Kanske ska man satsa på en VPN anslutning för de som arbetar hemifrån eller som behöver en inloggning utifrån på medlemsservern?
Vad tycker ni?
Eller ska man bara kunna logga in på medlemsservern från sin arbetsplats?
Med VPN kan folk arbeta hemifrån. Det är bara att använda VPN-anslutningen och koppla upp sig mot servern. Forumet är nog mindre viktigt. Men det är klart att det bör också säkras.
VPN med all erfoderlig säkerhet när det gäller kryptering och annat, med hjälp av IPsec med de protokoll som kommer med det, borde vara den säkraste lösningen. Med ett VPN borde IPsec, med AH-, ESP oh IKE-protokollen omöjliggöra även "man-in-the-middle" attacker. Fast det kanske finns ännu bättre och säkrare lösningar?
Används ett trådlöst nät så måste ju den trafiken säkras först oavsett om man sitter hemma och är uppkopplad eller på jobbet. Den ska också krypteras, med WPA2, annars är inte ens VPN en lösning.
Och så måste man vara noga med att uppdatera servern och operativsystemet på den, och den programvara som används för medlemsregister och annat. Detsamma gäller datorn hemma och jobbdatorerna. Stäng de tjänster som inte behövs på servrarna (både medlemsservern och forumservern). Håll koll med hjälp av programvara (IDPS) som säger till om någon tar sig in oombedd på någon av servrarna. Stäng alla tjänster som inte används.
Kryptera alla hårddiskar med bitlocker om ni kör Microsoft alltså, vilket jag inte ska veta. Kryptera all kommunikation med de verktyg som kommer med operativsystemet. Tvinga alla datorer att kryptera all kommunikation på LAN. Nu kan jag inte Linux så bra, så jag ska inte uttala mig om det.