Va ska jag köpa för hoj??

Johansson84

New member
Hejsan!

Jag sålde min gamla ZR750 förra sommaren för att byta upp mig till nåt fränare. Bytet skulle ske denna sommar men då jag befann mig utomlands på jobb månader åt gången och bara va hemma 1-2 veckor då & då så blev det inget av.

Under tiden som gått har jag hunnit fundera en hel del vad jag vill ha ut av mitt hojåkande och har kommit fram till följande:

1. Jag vill INTE ha en renrasig sporthoj med svindyr försäkring.

2. Jag vill INTE ha en slö, klumpig maskin. (Om jag måste hänga på sportpolarna)

3. Jag VILL ha en allsidig hoj med körglädje, driftsäkerhet, ekonomi & power.

4. Jag VILL kunna åka bakhjul, grusväg, långturer eller bara till affären.

5. Jag VILL (såklart) att den skall se bra ut och låta gött.

En hoj som jag kikat mycket på är Triumph Tiger 1050, årsmodell 2007 och framåt. Nu vill jag veta om ni tror denna båge uppfyller mina krav, lite svårt att åka till handlarn och testa med tanke på vädret..

Har hört att Triumph haft kvalitetsproblem och att dom känns lite billiga. Vad säger ni?

Tack på förhand /Fredrik
 

990 Adventure

New member
990 adv har fått stå tillbaks

Hej !
Köpte mig en Triump Tiger 2010 års modell och kan bara säga bra saker om den,visst får den spö på ren hardcore åka när det grus under däcken men den funkar förvånandsvärt bra på det underlaget med typ sportdäck som det trots allt sitter på orginal,men den är jättekul att köra och funkar till verkligen till allt och går att gnugga gummi med samtidigt som den är rätt förlåtande och framför allt sitter man bra på den,mycket prisvärd om än lite mjuk i gaffeln när det blir riktigt åka av men det lär man sig ,och en helt linjär kraft i motorn,enda negativa är väl att den äter däck men det gör alla mina hojar,lite oflyt med just det verkar det som om jag har 990 adv ex håller dom ca 200 mil och det slår trajan för det höll bra 650mil.
Finns säkert bättre offroaders men inte snyggare till ett vettigt pris tycker jag.:)
 

Olle Ahlsén

New member
Vilken hoj!

Är kanske något färgad men välj en BMW.
Såg du Motorads utvärdring nyligen, där vann R1200GS över alla klasser!
(tom jag har skaffat en efter att ha haft en K1200S:eek:!!)
Med den kan du ta en liten svängom, åka på touring med dagsetapper över 100 mil utan att du blir trött och sist men inte minst på bana gör den sig riktigt bra, folk med tex R1or får jobba ordentligt för att komma först och blir mäkta förgrymmade när man bromsar förbi dem på ett fullt kontrollerat sätt! Men nya antispinnsystem sköter den sig mycket bra även på grus.
Prova en, vågar lova du blir förvånad, kanske inte så "snygg" men en bestseller!!:)
 

Marie

Banned
Nja, med en R1200GS så lär man vara ganska trött i armarna efter 95 mil Autobahn, Rostock-Salzburg i rimligt Autobahntempo (mestadels 150-200). Vindskyddet är inte världens bästa om man så säger.
Sen har den ju den hopplösa, primitiva boxermotorn med bara hälften av de cylindrar en mc bör ha....
Garanterat en av de tråkigaste hojarna på marknaden - utanför "glidarsegmentet"
 
Last edited:

pashans

New member
Hej. Nu har du ju redan specificerat hur många cylindrar du tycker att en hoj skall ha, men jag föreslår att du tar en titt på Yamaha TDM900. Där har du en cykel som klarar av det mesta, eller för att sammanfatta: den är nog inte bäst på någonting men bra på allt. Lättkörd och med en upprätt sittställning som ger även mig med mina 174 cm bra utsikt över övrig trafik. Grusvägar inget problem och den hyfsat långa fjädringsvägen ger god komfort även när det är knaggligt. M.v.h
Hans.
 

