Vad lär vi oss av detta?

Mbla

New member
Man kanske ska undvika sånt där och lära sig titta ordentligt istället, och använda sunt förnuft..
 

Chriz

New member
Man lär sig att alltid ha både hängslen och livrem....

De tekniska hänglsena som finns på moderna fordon är fantastiska, men men man lär ha en mental livrem också, och till exempel se sig för....!
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Man kanske också kan lära sig att det med dagens teknik, medier och distributions sätt, är lagom enkelt att manipulera!!
 

Wallfärder

New member
Man kanske också kan lära sig att det med dagens teknik, medier och distributions sätt, är lagom enkelt att manipulera!!

Det var väl underförstått, det är ju internet vi talar om här eller...?:rolleyes:
Icke desto mindre, sensmoralen är den samma. Att fylla hojen med teknik för att undvika olyckor och glömma föraren, är inte helt optimalt. Värt att fundera på med alla nya gadgets de petar in i hojen.
En annan fråga är hur fixar men en trasig elektronikbox mitt ute i ingenstans utan kommunikation? :confused: Börjar sakna hojar man kunde fixa med en handslägga, järnspett och en rulle silvertejp.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
..Icke desto mindre, sensmoralen är den samma. Att fylla hojen med teknik för att undvika olyckor och glömma föraren, är inte helt optimalt.
Värt att fundera på med alla nya gadgets de petar in i hojen.
En annan fråga är hur fixar men en trasig elektronikbox mitt ute i ingenstans utan kommunikation? :confused: Börjar sakna hojar man kunde fixa med en handslägga, järnspett och en rulle silvertejp.

Vist var det bättra för!!

Hursomhälst, jag har haft hoj med ABS sen 2001 - även om systemet pajer, är det endast att broms asom vanligt. Sålänge att system är uppbygd på så sätt är det säkerhetsmässigt OK, enligt mityt tycke..

Såvel SMC som FEMA, anser alla dom nya system inte får ta förerens kontroll över MC - On/OFF knapper är välsedda!

Vi har påpekat sitsen med kostnadsbilden, vi får om dessa elektroniksystem pajer, t. ex. ABS. Därför har Bilsport & MC införd maskinskada garanti, samma för Länsförsäkringar. IF har sedan tidigare maskinskadan på flera av sina försäkringar. Folksam valde att ge -15% för endast ABS.

Runt dom nya system som kanske kommer till MC, kan det vara V2V - Vehicle to vechile - som filmen skulle visa. Jag har set enstaka prototyper från Honda & BMW. Blätt ljuse på instrumentpanelen, alt. hurtiga blink i speciella lampor, etc.. när systemet ser att det är ett fordon på väg ex. vis i en korsning.

SAFERIDER projektet jobbar med flera olika andra lösningar, som ska ge inputs till föraren. Man tester t. ex. att vänster hantag vibrerar beskedligt, om navigatorn vill att man ska svänga vänster - och visa versa. Kanske båda handtag buzzer om det är en annan information till föraren. Självfallet går detta att kombinera med allt möjligt och kommunikationen kan självfallet vara med ljud, tal etc. i hjälmen.

Även en liten projektor som beamer upp i visiret tester man - ganska imponerande om man t . ex. har navigatorns vägval som ett enkelt image just där vart du har din blick.

Själv tror jag flera av dessa gadgets, blir extra som vi kommer köpa - och över tid vill vi att det finns standard..

Det är nog att marknaden själv styr: ON/OFF, det är vi förare som själv har kommando och kontroll..
 

Wallfärder

New member
Vist var det bättra för!!

Hursomhälst, jag har haft hoj med ABS sen 2001 - även om systemet pajer, är det endast att broms asom vanligt. Sålänge att system är uppbygd på så sätt är det säkerhetsmässigt OK, enligt mityt tycke..

Såvel SMC som FEMA, anser alla dom nya system inte får ta förerens kontroll över MC - On/OFF knapper är välsedda!

Vi har påpekat sitsen med kostnadsbilden, vi får om dessa elektroniksystem pajer, t. ex. ABS. Därför har Bilsport & MC införd maskinskada garanti, samma för Länsförsäkringar. IF har sedan tidigare maskinskadan på flera av sina försäkringar. Folksam valde att ge -15% för endast ABS.

