Vadå utrotningshotad!

svehwa

New member
Vadå utrotningshotad! Tänk alla 54 000 som känner sig utrotningshotade för några kronor. Oj vad fattig man är. Idag fick min fru sitt "utrotningskrav" på 151:- jag väntar snart lika mycket! Så mycket väsen för detta! Det luktar politik lång väg. :cool:
 

lime

Skriver inte
Alltid kul när politiker som är för denna typ av åtgärder registrerar sig för att kunna få in en billig poäng. Mot bättre vetande tänker jag ändå behandla ditt inlägg som seriöst.

Det är inte skattens storlek i sig jag stör ihjäl mig på, det är sättet den har införts och motiven bakom. Jag kan acceptera en sådan här skatt när även andra aktiviteter som orsakar stora kostnader för sjukvård och rehabillitering beläggs med skatt. Problemet är att dessa inte är så reglerade att det på ett enkelt sätt GÅR att göra sådana åtgärder.
 

anot

New member
Sedan är det väl knappast så att detta är den stora kostnadsökningen vi har att vänta, utan den kommer först när hela förändringen är genomförd. Ska bli kul att se om du tycker det var så löjeväckande då!
 

Esquire

New member
Det är inte alla som är 50+ och kör en sur gammal glidare...

Dessutom så kommer ju detta även att leda till att mycket annat.

Till exempel:
Taxi- och bussresor
Lastbilstransporter
Hyrbilar
Körkortsutbildning

Många bäckar små...
 

Swedie

Administrator
Personal
Jag fick betala 1500 kr mer på ena bilen.
Skulle ja ha en MC just nu skulle det bli runt 3000 mer per år.

Såklart de som redan är pensionärsålder och har megarabatter och därmed försäkring som endast kostar knappa 500-lappen totalt per månad kommer ju inte märka det lika mycket.
 

jan-olovj

Active member
Vadå utrotningshotad! Tänk alla 54 000 som känner sig utrotningshotade för några kronor. Oj vad fattig man är. Idag fick min fru sitt "utrotningskrav" på 151:- jag väntar snart lika mycket! Så mycket väsen för detta! Det luktar politik lång väg. :cool:

Du måste tänka på följden i ett vidare perspektiv inte endast på den egna börsen. Själv får jag betala 180kr det är också en skitpeng men den är orättfärdig, för den skulle användas till att sänka förmögenhetsskatten och fastighetsskatten, och den vanliga Svensson har inte sådarana problem.
Jan-Olov
 

Swedie

Administrator
Personal
Du måste tänka på följden i ett vidare perspektiv inte endast på den egna börsen. Själv får jag betala 180kr det är också en skitpeng men den är orättfärdig, för den skulle användas till att sänka förmögenhetsskatten och fastighetsskatten, och den vanliga Svensson har inte sådarana problem.
Jan-Olov
En sak som är bra med att sänka förmögenhetsskatten är att pengarna stannar inom sveriges gränser oftare. Iaf då det gäller som stora pengarna. Det är bra för företagsamheten att pengar har mycket pengar inom landet. Tror jag, får jag tillägga :)
 

ceicli

New member
Jag fick 229kr på Hondan.
Väntar större utgift på Trajan!

För att inte tala om bilen.... :( (fast den är lånad).
 

Maciej

New member
Du måste tänka på följden i ett vidare perspektiv inte endast på den egna börsen. Själv får jag betala 180kr det är också en skitpeng men den är orättfärdig, för den skulle användas till att sänka förmögenhetsskatten och fastighetsskatten, och den vanliga Svensson har inte sådarana problem.
Jan-Olov
Nu är inte jag någon jättevän av detta förslag eftersom bilister/motorcyklister är den enda skadedrabbade grupp som helt plötsligt skall stå för sina kostnader. Jag spelar inte fotboll, rider inte röker någon gång ibland så varför skall jag betala sjukvårdskostnaderna när inte andra väldigt skadedrabbade grupper inte gör det?

Men och påstå att svensson inte påverkas av fastighetsskatten är fel, även de som bor i hyresrätt betalar fastighetsskatt fast den ligger inbakad i avgiften så de ser inte det på samma sätt och precis som Swedie skrev så finns är det stor chans att "de rikas" pengar stannar i sverige och spenderas i sverige istället för utomlands, finns säkert en del som kommer plocka hem sina pengar från utlandet.