GeCe

New member
Om du vill ha en lätthanterligare hoj prova en Suzuki DL 650 alt 1000cc som är allsidiga allroadhojar med mulligt ljud som är dugliga till det mesta och inte kostar skjortan i drift heller.
 

Johansson84

New member
Hej !
Köpte mig en Triump Tiger 2010 års modell och kan bara säga bra saker om den,visst får den spö på ren hardcore åka när det grus under däcken men den funkar förvånandsvärt bra på det underlaget med typ sportdäck som det trots allt sitter på orginal,men den är jättekul att köra och funkar till verkligen till allt och går att gnugga gummi med samtidigt som den är rätt förlåtande och framför allt sitter man bra på den,mycket prisvärd om än lite mjuk i gaffeln när det blir riktigt åka av men det lär man sig ,och en helt linjär kraft i motorn,enda negativa är väl att den äter däck men det gör alla mina hojar,lite oflyt med just det verkar det som om jag har 990 adv ex håller dom ca 200 mil och det slår trajan för det höll bra 650mil.
Finns säkert bättre offroaders men inte snyggare till ett vettigt pris tycker jag.:)

Tack för inputen! När jag såg ditt namn så va jag nästan säker du skulle säga KTM :)

Är kanske något färgad men välj en BMW.
Såg du Motorads utvärdring nyligen, där vann R1200GS över alla klasser!
(tom jag har skaffat en efter att ha haft en K1200S:eek:!!)
Med den kan du ta en liten svängom, åka på touring med dagsetapper över 100 mil utan att du blir trött och sist men inte minst på bana gör den sig riktigt bra, folk med tex R1or får jobba ordentligt för att komma först och blir mäkta förgrymmade när man bromsar förbi dem på ett fullt kontrollerat sätt! Men nya antispinnsystem sköter den sig mycket bra även på grus.
Prova en, vågar lova du blir förvånad, kanske inte så "snygg" men en bestseller!!:)

Jag läste faktiskt Motorads test, det jag inte gillar med BMW:n är just utseendet. Men jag måste såklart provköra innan jag uttalar mig.

Har du sett Long Way Down med Ewan McGregor och Charley Boorman?
Där kör dom BMW:s, tror det är R1200GS, från toppen av Skottland hela vägen ner till Kapstaden. Riktigt häftigt!
Jag blir ganska sugen på en vansinnestrip själv :D

Nja, med en R1200GS så lär man vara ganska trött i armarna efter 95 mil Autobahn, Rostock-Salzburg i rimligt Autobahntempo (mestadels 150-200). Vindskyddet är inte världens bästa om man så säger.
Sen har den ju den hopplösa, primitiva boxermotorn med bara hälften av de cylindrar en mc bör ha....
Garanterat en av de tråkigaste hojarna på marknaden - utanför "glidarsegmentet"

Min tanke är inte att ligga och åka i dom hastigheterna nån längre stund, visst vid omkörningar och om man vill busa lite men annars är omkring 100 lagom. R1200GS känns mer som en "gubbhoj" (ta inte illa upp alla gubbar där ute) och jag känner mig rätt ung fortfarande med mina 26 år. MEN jag ska provköra innan jag helt avskriver den.. man vet aldrig, kanske den överraskar.

:) Jag skulle titta på Kawasaki z1000sx där har du hoj till allt :):)

:)
Läste testet på den i Motorad och blev riktigt sugen. Problemet är att det är en helt ny modell vilket betyder högt pris, runt 80-85000:- kan jag tänka mig att lägga, plus bristen på offroadförmåga. Jag vill helst kunna ge mig ut på en grusväg utan att oroa mig över plastkåpor och underrede. Men helt klart värd att testa!

Hej. Nu har du ju redan specificerat hur många cylindrar du tycker att en hoj skall ha, men jag föreslår att du tar en titt på Yamaha TDM900. Där har du en cykel som klarar av det mesta, eller för att sammanfatta: den är nog inte bäst på någonting men bra på allt. Lättkörd och med en upprätt sittställning som ger även mig med mina 174 cm bra utsikt över övrig trafik. Grusvägar inget problem och den hyfsat långa fjädringsvägen ger god komfort även när det är knaggligt. M.v.h
Hans.

