Var är alla grovarbetare,fabriksarbetare...

Chopperbyggarn

New member
Läser tråden om yrke och undrar, har grovarbetare, fabriksarbetare,skoghuggare,lokalvårdare,bönder, gruvarbetare etc slutat att köra hoj:confused: för 20-30 år sedan var det mest folk som var tvungna att duscha efter arbetet och inte innan som var motorcyklister....


Anders.J
 

SuperRetard

New member
Läser tråden om yrke och undrar, har grovarbetare, fabriksarbetare,skoghuggare,lokalvårdare,bönder, gruvarbetare etc slutat att köra hoj:confused: för 20-30 år sedan var det mest folk som var tvungna att duscha efter arbetet och inte innan som var motorcyklister....


Anders.J


Ordet du söker är "utveckling". :p
 

SuperRetard

New member
Nja..är inte så säker på att det är "utveckling";)

Anders.J


Back then.. så känns det när ma pratar med folk som faktikst var med då (för jag hade fullt upp med att lära mig cykla) som att det fortfarande fanns nån mild grad av rebellkänsla över hojåkandet.

Idag är det "mysigt" att ha & köra mc. Farbröder och gummor åker på europasemestrar och de flesta gör idag skillnad på en HA-medlem och gemene hojägare.



Nu har 2 nyagenerationer kommit. Dels ett mer aktivt sporthojskollektiv som ser det mer som en sport än ett transportmedel. Dels den omtalade "återfallsknutten". Denna har ofta en HD-kopia av glidarmodell, gärna av nyare modell och med tonvis med pimp som egentligen inte hör hemma på hojtypen, men det vet han inte för han år på vad handlaren säger och skapar därigenom en ny standard.

2 ganska kapitalstarka grupper ovan, det i sin tur sorterar bort många av de du nämner. Inom de segment där nyare hojar anses "fint" har det tenderat att bli lite klassfråga. Det kostar helt enkelt en hel del att hålla på. VDn som får ett nyck kan därmed ansluta sig ganska enkelt, medan betongaren jobbar extra och långsamt skapar sin dröm.

Tyvärr får det sägas, så tror jag att detta kommer bli än tydligare i framtiden. På samma sätt som med bilmarknaden påverkas livslängden med all elektronik etc, samt att få längre kan skruva själva med sina fordon. Då är det en sak att kunna KÖPA bil/mc, men en helt annan att hålla den i drift.
 

gundj

New member
Om jag ser till mig själv sâ âker jag nu en "billig skithoj", särskilt om jag jämför med vad jag âkte i mitt förra MC-liv. Och ändâ är inkomstnivân rejält mycket högre nu än när jag gick pâ ett varv o skitade ner mig.
 

Chopperbyggarn

New member
Back then.. så känns det när ma pratar med folk som faktikst var med då (för jag hade fullt upp med att lära mig cykla) som att det fortfarande fanns nån mild grad av rebellkänsla över hojåkandet.

Idag är det "mysigt" att ha & köra mc. Farbröder och gummor åker på europasemestrar och de flesta gör idag skillnad på en HA-medlem och gemene hojägare.



Nu har 2 nyagenerationer kommit. Dels ett mer aktivt sporthojskollektiv som ser det mer som en sport än ett transportmedel. Dels den omtalade "återfallsknutten". Denna har ofta en HD-kopia av glidarmodell, gärna av nyare modell och med tonvis med pimp som egentligen inte hör hemma på hojtypen, men det vet han inte för han år på vad handlaren säger och skapar därigenom en ny standard.

2 ganska kapitalstarka grupper ovan, det i sin tur sorterar bort många av de du nämner. Inom de segment där nyare hojar anses "fint" har det tenderat att bli lite klassfråga. Det kostar helt enkelt en hel del att hålla på. VDn som får ett nyck kan därmed ansluta sig ganska enkelt, medan betongaren jobbar extra och långsamt skapar sin dröm.

Tyvärr får det sägas, så tror jag att detta kommer bli än tydligare i framtiden. På samma sätt som med bilmarknaden påverkas livslängden med all elektronik etc, samt att få längre kan skruva själva med sina fordon. Då är det en sak att kunna KÖPA bil/mc, men en helt annan att hålla den i drift.

