Vad skulle du betala för larmsystem på MC:n?

Hur mycket är du beredd att betala för larmsystem på MC:n

  • 300 kr per månad jag kör hoj

    Votes: 1 5.3%
  • 600 kr per månad jag kör hoj

    Votes: 0 0.0%
  • 1000 kr för hela året, då vet jag att systemet är aktivt när jag ska vill

    Votes: 6 31.6%
  • Jag vill inte ha något larmsystem

    Votes: 12 63.2%

  • Total voters
    19

Petra

Super Moderator
Hur mycket skulle du kunna tänka dig att betala för en försäkring i form av intelligent larmsystem på din eller din makes/frus/barns MC?
Om en olycka är framme skickas ett larm som talar om för larmcentralen vad som hänt och var olyckan hänt och de skickar en ambulans innan du eller någon i närheten larmar.


 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Hur mycket skulle du kunna tänka dig att betala för en livförsäkring i form av intelligent larmsystem på din eller din makes/frus/barns MC?
Om en olycka är framme skickas ett larm som talar om för larmcentralen vad som hänt och var olyckan hänt och de skickar en ambulans innan du ens hinner blinka.

Värdeladdade ord, Petra - tillsammans med en väldigt laddad filmsnutt. Sellin' something...?

Jag hör till dom som redan kör med Spot http://international.findmespot.com/ där jag kan larma via satellit manuellt genom medvetet knapptryck.

Jag har aldrig sett det som en livförsäkring, och det borde ingen annan göra heller.
Jag har aldrig trott att min Spot kan tala om vad som hänt - på sin höjd att något hänt.
Jag har aldrig räknat med att det kommer att skickas en ambulans snabbare än jag hinner blinka - dels för att det system jag använder är USA-baserat och lider av en lång larmkedja - men framför allt för att systemet lider av samma svagheter som allt annat som baseras på kontakt med satelliter: man måste ha kontakt med satelliter!

Ju mindre vägar man kör på (läs: överhängade träd) desto sämre blir kontakten med korresponderande satelliter - lite ironiskt eftersom chansen att få hjälp från andra trafikanter att larma änna sjunker i takt med att man kommer längre och längre från högtrafikerade vägar.
Dessutom - drar man av ut i vegetationen så sjunker chansen att larma via satellitbaserad teknologi dramatiskt.

Tittar man på bilindustrin så har dom haft system igång i åratal som positionerar via satellit och larmar via satellit/GSM i kombination.
Bättre - men någon "livförsäkring" blir det aldrig!



badboll022.jpg


För mig är en Spot i första hand en kul grej, och något som kan hjälpa mig i situationer där jag av olika anledningar inte kan larma via telefon.
Att den inte är "inbyggd" i hojen och inte "automatisk" ser jag bara som en fördel, faktiskt. Abonnemangskostnaden ligger just på 1.000 spänn helår, och nej - jag har inte provat den skarpt. Ännu...

"Live to tell about it"



Hampe
 
Last edited:

Mimmi

New member
Hej!

Jag har ingen aning om hur sådant här fungerar sådana här saker, jag har bara läst om att det finns i vissa bilar. Men fungerar de utomlands eller bara i det land där man har registrerat det? (om man nu gör det...)
 

Hampe

Skriver massor!
Hej!

Jag har ingen aning om hur sådant här fungerar sådana här saker, jag har bara läst om att det finns i vissa bilar. Men fungerar de utomlands eller bara i det land där man har registrerat det? (om man nu gör det...)

http://www.volvocars.com/se/sales-services/sales/volvo-on-call_new/pages/emergency.aspx

Liite ironiskt är att promovideon på Volvos sida utspelar sig i sådan miljö att det kan vara svårt att exakt positionsbestämma larmet.
Volvo on call är dock uppbyggt så att en operatör motringer bilen (fast installerad telefon krävs, med abonnemang/telefonnummer registerat hos Volvo on call) för att få fram närmare data om larmet.
Jag vill minnas att man dessutom kan overridea svarsfunktionen om föraren skulle vara medvetslös eller desorienterad och därigenom kan "lyssna med" på vad som händer i bilen. Inte en funktion som Volvo marknadsför speciellt tydligt, numer...

Systemet har sina brister - precis som allt annat ängsliga människor vill hänga upp både hatt, rock, hängsle och livrem på...
http://content.usatoday.com/communi...al-turns-out-to-be-bmws-car-alarm-on-ferry-/1



H
 

Petra

Super Moderator
Värdeladdade ord, Petra - tillsammans med en väldigt laddad filmsnutt. Sellin' something...?

