Tysklands båten eller danmarks färjorna?

rholmberg

New member
Vi har åkt på semester till Österrike med omnejd via Trelleborg-Travemynde men har i princip varit ensamma med våra hojar. Är det så att alla andra åker över Danmark eller är vi ensamma att hoj semestra i Europa? Har åkt andra veckan i juli nästan varje ggn.Nyfiken!!!

sannybo

Member
Jag har nästan alla resor åkt Gbg-Fredrikshavn när jag åkt neråt Europa.
Detta beroende på att jag bor ett par mil utanför Göteborg så det är bekvämt att ta morgonfärjan när man ska iväg.
Till sommaren ska jag ta färjan Gbg-Kiel för att fortsätta till färjan i Hoek van Holland för vidare färd till England.
Detta är en ny rutt jag ska testa till England, normalt sett åker jag Esbjerg-Harwich eller Eurotunneln.
Färden ner till Eurotunneln är otroligt långtråkig så den väljer jag bort numera.

Bob Sweden

New member
Att man så sällan träffar andra hojåkare beror nog helt enkelt på att det är så få av oss ute på vägarna.
Ja, eller på färjorna i det här fallet då.

Själv brukar jag satsa på den billigare Malmö - Travemünde färjan (Finnlines).
Men då bor jag ju 4 timmar norr om Malmö så att lämna jobbet straxt efter lunch och komma med tidiga kvällsfärjan passar fint. Tar man sena färjan vid 22 blir det dyrare, då är det ju "natt" och lite högre hyttpriser.

/B

Mimmi

New member
Hej!

När vi åker till Österreich tar vi kvällsfärjan från Trelleborg till Rostock. Då är vi framme och på rull ungefär 06.30, och på så vis är det inga problem att köra ner på dagen.

rholmberg

New member
Det kan nog stämma att vi är få,för har vi träffat 10 svenskar på hoj dom sista tre åren är det nog högt räknat.Men vi klagar inte,vi åker ju inte dit för det ju! I år så tar vi nog nattfärjan Trelleborg-Travemynde o brakar ner till Schweiz för o börja äventyret i Davos.Ska ta den vägen som grabbarna i Topgear kört. Nu längtar man verkligen!!!

V Saarela

New member
Förr träffade man på en del svenska motorcyklister på campingar. Idag har väl hojåkaren blivit äldre och bekvämare, övernattar då förmodligen på vandrarhem/hotell/gasthaus etc.....eller så sitter dom på autozug?

Åkt färja mellan Helsingfors-Tallin tor, en gång Gtb-Kiel tor, Gdynia-Karlskrona, Köpenhamn-Polen, annars har det varit alltid genom Danmark via broarna eller färjorna.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det blir färre och färre knuttar längs Autobahn. Men å andra sidan dyker de upp i Alperna på diverse biker hotell. Några av oss campar fortfarande men det blir färre och färre hojar på campongar, oavsett nationalitet. Betydligt fler husbilar än hojar med tält numera.

Autolycus

New member
Jag och min svåger åkte ner till Alperna i fjol, vi var borta 1 vecka och körde dryga 500mil, vi mötte 1! (en) svensk MC, en glidare med ett medelålders par på. Jättetrevliga människor.
Men man undrar ju om man tillhör ett utdöende släkte, jag älskar o köra hoj. Gärna långt neråt Europa men jag får alltid åka själv, finns ingen i min bekantskapskrets som är intresserad av att hänga med (även om dom har MC) "Näe...det är för långt..." brukar svarat vara.

Alperna o kontinenten är underbara att åka i, och jag skulle aldrig sätta hojen på nått tåg, är jag på MC semester så kör jag MC :)

Vore dock trevligt om man kunde hitta nån annan "hardcore-biker" så man slapp åka själv hela tiden...

