varför åker vissa båge och andra inte

Nilla

New member
ZRX1200 :confused:Det är just för att den inte är en sporthoj...som den inte är så dyr.

En hoj som inte är utsatt för så många stölder eller olyckor blir självfallet billigare i försäkring.

Nä, kanske inte en renodlad sporthoj... Men den är klassad som sporttouring och med sina 1200 cc så tror jag nog att den är minst lika kul att busa med som R6:a..! Fast smaken är ju som baken... Som tur är! ;) Det är ju därför det är bra om man får känna på den själv och bilda SIN EGEN uppfattning!
 

Maggan ER6n

New member
Hej!
Jag kommer inte heller från en mc familj, men när jag träffade min f.d. sambo så hade han hoj. Var "spätta" i 10 år innan jag i april 2005 skaffade min egen hoj. Tog mitt mc kort aug 2007 (precis innan jag blev 45). Tro nu inte ålderskris för det var det inte. Men detta är helt klart det bästa jag gjort! :) Under de 3½ år jag själva kört nu har jag haft 3 hojar och NU har hag hittat rätt, började med "glidare". Det ÄR kul! Det går inte, som du beskriver, förklara det riktigt, men friheten, flexibiliteten, det roliga, bara dra i väg och köra (vågar knappt skriva "busa" oxå ibland). Den känslan slår mycket! Fortsätt försök omvända henne. Lycka till :D
 

Maru

New member
Nä, kanske inte en renodlad sporthoj... Men den är klassad som sporttouring och med sina 1200 cc så tror jag nog att den är minst lika kul att busa med som R6:a..! Fast smaken är ju som baken... Som tur är! ;) Det är ju därför det är bra om man får känna på den själv och bilda SIN EGEN uppfattning!

Jag ifrågasatte aldrig busiheten hos hojen i fråga. Jag ville bara reda ut begreppet sporthoj. Visst går det att köra busigt på en nakenhoj....men då skulle jag välja en lättare hoj med kortare hjulbas, t ex speed triple 1050. Men som du skrev...smaken är som baken. ;)
 

Hella

New member
Jag åker mc av flera olika anledningar.
Jag tycker det är roligt...

Håller med - man känner sig fri när man kör, avstressande. Jag har haft kort i 6 år och kör väl inte speciellt mycket, men jag har redan börjat längta till nästa säsong (knäskada satte stopp för all aktivitet mitten av denna sommaren). Jag övningskörde ett par säsonger med mitt ex och körde sen upp på min egen hoj.

Och barn är ju inga problem - mitt ex och jag körde både kortare och längre sträckor med våra två barn på bönpallarna, de började åka med vid 10 års ålder. Men visst, man utsätter sig ju onekligen för risker. En sak min handledare riktigt präntade in i skallen på mig var: SE UPP FÖR BILISTER - de gör de mest korkade saker, alla har nog råkat ut för rediga knäppisar som sitter bakom ratten... (ibland undrar man om man rent av är osynlig!)
 

Cyborg

New member
Jag tror att det är rädsla och den praktiska synen som gör att folk inte kör motorcykel. Matas man av både media och staten att motorcyklar är farliga jämt och ständigt så blir man ju inte mer positiv till att köra hoj, hur kan något så farligt vara roligt när jag ändå kan dö?

Och den praktiska synen: hojen skyddar inte mot regn, går sällan att använda när snön börjar komma, man kan inte ta med sig så mycket, man kan inte skjutsa sin familj, man sitter oskyddad, man måste ta på sig en massa saker innan man kan köra m.m.

Rädslan är nog den största faktorn tror jag :(
 

113bom

New member
tror nog att många fler vill köra hoj men inte vågar ta steget.... Kanske man inte tror att sin partner har förståelse för att man vill köra hoj och känna sig lite friare en timme eller två , vissa känner att dom har ett sånt hårt ansvar för barnen att dom inte kan unna sig denna möjlighet till glädje, tror nog att en bland dom sista anledningar är pengarkris faktiskt.
 

