Utskänkningstillstånd knäcker mc träffar

Jag anser att SMC måste ta tag i det med myndigheter kring utskänkningstillstånden som krävs för att få sälja öl på mc träffar.
Flera träffar verkar få lägga ned och kvar blir bara stora arrangörer och "Hallelulja träffar" kvar.
Vad jag förstår annonserades om att en stor träff skulle slå igen i Mc-folket och vad jag förstår kommer ej heller Minnesluckan att arrangeras.

Jag ser gärna att SMC ser över detta och kommer med förslag till de som bestämmer och förstör.
Andra alternativ kan ju vara att mc träffarna får ta ut en mycket högre träffavgift, men att deltagare får ta med sin egen alkohol?
Alternativt att SMC medlemskap kan anses vara ett slutet sällskap och att man endast får deltaga på träffen om man har detta medlemskap. Det är ju trist, men kan även värva fler medlemmar.

Men jag anser att SMC måste se över möjligheterna för mc träffarna att överleva!
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Detta är en trist utveckling! Deltaträffen är nedlagd, MInnesluckan kände jag inte till. Det är SMC:s styrelse som avgör om vi ska arbeta med detta, jag ska informera dem. Men, detta är svårt och jag tror ärligt talat inte att SMC kan förändra svensk alkohollagstiftning. Vi har en relativt ny alkohollag i Sverige: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...ngssamling/Alkohollag-20101622_sfs-2010-1622/
Varje kommun har handläggare och egna riktlinjer för arbetet. Kommunerna fastställer också avgifter för tillstånd, tillsyn, prov och annat. SMC skulle därmed behöva påverka varje kommun där det finns en SMC-klubb som arrangerar MC-träffar.

Ett alternativ som redan finns idag för att inte söka serveringstillstånd är att sälja till självkostnadspris vid enstaka tillfälle:
Kap 8, 1 a § Serveringstillstånd krävs inte om serveringen
1. avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer,
2. sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna, och
3. äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker. Lag (2012:205).
 

Herr Fuggle

New member
Punkt 2 och 3 borde man väl kunna använda för att slippa tillstånd.

Att sälja Systembolagsöl till självkostnadspris borde också innebära att vi som dricker god öl slipper smaklös importöl som ska betala nya toaletter i klubbkåken eller liknande. För då kan man köpa in öl från svenska småbryggerier, gärna det lokala, och så slipper vi som inte dricker blasket släpa med egen öl :tummenupp

En nackdel med tillstånd är att jag inte får välja vilken öl jag vill dricka utan är hänvisad till de sorter som serveras. (Men så är det redan, det är inga smakrika kvalitetsöl som brukar säljas, men utan tillstånd kan jag dricka egen medhavd öl, det får jag inte göra på tillståndspliktigt område.) OCH ölförsäljningen är inte längre den stora inkomstkällan utan man får hitta en annan...

Finland har fortfarande hojträffar, och alla är inte stora, så nog går det att även i fortsättningen fixa hojträffar.
(Nu kan jag inte alla finska lagar men det krävs tillstånd där som jag förstått)

Men eftersom detta kostar pengar är jag emot! Precis som jag är emot ABS. Vill man fixa ett dyrt tillstånd så gärna för mig och känner man sig inte säker utan ABS så köp! Allt måste inte kontrolleras.
 

Smurfen

Airhead Traveller
Jag håller med, det är en riktigt tråkigt utveckling. Men, jag tror inte att det här är en av de frågor som SMC bör arbeta med. Det är väl i och för sig inga hemligheter att många hojåkare gärna åker på "träff" och dricker öl i glada vänners lag, men att SMC aktivt skulle arbeta för att träffar ska slippa utskänkningstillstånd tror jag ger fel signaler. Om SMC:s styrelse och medlemmar är av en annan uppfattning så har jag dock inga problem med att stödja den åsikten:wink:.
Är det inte så att det egentligen alltid har varit tillståndspliktigt om man vill sälja alkohol på träff eller i klubbkåk? men ingen har sökt tillstånd för att man skulle inte få det beviljat. Åtminstone har jag för mig att det var så för 25-30 år sen. Men att det inte gjordes speciellt många kontroller från myndigheternas sida. Och så var det väl så att nästan alla klubbar var beroende av bidrag från kommunen och hade "ungdomsverksamhet" som då inte ansågs förenlig med alkoholförtäring.
Efterhand medelåldern gick upp på klubbmedlemmar och bidragsdelen försvann, nu snackar vi 90-tal och framåt, så har jag för mig att det var mest en formsak att ansöka om tillstånd, och att man gjorde det bara för att kunna beställa öl direkt från bryggeriet och få det utkört.

Jag har inte klart för mig vad som förändrats nu, eftersom det verkar som flera träffar väljer att lägga ner, och jag har inte orkat läsa lagtexten. Kanske ökad kontroll, kostnader och ev lagföring?