Jag har aldrig sett det som en livförsäkring, och det borde ingen annan göra heller.
Jag har aldrig trott att min Spot kan tala om vad som hänt - på sin höjd att något hänt.
Jag har aldrig räknat med att det kommer att skickas en ambulans snabbare än jag hinner blinka - dels för att det system jag använder är USA-baserat och lider av en lång larmkedja - men framför allt för att systemet lider av samma svagheter som allt annat som baseras på kontakt med satelliter: man måste ha kontakt med satelliter!

Ju mindre vägar man kör på (läs: överhängade träd) desto sämre blir kontakten med korresponderande satelliter - lite ironiskt eftersom chansen att få hjälp från andra trafikanter att larma änna sjunker i takt med att man kommer längre och längre från högtrafikerade vägar.
Dessutom - drar man av ut i vegetationen så sjunker chansen att larma via satellitbaserad teknologi dramatiskt.

Tittar man på bilindustrin så har dom haft system igång i åratal som positionerar via satellit och larmar via satellit/GSM i kombination.
Bättre - men någon "livförsäkring" blir det aldrig!



badboll022.jpg


För mig är en Spot i första hand en kul grej, och något som kan hjälpa mig i situationer där jag av olika anledningar inte kan larma via telefon.
Att den inte är "inbyggd" i hojen och inte "automatisk" ser jag bara som en fördel, faktiskt. Abonnemangskostnaden ligger just på 1.000 spänn helår, och nej - jag har inte provat den skarpt. Ännu...

"Live to tell about it"



Hampe


Svar nej jag säljer inget, men vi vill verkligen veta om folk är intresserade av system som larmar automatiskt vid en olycka och isåfall hur mycket man är beredd att betala för sådant. Snabb och adekvat räddning är en av de punkter som diskuteras för att minska antalet dödsfall i trafiken.
Filmen är verkligen extrem, men visar ett exempel på när ett sånt larmsystem kunde vara behjälpligt

Ingen livförsäkring... Det har du banne mig rätt i. Jag byter ordet till försäkring

Det system vi fått presenterat för oss kan "tala om" vad som hänt sekunderna innan olyckan. Enligt uppgift: Utbilldad personal på larmcentral kan följa händelsen via rörelser, på såväl förare som fordon samt medhörning.

Personligen skulle jag ge mångdubbelt för ett larmsystem till min dotter (när hon nu ska ut på vägarna) eller gubben med för den delen, men själv... nja, jag måste övertygas.
(Tänkte nästan säga.... Jag kör ju bättre än genomsnittet så jag klarar mig alltid :rolleyes:)
 

Hampe

Skriver massor!
Nä, jag trodde inte du nasade något - u'schäkta om jag lät tyken.


Klart att utvecklingen går framåt, och en dosa som samlar mätvärden och parametrar å gör ett bundle av detta som skickas iväg hjälper ju larmoperatören att göra grovbedömning av vilka resurser som behöver skickas ut.

Men - samma data, och mer därtill finns lagrat även för andra att ta dela av, eller hur...?
Retardationskrafter, lutningsvinklar, trottellägespositioner och gud vet vad nedbrutet på sekundnivå och givetvis hastighet, hastighet, hastighet...

Nä, jag är nöjd med min Spot så länge. Den version jag har använt är version I.
En mycket modernare version II finns ute sedan något år eller så, men den larmar heller inte "automatiskt" - bra så, imho.


Hampe
 

Marie

Banned
Njäääää

Sådana där automatiska historier har jag inget förtroende för, och de ställer väl mest till elände. Antagligen 10 falsklarm på ett skarpt.

För några år sedan valsade jag med Yamahan på vägen mellan Torestorp och Älvsered. Det var i januari och frosthalka i en skuggig kurva strax före avtagsvägen mot Lahall. Jag fick omväxlande släpp både fram och bak men lyckades på något sätt hålla mig på hjulen ända tills jag baklänges gick i diket och först där lade sig hojen. Tyvärr gick låsanordningen på ena packväskan åt pipsvängen liksom ena backspegeln.

Nu var det ju som tur var en bilist som sett cirkuskonsterna och stannade och hjälpte mig att få upp hojen för den branta vägbanken igen. Problemet var att han ansåg att jag sannolikt hade skadat mig när jag valsade ner i diket, jag rullade ju ett tiotal meter som en boll i moraset bort från cykeln. Själv var jag övertygad om motsatsen, men han var påstridig och försökte ringa efter ambulans med mobiltelefonen.