Paerhc

New member
Ja, det är roligt att köra MC. Fast jag åker kanske mer än kör om man nu ska se till sådant. När jag var i 20-årsåldern så körde jag som en idiot! Jag körde konsekvent på fel sida av vägen i kurvor oavsett om det gick att se runt hörnet så att säga. I helt dolda kurvor körde jag mot mötande trafik för att det gick fortare.

Jag körde så pass fort på grus att framdäcket liksom kanade i sidled på gruset. Det gick väl upp till runt 100 km/h innan det där glidandet började och då körde jag på 70-väg på grus! Fast bara på raksträckor.

Jag hade tur! Det där hade tagit livet av mig om jag hade fått möte.

Idag kör jag lugnt och balanserat. Hoppas bara att de som läser detta inte får för sig att ALLA kör som jag gjorde! Det är faktiskt en minoritet som gör det. Förhoppningsvis bara jag och jag har slutat med det för länge sen.
 

Herr Fuggle

New member
Tjena alla där ute
jag är precis ny här så det skall bli kul att lär känna alla.
jag har en liten fundering...
Vad är det som gör att vissa gillar att åka mc och andra inte???
själv kommer jag från en familj där ingen har någonsin åkt båge, jag har en morbror som åker men det är allt. Ändå så älskar jag kännslan av frihet och totalt lugn i själen som infinner sig när jag är ute och åker.
Min fru har inte alls nån förståelse för detta....:(, jag håller på och försöker vända om henne så hon också skall bli lika frälst som jag.. jag SKALL lyckas med det:D.
Så min fråga ut till er alla är helt enkelt om nån har några synpunkter eller teorier till varför det kan vara så.
ha det bäst så länge alla där ute.

Det är visserligen gammalt och, kanske, slitet...Men...

För den som inte förstår, finns ingen förklaring.
För den som förstår, behövs ingen förklaring.
 

Spinalcord

New member
Hej! Själv hade jag nog tur när jag nu i våras träffade på en tjej som jag inte sett på 19 år. Hon blev ju lite nyfiken på bågen och dök upp hemma för en provsittning på pallen (Muttrade nåt om att hojar är livsfarliga & att det bara är idioter som håller på med sånt) hon hade väl åkt nån bondtrimmad moppe i yngre dar :). Hur som helst efter ett par mil sittande där bak så bilade hon helgen därpå iväg och köpte på sig en komplett skyddsutrustning och nu lutar det mot att hon ska skaffa sig eget kort och hoj \o/

Varför man åker hoj då? Friheten, ljudet, farten, kurvorna, dofterna, spänningen, avslappningen? Skönt att åka själv och rensa skallen som att åka runt med tjejen och framför allt bara köra runt helt utan färdplan 30, 40 eller 60 mil en dag beroende på vägval och hastighet.

Givetvis är vi ju idag fortfarande dom där 16 & 20 åren unga som vi var den gången :p
 

HkanB

New member
Regressionsterapi?

En hel del bortklippt...
Givetvis är vi ju idag fortfarande dom där 16 & 20 åren unga som vi var den gången :p

Det är länge sedan jag var både 16 eller 20 för den delen också men jag känner fortfarande igen känslan när jag klev från moppe till 125:a och från den till den första stora hojen: F-n vad det accar! Den påtagliga närvaron av prestanda/prestation parat med en lagom dos regressionsterapi. Det är lika roligt fortfarande. I vissa avseenden mycket roligare. Det har ju tack och lov hänt en hel del på broms- och väghållningsfronten de senaste decennierna och till det bättre dessutom.
Sen är det något med tvåhjulingen som inte -nog- har sin motsvarighet på fyra. Att mer aktivt köra än att transportera sig. Nu har jag iofs inte haft nöjet och förmånen att köra en bil med prestanda ens i närheten av de(n) senaste hojarna(en) och hade jag det hade jag kanske tyckt annorlunda.

