Vansinnesfärderna på 2 hjul

Maru

New member
Är väl inte så mycket att invända mot detta, förvånansvärt balanserat resonemang av polismannen.

Absolut. Men precis som med fotbollshulliganerna kontra supportrarna så är det här ett problem för oss.

En liten klick som gör att allmänheten drar alla hojåkare över samma kam.
 

Maru

New member
Sen är jag beredd att ifrågasätta programledarens resonemang... "är borta i 5 sekunder och det säger swosh".

Borta i 5 sekunder... då hinner man rulla en bit...
 

Hampe

Skriver massor!
Sen är jag beredd att ifrågasätta programledarens resonemang... "är borta i 5 sekunder och det säger swosh".

Borta i 5 sekunder... då hinner man rulla en bit...

En motorcyklist som är "borta i 5 sekunder" är väck. Ende, schluss, vorbei. Flera gånger om till och med.

Hur skall vi kunna samsas på vägarna med bilister som har en så nonchalant syn på ansvaret det innebär att framföra ett motorfordon?
Nej, jag rättfärdigar inte idiotbombningar på motorcykel. Men varför skall 5 sekunders ouppmärksamhet få vara den norm som trafiksamspelet skall byggas på?

Herregud - 5 sekunder i MC-sammanhang är en eon av tid. I laglig fart!
...i vart fall i umgänget med Homo Folivora bakom ratten på en bil.


Hampe
 

Hudik-Lars

New member
men är dom helt jävla slut i huvudet?

ser ju bra mycke fler bilister som kör fortare än så, vet inte hur många gånger bilister inte sett mig fast jag kört lagligt

och sen kan man ju fundera på om programledarens hjärncell är på semester
"jag är borta fem sekunder och så säger det bara swosch..."

fem sekunder? det är ju inte konstigt det händer skit om folk är bort i fem sekunder när dom kör bil
ligger man på motorvägen då så hinner man köra över 100 meter innan man är tillbaka igen

då har du ju ingen betydelse om det är mc eller bil som kommer
blir så förbannat så det inte är sant

men måste ändå tycka att snuten är rätt sansad
 

doolar

New member
Det där var ett så skämmigt reportage att jag fick stänga av innan det var klart.

Noll och ingen substans och pekpinneri på att "dom är värre än vi". Pinsamt Aftonbladet.
 

Diversion

New member
Fast vad kan man göra? Alla här vet ju hur det ligger till men hur många icke MC-åkande "Svenssons" gör det eller försöker att informera sig? Ingen. Därför är det väl klagomål till aktuell blaska och insändare till lokala tidningar där man påpekar sakfelen det enda som återstår om målet är att få andra att inse hur fel Aftonbladet har.
 

Hampe

Skriver massor!
Tur då att någon reagerar på vansinnigheterna!

http://www.bike.se/bloggar/redaxbloggen/vad-haller-polisen-och-aftonbladet-pa-med


Tack Magnus W för att någon i mediaposition vågar vara lite taggiga och ifrågasätta det färdigtuggade som rapas upp.

Magnus Wallner i Bike skrev:
Till att börja med kan man i den inledande texten läsa om hur en motorcyklist ”prejar ut polisen i mötande trafik”. Det är en ren och skär lögn med enda syfte att skapa opinion mot oss hojåkare. Vad det handlar om är ett förföljande då motorcykeln kör till vänster om den stillastående trafiken. Polisbilen, som alltså ligger en bit bakom, väljer då att gå ut i mötande för att hinna ikapp. På vilket sätt blev polisen prejad?
 

Biker64

New member
Jag tycker även SMC borde reagera. Hojåkarna svartmålas. Vissa bilder är dessutom fejkade eller taget ur sitt sammanhang. Polisens resonemang var inte als balanserat. Det är ju skrattretande att hojägare "kommer med fel lufttryck till bilbesiktningen".
Aftonblaskan skulle hellre gjort bättre research och ett gediget inslag över alla bilister som är "borta i 5 sekunder".
 

Hampe

Skriver massor!
Inslaget nu anmält till Granskningsnämnden av Magnus Wallner. Way to go!
Se där en oväntad möjlighet när tidningar får för sig att dom skall börja sända "TV" på sina hemsidor. *sardonisktleende*


Även jag tycker att kanske SMC borde varit dom som anmälde först, men nu är det gjort och det är inte förbjudet att anmäla samma inslag fler gången.



H
 

EVK

New member
Tyvärr är det inte alls ovanligt att någon kommer och drar om i 120-130 på 80-90 väg. Gärna utan blinkers, med mötande trafik eller i skymda kurvor. Jag ser det i stort sett varje dag när jag kör till jobbet. Nu rör det sig förvisso oftast om fyrhjuliga fordon, men någon gång ibland kan det vara en MC.
 

Hudik-Lars

New member
Det är väl i just i det som det haltar, att många fler bilister kör på detta sätt men det tas inte upp.
Kollar bara på yrkestrafiken som taxi, budbilar osv, där körs det ofta "extremt" enligt vad som anses extremt enligt inslaget ovan

Varför görs inga rapporter om det? Varför tas inte det upp i media?
Hade detta sätt att rapportera handlat om en folkgrupp så hade det garanterat varit olagligt och hamnat under "hets mot folkgrupp"
 

EVK

New member
Att bilister är lika illa eller ännu värre är naturligtivis inget försvar för de som kör illa på MC, men att låta chockerad över hastighetsöverträdelser på 40-50km/h är inte trovärdigt. Vistas man i trafiken och är någorlunda vaken, så ser man detta ofta.
 

CB_Tobbe

New member
Problemet är att Magnus Wallner skriver i en facktidning för mc. Det är en tidning som mest mc intresserade läser.

Aftonbladet m.fl når en större andel beolkning utanför mc kollektivet inklusive beslutfattare på olika nivåer. Dessa har svårare att kritskt granska inslaget.
 

Hudik-Lars

New member
Det är väl just bristen på kritiskt granskande som kan gör att motorcyklister får problem av sånt som tex aftonbladet klippet

Jag menar politiker och beslutsfattare som inte har någon fakta eller erfarenhet tar det här som nån sanning utan att jämföra det med andra grupper av trafikanter. Sedan fattas beslut efter detta.
 
Top