V-Twin

nilfons

New member
Hej!

Tänkte höra om jag kunde få en enkel förklaring för hur en V-Twin uppträder? Vad är grejen om man jämför med en radtvåa till exempel. Ja, alltså förutom det rent visuella, så långt är jag med. Men vad är ups and downs?
 

Chopperbyggarn

New member
Olika typer av V-Twin motorer uppträder olika beroende på i grunden på tändföljden som avgörs av vinkeln mellan cylindrarna samt om båda vevstakarna sitter på samma vevtapp. Tex Harley samt flera Japanska V-Twins med ca 45 graders vinkel mellan cylindrarna och båda vevstakarna på samma vevtapp har en ojämn tändföljd: främre cylindern tänder därefter roterar vevaxeln mindre än ett varv innan bakre cylindern tänder sedan roterar vevaxeln mer än ett helt varv innan det åter är dags för den främre cylindern att tända igen och så fortsätter det. Detta ger en säregen gång och ljud som många gillar. Suzuki Intruder har två vevtappar som är förskjutna i förhållande till varann vilket ger en jämn tändföljd samt annorlunda motorgång och ljud jämfört med ovanstående exempel trots snarlik cylindervinkel. Även slaglängd, Kompression , typ av kamaxel, cylindervolym, vikt av vevparti, lågt , högt eller någonstans emellan max effektuttag ger olika motorkaraktärer. Det går med andra ord inte att ge en rättvisande generell beskrivning av motorkaraktären hos V-Twin motorer. Det enda är att prova olika hojar och känna efter vad man gillar. :) Anders.J
 

SuperRetard

New member
Hej!

Tänkte höra om jag kunde få en enkel förklaring för hur en V-Twin uppträder? Vad är grejen om man jämför med en radtvåa till exempel. Ja, alltså förutom det rent visuella, så långt är jag med. Men vad är ups and downs?

Radtvåa = Parallelltwin..


Svaret du söker beror också helt på vilket motortyp du syftar på. Sporttwin som KTM RC8 eller Ducce 1198, eller customjärn som virago 250, Intruder eller HD?


Generallt sett får du betydligt sämre effekt ur en twin, men med fördelen att den är tillgänglig från lägre varv vilket gör att vardagsuplevelsen blir en "starkare" upplevelse.

Personligen gillar jag stora sporttwinnar på gata, det ger ett oumph radfyror aldrig levererar, och håller man sig till europeer så får man det där härligt trasiga ljudet på köpet ;) (köper man HD får man en trasig på riktigt ;), men det kostar ju såklart extra). På bana bryr jag mig om effekt inom det bästa intervallet, på gata ligger man ogärna mellan 12-16000 rpm dock, och då är tillgängligheten hos en twin underbar. Min SuperDuke började klättra och lyfta framhjulet redan från tämligen låga varv bara på ren gas, härlig känsla.
 

Robbie

New member
Man får se mycket till syftet med motorn design, som nämndes tidigare. Oavsett slagvolym så är det ganska många parametrar som spelar in för att skapa motorns karaktär. Exempel på det är slaglängd, cylinderdiameter, insugsdesign, avgasportning etc.

Sen om det är en rad motor eller twin bestämme ju lite hur de övriga komponenterna och ytter måtten blir.

Det är nog syftet med respektive design du får titta på snarare än motor typ.
 
Top