Mina 2 ören...
 

Kimmo

New member
Jag tog körkort för 2 år sedan och har absolut inte ångrat det. Har drömt om mc sedan barnsben men det
har aldrig blivit av av olika anledningar. 2008 fick grabben diagnosen kraniofaryngiom dvs en hjärntumör och då gick ljuset upp
att det kan lika hjärna gå åt h-lvete fast man sitter i soffan. Gjorde då slag i saken och fixade kortet och har
inte ångrat mig. Grabbens förska kommentar var "Vad bra nu kan vi åka Route66 till Kylarköping" ;)
Han älskar att åka med mig.
 

Marie

Banned
Att mer aktivt köra än att transportera sig. Nu har jag iofs inte haft nöjet och förmånen att köra en bil med prestanda ens i närheten av de(n) senaste hojarna(en) och hade jag det hade jag kanske tyckt annorlunda.

Mina 2 ören...

Det får vara en sjutusan till bil för att man inte skall uppleva den som en hästskjuts...

Nu hör ju jag till dem som aldrig kör särskilt aktivt, bara fort....
Det skall gå tyst, mjukt och smidigt utan att man klänger runt som en apa, utan sitter nånstans mellan upprätt och behagligt tillbakalutad. Gäller f.ö. både bil och mc...

Men sen är ju resurser nånting som är rena knarket. "Ju mer man har, ju mer man får, desto mera vill man ha" - som Ernst Rolf sjöng redan för drygt åttio år sedan.
Jag tycker när jag kört hoj att min bil känns som en ångdriven drög, och det trots veåtta och närmre trehundra pållar. Sätter jag mig sen i farsans bil så är den rent livsfarlig, eftersom man direkt räknar fel på omkörningarna. Den accelererar ju som en förlamad snigel med reumatism ....
 
Last edited:

martin2011

New member
Inte frihet nu igen...
Mc körning rensar skallen pga koncentrationen det kräver = avslappning.
Jag har aldrig riktigt fattat frihetsgrejen som alla snackar om? Lukterna, vinden & intryck och känslan av att inte ha en kupéburk runt sig fattar jag såklart men vaddå frihet...? Frihet för mig har mer med livsval att göra än mc körning :)
Jag förstår "frihetskänslan" att köra själv tex när man nyss fått körkort och kör sin första säsong. Men samtidigt lägger många av efter att ha kört av sig den friheten i 1-2 säsonger.

Kanske är det något med tillhörighet som många dras till och tycker är häftigt. Jag tror vetskapen om att många anser det livsfarligt spelar roll = lite häftigt. Och att det saknas spänning i folks liv. Då är det perfekt att lära sig köra mc säkert och bli en mycket bättre förare även i andra fordon.

Jag kör för att det är kul och för att bli bättre & säkrare förare. Och för avslappningen som koncentrationen ger. Och för nöjet att kunna skryta med häftiga leksaker.
Världens snabbaste motorcykel kostar en tiondel av motsv bil.... Och man får lätt plats med flera :tummenupp
Problemet är försäkringsutsugarna :mad:

Känn livet i varje andetag och tänk på döden varje dag

På vägen >5000mil om året
 

990 Adventure

New member
Att köra eller nte köra det är frågan !