Nu var det här någon dag efter stormen 'Per', så strömförsörjningen till många mobilmaster hade slagits ut, och förbindelse saknades lyckligtvis. Han förmanade mig att stanna kvar och så körde han in till Torestorp för att försöka slå larm där via fasta telefonnätet, trots att jag sade att han skulle ge höge fanken i att störa ambulansfolket. För att inte behöva argumentera med tjockskalliga ambulanssjukvårdare kvickade jag mig att i packningen leta fram ett par bagageremmar och surra dit den trasiga packväskan, så att jag kunde köra vidare, och sen ångade jag vidare mot Älvsered så fort jag bara vågade.

Nog attan hade det varit risk att ett automatsystem hade larmat för bara en sådan liten malör, eller?
Och det hade ju varit synnerligen irriterande......

Nej några automatsystem vill då inte jag ha. Jag skulle till och med vara beredd att betala för att slippa sådant.
 
Last edited:

swischmc

New member
Intressant fråga.
Ja, jag vill såklart att någon (gärna räddningstjänsten) hittar mig om jag går av vägen utan att någon ser det samtidigt som jag skadar mig illa nog för att inte själv klara av att larma.
Nej, jag vill inte ha något på mc:n som i efterhand kan berätta precis vad jag gjort, hur och när. Något som i princip kan bli hackat och tala om för allt och alla precis var jag är, vilka vägar jag kör osv.

Jobbar själv med mätning, bla med satellit/GPS och jag tror att det för en mindre noggrann lägespositionering fungerar bra med satellit. För positionsbestämning räcker det med tre satelliter och det fungerar även i skogen - men det tar lite längre tid att beräkna platsen och noggrannheten hamnar kanske på några meter. Helt okej för räddningstjänsten. Rent praktiskt tror jag att det skulle fungera.

Hur man sedan löser detta med intregritet... det vet jag inte och därför kommer jag inte att skaffa ett sånt system i närtid. Samtidigt har man väl sagt det samma om alla system som kommit hittills och tio år senare är det var mans egendom... Vi är ju trygghetsnarkomaner i Sverige. ;)

@Petra: när jag läste rubriken trodde jag att det handlade om stöldskydd, alltså ett larm som tala om vart hojen tagit vägen när den olovandes lämnat garaget. Kanske bara jag som missförstod?
 

Maximilian

New member
Hej, frågorna är felformulerade. Två alternativ är baserat på månadsbetalning, en på helår. Det öppnar för feltolkningar, vilket gör att du får ett mindre tillförlitligt resultat.
Sen har du lagt in en värdering i det tredje alternativet "då vet jag att systemet är aktivt när jag ska vill". I de andra fallen vet man inte om det är aktivt? För att hålla det objektivt bör frågorna vara så lika varandra som möjligt...
Sådana här styrande undersökningar och frågor ser man ofta från företag som vill kunna skriva i sina reklamer "nio av tio föredrar vår produkt" efter att fått nio ja på fråga typ "föredrar du vår produkt före både pest och kolera".
 

Chopperbyggarn

New member
Neeej tack!!!
Träffade en hojåkare från Omsk som var på väg till Novosibirsk för att besöka en hojträff, han hade mobilen kopplad till hjälmen och hans fru var så orolig att hon ringde upp honom varje halvtimme för att hon tyckte att det var så farligt att köra motorcykel...jag tänkte, "stackars honom...hur kan han överhuvudtaget acceptera detta" !?

Själv är jag förskonad från olyckor om man inte räknar vurpor i skogen samt vinterväglag tidigare i karriären.

Jag fick soppatorsk på en näst intill otraffikerad grusväg i Anderna där första bil (diesel) kom efter 3 timmar , först efter 8 timmar dök det upp en patrullbil (bil nr 2)som jag fick hjälp av. Väntan var ångestfylld men samtidigt en fantastisk känsla att vara helt ensam i Anderna som jag inte vill vara utan.

Hojåkning ska enligt min smak vara primitiv, fri från vardagens trygghets spiral samt gärna äventyrlig.:)

Anders.J
 

Cyborg

New member
Jag skulle inte betala ett öre för detta larmsystem. Jag känner till ett liknande system dom använder i Storbritannien där man använder detta system till att beräkna försäkringspremien för yngre människor när de är ute i trafiken (aktiv försäkringspremie) och på "köpet" får ett liknande larmsystem. Detta larmsystem skulle aldrig stanna enbart vid ens egen säkerhet.
 

Marie

Banned
har ett fabriks monterat på min BMW som är en 2006 som jag beställde till den vid nyinköp,
tror jag använt detta 1-2 gånger, nu sett i backspegeln , bortkastade pengar , inget för mej!
Jag säger NEJ TACK till alla typer av stöld/larm på MC!
/Peter

Det vore nog ganska bra om du läste igenom frågeställningen innan du skriver.
Det här handlar inte om stöldlarm.......
 
Top