Runt dom nya system som kanske kommer till MC, kan det vara V2V - Vehicle to vechile - som filmen skulle visa. Jag har set enstaka prototyper från Honda & BMW. Blätt ljuse på instrumentpanelen, alt. hurtiga blink i speciella lampor, etc.. när systemet ser att det är ett fordon på väg ex. vis i en korsning.

SAFERIDER projektet jobbar med flera olika andra lösningar, som ska ge inputs till föraren. Man tester t. ex. att vänster hantag vibrerar beskedligt, om navigatorn vill att man ska svänga vänster - och visa versa. Kanske båda handtag buzzer om det är en annan information till föraren. Självfallet går detta att kombinera med allt möjligt och kommunikationen kan självfallet vara med ljud, tal etc. i hjälmen.

Även en liten projektor som beamer upp i visiret tester man - ganska imponerande om man t . ex. har navigatorns vägval som ett enkelt image just där vart du har din blick.

Själv tror jag flera av dessa gadgets, blir extra som vi kommer köpa - och över tid vill vi att det finns standard..

Det är nog att marknaden själv styr: ON/OFF, det är vi förare som själv har kommando och kontroll..

Ibland kan man höra t.ex. på grundutbildningen, det händer inte ofta tack och lov, att man inte anser sig behöva träna bromsning just för att man har ABS. Livsfarlig inställning enligt mig. :eek: De som kan stänga av ABS och testar utan blir snabbt varse om hur det funkar med ett fallerat system. De som inte kan stänga av får inte lära sig.:(
Hur många struntar i vidareutbildning pga alla treställiga förkortningar man har på hojen får vi nog aldrig reda på. Men jag har sett diskussionerna på forum ibland.

Risken med alla gadgets är att man tar bort ansvaret från föraren. "Jag behöver inte se upp, det gör tekniken åt mig." Till syvende och sist är ju vi som förare som sabbar tekniken när vi kanske ibland har fel förväntningar på vad den ska åstadkomma.

Kom gärna med säkerhetshöjande gadgets i MC'n, men glöm inte att kolla bakåt ibland med. Faran kanske inte alltid kommer där du förväntar att den ska.
 

GeCe

New member
MC-branschen har utvecklas till en snobb-bransch likt många andra företeelser som t.ex golf med flera idrotter, bilbranschen, båtbranschen, m.m och det verkar ha gått status i jakten på att ha det häftigaste. Ser det ofta när jag är ute och kör när jag kommer på min 125 cc är jag en tönt men när jag kommer med 1400 cc kubikarn blir det skillnad och ändå har jag lika trevligt med bägge hojarna.
Och en massa folk vill hänga på och göra sig en hacka inte minst genom en massa tillbehör som man försöker kränga för skjortan. Sen kan man hitta samma och bättre saker som tillbehör, kläder och handskar t.ex. i andra butiker om man letar lite som är lika bra eller bättre för betydligt rimligare kostnad. Dyra handskar t.ex kan du handla i sportbutiker för betydligt billigare penning som kan vara bättre än de dyra i mc-butiken. Många hänger på i modet och vill ha senaste tekniken helt i onödan och gör det dyrt för sig när egentligen mc-körning är ganska enkelt och kan utföras i stort av vem som helst med intresse utan en massa onödigt teknik, svårare är det inte. Men vissa saker inom säkerhets teknik kan väl vara bra som ABS, utveckling av bromsar, däck, stabilare ramar m.m.

Jämför båtbranschen där olyckor skett när folk kört båten genom att titta i GPSn och glömt att titta ut på sjön och krockat med en annan båt som de inte såg!!!!

Har sett den där filmen förut och jag undrar om den inte är fejk. Men man kan undra i vilket syfte?
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Tycker tråden handlar om vad som kan gå snett med t.ex ABS och teknik. Men det troliga är att ABS reder ut mångfallt fler farliga situationer än ett sällsynt ABS bortfall orsakar. Hojen kan ju bromsa normalt även utan ABS.
 

SuperRetard

New member
Jämför båtbranschen där olyckor skett när folk kört båten genom att titta i GPSn och glömt att titta ut på sjön och krockat med en annan båt som de inte såg!!!!

Har sett den där filmen förut och jag undrar om den inte är fejk. Men man kan undra i vilket syfte?


