Urladdat batteri

Paerhc

New member
Är det kört med ett batteri som är helt urladdat eller är det bara att ladda upp det igen?
 

Ove 60+

Active member
:confused: Funderar bara så ta det men en nypa salt... Om batteriet är helt uttömt ska nog inte C-tec fungera så bra för den vill tydligen ha lite ledning. En "ointelligent" laddare inget problem för den försöker ladda vad som helst som den kopplas till. Men om man vill försöka med C-tecladdare kanske det ginge att koppla ett batteri till i serie för att starta upp och sen ladda batterierna var för sig efter en stund.

Hur batteriet fungerar efter djupurladdning är en annan fråga men det ger sig. Man kan ju alltid mäta om man har grejerna till det. Risken att det är fel på batteriet är ganska stor.
 

JoHu

New member
Hur gammalt är batteriet? Är det 10 år så börjar den bli kass. Släng dit laddaren är batteriet felfritt så går det att ladda upp även med en smartladdare.
 
Upplever att batteri varar typ 5-7 år bil / mc. Fick köpa nytt till min Ducati i somras. Hojen var då 4 år och har mellanladdats med Optimate laddare för MC då och då.

Om du får fart på laddningen så bör den direkt efter full laddning ha en spänning på mer än 13 v. Om batteriet får stå ett dygn sjunker det lite men bör ändå ha spänning på 12,7 – 13 v som nyladdat batteri. Nu mäter man inte konditionen på ett batteri med polspänningen men det ger ändå en bild av hur det står till.

Exempel: Får du upp en spänning till 12,2 v på nyladdat batteri (mäta med batteriladdaren frånkopplad) då är nog batteriet
"slut".

Saknar du "multimeter" så köp en, det kostar inte mycket på Biltema/Jula/ClasO :).

/Peter
 
Last edited:

Paerhc

New member
Jag har kopplat ctek laddaren till batteriet och vägguttaget nu, men laddaren kommer inte ur standby-läget trots att det är kopplat som det ska. Man kan ju bara koppla det på ett sätt - svart till minus och röd till plus. Men inget händer. Jag har bara ett batteri. Jag mätte batteriet med mätaren som följer med ctek-laddaren och det var en röd lampa (poor) och en gul lampa (fair) som lyste. Är det bara att inse att batteriet är helt slut då? Jag är novis när det gäller sådana här saker, så jag ber om ursäkt om mina frågor verkar dumma.
 

Krokmark

New member
Min C-tec blinkar med lampan för halvt batteri när batteriet är kass.
Men iom att både röd och gul lyser på indikatorn så är det troligen kass...
 

JoHu

New member
Köp nytt batteri....nu är det början på säsongen att åka med ett batteri som inte är ok är dåligt för psyket....man funderar bara när ska den lägga av.
 

Paerhc

New member
Tack för era svar! :) Ja, då fixar jag ett nytt helt enkelt! Jag får skylla mig själv för att jag inte har tagit bättre hand om batteriet. Men jag lär mig min läxa så det inte händer en gång till.
 
Tack för era svar! :) Ja, då fixar jag ett nytt helt enkelt! Jag får skylla mig själv för att jag inte har tagit bättre hand om batteriet. Men jag lär mig min läxa så det inte händer en gång till.

Om det är mer än 5 år gammalt så är det väl bara att byta eftersom det kan haverera vilken dag som helst. Mao normalt. Är det exempelvis bara 2 år får du nog ta på dig "skulden" så att säga :). Annars hade det kanske havererat ändå. Mitt förra batteri blev som sagt bara 4 år trots att jag tagit hand om det...

/Peter
 

Red Bandit

New member
Hej alla mekare !

När jag skulle starta min gamla Bandit 600 för ett tag sen så slocknade alla kontrollampor bara och inget annat hände när jag tryckte på startknappen. Batteriet är kört tänkte jag. Hojen gick bra att starta med kablar och externt batteri. Men eftersom gamla "Suckar" är kända för att kunna överladda ville jag kolla laddspänningen. Mycket riktigt. Mätaren visade på upp mot 18V beroende på motorvarv. Nytt batteri och regulator var ett måste, men orginaldelar var inte att tänka på. De skulle kosta en förmögenhet, men som tur var gick en ny regulator att beställa från USA för 65$.

Nu är allt frid och fröjd och hojen går finemang igen. Men nyfiken som jag är ville jag se vad som hänt med det gamla batteriet. Jag tog helt sonika och bände upp locken på det underhållsfria förseglade underverket. Som väntat var det ganska torrt innuti. Jag fyllde på med destvatten och ruskade om ordentligt, och nu plötsligt tar den emot laddning igen och håller ca 12,6V som fulladdad.

Nåja, jag tänker nog inte använda denna relik i hojen igen. Men det verkar som om gamla grejer kan skrämmas till liv med lite handfast övertalning.

Glad vår och sköna mil önskar
Niklas
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Hej alla mekare !

Nu är allt frid och fröjd och hojen går finemang igen. Men nyfiken som jag är ville jag se vad som hänt med det gamla batteriet. Jag tog helt sonika och bände upp locken på det underhållsfria förseglade underverket. Som väntat var det ganska torrt innuti. Jag fyllde på med destvatten och ruskade om ordentligt, och nu plötsligt tar den emot laddning igen och håller ca 12,6V som fulladdad.

Nåja, jag tänker nog inte använda denna relik i hojen igen. Men det verkar som om gamla grejer kan skrämmas till liv med lite handfast övertalning.

Glad vår och sköna mil önskar
Niklas

Mycket intressant!!
Har inte ens tänkt tanken att man kan behöva fylla på vatten i ett slutet syra batteri och därmed kunna förlänga livslängden...
Fler som har erfarenhet av detta? Har det funkat bra? Hur mycket längre livslängd?

I tider med "planerat åldrande" så kan man nog räkna med att batteri tillverkarna håller tyst om sådana här möjligheter....

Anders.J
 

HkanB

New member
Mycket intressant!!
Har inte ens tänkt tanken att man kan behöva fylla på vatten i ett slutet syra batteri och därmed kunna förlänga livslängden...
Fler som har erfarenhet av detta? Har det funkat bra? Hur mycket längre livslängd?

I tider med "planerat åldrande" så kan man nog räkna med att batteri tillverkarna håller tyst om sådana här möjligheter....

Anders.J

"Underhållsfria" batterier är snarare batterier fria från underhållsmöjligheter.
Slutna bly-syra batterier/celler är om jag inte missminner mig tänkta att meddelst rekombination "återanvända" vätska och gaser...
Om batteriet då ventileras av någon anledning så kommer det så sakta att dö då elektrolyten dunstar....
Vilket kan förklara Lazarus-effekten av destvatten. Dock är batteriet sannolikt sulfaterat bortom räddning...
 

Chopperbyggarn

New member
Jag kasserade ett batteri för en månad sedan då det inte orkade dra igång hojen vid nollgradigt... letade upp detta och mycket riktigt så var det "torrt".
När jag körde med traditionella syra batterier så hände det att jag körde torrt ibland men lyckades nästan alltid rädda dom någon säsong extra så jag tror absolut att det är värt ett försök att fylla på och testa!

Om jag kan förlänga varje batteri livslängd med en säsong genom att öppna och fylla på vatten när de är på gränsen så skulle jag spara 1500:- i mc-batteri kostnad per säsong (flera hojar).


Anders.J
 
Top