Helt klart så har det tillkommit nya köpstarka grupper som du nämner och inget ont i det.
Trots detta är dom flesta hojåkare som åtminstonne jag känner, oavsett hojtyp och prislapp faktist vanliga fabriksarbetare, hantverkare, maskin/lastbils förare , lokalvårdare, svetsare , murare mm. Mäniskor som är mycket praktiskt lagda.

Om då "yrkestråden" här ger en fingervisning om vilka som deltar i SMC forum
så kan man fundera på om åsikterna här på forumet är representativa för sveriges motorcyklister?

Anders.J
 

SuperRetard

New member
Helt klart så har det tillkommit nya köpstarka grupper som du nämner och inget ont i det.
Trots detta är dom flesta hojåkare som åtminstonne jag känner, oavsett hojtyp och prislapp faktist vanliga fabriksarbetare, hantverkare, maskin/lastbils förare , lokalvårdare, svetsare , murare mm. Mäniskor som är mycket praktiskt lagda.

Om då "yrkestråden" här ger en fingervisning om vilka som deltar i SMC forum
så kan man fundera på om åsikterna här på forumet är representativa för sveriges motorcyklister?

Anders.J

Sant.

Mitt inlägg var egentligen inte särskilt viktigt för dagen, utan mer en Nostradamisk varning om framtiden. Praktiskt lagt eller ej så är det inte många som river en modern Audi eller volvomotor. Hoj-världen möter samma öde vad det lider. Man behöver en rätt djup teoretisk konskap för att skruva med moderna leksaker. Och dagens moderniteter är snart gamla, men fortfarande svåra att skruva med.

Ska den som köper en äldre billig hoj då, fortfarande tampas med svindyra servicar? Eller är det bara jag som inte hängt med i utvecklingen och kan riva moderna motorer som om de vore en gammal B20?
 

jan-olovj

Active member
Det är nog lika många industriarbetare och städare som det är andra yrkesgrupper men det tar väll emot att säga vad man jobbar med jäfört med ingejörer( felstavat) lärare flygare. Det upplevs faktiskt bland många av oss en klasskillnad mellan folk. Det kvittar vad man tycker men det finaste kontor eller industi kolappsar efter ett tag om inte någon håller rent och snyggar upp och alla prylar och saker som vi omger oss med krävs en som jobbar på industri för att sakerna skall finnas. Så tala om vad ni gör inget yrke är sämmre än något annat.
 

SuperRetard

New member
Det är nog lika många industriarbetare och städare som det är andra yrkesgrupper men det tar väll emot att säga vad man jobbar med jäfört med ingejörer( felstavat) lärare flygare. Det upplevs faktiskt bland många av oss en klasskillnad mellan folk. Det kvittar vad man tycker men det finaste kontor eller industi kolappsar efter ett tag om inte någon håller rent och snyggar upp och alla prylar och saker som vi omger oss med krävs en som jobbar på industri för att sakerna skall finnas. Så tala om vad ni gör inget yrke är sämmre än något annat.

Kanske ligger nåt i det.

Personligen skiter jag i vilket, jag har knegat både med systemsälj (IT) till miljardkoncerner och kört distribution. Skillnaden för mig är att jag älskar variationen och utmaningarna mer med de högre tjänsterna.

Det finns idag byggare etc som tjänar riktigt bra, och det vet folk. Så inkomstmässigt ser jag inga klassskillnader. Det är inte många civilare som tjänar 50 ksek+ heller, även om de är fler.

Problemet som jag ser det är att nästa generation inte riktigt har plats för hantverkaryrken, och att det i kombination med att tekniken gör det svårare att skruva själv snart GÖR hojåkandet till en klassfråga då glappet mellan kompetens och krav för att skruva blir större, men servicarna behövs oavsett hur billig en hoj/bil blir att köpa.

Sen gillar jag inte klassdiskussioner.. Enda gångerna jag hamnar i sånt är när nån börjar sparka uppåt, aldrig tvärtom.
 

Chopperbyggarn

New member
Problemet som jag ser det är att nästa generation inte riktigt har plats för hantverkaryrken, och att det i kombination med att tekniken gör det svårare att skruva själv snart GÖR hojåkandet till en klassfråga då glappet mellan kompetens och krav för att skruva blir större, men servicarna behövs oavsett hur billig en hoj/bil blir att köpa.