Allt som allt har jag fått bättre ekonomi just nu men det jag tycker är dåligt med detta förslag är att man just plockar ut trafikanter och låter dem betala.

Över huvudtaget tycker jag att nollvisionen är korkad, visst skall så få som möjligt dö i trafiken men till vilket pris och vad kan dessa pengar användas till istället. Titta vilka andra jätteproblem vi har i samhället, kolla bara hur lite gympa man har i skolan nu för tiden och hur lite folk motionerar vad kommer det kosta samhället? Hur många dör inte på grund av rökningen eller begår självmord för att de mår dåligt?

2004 tog 1 396 personer livet av sig i Sverige. För ett gäng år sen nu begick pappan till en kille jag kände lite självmord, familjen tog det riktigt hårt och barnen mådde sämre och sämre, ett par år senare begick storebrodern självmord och sedan lillebrodern. Hur mycket problem och kostnader och framför allt lidande orsakar inte detta? Nej men det är lättare att beskatta fordon eftersom de finns i ett register.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Jag håller med dig Maciej.

Jag fattar inte varför VV eller staten försöker få till noll döda i trafiken egentligen. Javisst, att öka trafiksäkerheten genom bättre format vägsystem är ju bra på alla sätt. Men att hålla på att dra ursäkter till nollvisionen för att få in pengar för att betala för ett Sverige som växer i folkmängd/trafikanter... men ändå håller sig statistiskt sätt relativt samma genom åren... det är ju en neråt trend om man tänker efter. Så allt detta spyande på att folk dör i trafiken.. ja så ÄR det bara. Ibland måste man acceptera att dödsfall inträffar och det är mycket olyckligt.

Något jag tycker istället är att pumpa in pengar i rättsväsendet, få ut fler poliser på vägarna, fler säkerhetsvakter, fler som underhåller vägarna osv. Skapa fler jobb därigenom istället. Få folk att börja tro på rättsväsendet igen. Man behöver ju bara läsa tidningarna om mord osv så blir man ju mörkrädd när man ser hur lätt folk kommer undan. T.ex en stad som södertälje, den här stan håller på att förfalla med sitt drivpack som inte bryr sig alls om lagar och moral och ordning. Bygg ut fängelserna i landet! Skapa fler, och bura in dom. Ja, en stor kostnad för samhället... men samtidigt ett mycket finare samhälle för de laglydiga. Det är jag helt OK med att behalla ett par hundralappar till per månad för.

Ja nu är det dock lite off topic så jag stannar.
 

jan-olovj

Active member
Jag vidhåller att skatten är orättfärdig och jag kan inte se att den ger högre trafiksäkerhet. Att minskad förmögenhetsskatt gör att pengarna stannar i landet kanske är riktigt, men det är fel att låta den vanlige medborgaren få betala kalaset. Som jag ser det så är vi på väg att få privata försäkringar och det sänker den sociala tryggheten för alla och mest för de som har mindre inkomster. Vi måste vara aktsamma om det som byggts upp under många år.
Jan-Olov
 
Last edited:

Maciej

New member
Jag vidhåller att skatten är orättfärdig och jag kan inte se att den ger högre trafiksäkerhet.
Helt riktigt att det inte ger ökad trafiksäkerhet och som jag skrev är det taskigt att man låter just bil/mc trafikanterna betala sina egna skador via försäkringen när det finns så många andra grupper som inte gör det. Antingen flyttar man ut skadorna helt till privata försäkringar eller så täcker man alla kostnader via den "vanliga" skatten. Denna diskution är helt ok men att skriva att detta görs bara för att man ska kunna sänka fastighetsskatten och förmögenhetsskatten vilket inte gagnar "svensson" någonting tycker jag är fel. Senast idag stog det att de som gynnas mest av sänkningen av fastighetsskatten är hus i glesbyggden.

Olika partier har olika syn på hur skattepolitiken skall skötas och den diskutionen ska vi egentligen inte behöva ha på ett MC forum.

Det som är konstigt är att man inför en skatt som drabbar en viss grupp ganska mycket medan andra som också kostar mycket inte påverkas alls.
 

svehwa

New member
Följande hämtat ifrån Allt Om MC:s hemsida:

Branschen stödjer höjd mc-försäkring

I ett pressmedelande förklarar moped- och mc-branschens organisation McRF att man stödjer den nya skatten på trafikförsäkringspremien som införs 1 juli. Man menar till och med att det kan vara positivt eftersom effektstarka maskiner med redan höga premier nu blir ännu dyrare att försäkra och att nyförsäljningen därmed styrs mot mindre olycksdrabbade bruks- och nakenhojar.

