Vad är Touring?

mule

New member
Jag tycker att ordet Touring, i MC-sammanhang, börjar användas lite felaktigt. Så fort man åker en tur på 10-15 mil så börjar en del kalla det för Touring. Vad tycker ni är den rätta definitionen av ordet MC-touring?

Personligen tycker jag att touring är en längre resa som i tid är längre än en dag. Sträckan bör vara minst 100-200 mil, helst längre. Ibland när man läser inlägg om touring tycker jag att man blir lite besviken när man ser att det ofta gäller en normal dagsutflykt.

Visst, det spelar väl egentligen ingen roll vad man kallar touring men det kan vara lite intressant att se vad andra hojåkare tycker om hur touring bör definieras.
 

HkanB

New member
Det är väl med det som med allting annat! Betydelseglidning...eller som det nog ofta är, en kapning av "okunniga". Bara att gilla läget och kalla dem "idioter" eller ngt annat irrelevant...och oskyldigt säga att för mig så betyder det iaf...inte det du tror.:rolleyes:

Om man nu kunde spara nu till sen skulle då sen vara nu?
 
Last edited:

Bighoj

New member
Jag tycker att ordet Touring, i MC-sammanhang, börjar användas lite felaktigt. Så fort man åker en tur på 10-15 mil så börjar en del kalla det för Touring. Vad tycker ni är den rätta definitionen av ordet MC-touring?

Personligen tycker jag att touring är en längre resa som i tid är längre än en dag. Sträckan bör vara minst 100-200 mil, helst längre. Ibland när man läser inlägg om touring tycker jag att man blir lite besviken när man ser att det ofta gäller en normal dagsutflykt.

Visst, det spelar väl egentligen ingen roll vad man kallar touring men det kan vara lite intressant att se vad andra hojåkare tycker om hur touring bör definieras.

Håller helt och hållet med.Svårt att säga exakt antal mil,men en ordentlig resa på minst ett hundratal mil tycker jag krävs för att man ska kalla det för touring.Sedan tycker jag att det är åt skogen att kalla var och varannan hoj för tourinhoj.Visst kan du toura på de flesta hojar men dom är inte en touringhoj för det,i alla fall inte i mina ögon.
Touringhoj för mig är packväskor,kardan,hög komfort förare/passagerare,intercom,farthållare,stor tank och gärna stor stark motor som orkar mycket utan att anstränga sig.
 

Ove 60+

Active member
:confused: Riktigt bra fråga tycker jag för den satte igång tankeverksamheten! :)

Jo, att man är på touring förutsätter att man är tourist. Det kan man väl knappast säga att man är när man är ute på typ dagstur eller framåtebaxtur även om det blir någon övernattning.

Jag ser det som en resa som har själva resandet som mål, att uppleva sådant som ligger utanför vardagen och se lite nya vyer. Långt eller kort? -Det är samma som med ett snöre - hur långt är det? Det går att vara turist i egna länet om man så vill eller man kan fara jorden runt, vad som ger mest kan ingen annan avgöra.

Touringhojens beskaffenhet anser jag vara extremt varierande utom när man tittar på t.e.x. Blocket. Tänker på Holländaren som övernattade i min trädgård och tog sig fram med en gammal moped, 60- 70-talsstuk. Saarelas resor med Zoomern har jag hänvisat till förut. Jag tycker att ska man uppleva gör man det bäst i ganska sakta mak, Men visst det är OK för mig om man vill dra ut på autobahn i 180, med ett par liter mellan knäna och med alla tänkbara kåpor som skydd. Man upplever turistandet på olika sätt och vilket är bäst?
 

Bengt Allevad

New member
Ordet touring kanske har börjat förlora den egentliga betydelsen för en del av oss men det är väl också så att med tiden ändras betydelsen av vissa ord.
För definition av min egen mc-körning använder jag två ord.
Köra bana
eller
touring och då betyder touring att ta sig fram på väg med motorcykeln.

