Hej alla!
Vill höra om det finns fler här som råkat ut för vägverkets egna EU-regler gällande bes.av sidvagn.
Har en Royal Enfield 500 -05 som jag som gammal sidvagnsåkare vill komplettera med en sidvagn.Beställde och köpte en vagn från Indien som klippt och skuren för min Indiska hoj.
Kontaktade bilprovningen i första hand för att få en reg.bes. som sig bör.
Där fick jag svaret att det inte var några problem.Bara jag hade intyg från tillverkare/generalagent om att hojjen var lämplig för vagn.
Detta svar fick jag från fyra "besiktningsingengörer".Glad i hågen bestälde jag tid för besiktning.
Direkt efter att dom snott mej på 1000-lappen fick jag reda på att dom ej kunde besikta den.Det var ett ombyggt fordon! Och dom hänvisade mej till SFRO för besiktning först. Naturligtvis så överklagade jag beslutet till vägverket.
Svaret därifrån fick jag jaga per telefon.Något skriftligt svar har dom inte bemödat sig med! Svaret var att dom går på bilprovningens tolkning av reglerna.
I och för sig riktigt. Enligt paragraferna så ska en sidvagnsmontering tolkas som ombyggt fordon.Men bara om det är av nyare modell,om mc:n har ett COC.I mitt och i alla andras fall så står det inget i COC om sidvagnsmontering.
Och då är det stopp!Intyg från generalagent gäller ej! Och fabrikerna utfärdar inget intyg.
Men om mc:n är gammal och inte har något COC då? Ja,då kan bilprovningen göra besiktningen.Utan vidare!!!! Var i ligger skillnaden????
Nu hör det till saken att vägverket skyller på EU-regler.Men vid kontroll så är vägverket ganska ensamma om dessa EU-regler.Har förfrågat mej hos mc-organisationer i England,Danmark,Tyskland och Finland,om deras regler för besiktning.I dessa länder åker man mycket sidvagn liksom i sverige.Men i dessa länder gäller bara vanlig bes.hos deras motsvarande bilprovning.Där finns inga restriktioner.......????
Vill höra om det finns fler här som råkat ut för vägverkets egna EU-regler gällande bes.av sidvagn.
Har en Royal Enfield 500 -05 som jag som gammal sidvagnsåkare vill komplettera med en sidvagn.Beställde och köpte en vagn från Indien som klippt och skuren för min Indiska hoj.
Kontaktade bilprovningen i första hand för att få en reg.bes. som sig bör.
Där fick jag svaret att det inte var några problem.Bara jag hade intyg från tillverkare/generalagent om att hojjen var lämplig för vagn.
Detta svar fick jag från fyra "besiktningsingengörer".Glad i hågen bestälde jag tid för besiktning.
Direkt efter att dom snott mej på 1000-lappen fick jag reda på att dom ej kunde besikta den.Det var ett ombyggt fordon! Och dom hänvisade mej till SFRO för besiktning först. Naturligtvis så överklagade jag beslutet till vägverket.
Svaret därifrån fick jag jaga per telefon.Något skriftligt svar har dom inte bemödat sig med! Svaret var att dom går på bilprovningens tolkning av reglerna.
I och för sig riktigt. Enligt paragraferna så ska en sidvagnsmontering tolkas som ombyggt fordon.Men bara om det är av nyare modell,om mc:n har ett COC.I mitt och i alla andras fall så står det inget i COC om sidvagnsmontering.
Och då är det stopp!Intyg från generalagent gäller ej! Och fabrikerna utfärdar inget intyg.
Men om mc:n är gammal och inte har något COC då? Ja,då kan bilprovningen göra besiktningen.Utan vidare!!!! Var i ligger skillnaden????
Nu hör det till saken att vägverket skyller på EU-regler.Men vid kontroll så är vägverket ganska ensamma om dessa EU-regler.Har förfrågat mej hos mc-organisationer i England,Danmark,Tyskland och Finland,om deras regler för besiktning.I dessa länder åker man mycket sidvagn liksom i sverige.Men i dessa länder gäller bara vanlig bes.hos deras motsvarande bilprovning.Där finns inga restriktioner.......????