Vadå utrotningshotad!

Adler

New member
Det är inte alla som är 50+ och kör en sur gammal glidare...
... och som dessutom börjar bli jävligt trötta på att sponsra halvfigurer på mellan 20 och 30 som tror de är racingkompetenta förare och tycker det är fräckt att köra som en skållad katt på allmän väg på olika typer av plastraketer och som smattrar i backen som en hagelsvärm. Ni kan fan ha era premier!
 

Swedie

Administrator
Personal
Därav att touring inte kostar lika mycket som sporthojar. Tror inte jag hört talas om en sådan hoj som på din bild kosta 25-30000 kr i försäkring? Trafik... och folk betalar för det. "Vi" betalar redan extra. Det börjades redan runt året 2000 med stegrandes kostnader för "oss".

Dock håller jag med om att vi kan fan ha våra premier. Jag har sett själv (och kört själv på samma sätt men kör inte på vägen längre) hur idiotiskt många kör.

Dock till försvar mot "svenskar" är att det är precis likandant överallt annars i världen. En ökande trend med nykläckta att ut och köra på värstinghojar direkt. Störst problem är det i USA där du kan få tillstånd för att köra MC genom att stå någon timme i kö på DMV (som VV) och sedan gå och köpa dig en feting Hayabusa med megaturbo och anses som motorcyklist.

Här i Sverige har vi iaf ålders och effektbegränsning, samt flera kursmöjlighet via SMC att bli bättre förare. Generellt sett är vi i Sverige bra förare. Dock finns det alltid idioter och de som kör enligt grupptrycksvarianten. Ledaren är den som sätter farten, de andra hakar på och gör en massa riktigt dumma omkörningar och val som kan kosta både dom och andra livet, eller livslångt handikapp.
 

svehwa

New member
Vadå utrotningshotad! Tänk alla 54 000 som känner sig utrotningshotade för några kronor. Oj vad fattig man är. Idag fick min fru sitt "utrotningskrav" på 151:- jag väntar snart lika mycket! Så mycket väsen för detta! Det luktar politik lång väg. :cool:
OK jag vet att jag svurit i kyrkan men det var min avsikt att väcka debatt.
Många kloka inlägg har kommit och det var det jag ville komma åt. Tycker SMC fört saken fel när de kallat förslaget för utrotning mot mc-åkandet. Därför har JAG inte skrivit på. Självklart är jag emot en kostnad vilken den än vara månde så länge den drabbar mig men visst är det ett nöjesfordon vi har och det får nog kosta, det är då betydligt värre för vårat andra fordon bilen som väl de flesta också har en. För debatten sakligt SMC om rättvisan med att bara fordonsägare drabbas, utrotningshotade det blir vi aldrig. Kanske man gallarar ut de ointresserade men vi andra kör på trots höga bensinpriser som kostar ännu mera än detta. Slutdebaterat för mig. Fortsatt trevlig sommar med många sköna MC-mil.
 

Marie

Banned
Ja jag har också hela tiden tyckt att man fokuserat alldeles för lite på att andra riskfyllda fritidssysselsättningar går helt fria.

Idrotten kostar sjukvården och f-kassan åtskilligt varje år! (I synnerhet korpidrotterna) Även ridsporten är illa olycksbenägen.

Varför inte införa en obligatorisk försäkring på hästar? I EU-reglernas namn finns det väl ändå ett hästregister på jordbruksverket???? :D
Inom många sporter finns det krav på olika former av licens, vilken är kopplad till en försäkring.

Varför inte en straffskatt på alla dessa försäkringar för att täcka gamla idrottsskador och att nya skador skall betalas helt från försäkringarna....:confused:
 

benkar

New member
Jag är inte heller speciellt hårt "drabbad", i det här första steget så blev min kostnadsökning runt 800 kr/år, överlever det just nu, men lär väl kosta mig uppåt 2-3000 kr/år när reformen är fullt genomförd.

Men som någon skrev, alla fordonsförsäkringar blir ju dyrare, taxi, hyrbilar, och bussar, gissar att tex SL i det här första steget drabbas av en kostnad på närmare 11 miljoner per år (räknat på 6.000 kr år och 1.800 bussar) Och då är det skattepengar som snurrar runt runt med tanke på att SL-trafiken till stor del är skattefinansierad. (Men, men, med tanke på att SL sanerar klotter för 90 miljoner per år så spelar det kanske ingen roll) Blir dock i slutändan alla som får betala skattehöjningen för bussar, taxi osv.