Nu är det ett tag sen jag var på nån större mc-träff så jag vet inte om utvecklingen har gått mot girighet hos klubbarna men vad gäller att slippa smaklös importöl som ska betala nya toaletter i klubbkåken eller liknande så har det väl alltid varit så att de flesta klubbar har sålt öl och mat på träffar och fester/partyn med ett högst symboliskt påslag på priset och att det tillsammans med medlemsavgifter och andra arrangemang har varit en del i den ekonomi som behövts för att driva exempelvis en klubbkåk. OCH att det har varit självklart att man som hojåkare gärna besöker andra klubbar och handlar där om möjligheten finnes och på så sätt stödjer den klubbens fortlevnad - nästa gång kanske de här klubbmedlemmarna kommer till min/vår klubb etc...

Jag kan väl dra mig till minnes att det nån enstaka gång hänt att man tyckt att nåt arrangemang visat tendenser till ocker eller girighet, men den klubben fick nog snabbt lägga ner, åtminstone arrangemang för andra.

Man får väl respektera enskilda klubbars val att inte komma i klammeri med myndigheterna genom att fuska med diverse tillstånd, men jag är övertygad om att man kan komma runt det med lite vilja och framförhållning. Kanske inte utan besvär, men, t ex förköpsbiljetter till slutet sällskap, ingen försäljning utan besökare tar med sig eget, men betalar x kronor per enhet för att ha grejjerna förvarat i kylskåp osv..
 

Dragonheart

New member
I mitt huvet är det fortfarande så att motordrivna fordon och alkohol inte passa ihop
( så länge vi inte prata om bränsle som ska i fordonets tank ).
Så varför är det så viktig med alkohol på såna träffar ?
Kan man inta ha kul utan och träffa andra eller måste man vara berusad för att våga
prata med främmande människa som dela samma intresse ?
P.S.
Jag är icke nykterist och har inget emot alkohol men jag vill förstå varför en mc-träff
inte fungera utan droger (anser att alkohol är inget annat åxå om myndigheterna tycker annorlunda)
Skål
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Svar från styrelsen: "Det där är en svår nöt att knäcka. Jag tror inte att SMC kan få till stånd någon ändring kring frågan. et bästa är nog att respektive klubb som har träff hittar sin egen modell att hantera frågan. Ett blaskigt svar men om SMC lägger tid på alkoholfrågan så kommer det med största sannolikhet att ifrågasättas av ett antal medlemmar."

Jag håller med styrelsen. Detta är inte en MC-fråga, även om MC-klubbar har intäkter för försäljning. Om man inte kan sälja alkohol med vinst efter kontakt med kommunens alkoholhandläggare - finns möjlighet att sälja till självkostnadspris. Alla träffar har inte lagts ner så frågan måste ha lösts på något sätt i de kommunerna. De förlorade intäkterna får tas in genom höjda avgifter och priser på annat.
 

Bighoj

New member
Om mc träffarna skulle stå och falla för att där inte finns öl och brännvin är det nog illa ställt med de som kör hoj och åker på träffar.Är det träffarna och gemenskapen samt intresset för hoj som är meningen med hojträffarna eller är det att dricka ? Jag ser definitivt inget problem i att vara nykter då jag åker på hojträff utan snarare tvärtom.Kan tillägga att jag är inte den som spottar i glaset,tvärtom.Bort med all alkohol på träffarna röstar jag på.Äntligen ett suveränt förslag.
 

svenb

Member
Först läste jag första inlägget med tanke på att det fanns ett uns av ironi. Men sen insåg att man menade allvar. Fortsatte läsa och insåg att man även tog upp detta i SMC styrelse. Att frågan ens kom upp där gör mig förvånad. Att ens frågan kommer upp är ännu mer förvånande.
 

VBK

New member
Det vore ju bra om SMC tar ett klart och tydligt ställningstagande.

Kan bli intressant att följa.

Givetvis förstår jag att det inte körs under fylla, men att be SMC om hjälp är tom magstarkt för en sån som mig.

Alkohol och hoj,,, hur tänker man då.
 
Last edited:

VBK

New member
Snart 24 timmar gångna.

Och helt från hjärtat så hade jag förväntat mig någon respons från moderatorer eller andra invigda med ett klart och skarpt ställningstagande.

Maria skrev ju nått halvhjärtat försök att iaf försöka få fransar och lukta på blommorfolk att inte gå i taket, men halvhjärtat faller inte i god jord i denna fråga hos mig iaf..
 

Hampe

Skriver massor!
Kristallklart, tycker jag:


Svar från styrelsen: "Det där är en svår nöt att knäcka. Jag tror inte att SMC kan få till stånd någon ändring kring frågan. et bästa är nog att respektive klubb som har träff hittar sin egen modell att hantera frågan. Ett blaskigt svar men om SMC lägger tid på alkoholfrågan så kommer det med största sannolikhet att ifrågasättas av ett antal medlemmar."

