Växla utan koppling?

martin2011

New member
Har någon nån riktig erfarenhet av skillnaden i slitage att växla med eller utan koppling? Särskilt vid uppväxling!

På en mc-växellåda ligger ju alla växlars kuggar i ingrepp mot varann hela tiden och oavsett om man använder koppling eller ej så finns det ju inget som synkroniserar ingreppsklorna på axlarna mot dreven vid växelbyte.

Det enda man normalt gör med kopplingen är ju att man avlastar drivningen för att kunna få ur växel och nästa växel går direkt i sålänge varvtalet mellan ingreppsklo/kuggdrev överensstämmer någorlunda.

Om man avlastar drivningen mha kopplingen/gasen eller bara gasen eller bara tändningen (quickshifter) för att få ur växel borde inte spela någon större roll?
Och för att sedan direkt få i ingreppsklorna till nästa växel har väl inte kopplingen någon avgörande funktion heller?

Växellådans axlar fortsätter ju att snurra vid växelbyte oavsett om växellådan frikopplas från vevaxeln.
Vad blir skillnaden?


Jag har hört historier om krökta växelförargafflar och utslitna ingreppsklackar...
Men så som mekaniken ser ut så måste risken att förstöra lådan även utan koppling vara liten.


Klart att man måste ha kopplingen vid start, stopp & friläge.
Och det borde fortfarande vara enklast att koppla upp mellan ettan & tvåan och även vid nedväxling för att kunna avlasta & matcha varven.

Men uppväxling 2-3-4-5-6 utan koppling borde ge obetydligt slitage vid rätt teknik?
 

Bob Sweden

New member
Men uppväxling 2-3-4-5-6 utan koppling borde ge obetydligt slitage vid rätt teknik?

Nyckelordet är "rätt teknik".
Om hela systemet är "avlastat" och det sker "ryckfritt" kan jag inte se att en växling utan koppling skiljer sig nämnvärt från en växling med koppling.

Kör man däremot "crossväxling" och bara "trampar i nästa" på landsvägen, ja då lär det hända grejor...

/B
 

Roberth

New member
Det går alldeles utmärkt att växla UPP utan koppling och som skrivet lämpligare på högre växlar. Jag använder det aktivt på bana när max acceleration tas ut. Det spar tid och koppling.
Jag gör det inte vid vanligt gatåka då jag tycker det är svårt att få till timingen.
 

dalis

New member
Ett litet kort lättande på gasen så glider nästa växel i lätt och fint utan slitage, även på gata, prova själv och känn hur fint det går.
 

Kawasaki

New member
Råkade ut för att kopplingswiren gick av på en resa och försökte att växla upp utan koppling men det gick inte ,vågade inte vålda i dom utan försökte med rätt så hårt tryck men det kändes inte riktigt bra.

Som tur var så fanns det en cykel & moped reparatör i närheten av den gamla stammen, så han hade wire på metervara & lödnipplar så han tillverkade en ny åt mig blev lika bra som en ny.
 
Top