Vägverkets EU-regler.

Benke60

New member
Hej alla!
Vill höra om det finns fler här som råkat ut för vägverkets egna EU-regler gällande bes.av sidvagn.
Har en Royal Enfield 500 -05 som jag som gammal sidvagnsåkare vill komplettera med en sidvagn.Beställde och köpte en vagn från Indien som klippt och skuren för min Indiska hoj.

Kontaktade bilprovningen i första hand för att få en reg.bes. som sig bör.
Där fick jag svaret att det inte var några problem.Bara jag hade intyg från tillverkare/generalagent om att hojjen var lämplig för vagn.
Detta svar fick jag från fyra "besiktningsingengörer".Glad i hågen bestälde jag tid för besiktning.

Direkt efter att dom snott mej på 1000-lappen fick jag reda på att dom ej kunde besikta den.Det var ett ombyggt fordon! Och dom hänvisade mej till SFRO för besiktning först. Naturligtvis så överklagade jag beslutet till vägverket.
Svaret därifrån fick jag jaga per telefon.Något skriftligt svar har dom inte bemödat sig med! Svaret var att dom går på bilprovningens tolkning av reglerna.

I och för sig riktigt. Enligt paragraferna så ska en sidvagnsmontering tolkas som ombyggt fordon.Men bara om det är av nyare modell,om mc:n har ett COC.I mitt och i alla andras fall så står det inget i COC om sidvagnsmontering.
Och då är det stopp!Intyg från generalagent gäller ej! Och fabrikerna utfärdar inget intyg.
Men om mc:n är gammal och inte har något COC då? Ja,då kan bilprovningen göra besiktningen.Utan vidare!!!! Var i ligger skillnaden????

Nu hör det till saken att vägverket skyller på EU-regler.Men vid kontroll så är vägverket ganska ensamma om dessa EU-regler.Har förfrågat mej hos mc-organisationer i England,Danmark,Tyskland och Finland,om deras regler för besiktning.I dessa länder åker man mycket sidvagn liksom i sverige.Men i dessa länder gäller bara vanlig bes.hos deras motsvarande bilprovning.Där finns inga restriktioner.......????
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag har drivit sidvagnsfrågan i Sverige under ett antal år. Det är det fordon som är absolut svårast att klämma in i mc-definitionen eftersom en motorcykel har två eller tre symmetriskt placerade hjul. Lösningen på detta problem blev att mc:n har två hjul, sidvagnen är något som inte ingår i motorcykeln utan är något som hängs på.
För att få motorcyklar med sidvagn godkända överhuvudtaget i Sverige krävdes bromsintyg från generalagent alternativt av ett privat företag, pris 15 000 + moms. Företaget utför inte längre bromstester åt privatpersoner som hänvisas utomlands. Ingen generalagent har skrivit ut intyg att en hoj fungerar lika bra med som utan sidvagn.
Problemet i Sverige löstes genom att PERMANENT montering av sidvagn ska ses som ett ombyggt fordon, då kan SFRO genomföra bromstestet och inspektera bygget och monteringen som helhet. Pris 2000 + moms.
Här är en länk till den aktuella föreskriften: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2006nr044.htm

Jag föreslår att du kontaktar Robert Eriksson, SFRO, som är sidvagnsansvarig i föreningen och dessutom Enfield-entusiast. Nummer hittar du på www.sfro.com
Kontakta även generalagenten eftersom Royal Enfield är en hoj där det finns sidvagn original. Telefon: 0660-591 50. Vägverkets fordonsavdelning och Bilprovningen måste kunna tala om HUR intyget ska vara utformat för att det ska vara godkänt men framförallt OM det är någon vits att få ett sådant intyg innan.

Sidvagnsregelverket finns inte i EG-direktiv om inte motorcykeln är godkänd med sidvagn som original. Varje EU-land har därför egna nationella regler för hur sidvagnar ska bli godkända. UK har haft stora problem eftersom de kör på vänster sida och alla europeiska länder, inkl Sverige, har skickat information till britterna för att lösa deras problem. Det finns restriktioner i varje land men utifrån nationella förut-sättningar. SMC och de svenska sidvagnsklubbarna har gjort allt som varit möjligt och varit nöjda med det slutliga resultatet.
 

Benke60

New member
Sidvagn.

Hej!
Tror att vi varit i kontakt tidigare om det här med vagn.Har haft och har kontakt med sfro i ärendet.Men skriver här för att lyfta fram det hela för flera.
Fick ett intyg från generalagenten som dessutom har gjort bromsprov enligt alla regler och intygar att denna mc är lämpad för sidvagn.Men det gäller ej för byråkraterna.Det ska stå i COC om jag får montera en vagn.Punkt slut! Eller gå via sfro,vilket det kommer att bli.
Tanken är också att besikta utan vagn,och sedan köra som många andra.Men tycker att det är skit när våra förmyndare förmyndar fel.När inkompetens och personligt tyckande får styra paragrafskrivandet.

Benke60
 

Benke60

New member
Ett tillägg.

Generalagenten för Royal Enfield, Royal Enfield Sweden Har Tel.Nr. 0455-22100 och finns innom företaget Eu-moppen och mc i Lyckeby.
Är mycket god vän med dom.

Benke60
 

janric

New member
Tycker det självklart är synd att regler är svåra att förstå. Jag tycker också det är synd att så många skaffar dyra grejor innan reglerna kollats. Läser ofta om dylika problem.
Reglerna då; antingen så är det ett gäng ondskefulla sadister som instiftar reglerna eller så har dom en annan orsak. Undras vad reglerna är till för?

janric
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det finns väldigt många som kör med sidvagn ibland men nästan alltid utan och har en motorcykel som enligt reg-beviset är en 2-hjulig. Det tidigare regelverket som tillät detta existerar inte längre och kommer aldrig att komma tillbaka eftersom en mc har 2 eller 3 symmetriskt placerade hjul. Sidvagnen är en egen företeelse.... Hoppas det löser sig. Lycka till!
 