Skulle inte svära och skrika om det hela, om det skulle vara en "rättvis" skatt, dvs att även dom som tuffar runt på hästar, håller på med idrott, dykning, bergsklättring, transporterar sig med trampcykel osv osv även dom skulle få betala för sina egna risker/sjukkostnader via en obligatorisk skatt på en lika obligatorisk försäkring, men så är det inte, det är bara vi med fordon som ska betala... :( Tycker det är helt fel att plocka ut en viss kategori för straffbeskattning, inga eller alla ska det f...n vara.

/B
 

ER6N

New member
... och som dessutom börjar bli jävligt trötta på att sponsra halvfigurer på mellan 20 och 30 som tror de är racingkompetenta förare och tycker det är fräckt att köra som en skållad katt på allmän väg på olika typer av plastraketer och som smattrar i backen som en hagelsvärm. Ni kan fan ha era premier!

Jag håller med till 120%, fast jag kör inte en "surcustom" eller vad det va Esquire kalla hojarna.:D
 

Roma55

New member
Det är inte alla som är 50+ och kör en sur gammal glidare...

När skall ni sluta med detta? Är det avundsjuka eller vad?
Jag är 50+, har aldrig haft en glidare, tycker inte om glidare men för f*n låt dom som gillar dessa hojar få ha dom utan dessa fullkomligt onödiga kommentarer.
Är vi ett kollektiv som skall försöka hålla ihop eller är det bättre att vi motarbetar varandra för att man råkar köra en annan typ av hoj?
 

Lucky Luke

Moderator
När skall ni sluta med detta? Är det avundsjuka eller vad?
Jag är 50+, har aldrig haft en glidare, tycker inte om glidare men för f*n låt dom som gillar dessa hojar få ha dom utan dessa fullkomligt onödiga kommentarer.
Är vi ett kollektiv som skall försöka hålla ihop eller är det bättre att vi motarbetar varandra för att man råkar köra en annan typ av hoj?
Så sant.
Hade jag haft råd hade jag haft flera hojar av olika typer.
 

Bajen-Sam

New member
Som jag ser det är detta en skatt som läggs på oss fordons körare och då särskilt oss som kör med två hjul. Hur länge skall alla fritidsbåtar få slippa att ta sin del av kakan? :mad:
 

Tyrannosaurus

New member
Fel fokus igen

... och som dessutom börjar bli jävligt trötta på att sponsra halvfigurer på mellan 20 och 30 som tror de är racingkompetenta förare och tycker det är fräckt att köra som en skållad katt på allmän väg på olika typer av plastraketer och som smattrar i backen som en hagelsvärm. Ni kan fan ha era premier!
Du som paddelhojåkare sponsrar inte och har aldrig sponsrat några plastraketåkare. Har du hört talas om försäkringsklasser?
- I början var det kubik, med då fanns det varken paddelhojar eller plastraketer, utan bara wobbelstaket. Man köpte en standardhoj och byggde om den till det man ville ha den till och gillande man inte att det wobblade så flyttade man över motorn till en Rickman-ram :D
- Sen kom häsfkraftor kontra vikt och då fick vi se väldigt "intressanta" hojar, CBR900RR med 32 hk t.ex.
- Idag har vi ett rätt bra system med mer personlig prägel.
Så här har det varit och så ska det vara. Skatt på försäkringen har inte med det här att göra.

Därmed kommer vi in på Maries inlägg "men dom och dom och dom ska också betala".
Svar: Nej ingen ska betala dubbelt för det vi redan betalar för via skattsedeln, eller så alla ska betala en slags personlig försäkring, men då ska det inte ligga på skatten.

Den enda som jag ser i den här delen av tråden som håller fokus är "benkar".
Men som någon skrev, alla fordonsförsäkringar blir ju dyrare, taxi, hyrbilar, och bussar, gissar att tex SL i det här första steget drabbas av en kostnad på närmare 11 miljoner per år (räknat på 6.000 kr år och 1.800 bussar) Och då är det skattepengar som snurrar runt runt med tanke på att SL-trafiken till stor del är skattefinansierad. (Men, men, med tanke på att SL sanerar klotter för 90 miljoner per år så spelar det kanske ingen roll) Blir dock i slutändan alla som får betala skattehöjningen för bussar, taxi osv.
Alldeles riktigt! Förutom att det är djupt orättvist och en konfiskering så kommer det även bli inflationsdrivande.

