Val av ny mc för bana

Marcus_A

New member
Hej!
Har börjat fundera vad man skall byta till nästa år.
Kör bara mer och mer bana och vägen blir sekundärt. Har alltid varit svag för Yamaha och speciellt R1.
Har en -05:a idag och ni som bytt är det värt att lägga extra kr till -09 och framåt eller är -07/-08 också ett lyft från den jag har idag?
Är ju så jäkla svårt att lyckas få provköra i vårt avlånga land.
 

SGM

Moderator
Är det bana du vill åka så är 600-orna sjukt skoj, och 95% av oss dödliga, vanliga människor åker nog bättre på sådana än på literhojarna.

Effekten räcker gott till, och de är vansinnigt kul i kurvorna. :)

/J
 

tersan

New member
Är det bana du vill åka så är 600-orna sjukt skoj, och 95% av oss dödliga, vanliga människor åker nog bättre på sådana än på literhojarna.

Effekten räcker gott till, och de är vansinnigt kul i kurvorna. :)

/J
Några bra tips på 600-hojar då?
 

SGM

Moderator
Några bra tips på 600-hojar då?

Den som faller dig i smaken, den du sitter bra på, och där du har nära till handlare med oljefilter och reservdelar. ;)

R6:an av modernare snitt sägs vara lite trång och väl spetsig, annars kan man lugnt utgå från att det är same-same, och 99% förare ändå.
 

enhjuling

New member
Hej!
Har börjat fundera vad man skall byta till nästa år.
Kör bara mer och mer bana och vägen blir sekundärt. Har alltid varit svag för Yamaha och speciellt R1.
Har en -05:a idag och ni som bytt är det värt att lägga extra kr till -09 och framåt eller är -07/-08 också ett lyft från den jag har idag?
Är ju så jäkla svårt att lyckas få provköra i vårt avlånga land.

Är det nåt fel på den du har?
Det är klart det är kul att byta men det kostar ju...
07-08 är väl inte så stor skillnad från 05an men 09an har ju en helt annat karaktär i motorn, om det är värt pengarna kan du bara avgöra genom att provköra.
Jag har en 05a och funderade fram och tillbaka på om jag skulle byta upp mig. Till slut tog jag beslutet att behålla min men uppgraderade fjädringen med en ny Öhlinare bak. Det blev som en ny hoj och nu är jag inget sugen på nåt annat. Jag kör bara bana med min, raceträningar och som instruktör både för LMS och SMC så det blir några varv på banan...
/Stefan
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Jag har haft en R6, som jag var mycket nöjd med.
Dreva om den, om du får bra mera knuff, på bana..

En fördel med en dussin hoj, är att du handla delar billigt på typ ebay...

Lycka till..
 

Marcus_A

New member
SGM - Eftersom man ändå kör en del gata lär man sig älska vridet i en 1000 cc. Att man inte nyttjar hela effekten på banan kan jag leva med :)
Haft 600 cc innan och att gå tillbaka är tyvärr inget alternativ.

enhjuling - Är mest nyfiken att byta då det förgyller ibland. Tanken är att tjejen skall ta över min nuvarande.

Ett alternativ är ju att köpa lite godis som du har gjort och "uppgradera" så får tjejen lösa sitt mcköp bäst hon vill :D
 

Roberth

New member
Hej!
Har börjat fundera vad man skall byta till nästa år.
Kör bara mer och mer bana och vägen blir sekundärt. Har alltid varit svag för Yamaha och speciellt R1.
Har en -05:a idag och ni som bytt är det värt att lägga extra kr till -09 och framåt eller är -07/-08 också ett lyft från den jag har idag?
Är ju så jäkla svårt att lyckas få provköra i vårt avlånga land.

Det du vinner på en 07/08 är något bättre chassie vad gäller fjädring och bromsar. 09:an har något lägre effekt pga vevaxelns utforming.

Det finns fortfarande mycket eftermarknadsprylar till din 05:a för vettiga pengar och i vissa fall begangnat. Behåll den och köp däck och bantid för pengarna.
 

SGM

Moderator
SGM - Eftersom man ändå kör en del gata lär man sig älska vridet i en 1000 cc. Att man inte nyttjar hela effekten på banan kan jag leva med :)
Haft 600 cc innan och att gå tillbaka är tyvärr inget alternativ.

enhjuling - Är mest nyfiken att byta då det förgyller ibland. Tanken är att tjejen skall ta över min nuvarande.

Ett alternativ är ju att köpa lite godis som du har gjort och "uppgradera" så får tjejen lösa sitt mcköp bäst hon vill :D

...men har du provat bana på riktigt med en 600a? :D

I ditt läge skulle jag lagt pengar på däck, soppa och banavgifter, inte bytt hoj.
 

Bengt Allevad

New member
Om vi för ett ögonblick blir riktigt tråkiga och börja prata om procenten:

1.Föraren står för, säg 80-90 % av ekipagets förmåga (om det inte är en alldeles omöjlig hoj förstås) och hojen för resten.

2.Skillnaden i procent mellan egenskaperna, om vi leker med tanken bara, kan inte vara jättestor mellan två så potenta hojar med bara några år mellan sig.
Vi drar till ordentligt och säger att den nya är 20 % bättre.

3.Sätter vi in den 20% bättre hojen i 1:an och räknar snällt får jag ihop att den bättre hojen bidrar med 0,4 % på totalen.

Mitt råd är alltså att lägg pengarna på däck, bantid, överliggning vid banan, kanske en släpvagn...
 

Lotek

#82 Superbike
Inte för att vara sådan, men våra råd, tips och förslag spelar ingen roll egentligen.
Du har redan bestämt dig för en R1 -07->...det märks på hur du skriver.

Förvisso håller jag med fler här om att du istället skall satsa på godis(till den du har), bantid, däck o.s.v. men om tjejen är inblandad så se till att hon får en vettig hoj oavsett, annars kan du så småningom glömma allt vad hojkörning heter om ni inte delar intresset.

Tyvärr är jag själv(precis som alla andra) ett lysande exempel på att man köper inte hoj med hjärnan utan med hjärtat, så handla på bara ;)
 
Top