Vägverket försöker ta livet av mc-åkare!!

Nilla

New member
Nu har vägverket i Jönköping fått totalt hjärnsläpp - IGEN!! :mad:
De har med berått mod satt i system att laga hål och sprickor i asfalten på E4:ans motorväg genom hela länet med SPRUTGRUS!!! :eek: Detta är inte bara en livsfara för oss motorcyklister, det förlänger ju bromssträckan flera gånger om även för ett fyrhjuligt fordon! :( De har dessutom haft mage att strö ut denna dödsfälla mitt på både på- och avfarter till motorvägen! :mad:
Även om de sätter upp varningsskyltar om detta och man försöker anpassa hastigheten för att undvika att köra omkull i rullgruset, så är man ju illa ute eftersom bilister och lastbilar inte tycker att man behöver köra så sakta genom det, så riskerar man att bli påkörd bakifrån!!! :eek:
Nu MÅSTE SMC ta i med hårdhandskarna o sätta stopp för vägverkets vansinne som av någon anledning ALLTID drabbar oss mc-förare! :confused:

Goffen

New member
Japp jag har också märkt detta på påfarter och där har dom inte skyltat, vansinne !

Japp jag har också märkt detta på påfarter och där har dom inte skyltat, vansinne !
Är det inte skyltat finns bara en sak att göra. Ring Vägverket och ta reda på vem (vilken entreprenör - VV/Svevia själva eller någon annan) som utfört arbetet, och vem som varit arbetsledare. Denne - inte företaget eller VV - skall sedan polisanmälas personligen för brott mot Trafikförordningen 2. kap 10 §. Det är enda sättet att få något resultat på sikt.

Seth

New member
hatar sprutgruset....sånt la de på här hemma förra sommaren och jag såg inte några skyltar eller liknande. Dock är det inte på nån motorväg men det är före och i kurvorna bl.a.
Blir lagom nervös när jag åker över det...

Last edited:

P-O Noren

New member
Givetvis, gärna videofilma. Passa på att få med all skyltning på plats. Kostar inget att anmäla, enda sättet att få stopp på vansinnet.

Passa på att spela in samtalen från mobilen då du ringer. Du har laglig rätt att spela in dina egna samtal. Bra att ha, för dom kommer börja ändra sig så fort anmälan kommer in.

Last edited:

Nilla

New member
Givetvis, gärna videofilma. Passa på att få med all skyltning på plats. Kostar inget att anmäla, enda sättet att få stopp på vansinnet.

Passa på att spela in samtalen från mobilen då du ringer. Du har laglig rätt att spela in dina egna samtal. Bra att ha, för dom kommer börja ändra sig så fort anmälan kommer in.

Okej. Tack för tipset! :rolleyes: Jag ska genast ta reda på vem som ansvarar för detta dårskap! För detta ska INTE gå omärkt förbi..! :mad: Återkommer med besked om vad som händer i detta fall.

Nilla

New member
Är det inte skyltat finns bara en sak att göra. Ring Vägverket och ta reda på vem (vilken entreprenör - VV/Svevia själva eller någon annan) som utfört arbetet, och vem som varit arbetsledare. Denne - inte företaget eller VV - skall sedan polisanmälas personligen för brott mot Trafikförordningen 2. kap 10 §. Det är enda sättet att få något resultat på sikt.

Sagt o gjort..! Nu är Vägverket Region Jönköping polisanmält för brott mot trafikförordningen!! :mad: Så nu ska POLISEN åka ut o titta på spektaklet.
Får se sen vad de säger om det... Jag återkommer med besked. :cool:

janric

New member
Trafikförordningen

Sagt o gjort..! Nu är Vägverket Region Jönköping polisanmält för brott mot trafikförordningen!! :mad: Så nu ska POLISEN åka ut o titta på spektaklet.
Får se sen vad de säger om det... Jag återkommer med besked. :cool:

Undrar om du träffat på rätt regelverk? Jag menar, om Vägverket kan betraktas som trafikant vilket ju 2 kap i Tf handlar om?

Upplysningsvis finns det krav från Vägverket på de entreprenörer om detta med löst s.k. pågrus och sopning. Vi måste nog acceptera lösgrus i någon omfattning men på motorväg och dess påfarter kan lagningsmetoden verkligen ifrågasättas.
Tyvärr verkar det ånyo som det fuskats och att polisen allmänheten får rycka ut för att påtala problemen.
Entreprenörernas interna kontroll liksom Vägverkets uppföljning falerar.

För övrigt tror jag mer på dialog och kontakter än polisanmälningar.

Last edited:

Nilla

New member
Undrar om du träffat på rätt regelverk? Jag menar, om Vägverket kan betraktas som trafikant vilket ju 2 kap i Tf handlar om?

Upplysningsvis finns det krav från Vägverket på de entreprenörer om detta med löst s.k. pågrus och sopning. Vi måste nog acceptera lösgrus i någon omfattning men på motorväg och dess påfarter kan lagningsmetoden verkligen ifrågasättas.
Tyvärr verkar det ånyo som det fuskats och att polisen allmänheten får rycka ut för att påtala problemen.
Entreprenörernas interna kontroll liksom Vägverkets uppföljning falerar.

För övrigt tror jag mer på dialog och kontakter än polisanmälningar.

Jadå. Jag har även skickat in min starka åsikt till Vägverket OCH skrivit under med fullständigt namn o adress! :mad: Då har de skyldighet att svara..! Så jag återkommer med fortsättningen i denna historia. :cool:

Goffen

New member
Jag va och tog kort vid statoil i skillingaryd idag och det ligger grus på hela påfarten men skyltarna sitter nere på E4an inte vid påfarten...