Här är pressmeddelandet i sin helhet:

McRFs ståndpunkt gällande förändringen i trafikförsäkring för MC

McRF menar att Riksdagens beslut att belägga alla trafikförsäkringar med en skatt inte får några direkta negativa konsekvenser för motorcykelbranschen. Det är snarare så att beslutet kan påverka trafiksäkerheten positivt.
Beslutet togs den 7 juni och innebär att skatten som avser trafikförsäkringen är bestämd till 32 procent. Den nya skatten införs från den 1 juli i år och är det första steget gällande förändringen i trafikförsäkringen. Det andra steget beräknas träda i kraft den 1 januari 2009.
Oron har varit stor inom motorcykelbranschen att höjda försäkringspremier skulle kunna påverka försäljningen av motorcyklar negativt. Men McRF menar att förändringen inte blir så negativ om några aktörer framhållit.

Ökad trafiksäkerhet

– Försäljningen kommer att vara fortsatt stark men det kommer troligtvis att bli en förskjutning från effektstarka motorcyklar till andra kategorier som nakna bruks- och touringmotorcyklar, säger Per Johansson, VD på McRF. En utveckling som är positiv ur ett trafiksäkerhetsperspektiv.

Motivet är att skatten ska finansiera statens kostnader för befintliga skador samt skador som uppkommer innan ett utvidgat trafikansvar införs 1 januari, 2009.
Värt att notera är att det är trafikförsäkringspremien som höjs med 32 procent. De allra flesta motorcyklisterna har sin motorcykel halv- eller helförsäkring. För en helförsäkrad motorcykel innebär den nya skatten en höjningseffekt mellan 6-10 procent på den totala premien.

Steg 2 gällande trafikförsäkringen

År 2009 ska samhällets kostnader för trafikskadades sjukpenning och sjukersättning samt arbetslivsinriktad rehabilitering föras över på försäkringsbolagen. Utredaren ska även se över hur arbetsgivarens kostnader, kostnader för pensionsförlust, sociala kostnader och kostnad för eftersök av skadat vilt ska hanteras.
Lösningen innebär högre premier för alla fordonsägare och att de olika trafikantgrupperna nu kommer att stå för sina egna kostnader.
– Jag tror att reformen i sin helhet kommer att ge positiva trafiksäkerhetseffekter för samtliga trafikanter vilket är mycket bra, säger Per Johansson. Att rehabiliteringen för trafikskadade förs över till försäkringsbolagen är positivt. Den skadade får en snabbare hjälp att rehabiliteras och kan därmed komma tillbaka till ett bra liv och till arbetet så fort som möjligt.
 

Tyrannosaurus

New member
Fokusera rätt

Om motorcykeln och hojåkarna är utrotningshotande eller inte kan vi hålla på att diskutera till dödagar. Jag fick en höjning med 133 kr för resten av året, och det lär jag knappast bli utrotad av.

Men det är inte frågan. Den är snarare om vi (och alla andra fordonsägare) ska betala dubbelt för vår socialförsäkring? Alltså att vi ska undantas från den allmänna socialförsäkringen och betala extra för samma förmåner som alla andra medborgare åtnjuter utan extra skatter.
Vad blir nästa steg? Ska personer som blont hår betala en extra skatt?

Snacket om trafiksäkerhet och att det ska vara dyrare att köra sporthoj är inget annat än just bara snack. Dessa riskbedömningar med olika premiesättningar som följd har försäkringsbolagen gjort själva i åratal.
Trafikförsäkringsskatten är inget annan än en konfiskering som direkt strider mot landets konstutition. Sen spelar det ingen roll om ökningen är 133 kr, 1330 kr eller 13,300 kr. Den är lika olaglig och konfiskerande oavsett vilket.

Det snackas om att vi ska kompenseras genom lägre inkomstskatt. Det är möjligt, men eftersom även personer som inte äger fordon får samma inkomstskattesänkning så består orättvisan eftersom det bara är vi som ska betala.

