Ganska så trist att diskussioner kring den orättvisa "Trafikförsäkringsskatten" och detta kring att just fordonskollektivet ska betala sin del av sjukvård/socialförsäkring när det händer olyckor, medan andra kollektiv som idrott, klättra i berg, dykning osv inte ska stå för sin del ska sluta med internt tjaffs..
Inte f...n är det någon som ens tänkt tanken på att lägga skatt på olycksförsäkringar, men, men, vem vet, det kanske kommer med tiden, -"Aha, dyker utan dykförsäkring, då blir det 5.000 kr i böter" eller -"Aha, du har inte försäkrat din häst, då blir det böter för att du inte har försäkrat hästen".
Hela tiden verkar det bland hos hojåkare sluta med "interna strider" kring att "-jag som är gammal vill inte sponsra slynglarna" -"Jag som kör glidare vill inte sponsra räjsputtarna".
Handlar ju inte om att sponsra någon, handlar än så länge om att det är en %-sats som styr kostnaden, så tex glidare och äldre eller andra med lägre premie får betala mindre, och unga och/eller andra med tex Sporthojar får betala mer.
Vad det hela handlar om är helheten, ska vi stillatigande titta på första steget i nedmonteringen av socialförsäkringen? Dom testar nu på fordonskollektivet, sedan kommer det braka loss, bort med det sociala skyddsnätet, låt alla stå för sin lilla specifika del. Blir väl tvång med "gå i stan försäkring" i slutändan.
Är det så vi vill ha det?
Jag är inget fan av glidarhojar, tycker unga kör lite väl galet ibland, men redan nu speglar det sig på försäkringspremien, är väl tillräckligt styrmedel?
Men jag lägger allt det åt sidan nu, antingen väljer man den gamla stilen/tänkandet, vi ställer upp för kollektivet, bryr oss om andra, oavsett det är andra typer av hojar, ung som gammel, eller så väljer man det som tyvärr blivit vardag i moderna Sverige, -"Jag ser ju ut klara mig, då skiter jag f...n i alla andra".
I mina ögon är det trist att landet går mot -"Sköt dig själv, tänk enbart på dig själv, skit i allt annat", då är det bara att lägga ned föreningsliv osv.
Hoppas dock att tillräckligt många kan ta sig i kragen, och att alla vi hojåkare kan sluta upp mot skatten i enad front!
/B