Vända på mc däck

Maciej

New member
Mitt bakdäck ( Michelin Power 2ct ) är nästan helt slut på högersidan, så gott som nytt i mitten och på vänstersidan så jag funderar på att vända på däcket.

Vet att däcket är rotationsbestämt men är det något förutom våtegenskaperna som försämras ifall man vänder på det? Vad säger "besiktningen" inför en SMC kurs om sådant, får man göra det eller blir man hemskickad?
 

Tyrannosaurus

New member
Rekommenderas INTE

Det rekommenderas INTE eftersom det kan bli, låt säga "intressanta" vägegenskaper.

Det som går är att montera bakdäck fram och vice versa, och då SKA däcket monteras i "fel" rotationsriktning. Men det är en annan sak och det gjordes mest på den tiden det inte fanns bra så utbud på mc-däck och ska nog heller inte göras med moderna radialdäck.
 

Maciej

New member
kan nog bli svårt att få på ett 190 däck på framfälgen ;)

Vad menas med "intressanta" vägegenskaper? Har du råkat ut för det eller är det bara något du hört? Har sökt lite info på detta ämne och det verkar inte vara allt för ovanligt att folk gör det. Finns det några säkra uppgifter som talar om att det är något annat än våtegenskaperna som försämras?
 

Jåke

New member
Vad man säger vid inskrivningen kan jag inte svara på, beror nog mer på hur pass slut det är på högersidan. Att vända ett däck funkar i allmänhet bättre på riktiga bandäck, men även gatdäck går att vända på i nödfall. Jag skulle inte göra det med framdäcket men har utan problem vänt Sportec M1 bakdäck.

Att tänka på då är att däcket rör sig lite annorlunda plus att fästet blir sämre i vänstersvängar där det nu är mest slitet. Att våtfästet försämras är nog bara delvis sant, det som blir sämre är vattenavledningen så det drabbar dig bara om du kör i vattensamlingar.

Bara för körning på bana dock, byt när du kommer hem så du inte kör "normalt" med däcket. Det är nog ändå ganska slut...
 
Last edited:

Maciej

New member
Vad man säger vid inskrivningen kan jag inte svara på, beror nog mer på hur pass slut det är på högersidan. Att vända ett däck funkar i allmänhet bättre på riktiga bandäck, men även gatdäck går att vända på i nödfall. Jag skulle inte göra det med framdäcket men har utan problem vänt Sportec M1 bakdäck.

Att tänka på då är att däcket rör sig lite annorlunda plus att fästet blir sämre i vänstersvängar där det nu är mest slitet. Att våtfästet försämras är nog bara delvis sant, det som blir sämre är vattenavledningen så det drabbar dig bara om du kör i vattensamlingar.

Bara för körning på bana dock, byt när du kommer hem så du inte kör "normalt" med däcket. Det är nog ändå ganska slut...
ja det var just vattenavledningsförmågan jag tänkte på.

Bakdäcket jag har på nu kommer jag nog byta då jag ändå ska byta framdäck och det är nästan helt slut på högersidan. Ska till Gelleråsen och köra 2-3 dagar och då räcker nog inte det för vänsterkurvorna utan kommer ta slut helt. Tänkte mest framöver så man vänder på det i tid innan högersidan är helt slut.
 

Jåke

New member
ja det var just vattenavledningsförmågan jag tänkte på.

Tänkte mest framöver så man vänder på det i tid innan högersidan är helt slut.
Problemet tror jag är minimalt på bana. Att asfalten bara är blöt spelar ingen roll.

Jag skulle inte protestera vid en besiktning om grejerna i övrigt är juste.
 

dawan

New member
Vänd på däcket och var glad..:)

TIPS: Gör det tidigare nästa gång så sidan inte tar helt slut. Kör du mest på bana så skaffa andra däck typ Super Corsa. Kör du i trafik så är Pilot Power bra däck.
 

Maciej

New member
Vänd på däcket och var glad..:)

TIPS: Gör det tidigare nästa gång så sidan inte tar helt slut. Kör du mest på bana så skaffa andra däck typ Super Corsa. Kör du i trafik så är Pilot Power bra däck.
får gå ner i garaget och fota däcket för lite bedömning tror jag. Är dock tveksam till att jag ska vända detta däck, får göra det med nästa istället.

Ska till gelleråsen snart igen :) Får väl sälja det här till någon som bara kör rondeller eller åker rakt fram :D
 

Tyrannosaurus

New member
kan nog bli svårt att få på ett 190 däck på framfälgen ;)
Det var bl.a. vad jag menade med att det knappast görs i dagsläget längre.

Vad menas med "intressanta" vägegenskaper? Har du råkat ut för det eller är det bara något du hört? Har sökt lite info på detta ämne och det verkar inte vara allt för ovanligt att folk gör det. Finns det några säkra uppgifter som talar om att det är något annat än våtegenskaperna som försämras?
Med "intressanta" vägegenskaper menar jag att man inte riktigt vet hur hojen kommer att reagera. Jag har aldrig testat och inte hört om det heller men olika hojar och olika däck kan reagera olika.

Däcken (både mönster och stommar) är byggda för att rotera åt ett visst håll. Fram- och bakdäck har motsatt belastningsriktning därför monterar man dom "fel" om man sätter ett bakdäck fram eller framdäck bak.

Vad som kan hända rent praktiskt är konstiga vägegenskaper, överhettning, att däcket inte blir varmt, konstiga bromsegenskaper och i värsta fall wobbel.
Men allt går och det är bara att testa om du vill, men ta det lungt i början innan du har försäkrat dig om att hojen uppför sig som den ska.

Dagens hojar har ju också betydligt bättre ramar, fjädring och vägegenskaper än på 80-talet. Men i gengäld har måtten och geometrin blivit lika betydligt extremare och ställer därför högre krav på grejerna.
En sak man kan fundera över är varför moderna hojar med dagens styva ramar och riktigt bra fjädring behöver styrdämpare? Då är det extremt och kan jämföras med JAS-planet som kräver mest datakraft för "vanlig" planflykt.

Hade man kört med dagens mått och geometrier på 80-talet så hade hojarna wobblat av i första kurvan trots styrdämpare ;)
 
F

Freppa

Guest
Maciej: Visst kan du vända däcket, men som du säger - det är slut på ena sidan = köp ett nytt. Följ nu med på en onsdagskörning, börna sönder däcket och lägg på ett nytt så slipper du bekymra dig. Och i framtiden vänder du däcket INNAN det är slut. Jag har kört ERF på Pilot Power (föregångaren till 2ct) och vänt däcket (budgetracing är skoj). Märkte inget skillnad i hur hojen betedde sig. Dock skulle jag inte köra i regn med det då mönstret pressar vattnet åt fel håll.
 
Top