Ok, om man hade sagt att alla människor fr.o.m. nu ska betala sin egen socialförsäkring. Ett systemskifte som gäller lika för alla kan accepteras, men INTE att en stor befolkningsgrupp undantas från det allmänna socialförsäkringssystemet efter godtycke. Som sagt, vilka blir nästa grupper som ska undantas från allmän sjukvård, sjukförsäkring, pension, A-kassa, skolgång osv. och åläggas att betala det själva samtidigt som andra får det som vanligt?

Det är dags att reagera och visa att det är folket som bestämmer i en demokrati och att politikerna har att lyda.
Den som går i villfarelsen att sossarna skulle sänka/ta bort denna skatt vid ett ev. maktskifte 2010 kan tvärglömma det av två anledningar:
1. Har sossarna någonsin sänkt eller tagit bort en skatt?
2. Vid ett maktskifte så måste dom ju "städa upp" eftersom borgarna (precis som borgarna måste "städa upp" efter sossarna) och då "tyvärr" höja skatterna.
Den som inte ser det här spelet där borgare och sossar skyller sina egna misslyckanden på varandra och omväxlande röstar på dom som ler vackrast och ger de fagraste löfterna i valfläsket är troligen både blind och döv.

Det finns bara en lösning. Regeringen ska KU-anmälas och i nästa val ska både dom och sossarna kastas ut med huvudena före och ersättas med några som vet vad ordet demokrati betyder och inte tror att det är lika med den egna makten och att den som hotar deras makt hotar demokratin.
Något sådant trovärdigt alternativ finns tyvärr inte i Sverige idag, men det kanske kommer.

Jag har skrivit mer i det här ämnet både här:
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=77&page=5
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=77&page=8

Och i tråden "Bered väg för trafikförsäkringen" i VFR-Forumet:
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=729

Men som sagt, håll fokuset på rätt nivå och hjälp SMC, M, KAK, Åkeriföreningarna, TIA m.fl. att lämna en KU-anmälan som ruskar om Reinfeldt, Leijonborg, Olofsson, Hägglund, Sahlin, Ohly & Co så dom ramlar av sina höga hästar och ner i dyn där dom hör hemma. Sen kan dom söka lyckan på den öppna arbetsmarknaden som alla andra :mad: *MORR*
 

Tyrannosaurus

New member
Följande hämtat ifrån Allt Om MC:s hemsida:

– Försäljningen kommer att vara fortsatt stark men det kommer troligtvis att bli en förskjutning från effektstarka motorcyklar till andra kategorier som nakna bruks- och touringmotorcyklar, säger Per Johansson, VD på McRF. En utveckling som är positiv ur ett trafiksäkerhetsperspektiv.
Det var nog ett av de mest korkade uttalanden från en förbunds VD. Om denne Per Johansson är samma Per Johansson som tidigare var ordförande i SMC så är jag mycket glad att han inte är kvar. Och hade han varit kvar borde han ha blivit utesluten för organisationsskadlig verksamhet.

Å andra sidan kan jag förstå uttalandet. De "nakna bruks- och touringmotorcyklar" han talar om är just såna som resurstarka pensionärer (som han själv tillhör) puttrar runt på och dom skiter nog i om försäkringen kostar 15,000 bara dom får köpa sitt kromglitter och fransbehängda fabriksrebellkit.
 

Zopilote

New member
Det finns bara en lösning. Regeringen ska KU-anmälas och i nästa val ska både dom och sossarna kastas ut med huvudena före och ersättas med några som vet vad ordet demokrati betyder och inte tror att det är lika med den egna makten och att den som hotar deras makt hotar demokratin.
Något sådant trovärdigt alternativ finns tyvärr inte i Sverige idag, men det kanske kommer.

Det här var nog bland de bästa inlägg jag läst i den här debatten! :)
Tack, Robban, för att du klär mina tankar i ord precis på pricken...
 

ceicli

New member
Följande hämtat ifrån Allt Om MC:s hemsida:
...
Motivet är att skatten ska finansiera statens kostnader för befintliga skador samt skador som uppkommer innan ett utvidgat trafikansvar införs 1 januari, 2009.
...
– Jag tror att reformen i sin helhet kommer att ge positiva trafiksäkerhetseffekter för samtliga trafikanter vilket är mycket bra, säger Per Johansson. Att rehabiliteringen för trafikskadade förs över till försäkringsbolagen är positivt. Den skadade får en snabbare hjälp att rehabiliteras och kan därmed komma tillbaka till ett bra liv och till arbetet så fort som möjligt.

