Uppkörning Tullinge

Insk

New member
Jag kommer ganska snart köra upp i Tullinge och undrar om det är någon som har något att berätta om sin uppkörning där, som kan vara bra att veta. Lutande lågfartsbana? Gropig högfartsbana? Möjliga körvägar runt omkring? Jag vet att man ska vara förberedd på vad som helst och kunna klara det, men det är ändå skönt att ha ett litet hum..

I.
 
Kan tyvärr inte hjälpa dig med någon information av det slaget. Jag önskar dig dock lycka till och är övertygad om att du kommer lyckas.
Magnus
 

Alexander76

Member
övertygad om att du kommer lyckas
Asså det är jättebra att vara positiv men det är också viktigt att inse att vid eventuellt misslyckande så är det INTE HELA VÄRLDEN, det är bara att göra om det vid senare tillfälle.

Jag körde upp på tullinge i juni (och augusti hehe) förra året, jag tänkte skriva ett inlägg här om det men insåg att jag inte har så mycket konkreta tips att komma med. Det var ganska rättframt.

Vi gjorde tre saker i trafik:

1) Huddingevägen. Vi åkte och tankade. I utfarten från macken fanns det ett trafikljus som jag inte såg, som tur var slog den om till grönt precis när jag passerade den (fick jag höra efteråt). Detta var det närmsta jag kom till att kugga uppkörningen tror jag.

Plats macken (inte helt säker iofs): https://www.google.se/maps/place/OK...xa1691dd29113f7!8m2!3d59.2453954!4d18.0005381


2) Villaområde

Det viktiga här är att visa att du har stenkoll på reglerna i de olika korsningarna. Högerregeln? Vem har företräde? Visa tydligt att du tittar vid anslutande vägar ifall det kommer någon, inspektören ser inte om du bara sneglar inne i hjälmen.

Plats: https://www.google.se/maps/place/Ka...ded56a44b8cc2b0!8m2!3d59.1857796!4d17.9124897


3) Landsväg

Fortsätter man förbi trafikverket (höger om du kommer från trafikverkets utfart) kommer man till nån golfanläggning och där börjar landsvägarna på riktigt. Kör så nära hastighetsgränsen du kan utan att det blir farligt (sikt/grus/möte osv), finns sträckor med 70, 50 och 30.

Lycka till, och kom ihåg att om du kuggar så går det bra att försöka igen senare :tummenupp
 
Last edited:

Insk

New member
Tack för svar!
Jag har hittat en tråd i Sporthoj som beskriver ganska mycket även om de första inläggen är väldigt gamla.
Jag har nu betalat min uppkörning som sker via körskola. Även om det bara är tid och pengar som ryker vid en kuggning så är det så Otroligt Mycket Pengar. Jag har köpt en hoj men som jag behåller en strypning på så jag kan inte köra upp med den. Så det är till att låna från körskolan + uppvärmning + Trafikverket. 4-siffrigt som börjar med en 4:a... :(
I.
 

MC körning

New member
hej
om någon vet följande, så skulle jag gärna vilja veta lite mer ingående vad som anses vara ok eller överdrivet.
När det kommer till bromsberedskap i tätbebyggda områden, man skall vid en uppkörning visa att man har bromsberedskap, men om ett område man kör i består av väldigt många skymda korsningar, väldigt tätt mellan utfarter från hus till hus etc. det skulle innebära att man i princip skulle ha bromsberedskap genom hela området konstant, är det vad som förväntas av mig eller???

/MC körning
 

Alexander76

Member
hej
om någon vet följande, så skulle jag gärna vilja veta lite mer ingående vad som anses vara ok eller överdrivet.
När det kommer till bromsberedskap i tätbebyggda områden, man skall vid en uppkörning visa att man har bromsberedskap, men om ett område man kör i består av väldigt många skymda korsningar, väldigt tätt mellan utfarter från hus till hus etc. det skulle innebära att man i princip skulle ha bromsberedskap genom hela området konstant, är det vad som förväntas av mig eller???

/MC körning

Detta med bromsberedskap vet jag inte om det faktiskt innebär att ha fot/hand på bromsen nödvändigtvis, däremot ska du anpassa farten och titta mycket (vrid huvudet lite också, läraren ser inte om du bara sneglar). Detta visar för läraren att du fattat att det kan komma nånting från den anslutande vägen och att du inser att det krävs en något lägre fart för att kunna stanna om det behövs. Så om det är ett område tätt med anslutande vägar och villor där det kan flyga ut ungar/hundar/bollar så får du helt enkelt köra sjukt sakta och hålla bra uppsikt tills ni kommer ut.

Kom ihåg att det är lika viktigt att INTE köra jättesakta och tokstirra på anslutande vägar om du kör på tex 50-väg och har företräde - annars tror läraren att du missat hastighetsskyltar osv eller helt enkelt bara är rädd av dig och då blir det torsken direkt.
 

ptroedsson

New member
Jag blev kuggad just för att jag inte hade foten över bakbromsen som bromsberedskap när jag körde i villaområdet. Tommy hette förarprövaren.
 
Top