Jag håller med styrelsen. Detta är inte en MC-fråga, även om MC-klubbar har intäkter för försäljning. Om man inte kan sälja alkohol med vinst efter kontakt med kommunens alkoholhandläggare - finns möjlighet att sälja till självkostnadspris. Alla träffar har inte lagts ner så frågan måste ha lösts på något sätt i de kommunerna. De förlorade intäkterna får tas in genom höjda avgifter och priser på annat.

En redogörelse för styrelsens resonomang, och en personlig reflektion dessutom.
Vad är halvhjärtat? Alkoholutskänkningens vara eller inte vara är ingen MC-fråga, och det har det heller aldrig varit.

Å andra sidan - skall vår MC-organisation arbeta aktivt för att det inte ens skall finnas alkohol alls på platser där människor med motorcyklar möts...? Jag anser inte det. Eget val och allmänt omdöme smäller högre i mitt universum.

Att någon reser frågan i sig på ett forum tycker jag är helt okay - här finns utrymme för alla åsikter, och man får som medlem tycka vad man vill. Styrelsen har sagt sitt, men vassegod och motionera nu inför årsmötet oavsett vilken åsikt ni har. Alla medlemmar är välkomna att sända in en motion i vilken riktning det än må vara. Direktdemokrati i sin prydno. http://www.svmc.se/smc/Organisationen/Arsmotet/

Personligen har jag svårt att uppröras över att en träff med namnet "Minnesluckan" tydligen inte längre kan arrangeras framgångsrikt eftersom föreningssverige i stort har fått tuffare regler att hålla sig till.

Något som däremot kan irritera mig är den "service" som tillhandahålls på vissa träffar med alkometers man kan blåsa i innan avfärd för att se så man är "okay".
Det är inte okay. Har man druckit så mycket och så sent sista kvällen på en träff att man ens funderar på om man kan vara i farozonen för ett körkortsingripande så skall man inte köra hoj.


Hampe
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Ärligt talat, jag trodde inte att det krävdes något ytterligare från SMC i frågan. Därför har jag inte skrivit något.
Då det gäller alkohol och droger har SMC här på hemsidan klart deklarerat ståndpunkt: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Alkohol-och-droger/
Samt då det gäller extremt beteende: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Extremt-beteende/
I stort sett varje dag lägger vi ut nyheter där folk kör MC på fyllan, utan körkort och liknande. http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete-...eende/Typiska-olyckor-p-g-a-Extremt-beteende/
Jag frågade styrelsen om vi skulle engagera oss i frågan om alkoholtillstånd på MC-träffar och lade ut svaret på Forumet.
 

VBK

New member
Ärligt talat, jag trodde inte att det krävdes något ytterligare från SMC i frågan. Därför har jag inte skrivit något.
Då det gäller alkohol och droger har SMC här på hemsidan klart deklarerat ståndpunkt: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Alkohol-och-droger/
Samt då det gäller extremt beteende: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Extremt-beteende/
I stort sett varje dag lägger vi ut nyheter där folk kör MC på fyllan, utan körkort och liknande. http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete-...eende/Typiska-olyckor-p-g-a-Extremt-beteende/
Jag frågade styrelsen om vi skulle engagera oss i frågan om alkoholtillstånd på MC-träffar och lade ut svaret på Forumet.

Jag får väl förtydliga varför jag skrev som jag gjorde.

"Ett blaskigt svar men om SMC lägger tid på alkoholfrågan så kommer det med största sannolikhet att ifrågasättas av ett antal medlemmar."

Enligt mig så är inte det här ett klart ställningstagande utan ett diplomatiskt svar.

Jag kan ju tänka fel som vanligt.
 

Bodensaren

New member
Den dagen SMC börjar driva att alkoholservering ska kunna göras enklare kommer jag definitivt att gå ur, detta är ingenting som jag anser att mina medlemspengar ska gå till. Om SMC tar en ställning i denna fråga att det ska vara enklare att servera alkohol så tappar jag allt förtroende för vad SMC står för, det går inte att ena sidan propagera för trafiksäkerhet och en nolltolerans i alkohol-trafikfrågor och samtidigt plädera för en liberalare syn på utskänknigstillstånd. Då bevisar man bara att man inte har sambanden klart för sig, samtidigt tycker jag det är lite tråkigt att denna fråga på fullt allvar diskuteras i detta forum, det finns hur mycket forskning som helst som klart visar på sambandet mellan tillgång till alkohol och andelen rattfyllerister. När SMC hela tiden hänvisar till forskning och officiella utredningar i andra sammanhang kanske det vore klokt att låta andra organisationer driva opinion i denna fråga.
 
Top