Vårtecken 2014

Ove 60+

Active member
Vinter har det knappast varit på mina trakter, mest regn och blåst + någon kall vecka. Men nu verkar det vara vår på gång på riktigt. Sångtsvanar såg jag sträcka idag förmodligen på väg mot Tysslingen. Småfåglarna har ändrat sin reportoar till vårsånger och det händer lite undan för undan i naturen. :)
 

Hampe

Skriver massor!
Ja jäklar. Kattugglan drog igång redan i julas, men kom av sig lite i Januari, om man säger.
Sedan någon vecka är det full fart på hoandet igen - rätt i tid, rätt i plats.

Igår smög en 990R med friska pipor förbi på grusvägen upp i dalen. Han kom inte tillbaka, så jag antar att han hittade den dolda övergången mellan de två vägsystemen. Jag har har en liten känsla för vem det kan ha varit... Hej Mats! :tummenupp
Jag kan säga att även om det började kräkregna i den vevan så såg det bra mycket roligare ut än att försöka dra plast ur hagarna...

Men dessförinnan - förvånansvärt tidigt på lördagen, och exceptionellt tidigt på säsongen - en sporthoj drog förbi ute på landsvägen. Då var det fortfarande uppehåll och jag hoppas han eller hon fick ett par fina timmar innan det började vräka ner.

Våren är här, det gäller bara att ha rätt glasögon på sig.



H
 

Ove 60+

Active member
Nu är det bara lite autosol på bakdrevet kvar att putsa bort....

:confused: Var har du kört för att få sån skit på drevet? :p

I morgon ska hojen ut ur vintervilan, dags att lägga på ett nytt lortlager för det gamla råkade försvinna i höstas. Det är ett vårtecken med färsk lort. :tummenupp
 

Ove 60+

Active member
:tummenupp Säsongens första tur idag tillsammans med Olle som kört 15 mil enkel väg för att komma ut och åka lite. Vårtecken idag förutom tvåhjulsgubbsen: Gässen har börjat sträcka förbi, flera flockar såg vi. :)
 

Ove 60+

Active member
Överflugen av knölsvanar som pekade med näbbarna åt nordost, de första för året. 5 grader varmt ocxh solen skiner från klar himmel, vind sydväst. Fullt åkbart för den som är ledig... :tummenupp
 

TheGungner

Member
"Gatsopbilen" har varit och tagit upp allt grus på cykel-och gångvägarna. Det bästa vårtecknet!!:tummenupp
 

Skye

Kör Mycket!
Sista monteringen före sommaren är klar. Nu är det bara lite autosol på bakdrevet kvar att putsa bort....

Autosol?

Lampolja och diskborste och sen torka rent med en trasa.
SDC10482-600x450.jpg


Jodå, har redan varit ute i år..
 

Skye

Kör Mycket!
Vilket? Autosol eller lampoljan?? Fett löser fett, sprit löser sprit, olja löser olja..
 

Hampe

Skriver massor!
Det löser sig...


Såg en groda igår kväll.
Det var uppenbart en invasiv art, för den jäkeln var dead set på att ta sig in i stallet när jag skulle stänga för natten.
Jag fick bruka milt våld för att få ut honom - dels för att hästhovar är hårda och grodor mjuka, men även för att brunstiga ston brukar ha svårt att samexistera ens med sig själva på individnivå, så att säga... En nattgroda i stallet hade inte tillfört något positivt, så mycket är klart.


H
 

Ove 60+

Active member
:tummenupp Tranor har varit synliga vid Hornborgasjön, 17 st i dag.

60+;arna har en traditionell tranresa där alla är välkomna. Finnes intresse att komma till Hornborgasjön och titta på fåglar och gammelknuttar och sen åka iväg och käka lunch någonstans? När det blir av vete fåglarna(tranorna), men en vecka in i April är ett tips. :tummenupp
 

Ove 60+

Active member
:confused: Lågt intresse för fågelturer här så jag fortsätter rapporteringen på Hojen.nu. Är man intresserad så är det bara att följa det hela där i slutet av 60+-tråden.
 

jan-olovj

New member
Vi var ute och tittade efter blåsippor i dag på naturskyddsområdet Målaskogsberg och vi hittade en blomma och två knoppar. Jag undrar hur det skall gå med alla blommorna på berget nu när vildsvinen har hittat dit, det var helt uppbökat på jättestora områden. Min tro är att att både blåsippor och vitsippor med stora rotsystem går åt, däremot fröblommor får en möjlighet att gro i den öppna jorden.
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
:) Tack för tipset Håkan L.

Tråden "Tranresan 2014" har vi öppnat på forumet Hojen.nu. Ett ganska säkert vårtecken på senare år. Handlar lite om fäglar men mest att träffas så vi brukar ägna mera tid åt gäss - umgås och smörgås. :angel:
 

gundj

New member
Vårtecken idag i Linköping.
R6.a, täckjacka, jeans, gympadojor och bara händer.
Dessutom vingligt och utan att använda blinkers.
Hoppas han får uppleva sommaren.
 

Q_Ball_Racing

New member
jag kör ju då året runt på min gsx650f från 2008. sålänge det ej är mer än -10 grader och/eller snö på vägarna. så jag har ej funderat på vårtecken ännu. tills härom dagen då pojkarna kom in med några småblommor dom plockat i trädgården. det var ett vårtecken för mig.
 

Ove 60+

Active member
:tummenupp Påskliljor blommar och syrenerna håller på att få blad. Men den största överraskningen fick jag i går kväll - en hjullastare med SOPVALS körde omkring och jobbade söder om Skagersvik! :tummenupp
 
Top