Benke60

New member
Sidvagnsregler.

Tycker det självklart är synd att regler är svåra att förstå. Jag tycker också det är synd att så många skaffar dyra grejor innan reglerna kollats. Läser ofta om dylika problem.
Reglerna då; antingen så är det ett gäng ondskefulla sadister som instiftar reglerna eller så har dom en annan orsak. Undras vad reglerna är till för?

janric

Hej!
Mja,för min del är det väl inte så dyrt.Hojjen ny 50.000.Sidvagnen på plats i sverige C:a 10.000.
Men vad som retar mej mest så är det att en gammal hoj utan coc-intyg går att besiktiga som mc med sidvagn.Men finns ett coc med i bilden så måste det stå där om komplettering är möjlig.Annars ska den gå som hemmabygge.

Är rädd för att vi har låtit oss bli förda bakom ljuset av folk på inrättningar som vägverket.Om alla mcorganisationerna fick vara med då man sätter upp regelverk skulle sådana här idiotier kunna undvikas.
Och nu vet jag att den som står bakom dessa regler tydligt lär ha deklarerat sin inställning.Och varför är svårt att säga.
Just sidvagnsekipage är bland dom säkraste fordonen.Finns inte något fall i någon skadestatistik här i sverige där ett sidvagnsekipage varit inblandat.
Benke60
 

Benke60

New member
Trehjulig.

Det finns väldigt många som kör med sidvagn ibland men nästan alltid utan och har en motorcykel som enligt reg-beviset är en 2-hjulig. Det tidigare regelverket som tillät detta existerar inte längre och kommer aldrig att komma tillbaka eftersom en mc har 2 eller 3 symmetriskt placerade hjul. Sidvagnen är en egen företeelse.... Hoppas det löser sig. Lycka till!

Hej igen.
Det där med tre symetriskt placerade hjul är en ganska ny företeelse.Fråntidigt 70-tal då man började bygga trikar.Motorcyklar med sidovagn har funnits sedan mc:ns begynnelse.Dessutom är det tekniskt omöjligt att en sådan kan ha hjulen symetriskt placerade.
Men vi får se vad som händer.Ett är säkert.Jag ska ha min hoj besiktad,på ett eller annat vis.I sverige eller något annat land.
Ha brá!
Benke60
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
"Om alla mcorganisationerna fick vara med då man sätter upp regelverk skulle sådana här idiotier kunna undvikas.
Och nu vet jag att den som står bakom dessa regler tydligt lär ha deklarerat sin inställning.Och varför är svårt att säga."
Så här skrev du Benke. Båda sidvagnsklubbarna SVEA och SSK, SFRO som representerar byggarna och SMC har varit med för att försöka lösa problemen i regelverket. Det går att registrera en mc med permanent monterad sidvagn genom SFRO. Då är det OK med tre hjul som inte är symmetriska, se ovan. Det är bara av & på vagnarna som vi inte kunnat lösa i Sverige. Alla inblandade parter var nöjda med detta även om det inte löser alla problem.
Att regelverket inte kan bli optimalt för alla får man acceptera ibland. Vi har inte lyckats komma längre. Jag hoppas att du därmed inte tror att SMC struntar i sidvagnsekipagen. Den skadestatistik för sidvagnar du nämner har sedan 2000 använts som ett argument både nationellt och internationellt.
Kontakta gärna mig på telefon 0250-395 09. Robert Eriksson, SFRO, se ovan eller en representant i SSK/SVEA hittar du här: http://web.telia.com/~u32105985/
 

Benke60

New member
Håller kontakt!

"Om alla mcorganisationerna fick vara med då man sätter upp regelverk skulle sådana här idiotier kunna undvikas.
Och nu vet jag att den som står bakom dessa regler tydligt lär ha deklarerat sin inställning.Och varför är svårt att säga."
Så här skrev du Benke. Båda sidvagnsklubbarna SVEA och SSK, SFRO som representerar byggarna och SMC har varit med för att försöka lösa problemen i regelverket. Det går att registrera en mc med permanent monterad sidvagn genom SFRO. Då är det OK med tre hjul som inte är symmetriska, se ovan. Det är bara av & på vagnarna som vi inte kunnat lösa i Sverige. Alla inblandade parter var nöjda med detta även om det inte löser alla problem.
Att regelverket inte kan bli optimalt för alla får man acceptera ibland. Vi har inte lyckats komma längre. Jag hoppas att du därmed inte tror att SMC struntar i sidvagnsekipagen. Den skadestatistik för sidvagnar du nämner har sedan 2000 använts som ett argument både nationellt och internationellt.
Kontakta gärna mig på telefon 0250-395 09. Robert Eriksson, SFRO, se ovan eller en representant i SSK/SVEA hittar du här: http://web.telia.com/~u32105985/

Hej!
Jag håller regelbundet kontakt med Robert på sfro.Så det blir nog så att dom får besikta åket.Synd bara att det ska behöva kosta 2.000 spänn extra plus dom 1.000 som bilprovningen tar.Om bilprovningen kunnat köra efter gamla reglerna hade det bara kostat tusenlappen.Men nu finns ju ett coc med i bilden och det är där det hänger.Hade det stått en rad i coc om att hojjen får kompletteras med sidvagn då hade bilprovningen släppt igenom den.
Vari ligger skillnaden? Var finns logiken?
Benke60
 
Top