Håller inte riktigt med dig om mc.. Men du har ändå rätt.

Gällande båtlivet så har det slutat vara "sjömän" på sjön. Nu är vilket fukko som helst ute, och skrattar åt nautisk kompetens för de har minsann wursting-plotter med dubbla skärmar.

Vad de inte förstår är att de digitala sjökort som de går på, till 99,9% är inscannade papperskort. Och stora delar av dessa papperskort i många fall blev uppmätta runt 1900 kallt. Ytterst små delar av sveriges vatten är uppmätte med modern teknik, även om arbetet pågår.

Att då kunna navigera med sån precision att man kan gå bara metrar från en grynna, "systemet är SÅ bra", hjälper inte när sjökortet kan ha fel på var stenen egentligen ligger med flera hundra meter på lite öppna vatten.


Lite samma fenomen förekommer inom fordonsindustrin som jag ser det. Hur många kan egentligen häva en sladd i bil idag? Hur många vet ens hur det går till och vad som påverkar att man FÅR sladd till att börja med?

Även om system ofta ÄR bra (Jag har både plotter, ABS och antisladd), så måste man ha dem som en "säkerhet". Inte som ett allenarådande verktyg!
 

Avarage

New member
Oj, jag som trodde jag kunde sluta behöva bry mig om såväl omvärlden men även mig som förare bara jag köper en hoj med all tgeknisk hjälpmedel som finns...typ!!!

Finns kanske de som har en övertro på tekniska hjälpmedel men personligen tror jag det är rätt få. Scenariot är ju på inget sätt nytt enär bilföraren länge haft tekniska hjälpmedel för att underlätta och inte tycks det gå mer illa än innan så varför oroa sig för det när det gäller oss motorcyklister (som också väldigt ofta OCKSÅ är bilförare)?

Tycker man inte om ABS/TCS eller vad det nu må vara en hoj kan vara utrustad med så köper man väl en annan båge eller stänger av elektroniken svårare är det inte!

Mvh!
// Niklas
 

Hampe

Skriver massor!
Tycker man inte om ABS/TCS eller vad det nu må vara en hoj kan vara utrustad med så köper man väl en annan båge eller stänger av elektroniken svårare är det inte!

Mvh!
// Niklas

I år kanske.
Men, starka krafter - som inte förstår sig på MC överhuvudtaget jobbar hårt på att ABS skall bil obligatoriskt på ALLA motorcyklar.
(Tack för det, Vectura et consorties.)
http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=8259
Och inte skall vi få kunna slå av det heller, om dom får som dom vill.

Dom?
Dom som tror att faran ligger i att en MC "välter omkull" och vill tvinga bilkostymen på oss alla - först då blir MCn något dom (tror sig) förstå, och kan passa in i sina "system".

Frågan var:Vad lär vi oss av detta?

Inte ett smack vågar jag påstå - just nu hänger vi upp allt vi har på teknikspiken; Vectura säger ju att det plötsligt bara blir hälften så farligt att åka hoj direkt när man handlat en maskin med ABS, och eftersom andra krämarkrafter menar att det knappt fanns några risker ens från början så är det väl bara att börja åka...?


Hampe

Edit:
...och självklart är det ett skämt - om än bra gjort.
Varken RTC Network, Frieda Heinz eller TFKL Engineering står att hitta på nätet - mer än som diskussioner kring just detta klippet.
Tyvärr verkar diskussionerna stanna kring om det är ball eller läbbigt, gjort eller verkligt.
Den djupare insikten man önskar skulle följa med ett sådan visualisering verkar lysa med sin frånvaro.
 
Last edited:

GeCe

New member
Håller inte riktigt med dig om mc.. Men du har ändå rätt.

Även om system ofta ÄR bra (Jag har både plotter, ABS och antisladd), så måste man ha dem som en "säkerhet". Inte som ett allenarådande verktyg!

Jodå, är lite seglare också men jag håller med om att jämförelsen "haltar", men ville bara peka på hur "prylhysterin" breder ut sig både på gott och ibland ont. ABS och antisladd är nog väldigt bra om man kommer ihåg syftet med det och inte tror sig bli en bättre förare.
 