Var inte för säker på det, dagens barn nästan bokstavligen föds ut ur USB porten på datorn, och växer man upp med denna teknik runt omkring sig dagligen så lär man sig att förstå hur tekniken fungerar på ett naturligt sätt som en vuxen har svårt att lära in. Är det inte en del väldigt unga barn som inte ens har hunnit börja studera data och som har lärt sig att hitta helt nya vägar runt säkerhetssytem som inte ens microsoft kände till att det var möjligt? Kanske framtidens fordon blir lätta att förstå för dessa individer?

Många av oss som har växt upp med maskiner o motorer runt oss sedan vi föddes lärde oss på samma sätt hur 1900 tals tekniken fungerade långt innan det blev aktuellt att lära sig detta genom studier.

Anders.J
 

AndersX

New member
Var inte för säker på det, dagens barn nästan bokstavligen föds ut ur USB porten på datorn, .............Kanske framtidens fordon blir lätta att förstå för dessa individer?
Anders.J

Ja, hur man tjuvkopplar, chiptrimmar och spelar CS på den inbyggda GPS'en :D

Skämt åtsido... (som slaktarn sa)
Problemet är väl att ingen idag kan felsöka, än mindre reparera canbusen, cdi'n eller microprcessorn till ABS'n utan svindyra specialinstrument med udda anslutningskontakter utan märkning.

Det är ju en helt annan teknik idag än för 30 år Då mekaniska brytarspetsar och en konding var det mest komplicerade i elektronikväg, då el-schemat fanns med i användarhandboken.

/A.
 
Last edited:

Marie

Banned
Om då "yrkestråden" här ger en fingervisning om vilka som deltar i SMC forum
så kan man fundera på om åsikterna här på forumet är representativa för sveriges motorcyklister?

Hur representativt må var och en dra slutsats om, men om forumet är yrkesmässigt snedrekryterat så KAN det kanske bero på att tjänstemän nog fortfarande i större omfattning än arbetare sitter vid datorer (grovt generaliserat naturligtvis)
 

SuperRetard

New member
Var inte för säker på det, dagens barn nästan bokstavligen föds ut ur USB porten på datorn, och växer man upp med denna teknik runt omkring sig dagligen så lär man sig att förstå hur tekniken fungerar på ett naturligt sätt som en vuxen har svårt att lära in. Är det inte en del väldigt unga barn som inte ens har hunnit börja studera data och som har lärt sig att hitta helt nya vägar runt säkerhetssytem som inte ens microsoft kände till att det var möjligt? Kanske framtidens fordon blir lätta att förstå för dessa individer?

Många av oss som har växt upp med maskiner o motorer runt oss sedan vi föddes lärde oss på samma sätt hur 1900 tals tekniken fungerade långt innan det blev aktuellt att lära sig detta genom studier.

Anders.J

Också rätt (spännande ämne). Jag vet dock inte om jag håller med helt.

Att koppla PS3:eek:r och koda enkel html är inte detsamma som att förstå hydralik och strulande mekanik etc. Det praktiska handlaget saknas, och det som inte funkar på samma sätt är trial & error.. (det gör det, men det känns inte så.)

Framförallt är det en jäkla skillnad på att justera ventilspel på en LC8 (KTMs V-twin) och att byta kolv på en CB750 -85.

Men du kanske har rätt. Hoppas det för kommande generationer. Jag hamnade i mitten, för jag är talanglös redan nu :eek:
 

Chopperbyggarn

New member
Hur representativt må var och en dra slutsats om, men om forumet är yrkesmässigt snedrekryterat så KAN det kanske bero på att tjänstemän nog fortfarande i större omfattning än arbetare sitter vid datorer (grovt generaliserat naturligtvis)

Frågan är intressant då det kanske kan finnas vissa åsikts skillnader om vad som är viktigt när det gäller motorcyklismen. Om det finns skillnader så skulle det vara intressant att veta vilka.