Den ska jag absolut kika på! Synd att det skall va så lång vinter bara :mad:

Om du vill ha en lätthanterligare hoj prova en Suzuki DL 650 alt 1000cc som är allsidiga allroadhojar med mulligt ljud som är dugliga till det mesta och inte kostar skjortan i drift heller.

Jag skriver ner modeller jag tycker verkar intressanta för att prova dom så fort snön försvinner. Den hamnar på listan.

KTM 990 Adventure

För mig känns 990:n mer som en ren offroadhoj. Har även planer på en enduro (DR-Z 400) att köra i skogarna hemmavid så den här står jag nog över så länge.



Är det nån som har erfarenhet av Tigern, från 2007 och framåt? Skulle va kul att höra lite mer!

Tack för alla svar hittills, hoppas på ännu fler! /Fredrik
 

Ricken

Member
Du har specat upp olika krav där du egentligen inte hittar nån hoj som uppfyller allt bra.
Du kommer få kompromissa på några delar. Så vad kan du kompromissa på?
Vad kommer du göra nåsta år?

Vi kommer att ha lite körningar på gokartbanan på lungre och i svenstavik. Sen kommer det vara 3 dagar körning på molanda i Järpen.

Är det intressant för dig?

Vilka åker du med?
 

Johansson84

New member
Du har specat upp olika krav där du egentligen inte hittar nån hoj som uppfyller allt bra.
Du kommer få kompromissa på några delar. Så vad kan du kompromissa på?
Vad kommer du göra nåsta år?

Vi kommer att ha lite körningar på gokartbanan på lungre och i svenstavik. Sen kommer det vara 3 dagar körning på molanda i Järpen.

Är det intressant för dig?

Vilka åker du med?

tjenare!

Det är nog precis det jag är ute efter också, en hoj som klarar lite allt möjligt men som inte är värst på nånting. Har inget intresse av att köra bana, göra stoppies och 500 meter långa wheelies, tycker det är roligare att stå/åka på sidan om och dokumentera istället.

Det jag kan kompromissa med är terrängegenskaper då jag även tänker köpa mig en enduro. Den skall användas i skogen och den andra till touring/transport. Har blivit less på att bara flänga fram å tillbaka i/runt stan på jakt efter tomma rakor och parkeringar att leka på. Förr eller senare gör det ont fysiskt eller i plånboken.

Jag har åkt lite med vissa ur 99riderz och grabbarna i BBMC. http://www.vimeo.com/brokebackmc

Några av dem vet jag har varit till molanda och kört, t.ex Jonas Grinde, Niklas Sandell mfl. men det är helt ärligt ingenting för mig. Jaga varvtider blir jag rätt snabbt less på. Skulle kanske kunna tänka mig att fotografera, men jag vet inte vart jag kommer befinna mig till sommaren.

FAN va jag låter gammal å tråkig när jag läser va jag skrivit... men jag tycker de e skitkul med bus och lek med allt vad motorfordon heter, de e bara det att jag hellre filmar, redigerar och klipper än kör. (förutom kanske bil)

/Löken
 

Ricken

Member
tjenare!

Det är nog precis det jag är ute efter också, en hoj som klarar lite allt möjligt men som inte är värst på nånting. Har inget intresse av att köra bana, göra stoppies och 500 meter långa wheelies, tycker det är roligare att stå/åka på sidan om och dokumentera istället.

Det jag kan kompromissa med är terrängegenskaper då jag även tänker köpa mig en enduro. Den skall användas i skogen och den andra till touring/transport. Har blivit less på att bara flänga fram å tillbaka i/runt stan på jakt efter tomma rakor och parkeringar att leka på. Förr eller senare gör det ont fysiskt eller i plånboken.

