värmesköld för packväska

Andi

New member
Lite dåligt drag här, så jag postar en ny fundering:

Har en Triumph Tiger 800 där avgasröret går högt på högersidan. Vill inte ha stora väskor eller ställningar på hojen eftersom jag sällan har med mig mer än vad som ryms i topboxen och möjligen en ryggsäck.
MEN. vid ett par tillfällen om året behöver jag ha med några ombyten extra och då är det ju trevligt med ett par mjuka väskor som man bara spänner fast just för den turen. (dessutom är det ekonomiska försvarbart)
- Dilemmat är att den ena väska ligger rakt på ljuddämparen och helt säkert kommer både väska och ljuddämpare bli förstörda.
Jag skulle vilja lägga något emellan eller fästa på väskans insida som tål och tar hand om värmen, men samtidigt är tillräckligt mjukt för att inte repa ljuddämparen.

- någon som har tankar, erfarenhet eller tips?
 
Kompisen hade samma problem, han gjorde en rostfri plåt som han böjde till samma form som ljuddämparen och monterade på distanser utanpå den.

På det viset blev det en 5-10 mm luftspalt mellan plåten och ljuddämparen, i plåten gjorde han också fästen för den mjuka väskan.

Om det inte funkar för dig så kanske du kan göra något mha stucco aluminium? Tunn knottrig aluminiumplåt som funkar mycket bra som värmesköld, särskilt om man lägger några lager av plåten.

Mvh,
Ingvar
 

Andi

New member
Tack!
Jag har varit inne på liknande tankar, delvis sitter redan ett värmeskydd (för att skona ev. passagerare) Kan ju bli en ganska snygg lösning, men man får ta sig tid och skruva på/av den extra värmeskölden (alt. göra någon form av snabbfästen) isf.
Drömmen hade ju varit att ha en värmetålig "dyna" på insidan av väskan så man kunde leva lite cowboyliv och bara slänga på väskorna när det var dags att dra mot solnedgången.
 
Last edited:
Kompisen la tid på att göra sin lösning snygg, polerade den etc och hade sedan plåten permanent monterad.

På det viset var det snabbt gjort att montera väskorna vid behov.

Mvh,
Ingvar
 

jan-olovj

New member
Kolla på brandsäker isolering, dom som säljer o lagar kaminer bör ha sådant. Det funkar jag har använt sådant när jag lödat med låga på känsliga ställen och det är inte ens varmt på baksidan.
 

Andi

New member
Ha! precis vad jag klickade fram på lunchen :)
kanske dubbelt lager så kan man ha alu-ytorna mot varandra och "tyget" mot avgasröret... frågan är om det är tillräckligt värmeavledande... men det är väl bara att vira fast om dämparen, köra en runda (när vädret tillåter) och se hur varmt det blir. Det ska ju ändå upp i ett par hundra grader innan nylon smetar
Me like!


...ja hur gick det då? Sådär. 3månader senare har jag gett upp mina tankar, inte för värmeskyddets skull, utan för att väskorna (så klart) vill luta inåt mot hjulen när man lastar, och det blev rätt avancerade (och dåliga) rem-inspänningar för att motverka det... så nu sitter det väskhållare på hojjen i alla fall... med snabbfästen som faktiskt verkar rätt smidiga... och så blir det mjuka Givi-väskor utanpå det.
Ibland får man göra vissa eftergifter när tanke och verklighet möts.
 
Last edited:
Top