Hej alla mekare !
När jag skulle starta min gamla Bandit 600 för ett tag sen så slocknade alla kontrollampor bara och inget annat hände när jag tryckte på startknappen. Batteriet är kört tänkte jag. Hojen gick bra att starta med kablar och externt batteri. Men eftersom gamla "Suckar" är kända för att kunna överladda ville jag kolla laddspänningen. Mycket riktigt. Mätaren visade på upp mot 18V beroende på motorvarv. Nytt batteri och regulator var ett måste, men orginaldelar var inte att tänka på. De skulle kosta en förmögenhet, men som tur var gick en ny regulator att beställa från USA för 65$.
Nu är allt frid och fröjd och hojen går finemang igen. Men nyfiken som jag är ville jag se vad som hänt med det gamla batteriet. Jag tog helt sonika och bände upp locken på det underhållsfria förseglade underverket. Som väntat var det ganska torrt innuti. Jag fyllde på med destvatten och ruskade om ordentligt, och nu plötsligt tar den emot laddning igen och håller ca 12,6V som fulladdad.
Nåja, jag tänker nog inte använda denna relik i hojen igen. Men det verkar som om gamla grejer kan skrämmas till liv med lite handfast övertalning.
Glad vår och sköna mil önskar
Niklas