Vet Per Johansson egentligen vad han säger?

Sedan när har pengar gått till det som de är "öronmärkta" till.
För ett antal år sedan (15-20 sådär) ökades bensinskatten (igen) och de pengarna skulle enbart gå till vägunderhåll.
Visst! :rolleyes:

Och varför skulle föräkringsbolagen ge snabbare hjälp till skadade än vården?

Min dystra framtidssyn på det är att fler blir hängande mellan stolar för att en ny part säger att de är färdigrehabade (= kostat tillräckligt). (Försäkringskassan, Försäkringsbolaget).
Sen om de verkligen kan ha ett bra liv efter det är en helt annan fråga.

Det som händer nu verkar vara en ny "straffavgift".
Som tidigare inlägg sagt, det är lätt att komma åt dem som redan finns i register.

Nu betalar vi för andra gången på redan gjorda skador....
 

ceicli

New member
Ok, om man hade sagt att alla människor fr.o.m. nu ska betala sin egen socialförsäkring. Ett systemskifte som gäller lika för alla kan accepteras, men INTE att en stor befolkningsgrupp undantas från det allmänna socialförsäkringssystemet efter godtycke. Som sagt, vilka blir nästa grupper som ska undantas från allmän sjukvård, sjukförsäkring, pension, A-kassa, skolgång osv. och åläggas att betala det själva samtidigt som andra får det som vanligt?

Det är dags att reagera och visa att det är folket som bestämmer i en demokrati och att politikerna har att lyda.
Den som går i villfarelsen att sossarna skulle sänka/ta bort denna skatt vid ett ev. maktskifte 2010 kan tvärglömma det av två anledningar:
1. Har sossarna någonsin sänkt eller tagit bort en skatt?
2. Vid ett maktskifte så måste dom ju "städa upp" eftersom borgarna (precis som borgarna måste "städa upp" efter sossarna) och då "tyvärr" höja skatterna.
Den som inte ser det här spelet där borgare och sossar skyller sina egna misslyckanden på varandra och omväxlande röstar på dom som ler vackrast och ger de fagraste löfterna i valfläsket är troligen både blind och döv.

Jag kan bara hålla med!!!
 

svehwa

New member
Alltid kul när politiker som är för denna typ av åtgärder registrerar sig för att kunna få in en billig poäng. Mot bättre vetande tänker jag ändå behandla ditt inlägg som seriöst.

Det är inte skattens storlek i sig jag stör ihjäl mig på, det är sättet den har införts och motiven bakom. Jag kan acceptera en sådan här skatt när även andra aktiviteter som orsakar stora kostnader för sjukvård och rehabillitering beläggs med skatt. Problemet är att dessa inte är så reglerade att det på ett enkelt sätt GÅR att göra sådana åtgärder.
Där har du HELT fel! Varför tror du jag är politiker? Måste man tycka på ett speciellt sätt för att inte vara det?
 

witecat

New member
Ang. skattehöjningen: det är egentligen inte antal kronor som det handlar om i huvudsak, även om det är stor argument för många. Det som får mig att känna mig "utrotningshotad" är de KASSA signaler som ges!

Tryck ner och märk som TRAFIKBOVAR dem som:
- Kör försiktigast och är mest hänsynsfulla på våra ofta överlastade vägar
- Kör de mest miljövänligaste motordrivna fordon
- Tar minst plats
- Åker inte sällan kommunalt upp till halva året (= inga avgaser, inga trafikrisker, ingen plats!)
- Arbetar mer än andra aktivt för samförstånd, gemenskap och inte sällan integration
- Arbetar mer än andra aktivt för vidareutbildning i trafik- och körsäkerhet och teknik och följaktligen helt i linje med nollvisionen.

Ja, mata allmänheten med halvtobjektiva, snedvridna fakta, skapa en aversion mot MC folk, slå undan benen på dom med högsta skattehöjningar (upp till 4 ggr högre än för bil!!!), gör MC ägandet till ännu en klassfråga... Wow vad klokt, wow vad logiskt, wow vad miljömedvetet!
Och huvudsakligen, är det inte meningen att en politiker (alla politiker!) ska agera och besluta med folkets bästa för ögonen?
Jag är väl obotlig naivist, kan tänkas...
*jättebesviken - än en gång
 
Top