Varför, det är svårt, enklast vore att säga för att det får mig att må bra ! men är det det svaret jag vill ge, nej jag tror det handlar om en känsla av ,just det av vad? frihet säger en del, spänningen säger andra.Jag kan bara försöka förmedla min känsla för vad som händer när jag kör Mc, det börjar med en längtan kan vara efter jobbet kan vara när jag vaknar, kan vara planerat med bästa mc vännerna och ett mål, men bäst är när jag bara bestämmer mig för att nu är det dags och det blir en sån där sväng som bara sitter där, svängarna tempot upplevelserna som kan vara natur,ett möte en väg som bara försvinner under hjulen och i samma takt alla tankar på annat än nästa kurva nästa inbromsning, att kliva av och tanka och titta på alla bilarna och fundera på varför dom åker bil när man kan köra mc!
Helt enkelt att ladda batterierna och göra något bra av den tid som kallas liv, för vad ska vi göra om inte utnyttja den till något som får oss att må bra.:)
 

Bodensaren

New member
Det är väl ganska ennkelt i en bil åker man även om man är förare, på en mc KÖR man, det kräver ens fulla närvaro här och nu.
 

Chopperbyggarn

New member
Jag blev biten av motorcyklar redan någonstans i ca 10-11 års åldern då en av mina äldre bröder började köra 125:a samt att många andra i närområdet körde hoj. Jag var inte bara biten av motorcyklarna utan som uppväxt på bondgård även mycket intresserad av tekniska konstrukttioner (undantag elektronik) sedan har det varit Enduro hojar, året runt körning i flera år. När jag var 19 år så byggde jag min första Harley motoriserade Chopper/bobber (1983) som jag har kvar än idag. När jag byggt denna hoj som jag i flera år använde som brukshoj så visste jag att jag hade hittat rätt och det står sig än idag...smaken har inte ändrats under åren.

Vinter körningen tröttnade jag på, även så att använda hojen/hojarna som bruksfordon pga det instabila vädret här i Norden.

"Långt bort" resor kom tidigt in i bilden med både bil o Mc (men resor med bil får jag inte mycket ut av).

Av resorna i varma länder blev jag biten av hojåkning i värmen.

Så dom sensate 25 åren har jag haft en dröm om att flytta till värmen alternativt jobba här sommar halvåret och ge mig iväg till värmen varje vinterhalvår för att få ut mer av hojåkningen...tyvärr har inte denna dröm blivit förverkligad än...om den blir det vet jag ej, men jag har inte slutat drömma om detta.

Ett liv utan Harley motoriserade egentillverkade hojar existerar inte i min sinnesvärld. :tummenupp

Anders.J
 

MiaSyrra

New member
J"Långt bort" resor kom tidigt in i bilden med både bil o Mc (men resor med bil får jag inte mycket ut av).
en dröm om att flytta till värmen alternativt jobba här sommar halvåret och ge mig iväg till värmen varje vinterhalvår för att få ut mer av hojåkningen...tyvärr har inte denna dröm blivit förverkligad än...om den blir det vet jag ej, men jag har inte slutat drömma om detta.

Ett liv utan Harley motoriserade egentillverkade hojar existerar inte i min sinnesvärld. :tummenuppAnders.J
Där har du min sympati..!! Kan man få hänga på ? Väljer samma antal cylindrar med lägger ner dom i boxer-spagat. Nu har jag väl inte varit kritisk mot något mc-märke..? Ha ha ha..!!
 

Fru Fuggle

New member
Jag har kört Mc 4 år nu och det är bland det roligast jag har gjort!:victorious: Jag har hunnit komma in i mogen ålder så man kan nog inte säga att det är ugndomens dumhet, hmmm snarare livskris i vänta på rullstol... :wink: Men till svar, jo, det är roligt, frihet och blommorna och koskiten, längts vägkanter, luktar inget i bilen men, när man brummar med sin pärla längs smala kurviga vägar kommer välkända dofter från förr och då vet man att man lever!:tummenupp Jag har numera en livskamrat som delar detta underbara syssla med mig, så i vår familj har vi förståelse om en av oss vill dra i väg en kväll på en tur ;) Jag tror att du kommer inte att kunna övertala din fru till att tycka om detta nöje, hon måste komma fram till det helt själv, på egen maskin så att säga. O byta inte ut henne, det är ingen bra lösning! Behåll henne och fortsätt tjata, kanske hon ändrar sig till slut..:slagen:
 
Top