Skulle inte svära och skrika om det hela, om det skulle vara en "rättvis" skatt, dvs att även dom som tuffar runt på hästar, håller på med idrott, dykning, bergsklättring, transporterar sig med trampcykel osv osv även dom skulle få betala för sina egna risker/sjukkostnader via en obligatorisk skatt på en lika obligatorisk försäkring, men så är det inte, det är bara vi med fordon som ska betala... Tycker det är helt fel att plocka ut en viss kategori för straffbeskattning, inga eller alla ska det f...n vara.
Alldeles riktigt igen! Man måste välja vilket system man vill ha i ett samhälle. Man kan itne ha ett allmänt system som ALLA är med och betalar via skatten, men sen säga att det bara gäller vissa, alternativt inte gäller vissa.

Där kommer vi in på George Orwells Djurfarmen: "Alla är likvärdiga, men vissa mer än andra"
 

benkar

New member
Ganska så trist att diskussioner kring den orättvisa "Trafikförsäkringsskatten" och detta kring att just fordonskollektivet ska betala sin del av sjukvård/socialförsäkring när det händer olyckor, medan andra kollektiv som idrott, klättra i berg, dykning osv inte ska stå för sin del ska sluta med internt tjaffs..

Inte f...n är det någon som ens tänkt tanken på att lägga skatt på olycksförsäkringar, men, men, vem vet, det kanske kommer med tiden, -"Aha, dyker utan dykförsäkring, då blir det 5.000 kr i böter" eller -"Aha, du har inte försäkrat din häst, då blir det böter för att du inte har försäkrat hästen".

Hela tiden verkar det bland hos hojåkare sluta med "interna strider" kring att "-jag som är gammal vill inte sponsra slynglarna" -"Jag som kör glidare vill inte sponsra räjsputtarna".

Handlar ju inte om att sponsra någon, handlar än så länge om att det är en %-sats som styr kostnaden, så tex glidare och äldre eller andra med lägre premie får betala mindre, och unga och/eller andra med tex Sporthojar får betala mer.

Vad det hela handlar om är helheten, ska vi stillatigande titta på första steget i nedmonteringen av socialförsäkringen? Dom testar nu på fordonskollektivet, sedan kommer det braka loss, bort med det sociala skyddsnätet, låt alla stå för sin lilla specifika del. Blir väl tvång med "gå i stan försäkring" i slutändan.

Är det så vi vill ha det?

Jag är inget fan av glidarhojar, tycker unga kör lite väl galet ibland, men redan nu speglar det sig på försäkringspremien, är väl tillräckligt styrmedel?

Men jag lägger allt det åt sidan nu, antingen väljer man den gamla stilen/tänkandet, vi ställer upp för kollektivet, bryr oss om andra, oavsett det är andra typer av hojar, ung som gammel, eller så väljer man det som tyvärr blivit vardag i moderna Sverige, -"Jag ser ju ut klara mig, då skiter jag f...n i alla andra".

I mina ögon är det trist att landet går mot -"Sköt dig själv, tänk enbart på dig själv, skit i allt annat", då är det bara att lägga ned föreningsliv osv.

Hoppas dock att tillräckligt många kan ta sig i kragen, och att alla vi hojåkare kan sluta upp mot skatten i enad front! :)

/B
 
Last edited:

Tyrannosaurus

New member
Mycket bra, benkar! Det verkar som om vi är inne på samma linje.

