kan nog bli svårt att få på ett 190 däck på framfälgen
Det var bl.a. vad jag menade med att det knappast görs i dagsläget längre.
Vad menas med "intressanta" vägegenskaper? Har du råkat ut för det eller är det bara något du hört? Har sökt lite info på detta ämne och det verkar inte vara allt för ovanligt att folk gör det. Finns det några säkra uppgifter som talar om att det är något annat än våtegenskaperna som försämras?
Med
"intressanta" vägegenskaper menar jag att man inte riktigt vet hur hojen kommer att reagera. Jag har aldrig testat och inte hört om det heller men olika hojar och olika däck kan reagera olika.
Däcken (både mönster och stommar) är byggda för att rotera åt ett visst håll. Fram- och bakdäck har motsatt belastningsriktning därför monterar man dom "fel" om man sätter ett bakdäck fram eller framdäck bak.
Vad som kan hända rent praktiskt är konstiga vägegenskaper, överhettning, att däcket inte blir varmt, konstiga bromsegenskaper och i värsta fall wobbel.
Men allt går och det är bara att testa om du vill, men ta det lungt i början innan du har försäkrat dig om att hojen uppför sig som den ska.
Dagens hojar har ju också betydligt bättre ramar, fjädring och vägegenskaper än på 80-talet. Men i gengäld har måtten och geometrin blivit lika betydligt extremare och ställer därför högre krav på grejerna.
En sak man kan fundera över är varför moderna hojar med dagens styva ramar och riktigt bra fjädring behöver styrdämpare? Då är det extremt och kan jämföras med JAS-planet som kräver mest datakraft för "vanlig" planflykt.
Hade man kört med dagens mått och geometrier på 80-talet så hade hojarna wobblat av i första kurvan trots styrdämpare