Jag har åkt lite med vissa ur 99riderz och grabbarna i BBMC. http://www.vimeo.com/brokebackmc

Några av dem vet jag har varit till molanda och kört, t.ex Jonas Grinde, Niklas Sandell mfl. men det är helt ärligt ingenting för mig. Jaga varvtider blir jag rätt snabbt less på. Skulle kanske kunna tänka mig att fotografera, men jag vet inte vart jag kommer befinna mig till sommaren.

FAN va jag låter gammal å tråkig när jag läser va jag skrivit... men jag tycker de e skitkul med bus och lek med allt vad motorfordon heter, de e bara det att jag hellre filmar, redigerar och klipper än kör. (förutom kanske bil)

/Löken
Jag tänker inte bombardera dig med anledningar till att åka på en bana, men kom gärna upp på lungre nåt i sommar och kika, ta med kameran o snacka lite skit åtminstone,. :)

Det som jag känner ligger närmast till hands för din körning vore kanske en KTM (otippat) 990 smT.

Den finns i sm och smr oxå. Kolla på recensioner av den så bör du även kunna hitta vilka som den konkurerar med så får du fler tips på andra modeller.

Jag hör till 99, känner både niklas o jonas lite grann.
Jag ska komplettera min vagnpark med en motard till sommaren är det tänkt.
 

Johansson84

New member
Jag tänker inte bombardera dig med anledningar till att åka på en bana, men kom gärna upp på lungre nåt i sommar och kika, ta med kameran o snacka lite skit åtminstone,. :)

Det som jag känner ligger närmast till hands för din körning vore kanske en KTM (otippat) 990 smT.

Den finns i sm och smr oxå. Kolla på recensioner av den så bör du även kunna hitta vilka som den konkurerar med så får du fler tips på andra modeller.

Jag hör till 99, känner både niklas o jonas lite grann.
Jag ska komplettera min vagnpark med en motard till sommaren är det tänkt.

Det kan jag helt klart göra! Ska hålla ögon & öron öppna. Kameran är oftast med!

Ska ta en titt på KTM, många polare kör/har kört och dom är mycket nöjda. Det lilla jag testat har varit sjukt kul.

Blir motarden KTM den också? :)
 

påK-en

New member
Jag tänker inte bombardera dig med anledningar till att åka på en bana, men kom gärna upp ........................................

TDM 900 fungerade faktiskt förvånansvärt bra på Molanda, provade ett par dar i höstas, kommer gärna åter nästa år! :D
 
J

Janner

Guest
Val av hoj.

Har läst igenom inläggen och jag kan se att mitt alternativ till hoj för dig kanske är för dyrt, men jag tycker du ska prova den i alla fall.

Vilken då då?!

Ducati Multistrada 2010 :cool:

Sportig äventyrshoj, kapabel till mycket, lätt vikt 192kg torrvikt, 150 hk och 4 elektroniskt inställbara lägen som ger cykeln helt olika karaktärer (Sport, Touring, Enduro och Urban). Om du väljer toppmodellen så ändras även fjädringen elektroniskt när du gör valet.

Visserligen en helt ny modell med lite barnsjukdomar, men förövrigt en helt grymt kul cykel. Det jag gillar är råmandet och kraften när man drar på, jag gillar möjligheten till inställningar (som jag använder frekvent) och jag gillar att den är lätt.

Hoppas du hittar rätt :D
 

@nderz

New member
Jag är inne på min andra Triumph och är riktigt nöjd, förvisso har jag inte kört Tigern, men den 3-cylindriga motorn är riktigt trevlig.Det ända jag har kritik emot är helljuset som är bedrövligt dåligt, hur det ser ut på Tigern vet jag inte, men innan du bestämmer dig ska du absolut provköra Tigern.Annars har du tittat på KTM 990 SMT?Jag vet flera som är riktigt nöjda med den
 

jskanerva

New member
Tiger 2007

Jag äger en 2007. Tre år och 2900mil,Inga problem.
Vad har du hörd och av vem, om kvalitetsproblem??
Hade en annan Triumph, Legend tidigare och enda
"större" fel i den var en tändspåle som mistände.
Och fick byta det.
Men Tiger är en toppencykell, bekväm och bra med effekt, och trevligt att köra.
Provkör!
 
Top