Fattar inte varför det inte finns lika smarta brudar, då skulle jag gänga mig direkt ;) (nu lär jag väl få på skann av tjejmaffian här på forumet :D )

Vad det hela handlar om är helheten, ska vi stillatigande titta på första steget i nedmonteringen av socialförsäkringen? Dom testar nu på fordonskollektivet, sedan kommer det braka loss, bort med det sociala skyddsnätet, låt alla stå för sin lilla specifika del. Blir väl tvång med "gå i stan försäkring" i slutändan.
Det enda stället där vi kanske inte är överens är på den här punkten. För mig handlar det inte om principer och jag är vakren sosse eller borgare och anser nog inte att ett allmänt socialförsäkringssystem är det allena saliggörande.
Det skulle i princip kunna skrotas och ersättas en allmän obligatorisk avgift. Totalsumman skulle bli ungefär densamma, men pengarna skulle vara öronmärkta.
Men det viktiga är att det då ska gälla ALLA och inte så att vissa blir dubbelbeskattade för samma sak. Skyddet för t.ex. arbetslösa och pensonärer löses i det fallet genom att avgiften batalas av A-kassan eller försäkringskassan på precis samma sätt som dom idag drar skatt på utbetalningarna.

Åter till ämnet:
Jag fick bekräftelse att SMC just nu jobbar på det här. Men samtidigt ska vi komma ihåg att systemet med trafikförsäkringsskatten nu är införd och iom det är förhandlingarna avslutade (det finns inget mer att förhandla om) och nu är istället tiden inne för att agera och klämma åt den här j-a sk-tregeringen (främst via KU) så dom blir blåa i synen av syrebrist.
 

benkar

New member
IOM att både Sossar och Moderater varit inne på samma spår, att låta fordonskollektivet, och inga andra (idrott osv) vara med och betala, så tycker jag att vi med gott smvete kan lägga partipolitiken på hyllan.

Vi kan även tänka tanken att låta tex SMC försöka framföra vår (hojåkarnas) åsikt i frågan, men det här är en så stor förändring/påverkan att det nog kräver lite uppror på gräsrotsnivå vid sidan av SMCs arbete, den dag vi hojåkare kan komma överens kring att det är fel väg gå, då är det dags med rejäla protester....

Handlar mest om att till sist komma fram till att att en majoritet är emot det här nya tankesättet, eller konstatera att all tycker det är OK, då är det ju bara för tex mig att lägga sig ned och inse fakta.

Jag är inte hårt drabbad ekonomiskt, men tycker det hela är fel, värt kämpa emot, men är kollektivet nöjt, så är det svårt röja runt/protestera.

/B
 

Tyrannosaurus

New member
Jag håller med, men vad ska man göra? Storma Rosenbad? ;)

En grej vore att köra in och blockera hela stan, men jag tror inte vi får uihop tillräcket med folk för det även om alla skulle komma överens.

Däremot är vi tillräckligt många ca. 300,000 hojåkare (inte bara i SMC) för att kunna bilda en rejäl opinion.
Utöver det, alla bilister, alla lastbilsåkare, alla jordbrukare osv. Hade det här varken Frankrike så hade hela Sverige stått stilla och bönderna hade åkt in till Riksdagshuset och Rosenbad med gödselspridare.

Men nu är det tyvärr inte Frankrike utan Sverige, och här gapar vi och sväljer oavsett vilket idiotier politikerna hittar på, och det vet dom och därför kan dom lungt fortsätta :(
 

OH-

Member
Du som paddelhojåkare sponsrar inte och har aldrig sponsrat några plastraketåkare. Har du hört talas om försäkringsklasser? ..............

Efter en massa olika möten och läsning av artiklar i ämnet tror jag att jag med säkerhet kan lova att det är just det (mindre drabbade sponsrar mer drabbade) som är det normala.
Av olika bokföringsskäl är det tydligen svårt för ett försäkringsbolag att helt separera alla kostnader för sina olika försäkringsklasser. Enda chansen att (nästan helt) slippa att sponsa högriskgrupper är att vara försäkrad i ett bolag som helt enkelt skyr sånna kunder som pesten genom t ex extremt höga priser.

För min del är det helt OK med lite utjämning av premierna så länge det rör sig om små pengar per "sponsor".
 

Ullis

Skoj på hoj!
Otroligt! Behövdes det ett sånt inlägg tycker du för att du ska få igång en debatt? Och varför ska du ha igång en debatt överhuvudtaget????

Jag fick en höjning på ca 160 kr (det tackar jag för, student som jag är) MEN, det är ENBART för att jag sålde rettan i tid (just för studierna). Om inte, då hade jag haft en 32% höjning, uträknat på närmare 8000 kr, plus höjningen på bilen.

Jag blir galen på sådana här egoistiska inlägg, oavsett i vilket jäkla syfte du gjort det. :mad:
 
Top