Jag vet; fel betydelse av ordet men med tanke på hur många av oss som numera använder motorcyklar till att nästan bara köra bana är det för mig rätt att använda ordet så.
"Jag tourar in till stan ett tag"
"Jag sätter på touring-hjulen för jag skall åka ner till Gnesta, 8 mil."
"Den här gången tourar vi till banan vid Tuvängen i stället för att ta släpet". (3 mil :D)

I all vänlighet mitt lilla bidrag och förklaring :)
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
:confused: Riktigt bra fråga tycker jag för den satte igång tankeverksamheten! :)

Jo, att man är på touring förutsätter att man är tourist. Det kan man väl knappast säga att man är när man är ute på typ dagstur eller framåtebaxtur även om det blir någon övernattning.

Jag ser det som en resa som har själva resandet som mål, att uppleva sådant som ligger utanför vardagen och se lite nya vyer. Långt eller kort? -Det är samma som med ett snöre - hur långt är det? Det går att vara turist i egna länet om man så vill eller man kan fara jorden runt, vad som ger mest kan ingen annan avgöra.

Touringhojens beskaffenhet anser jag vara extremt varierande utom när man tittar på t.e.x. Blocket. Tänker på Holländaren som övernattade i min trädgård och tog sig fram med en gammal moped, 60- 70-talsstuk. Saarelas resor med Zoomern har jag hänvisat till förut. Jag tycker att ska man uppleva gör man det bäst i ganska sakta mak, Men visst det är OK för mig om man vill dra ut på autobahn i 180, med ett par liter mellan knäna och med alla tänkbara kåpor som skydd. Man upplever turistandet på olika sätt och vilket är bäst?

Håller helt med Ove´s beskrivning om vad Touring betyder! Bättre beskrivning kan man nog inte ge.

Sen finns det andra ord som "äventyrs resa (med hoj)" eller "Overlanders" (med hoj) som man kan fundera över vad dom egentligen betyder?

Anders.J
 

SuperRetard

New member
För mig, som helst lever med 1 hjul i luften eller ett knä i backen, så är det touring så fort jag har ett annat mål med körningen än att ha så där förbannat kul (eller transport).

Det finns som jag ser det 3 sätt att åka hoj.

Aktiv körning (Inspirerad tur på slingriga småvägar, eller helst bana.)
Transportsträcka (Bristande tillgång till bil, tar hojen istället)
Touring (Åker för att det är skönt att bara åka hoj)

Att sätta gränser för hur många mil man måste åka för att det vara touring är som att säga till en banåkare att det inte är riktig banåkning om man inte kör under en viss tid. Helt märkligt bara..
 

Skye

Kör Mycket!
Touringhoj för mig är packväskor,kardan,hög komfort förare/passagerare,intercom,farthållare,stor tank och gärna stor stark motor som orkar mycket utan att anstränga sig.

Kardan? Så min 550 mila tur ner till Spanien tur och retur är inte kvalificerad för att jag har kedja på min hoj? :tomte:
http://wp.me/P24Uex-s4

Förklaringen av touringhoj är det närmsta bil du kan komma. Bara takbox som saknas...
 
Last edited:

Bighoj

New member
Kardan? Så min 550 mila tur ner till Spanien tur och retur är inte kvalificerad för att jag har kedja på min hoj? :tomte:
http://wp.me/P24Uex-s4

Förklaringen av touringhoj är det närmsta bil du kan komma. Bara takbox som saknas...

Självklart är din resa kvalificerad med råge.För min del är det kardan som gäller pga underhållsfrihet,farthållare är det bästa som finns om man har långa transportsträckor typ på autobahn då du kan avlasta högerarmen om du nu känner för det.
Du kan toura på alla hojar men får självklart lägga upp touringen efter vad för slags hoj du har.Grustouring är ju bara att glömma med min hoj men och andra sidan är jag inte ett skit intresserad av denna slags touring heller.Var och en väljer sin touring modell.
Jag beskrev min åsikt om vad en touringhoj är för mig och i min värld finns inget som heter touringhoj och som har kedja.
 
Last edited:

janric

New member
Gillar STCC:s defintion på detta med touring. Touringcar - ganska renrensad kupé, sekventiell låda, småtrimmad motor, betydligt vässad hjulupphängning och slicks. Något att färdas på långsemester med således. Övernattning efter varje oljebyte.:tummenupp
 

V Saarela

New member
Vad är det här för jädrans tråd/fråga. Att definiera vad touring är, är ju hur lätt som helst. För nio av tio ör det ju helt självklart....tills man ska förklara det och får då mothugg som sätter griller i huvet på en. Nåja, du har aktiverat ett antal personer som just nu........grubblar :)

Kikar man på handlarna så har dom definierat Touringhojen som ett segment, men så finns det ju helt plötsligt ett segment som heter "sporttouring". Ja, då var ju det kört .

