Grundregeln vid alla färjor är att hojarna står längst fram så, om det behöver stuvas, utrymmet kan utnyttjas så effektivt som möjligt. Stora färjor ger hojarna egen fil, små vägfärjor kör vi förbi och ställer oss först eller vid sidan längst fram.
Vanliga vägfärjor brukar ha utrymme längs fram och bak där inte bilar får plats, men däremot hojar, mopeder och trampcyklar kan stå. Det betyder också att jag
inte ska ta upp en bilplats, svårt för bilister som åker hoj, utan försöker ta så lite plats som möjligt.
En fördel att stå först är att jag är först av och kommer snabbt iväg utan kö, men då får man inte köra som en bilist och skapa en kö själv.
Då svänger man av och låter de som har bråttom passera...:tummenupp
Står du först, eller vid sidan längst fram, kan han/hon/brynsten som lastar färjan vinka fram dig och placera dig och din motorcykel på färjan så dess utrymme utnyttjas maximalt.