Wallfärder

New member
Det handlar ju inte om att välja bort eller stänga av systemen, och inte heller om jag kanske kan bromsa bättre utan ABS än med när jag testar att mäta. Utan mer om hur vi som människor förhåller oss till ökad trygghet i en riskhobby.

En sak som dyker upp i mitt minne när man pratar inbyggda säkerhetssystem är ”Risk homoeostasis” eller riskkompensation. Gerald J S Wilde (professor emeritus of psychology på Department of Psychology, Queen's University, Kingston, Ontario, Canada ) menar att ju mer vi höjer säkerheten och känslan av trygghet i våra fordon, desto mer kompenserar vi med höjda risker. Detta gör vi för att få en lagom nivå på känslan av fara och spänning. Spännande men tryggt, öka tryggheten, så ökar risken för att balansera.

En annan aspekt på det hela, är att vi kanske underskattar riskerna om vi får säkrare fordon. Utan någon ”Oh,shit!”-upplevelse då och då, så underskattar vi faran och pressar oss kanske lite utanför vad systemen kan rädda oss i från. Dessutom tenderar vi att överskatta vår egen förmåga som förare, 95% av oss kör ju som bekant bättre än genomsnittet.

Vi ökar risken, tror för mycket på vår förmåga och ser inte riskerna runt oss. Är vi då kvar inom säkerhetssystemets verkningsgrad eller har vi smugit utanför området det var tänkt att verka inom?

Värt att fundera på.
 

Avarage

New member
Det handlar ju inte om att välja bort eller stänga av systemen, och inte heller om jag kanske kan bromsa bättre utan ABS än med när jag testar att mäta. Utan mer om hur vi som människor förhåller oss till ökad trygghet i en riskhobby.

En sak som dyker upp i mitt minne när man pratar inbyggda säkerhetssystem är ”Risk homoeostasis” eller riskkompensation. Gerald J S Wilde (professor emeritus of psychology på Department of Psychology, Queen's University, Kingston, Ontario, Canada ) menar att ju mer vi höjer säkerheten och känslan av trygghet i våra fordon, desto mer kompenserar vi med höjda risker. Detta gör vi för att få en lagom nivå på känslan av fara och spänning. Spännande men tryggt, öka tryggheten, så ökar risken för att balansera.

En annan aspekt på det hela, är att vi kanske underskattar riskerna om vi får säkrare fordon. Utan någon ”Oh,shit!”-upplevelse då och då, så underskattar vi faran och pressar oss kanske lite utanför vad systemen kan rädda oss i från. Dessutom tenderar vi att överskatta vår egen förmåga som förare, 95% av oss kör ju som bekant bättre än genomsnittet.

Vi ökar risken, tror för mycket på vår förmåga och ser inte riskerna runt oss. Är vi då kvar inom säkerhetssystemets verkningsgrad eller har vi smugit utanför området det var tänkt att verka inom?

Värt att fundera på.

Visst är detta värt att fundera på! Kanske räcker det att gå till sig själv och fundera igenom hur man tänker och reagerar.

Här finns inte bara ETT svar utan lika många svar som männikor (nästan) för vi tänker olika och har olika referenser för vad/nr vi anser det "lagom farligt" för att tycka det är kul. Allt baserat på den livserfarenhet vi bär med oss!

Tänket Gerlald J S Wilde har köper jag dock inte alls för skulle v leva efter det skulle vi inte bara vara kvar, rent säkerhetsmässigt sett, vid T-forden vad gäller bilar utan dessutom också sätta upp en vässad påle i centrum av ratten för att ytterligare öka risknivån och därmed försöka tvinga förarna att välja en så låg hastighet att OM de trots allt krockar/kör av vägn så orkar de hålla emot vlket skulle göra transportmedlet "häst" snabbare dock inte säkrare!

Mvh!
// Niklas
 

Wallfärder

New member
I och med att detta ändå är OT forumet så passar jag på att lägga in en video som har med ämnet att göra

http://www.youtube.com/watch?v=QJ6z3IArINI

och bygger då vidare på trådskaparens konstaterande "Jo, att tekniska lösningar inte alltid räddar dig." ;)

Stod lite i bladet om det systemet, och det vore ju trevligt om de byggde ut det så att det även hindrade bilister att köra på oss motorcyklister. Fast jag vet ju inte om jag skulle våga lita på det med tanke på filmen.:)

http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo/article7791453.ab
 
Top