedja fungerar inte.

Byxorna jag köpte har gott om plats nertill. :D
De är vida runt vader och har gott om plats runt stövelskaften, jag kunde t o m stänga innersta knappen nertill och fortfarande höll de sig nere och hamnade inte i överkanten av stövelskaften för att sitta kvar där.
De lånade byxorna däremot gjorde så, de kunde jag inte stänga dragkedjan på för då såg jag ut som jag väntade på tidvatten när jag steg av motorcykeln. :eek:

Så om nån letar efter vind- och regntäta skinnbyxor som dessutom håller byxbenen nere utanpå stövlarna så kan jag rekommendera dessa byxor, BC Chief från Halvarssons. :)
 

Miie

New member
Har också problem med att stövlarna inte passar mig.
De enda stövlarna jag får på mig är Daytona Evo Sports.
Dessa är det:
http://www.daytona.de/english/boots_e/race.html

Och att hitta en raceställ för tjejer är helt omöjligt, men till slut fick det bli ett Swift-herrställ.
Nästa gång blir det troligtvis ett formsytt för att få ett som sitter perfekt.

/Miie
 

Ella

New member
Ni måste bara prova Alphinestars nya serie Stella. Helt underbara tjej-kläder! Stövlarna är kanon, likaså handskar och stället!!! De har äntligen insett vad det handlar om!!! :D
 

Katarina

Helt okej
Ni måste bara prova Alphinestars nya serie Stella. Helt underbara tjej-kläder! Stövlarna är kanon, likaså handskar och stället!!! De har äntligen insett vad det handlar om!!! :D

Alltså nåt man får plats i utan att behöva kika på herrkläderna…? :)
 

Marie

Banned
Ni måste bara prova Alphinestars nya serie Stella. Helt underbara tjej-kläder! Stövlarna är kanon, likaså handskar och stället!!! De har äntligen insett vad det handlar om!!! :D
Den sagan tror jag på när jag sett den... 181cm och 88 kg undrar jag om de klarar...
 

Titania

New member
Ni måste bara prova Alphinestars nya serie Stella. Helt underbara tjej-kläder! Stövlarna är kanon, likaså handskar och stället!!! De har äntligen insett vad det handlar om!!! :D
Jag måste instämma med Ella. Jag har TX-1 (Stella) och jag har både tuttar och rumpa, rejält tilltaget :eek: och kan dra igen blixtlåset. Absolut värt att prova!

Vilka stövlar pratar du om? Beteckning eller nåt, jag letar...
 

Miie

New member
Ni måste bara prova Alphinestars nya serie Stella. Helt underbara tjej-kläder! Stövlarna är kanon, likaså handskar och stället!!! De har äntligen insett vad det handlar om!!! :D

Vilket ställ är det du har, tvådelat eller helställ?

Tyckte detta var snyggt och faktiskt helt oki i pris. Brukar vara mkt högre priser annars på helställ.
http://mcdelen.com/art.jsp?artid=gra430551

Man får hålla koll ute i mc-butikerna för att testa denna kollektion.

Ps. Hittade fler färger i Tyskland...för 720 Euro.
http://shop.strato.de/epages/102070...Stella-0001&ViewAction=ViewProductDetailImage

/Miie
 
Last edited:
Top