martin2011
New member
Har någon nån riktig erfarenhet av skillnaden i slitage att växla med eller utan koppling? Särskilt vid uppväxling!
På en mc-växellåda ligger ju alla växlars kuggar i ingrepp mot varann hela tiden och oavsett om man använder koppling eller ej så finns det ju inget som synkroniserar ingreppsklorna på axlarna mot dreven vid växelbyte.
Det enda man normalt gör med kopplingen är ju att man avlastar drivningen för att kunna få ur växel och nästa växel går direkt i sålänge varvtalet mellan ingreppsklo/kuggdrev överensstämmer någorlunda.
Om man avlastar drivningen mha kopplingen/gasen eller bara gasen eller bara tändningen (quickshifter) för att få ur växel borde inte spela någon större roll?
Och för att sedan direkt få i ingreppsklorna till nästa växel har väl inte kopplingen någon avgörande funktion heller?
Växellådans axlar fortsätter ju att snurra vid växelbyte oavsett om växellådan frikopplas från vevaxeln.
Vad blir skillnaden?
Jag har hört historier om krökta växelförargafflar och utslitna ingreppsklackar...
Men så som mekaniken ser ut så måste risken att förstöra lådan även utan koppling vara liten.
Klart att man måste ha kopplingen vid start, stopp & friläge.
Och det borde fortfarande vara enklast att koppla upp mellan ettan & tvåan och även vid nedväxling för att kunna avlasta & matcha varven.
Men uppväxling 2-3-4-5-6 utan koppling borde ge obetydligt slitage vid rätt teknik?
På en mc-växellåda ligger ju alla växlars kuggar i ingrepp mot varann hela tiden och oavsett om man använder koppling eller ej så finns det ju inget som synkroniserar ingreppsklorna på axlarna mot dreven vid växelbyte.
Det enda man normalt gör med kopplingen är ju att man avlastar drivningen för att kunna få ur växel och nästa växel går direkt i sålänge varvtalet mellan ingreppsklo/kuggdrev överensstämmer någorlunda.
Om man avlastar drivningen mha kopplingen/gasen eller bara gasen eller bara tändningen (quickshifter) för att få ur växel borde inte spela någon större roll?
Och för att sedan direkt få i ingreppsklorna till nästa växel har väl inte kopplingen någon avgörande funktion heller?
Växellådans axlar fortsätter ju att snurra vid växelbyte oavsett om växellådan frikopplas från vevaxeln.
Vad blir skillnaden?
Jag har hört historier om krökta växelförargafflar och utslitna ingreppsklackar...
Men så som mekaniken ser ut så måste risken att förstöra lådan även utan koppling vara liten.
Klart att man måste ha kopplingen vid start, stopp & friläge.
Och det borde fortfarande vara enklast att koppla upp mellan ettan & tvåan och även vid nedväxling för att kunna avlasta & matcha varven.
Men uppväxling 2-3-4-5-6 utan koppling borde ge obetydligt slitage vid rätt teknik?