Vad är detta? Bromsdetalj

Mirre

New member
Detaljen till höger i bild, dvs framför gaffelbenet på denna Suzuki GSX 550 -83 - vad är det för något? Har problem med att frambromsen nyper. Oket är bortplockat och kolvarna urtagna, rengjorda, slipade och smörjda, men det kärvar ändå ihop.
 

Zopilote

New member
Om jag int tar helt fel så är det en Anti-Dive ventil. Väldigt populärt och antagligen ett bra försäljningsargument på 80-talet :)
Ventilen påverkas av bromstrycket och stryper kompressionsventilen i gaffeln, så att framgaffeln inte skall komprimeras så mycket vid hård inbromsning.
Den borde däremot inte kunna göra så att frambromsen ligger på...
 

Mirre

New member
Till saken hör att när bromsen nyper så komprimeras framgaffeln och den går inte tillbaka till normalläge förrän jag lossar luftnippeln på oket. Så ska det väl inte vara...?
 

Zopilote

New member
Nä, det låter märkligt...
Jag har tyvärr aldrig skruvat med en sådan anordning, men kan du inte helt enkelt ta bort slangen mellan ok och Antidiven, byta till kortare banjobult på oket och plugga vid gaffeln med en liten hylsa och två brickor?
 

Inge K.

New member
Hei!

I og med at både anti-dive ventilen og bremsekalipperen setter seg,
tyder jo dette på at det er noe lenger opp som hindrer bremsevæsken
å returnere til hovedpumpen.
Og skjer dette på begge sider, er sannsynligvis feilen i forbindelse med hovedpumpen. Skjer det kun på en side, må feilen ligge i T-stykket
eller slangen derfra og ned.

Mvh. Inge K.
 

OH-

Member
Hei!

I og med at både anti-dive ventilen og bremsekalipperen setter seg,
tyder jo dette på at det er noe lenger opp som hindrer bremsevæsken
å returnere til hovedpumpen.
Og skjer dette på begge sider, er sannsynligvis feilen i forbindelse med hovedpumpen. Skjer det kun på en side, må feilen ligge i T-stykket
eller slangen derfra og ned.

Håller med. Enklaste orsaken är att kolven i huvudcylindern inte går tillbaka helt. Kolla att bromshandtaget går helt tillbaka så att det blir lite glapp/spel. Om inte det hjälper så kan det vara skit som hindrar kolven att gå tillbaka helt, invändigt eller utvändigt - gör rent och passa på att spola igenom systemet med ren bromsvätska.
Det finns ett tryckutjämningshål mellan så att säga slangen och reservoaren och det öppnas först när kolven går tillbaka helt. Fråga mig inte hur jag vet, jag bara vet .......
 

GAMMA

New member
Japp, det är en så kallad "anti dive" vilket var mode på 80-talet.
Du bör ta isär och renovera bromspump, oken och gaffeln inklusive anti dive mekanismen.

Kör inte med hojen innan åtgärd.....
 

Mirre

New member
Fungerande bromsar...

Du bör ta isär och renovera bromspump, oken och gaffeln inklusive anti dive mekanismen.

Det verkar som om nåt hade fastnat i en bromsslang, nåt litet jox. När detta släppte, vilket vi fick loss genom att trycka tillbaka kolvarna samtidigt som locket på bromsvätskebehållaren var öppet, funkar bromsarna klockrent igen och har så gjort i närmare 100 mil. Misstänker dock att det kan vara läge att byta bromsslangarna eftersom det väl inte är helt otroligt att "joxet" kommer från murknande insida av slang...
 

Mirre

New member
Slutkläm (?)

..och nu är de gamla troligen murkna bromsslangarna bytta till blänkande stålomspunna dito, anti-diven pluggad och bromsarna funkar utmärkt, dryga 100 mil avverkade hittills! :)
 
Top