Nilla

New member
Jag va och tog kort vid statoil i skillingaryd idag och det ligger grus på hela påfarten men skyltarna sitter nere på E4an inte vid påfarten...

Jättebra!
Jag både tog kort vid början av påfarten mot söder vid travbanan och filmade eländet hela vägen upp så att man ser var skyltarna står - UPPE på motorvägen!! :eek:
Så nu finns det ju bevis nog från TVÅ håll! Perfekt!! :p

Funderar på att även ringa in till Trafikupplysningen på radion o varna för denna fara..! Då borde ju VV verkligen få skämmas! :eek:
Fortsättning följer... ;)

Catherine

New member

Jättebra!
Jag både tog kort vid början av påfarten mot söder vid travbanan och filmade eländet hela vägen upp så att man ser var skyltarna står - UPPE på motorvägen!! :eek:
Så nu finns det ju bevis nog från TVÅ håll! Perfekt!! :p

Funderar på att även ringa in till Trafikupplysningen på radion o varna för denna fara..! Då borde ju VV verkligen få skämmas! :eek:
Fortsättning följer... ;)

Bra jobbat! Jag följer utvecklingen med spänning.

Sprutgrus är ett riktigt otyg. Det var stora problem i Falu Kommun för två år sedan. Vi ringde och mailade kommunen om detta. Den dåliga skyltningen skyllde man på att det var så många ställen med sprutgrus att det inte gick att skylta...

Smartswede

New member
Jag tror mycket på det sistnämnda med Trafikupplysningen / Radio / Tidningar.

Dvs när det blir offentligt och faktiskt varnar för det så vaknar tjänstemän och utförarföretag. De har en vana att skita fullständigt i privatpersoner.... tills som sagt media eller annat blir inblandat :p

Gott med en märkeskollega som tar tag i saken!

Hasse

New member
näven i bordet

Bra att ni tar upp saken. Problemet med entreprenörer och vv. uppföljning
verkar vara obefintlig.
Mycket sådana problem häruppe tidigare som SMC jobbat hårt med VV om.
Har blivit bättre även om inte helt bra, hoppas det fortsätter i den riktningen.

Först och främst tror jag inte att det finns någon reell begränsning ifråga om trafikant eller ej; 2:10 gäller såvitt jag vet även kringboende med olagliga blomlådor, utkastat lösgrus i kurvor etc. Sedan menar jag att det inte är VV som organisation som skall anmälas, utan som det framgick i mitt förra inlägg - ansvarig arbetsledare personligen.
Dialog och personlig kontakt är absolut att föredra, men empiriska erfarenheter visar (åtminstone mig) att det inte alltid är en framkomlig väg. Entreprenörerna är prispressade och därigenom tidspressade - och inte sällan dessutom helt enkelt lata. Samtidigt vet jag att VV internt gentemot sina produktionsenheter och entreprenörer utdömer rätt kraftiga "böter" till de entreprenörer som inte följer gällande regler kring åtgärder och utmärkning, i somliga regioner kan nog anmälan till VV för saknad skyltning ett par gånger vara nog så effektivt.

Last edited:

janric

New member
Trafikant

Först och främst tror jag inte att det finns någon reell begränsning ifråga om trafikant eller ej; 2:10 gäller såvitt jag vet även kringboende med olagliga blomlådor, utkastat lösgrus i kurvor etc. Sedan menar jag att det inte är VV som organisation som skall anmälas, utan som det framgick i mitt förra inlägg - ansvarig arbetsledare personligen.
Dialog och personlig kontakt är absolut att föredra, men empiriska erfarenheter visar (åtminstone mig) att det inte alltid är en framkomlig väg. Entreprenörerna är prispressade och därigenom tidspressade - och inte sällan dessutom helt enkelt lata. Samtidigt vet jag att VV internt gentemot sina produktionsenheter och entreprenörer utdömer rätt kraftiga "böter" till de entreprenörer som inte följer gällande regler kring åtgärder och utmärkning, i somliga regioner kan nog anmälan till VV för saknad skyltning ett par gånger vara nog så effektivt.

Andra kapitlet Tf rubriceras ju Bestämmelser för alla trafikanter. Var kommer blomlådeägaren in där? Hon kanske åker i den?
Tror du misstar dig. Regler för hur man skall sköta sina trädgårdar m h t trafiksäkerhet finns i plan- och bygglagen.
Om jag kör ett lass grus på släp och spiller på vägen, DÅ är jag trafikant.
Om om jag står vid sidan om vägen och skyfflar ut grus kan jag ju knappast bli beskylld för att vara trafikant men däremot kanske vårdslös på annat sätt och för det finns det regler i brottsbalken.

I övrigt håller jag med dig vill jag tillägga.

Last edited:
Andra kapitlet Tf rubriceras ju Bestämmelser för alla trafikanter. Var kommer blomlådeägaren in där? Hon kanske åker i den?
Tror du misstar dig.
Det är möjligt, vore intressant att få definitiv klarhet i. (Alternativa rubriceringar finns ju, som du påpekar, i BrB.)

Oavsett vilket tror jag att man med framgång bör kunna hävda att just VV:s arbetslag och deras lejda entreprenörer är trafikanter, emedan deras grusspridning sannolikt sker i samband med trafikering med fordon. Någon däremot?