Man kanske också kan lära sig att det med dagens teknik, medier och distributions sätt, är lagom enkelt att manipulera!!
..Icke desto mindre, sensmoralen är den samma. Att fylla hojen med teknik för att undvika olyckor och glömma föraren, är inte helt optimalt.
Värt att fundera på med alla nya gadgets de petar in i hojen.
En annan fråga är hur fixar men en trasig elektronikbox mitt ute i ingenstans utan kommunikation? Börjar sakna hojar man kunde fixa med en handslägga, järnspett och en rulle silvertejp.
Vist var det bättra för!!
Hursomhälst, jag har haft hoj med ABS sen 2001 - även om systemet pajer, är det endast att broms asom vanligt. Sålänge att system är uppbygd på så sätt är det säkerhetsmässigt OK, enligt mityt tycke..
Såvel SMC som FEMA, anser alla dom nya system inte får ta förerens kontroll över MC - On/OFF knapper är välsedda!
Vi har påpekat sitsen med kostnadsbilden, vi får om dessa elektroniksystem pajer, t. ex. ABS. Därför har Bilsport & MC införd maskinskada garanti, samma för Länsförsäkringar. IF har sedan tidigare maskinskadan på flera av sina försäkringar. Folksam valde att ge -15% för endast ABS.
Runt dom nya system som kanske kommer till MC, kan det vara V2V - Vehicle to vechile - som filmen skulle visa. Jag har set enstaka prototyper från Honda & BMW. Blätt ljuse på instrumentpanelen, alt. hurtiga blink i speciella lampor, etc.. när systemet ser att det är ett fordon på väg ex. vis i en korsning.
SAFERIDER projektet jobbar med flera olika andra lösningar, som ska ge inputs till föraren. Man tester t. ex. att vänster hantag vibrerar beskedligt, om navigatorn vill att man ska svänga vänster - och visa versa. Kanske båda handtag buzzer om det är en annan information till föraren. Självfallet går detta att kombinera med allt möjligt och kommunikationen kan självfallet vara med ljud, tal etc. i hjälmen.
Även en liten projektor som beamer upp i visiret tester man - ganska imponerande om man t . ex. har navigatorns vägval som ett enkelt image just där vart du har din blick.
Själv tror jag flera av dessa gadgets, blir extra som vi kommer köpa - och över tid vill vi att det finns standard..
Det är nog att marknaden själv styr: ON/OFF, det är vi förare som själv har kommando och kontroll..
Jämför båtbranschen där olyckor skett när folk kört båten genom att titta i GPSn och glömt att titta ut på sjön och krockat med en annan båt som de inte såg!!!!
Har sett den där filmen förut och jag undrar om den inte är fejk. Men man kan undra i vilket syfte?
Tycker man inte om ABS/TCS eller vad det nu må vara en hoj kan vara utrustad med så köper man väl en annan båge eller stänger av elektroniken svårare är det inte!
Mvh!
// Niklas
Håller inte riktigt med dig om mc.. Men du har ändå rätt.
Även om system ofta ÄR bra (Jag har både plotter, ABS och antisladd), så måste man ha dem som en "säkerhet". Inte som ett allenarådande verktyg!
Värt att fundera på.
Det handlar ju inte om att välja bort eller stänga av systemen, och inte heller om jag kanske kan bromsa bättre utan ABS än med när jag testar att mäta. Utan mer om hur vi som människor förhåller oss till ökad trygghet i en riskhobby.
En sak som dyker upp i mitt minne när man pratar inbyggda säkerhetssystem är ”Risk homoeostasis” eller riskkompensation. Gerald J S Wilde (professor emeritus of psychology på Department of Psychology, Queen's University, Kingston, Ontario, Canada ) menar att ju mer vi höjer säkerheten och känslan av trygghet i våra fordon, desto mer kompenserar vi med höjda risker. Detta gör vi för att få en lagom nivå på känslan av fara och spänning. Spännande men tryggt, öka tryggheten, så ökar risken för att balansera.
En annan aspekt på det hela, är att vi kanske underskattar riskerna om vi får säkrare fordon. Utan någon ”Oh,shit!”-upplevelse då och då, så underskattar vi faran och pressar oss kanske lite utanför vad systemen kan rädda oss i från. Dessutom tenderar vi att överskatta vår egen förmåga som förare, 95% av oss kör ju som bekant bättre än genomsnittet.
Vi ökar risken, tror för mycket på vår förmåga och ser inte riskerna runt oss. Är vi då kvar inom säkerhetssystemets verkningsgrad eller har vi smugit utanför området det var tänkt att verka inom?
Värt att fundera på.
I och med att detta ändå är OT forumet så passar jag på att lägga in en video som har med ämnet att göra
http://www.youtube.com/watch?v=QJ6z3IArINI
och bygger då vidare på trådskaparens konstaterande "Jo, att tekniska lösningar inte alltid räddar dig."