Anders.J
 

TKH

New member
Läser tråden om yrke och undrar, har grovarbetare,
fabriksarbetare,skoghuggare,lokalvårdare,bönder, gruvarbetare etc slutat att
köra hoj:confused: för 20-30 år sedan var det mest folk som var tvungna att
duscha efter arbetet och inte innan som var motorcyklister....
Anders.J
Det kan inte vara så att man vidareutvecklat sig med tiden?
Jag startade mitt yrkesliv som fabriksarbetare. Då körde jag fortfarande hoj.
Sedan blev jag svetsare, byggare, arbetslös, fiskare, arbetslös och till slut där jag är nu, inom IT.
Frågan i tråden om yrke skulle varit skriven så här istället:
Vad har du haft för yrken i ditt liv?
Då hade man fått en bättre bild men det är lätt att vara efterklok.
 

Chopperbyggarn

New member
Det kan inte vara så att man vidareutvecklat sig med tiden?
Jag startade mitt yrkesliv som fabriksarbetare. Då körde jag fortfarande hoj.
Sedan blev jag svetsare, byggare, arbetslös, fiskare, arbetslös och till slut där jag är nu, inom IT.
Frågan i tråden om yrke skulle varit skriven så här istället:
Vad har du haft för yrken i ditt liv?
Då hade man fått en bättre bild men det är lätt att vara efterklok.

Tja..jag har en bekant som har vidareutvecklat sig från att ha varit yrkeslärare till att bli fabriksarbetare..
på fabriken här jämte min verkstad så jobbar det en hel del hojåkare. Jag vet inte om åsikter angående motorcyklar,hojåkning och trafik skiljer sig åt mellan olika typer av yrkesgrupper. Jag hoppas i alla fall att alla finns med här och framför sina åsikter, i övrigt är det för mig ointressant vad hojåkare har för yrken.

Anders.j
 

990 Adventure

New member
Klass skillnad ???

Hej o hopp trodde defenetivt att klassskillnad var något vi hade bakom oss.
Hoj åkat gör ju att vi har ett gemensamt intresse och vad vi sysslar med utöver det är vi inte så intresserade av att berätta, i mitt fall för att jag är offentlig i vissa samanhang o skulle därför inte kunna ha mitt fria ord utan anonymiteten i ett forum som detta,men alla ska veta att jag är en helt vanlig person som föddes i ett svensson hem och alldrig kommer ha några andra rötter,träffar mäniskor i alla samhälls klasser o respekterar människor från olika kunskapsområden men framför allt får man respekt av mej för att man är den man är o inte försöker vara någon annan.
Alla har brister alla har kunskaper som andra saknar så är det bara ,men om vi tar bort några från högsta kommunledningen eller sopåkarna vilka komer vi sakna först......nej anledningen till att det är färre såkallade arbetare på ett forum som detta är nog att många från det ledet inte är vana att dela med sig av sin åsikt offentligt.
Tänk på att det finns bara en av dej o det gör dej unik.

;)
 

TheGungner

Member
Läser tråden om yrke och undrar, har grovarbetare, fabriksarbetare,skoghuggare,lokalvårdare,bönder, gruvarbetare etc slutat att köra hoj:confused: för 20-30 år sedan var det mest folk som var tvungna att duscha efter arbetet och inte innan som var motorcyklister....


Anders.J

Intressant hur så många lyckas blanda ihop yrke, klassfråga (om den finns) och vem som representerar vad i MC-frågor.
Bygger det resonemanget på att man är vad man arbetar med?
Jag tycker nog att det är mer komplicerat än så. För att göra en lång utläggning kort.
-Att klassificera in människor efter vad de jobbar med (eller hur de ser ut), då är man fel ute. Jag, och säkert ni också, har träffat många MC-förare (på träffar bla) och kan ha en bra kontakt med många utan att veta vad de jobbar med. Räcker inte det, oavsett jobb, då vi har ett gemensamt intresse?:cool:
 

zettan

New member
Läser tråden om yrke och undrar, har grovarbetare, fabriksarbetare,skoghuggare,lokalvårdare,bönder, gruvarbetare etc slutat att köra hoj:confused: för 20-30 år sedan var det mest folk som var tvungna att duscha efter arbetet och inte innan som var motorcyklister....


Anders.J

1800-talet tog slut för 210 år sedan...;)

Förenklat kan man dela upp det såhär:

Jägare, samlare
ca 2000f.kr Bönder
1800-tal Industri
1980-tal Service & tjänster (information)
 
Top