:confused: Riktigt bra fråga tycker jag för den satte igång tankeverksamheten! :)

Jo, att man är på touring förutsätter att man är tourist. Det kan man väl knappast säga att man är när man är ute på typ dagstur eller framåtebaxtur även om det blir någon övernattning.

Jag ser det som en resa som har själva resandet som mål, att uppleva sådant som ligger utanför vardagen och se lite nya vyer. Långt eller kort? -Det är samma som med ett snöre - hur långt är det? Det går att vara turist i egna länet om man så vill eller man kan fara jorden runt, vad som ger mest kan ingen annan avgöra.

Touringhojens beskaffenhet anser jag vara extremt varierande utom när man tittar på t.e.x. Blocket. Tänker på Holländaren som övernattade i min trädgård och tog sig fram med en gammal moped, 60- 70-talsstuk. Saarelas resor med Zoomern har jag hänvisat till förut. Jag tycker att ska man uppleva gör man det bäst i ganska sakta mak, Men visst det är OK för mig om man vill dra ut på autobahn i 180, med ett par liter mellan knäna och med alla tänkbara kåpor som skydd. Man upplever turistandet på olika sätt och vilket är bäst?

Joh, kom ju hem från en tur igår, denna gång med en overloaded Honda 50cc Vision. Är väl en av få som kört genom Tyskland t o r utan en meter på autobahn.
Cirka 15 pass hann jag med och behövde kliva av och knuffa moppen bara tre gånger uppför, två gånger i Grossglockner och en gång i Stelvio. Dom son varit där nere och brassat inkl bl a i Dolomiterna vet ju att dom backarna är inte att leka med ;)

Vad kallar jag det? Jo, Touring så klart

Gillar STCC:s definition. Kul :tummenupp
 

jskanerva

New member
Jag var i Baltikum och körde endast 82, mil i två olika land, och två nätter.
Det kallar jag touring, cykeln, märke, kardan/kedja? har ingen bedydelse.
Egentligen, mer touring om cykeln är inte "fulldressat- touringcykeln";-)
Det kräver mer entusiasm.
Vi var tre olika cyklar: Custom, sport och en "äventyrare", men ett äventyr var det för alla...
 

zettan

New member
Om man ska definiera a´la Aftonbladet så heter det väl Chock-Touring om man kör mer än 10 mil och Kaos-Touring om man kör vilse :eek:
 

Ina

New member
Jag måste få instämma......tycker det är attityden och själva resandet som spelar roll..inte hojmodell med tillhörande extrautrustning...Har, som passagerare, "medtourat" bakpå Fazer 1000, PanEuropean, GS 1200, Road King, Ducati ST4,
K1100LT ja tom på en gammal BMW med sidovagn...alltid med tält, sovsäckar och hela konkarongen. Resorna/tourandet har sträckt sig mellan 100 och 900 mil...från en vecka till tre veckor...värme....kyla....sol...hällregn...dimma o tom lite snö i bergen.....(Dåligt väder stoppar inte en "tourare".....då är man en solskensknutte...:wink:)
Jag var i Baltikum och körde endast 82, mil i två olika land, och två nätter.
Det kallar jag touring, cykeln, märke, kardan/kedja? har ingen bedydelse.
Egentligen, mer touring om cykeln är inte "fulldressat- touringcykeln";-)
Det kräver mer entusiasm.
Vi var tre olika cyklar: Custom, sport och en "äventyrare", men ett äventyr var det för alla...
 

Wallfärder

New member
Om man ska definiera a´la Aftonbladet så heter det väl Chock-Touring om man kör mer än 10 mil och Kaos-Touring om man kör vilse :eek:

MC-gäng invaderar campingplats. Drack öl och brände kött på offergrillar som de sedan åt under rituella former. Tog med sig allt från lägerplatsen och försvann spårlöst.


Skickat från min iFån
 

MvM

New member
Och bilen är förstås en touringcar enligt STCC definition då får man förutsätta.
 
Top