Var är alla grovarbetare,fabriksarbetare...

Hasse

New member
Nog är det väl skillnad för en hantverkare att hänga på nätet
och en kontorsknutte som jobbar hemma eller på kontor.

De som jobbar med IT/kontor kan ju lättare stjäla lite forum-tid på
raster och liknande är tex en snickare kan.:cool:

Att sedan en IT gubbe ofta är hemfallen åt att ha talet och skrivandets
konst som både hobby och arbete är inte förvånande.

Snickaren har troligen valt sitt yrke för att jobba med just hantverket
för att denne gillar det. Så att konkurrera på forum med
civilare advokater mm som gärna slingrar sig. Det kanske inte är något som är en hantverkares högsta dröm.

Dock har han/hon goda kunskaper inom MC teknik spelar ju språket inte
så avgörande stor roll men det är ju en annan femma.

Att vara både praktiskt och teoretiskt kunnig är få förunnat. De finns, absolut,
skillnaden från 18 talet är ju naturligtvis mycket mindre än idag.

så tror i alla fall jag
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Nog är det väl skillnad för en hantverkare att hänga på nätet och en kontorsknutte som jobbar hemma eller på kontor.

De som jobbar med IT/kontor kan ju lättare stjäla lite forum-tid på
raster och liknande är tex en snickare kan.:cool:

Att sedan en IT gubbe ofta är hemfallen åt att ha talet och skrivandets
konst som både hobby och arbete är inte förvånande.

Frågan om tillgänglighet har du naturligtvis helt rätt i vilket förmodligen är en avgörande faktor.

Gällande retorik och språk tvivlar jag däremot. Visst, jurister, statsvetare och sånt löst folk besitter ju en viss skolning som får många att känna sig mentalt undernärda.

Däremot har jag ett antal år inom just IT bakom mig, och även om många sitter på 200 hp så är det i många fall en väldigt smal kompetens, framförallt språkmässigt. Pedagogiken är ofta god, men retorik och förmågan att läsa mellan raderna brister ofta desto mer.

Chopperbyggarn är för mig ett strålande exempel på nån som vad jag förstått är en "hederlig knegare"! Som ändå uttrycker sin åsikt på ett alldeles utomordentligt sätt i stort sett alltid.

Från andra håll är min erfarenhet att det inte är uttrycket som brister, utan möjligtvis innehållet. Hantverkare är ofta pragmatiska av naturen och ganska enkla i sitt uttryck, vilket i ett fora som det här bara är positivt.

Att det kan vara svårare att prata politik, världsekonomi och miljöproblem med gemena snickare jämte civilare är snarare en intressefråga än bildningsfråga, även om det förmodligen är mer ovanligt med snickare på e24.se och DNs prenumerantlista. Den akademiska rollen spelar inte in där om man inte ska gräva djupare på problem och lyckas komma överens om nån form av analys. Vilket inte händer sådär jätteofta varken över en öl eller en Bagel!
 

swischmc

New member
Nu kanske jag hamnar utanför trådskaparens ämne (som vanligt), men är det inte så med intressen, att man håller på med dem för att de är intressanta och roliga, inte för att träffa samma personer/personligheter som man gör på arbetstid?

Sverige och svenskarna gillar att dela in folk efter yrke. Först pratar man väder, sedan kommer den viktiga frågan: vad arbetar du med?

Det jag upptäckt sedan jag kom in i hojvärlden är att man inte ställer den frågan. Fråga ett (förutom vädret ;)) är: vilken hoj kör du?
Efter fyra dagar på SMC-kurs i Kemora åkte jag färja med tre andra deltagare. Vi insåg plötsligt att det vi visste om varandra var: hoj, körstil, namn, bostadsort (eller del av Sverige) och kanske ålder. I just den ordningen. Yrke, familj, favoritfärg osv hade ingen frågat om för ingen var intresserad. När vi väl började prata om sånt upptäckte vi att vi fyra hade helt olika yrken, familjesammansättningar och idéer. Men, och det är det jag vill komma till, det spelade ingen roll. Allt runt omkring är så ointressant när man delar mc-intresset. Själv fyllde jag aldrig i "Vad har du för yrke-tråden". Det känns helt onödigt, eftersom det inte har med mc att göra.

En annan diskussion är förståss om forumet eller tom. SMC är snedvridet, om bara en sorts yrken syns och hörs.
 

SuperRetard

New member
Nu kanske jag hamnar utanför trådskaparens ämne (som vanligt), men är det inte så med intressen, att man håller på med dem för att de är intressanta och roliga, inte för att träffa samma personer/personligheter som man gör på arbetstid?

Sverige och svenskarna gillar att dela in folk efter yrke. Först pratar man väder, sedan kommer den viktiga frågan: vad arbetar du med?

Det jag upptäckt sedan jag kom in i hojvärlden är att man inte ställer den frågan. Fråga ett (förutom vädret ;)) är: vilken hoj kör du?
Efter fyra dagar på SMC-kurs i Kemora åkte jag färja med tre andra deltagare. Vi insåg plötsligt att det vi visste om varandra var: hoj, körstil, namn, bostadsort (eller del av Sverige) och kanske ålder. I just den ordningen. Yrke, familj, favoritfärg osv hade ingen frågat om för ingen var intresserad. När vi väl började prata om sånt upptäckte vi att vi fyra hade helt olika yrken, familjesammansättningar och idéer. Men, och det är det jag vill komma till, det spelade ingen roll. Allt runt omkring är så ointressant när man delar mc-intresset. Själv fyllde jag aldrig i "Vad har du för yrke-tråden". Det känns helt onödigt, eftersom det inte har med mc att göra.

En annan diskussion är förståss om forumet eller tom. SMC är snedvridet, om bara en sorts yrken syns och hörs.


Jag håller i sak med, båda dina påståenden.

Jag lever nog ut det ngt längre dock. Även på krogen kommer frågorna i en viss följd: Kom ni hit tidigt? vart var ni innan? ska ni vidare? Vad jobbar du med? Bjuder du på en drink?

Jag ställer hellre frågan: Vad gör du annars om du får välja då, förutom hänger här?


Just med hojvärlden blir det verklighet. Man kommer in på hojtyper, körstilar och därigenom en persons innersta intresse. För det är en stor skillnad att söka kicken av att köra 300 på E4an i rusningstid (adrenalinjunkie), köra bana och söka gränsen (kontrollfreak) eller glida på sin überpimpade custom (teknik "pysslare"). För mig ger de diskussionerna betydligt mer än jobbsnacket.

Likaså med yttre påverkansnycklar som klädsel etc. Träffar nån mig i slitna jeans och sneakers får de sannolikt en annan bild än de fått om de träffat mig i kostym. På 2 hjul är det enkelt, skinnställ eller allväders är alternativen. Möjligtvis blir man dömd för att man kör "huliganhoj", men det stannar där med fördomarna.

Frågan är om smc och framförallt forumet är missvisande. Representeras vi här av en liten del där 80% har kontorsjobb och 60% är akademiker så stämmer det förmodligen inte alls varken med sveriges hojkollektiv eller smc:s medlemmar.

Å andra sidan, eftersom vi nyss konstaterat att yrke etc är tämligen irrelevant när man träffar andra hojåkare. Spelar det nån roll vilka som hänger här? Jag hade inte andra åsikter när jag körde distribution än när jag sålde systemlösningar. Varför skulle jag?

Har VVS:are andra åsikter gällande sitt intresse än jurister?
 
Top