Att återväxten bland hojåkare är skral är ju ingen nyhet, och jag tror också att det ligger en del i det V Saarela säger om boendet. Nu i vuxen ålder (40+) och med bättre ekonomi än i ungdomen har jag och frun rationaliserat bort tält och sovsäckar på semestern - och allt som därtill hör - men inte främst av bekvämlighetsskäl utan för att kunna köra hoj istället för att åka fraktfordon. :tummenupp
Ifråga om färjor så beror det för vår del vart på kontinenten vi skall. Är målet Benelux eller västeuropa så kan danmarksrutten vara ett alternativ, men eftersom vi sedan många år fattat tycke för hojsemestrande i östeuropa så blir det som regel Trelleborg-Sassnitz, Trelleborg-Rostock eller Ystad-Svinou... ja, ni vet. :wink:

Sageland

New member
Jag och min svåger åkte ner till Alperna i fjol, vi var borta 1 vecka och körde dryga 500mil, vi mötte 1! (en) svensk MC, en glidare med ett medelålders par på. Jättetrevliga människor.
Men man undrar ju om man tillhör ett utdöende släkte, jag älskar o köra hoj. Gärna långt neråt Europa men jag får alltid åka själv, finns ingen i min bekantskapskrets som är intresserad av att hänga med (även om dom har MC) "Näe...det är för långt..." brukar svarat vara.

Alperna o kontinenten är underbara att åka i, och jag skulle aldrig sätta hojen på nått tåg, är jag på MC semester så kör jag MC :)

Vore dock trevligt om man kunde hitta nån annan "hardcore-biker" så man slapp åka själv hela tiden...

Jag vill inte påstå att man är någon hardcore biker :p Jag har nu gjort 2 Europasvängar runt 2200 mil, bägge solo. I somras stötte jag inte på en enda svensk, endast en finne uppe i alperna. Fast jag åker ju inte utomlands för att hänga med svenskar.

Jag har inte planerat någon semester resa än, men funderat på att köra ner till svarta skogen igen, trevliga vägar, fin natur och massa goa tyskar. Måste lära mig mer tyska dock :p Eventuellt en längre sväng längs hela väst Europas kust, med en avstickare till Marocko.

Om du har planer på en Europa sväng i sommar, kan du ju höra av dig. Kan vi se om vi ligger på samma våglängd, med planering, tempo, datum, etc..

/Niklas

onT
Så har jag hittills bara åkt färja mellan Sverige - Tyskland - Sverige med MC.

Last edited:

Bighoj

New member
Vi har åkt på semester till Österrike med omnejd via Trelleborg-Travemynde men har i princip varit ensamma med våra hojar. Är det så att alla andra åker över Danmark eller är vi ensamma att hoj semestra i Europa? Har åkt andra veckan i juli nästan varje ggn.Nyfiken!!!

Vi åker alltid andra veckan i juli,Trelleborg-Rostock nattfärja och är framme söndag morgon för att sen dra ner till Tjeckien.Jag tycker precis tvärtom dvs att där oftast är fler hojar som ska med båten.Däremot åker jag inte utomlands för att träffa svenskar,dom har vi ju så gott om härhemma.
Då vi skulle hem från Österrike i fjol och tankade i Tyskland så kom där fram en knutte och kolla vår regskylt,för att sen utbrista-Jag visste att ni var svenskar när jag såg att ni körde Goldwing.Han var för övrigt den ende svensk vi såg på en mc.Däremot träffade vi annat trevligt mc buret folk från andra nationaliteter.

M.S

New member
Kanske lite O.T, men... ni som åker i europa, planerar ni hela rutten i förväg och bokar campingplats/vandrarhem innan eller åker ni på upptäcktsfärd och stannar där det passar?

Bighoj

New member
Kanske lite O.T, men... ni som åker i europa, planerar ni hela rutten i förväg och bokar campingplats/vandrarhem innan eller åker ni på upptäcktsfärd och stannar där det passar?
Det är nog väldigt blandat hur man gör.Vi har valt att stanna 2-5 nätter på lite olika platser och utgått därifrån för att kolla intressanta sevärdheter.
Vi har då valt att förboka stugor,rum osv.För har vi haft tält med men nu skiter vi i tältet.Körde 2 veckor med tält i fjol utan att ligga i det en enda gång.Vi räknade ut merkostnaden till ca 2 500 kr genom att ej ligga i tält och det tyckte vi var värt varenda krona,men det är ju min personliga åsikt.

MvM

New member
När jag åkte runt i Alperna 10 dar i augusti 2010 bokade jag inget boende alls i förväg. Jag bodde på vandrarhem och gasthaus och det var bara en kväll som jag inte fick en säng på första försöket. Och då ska väl augusti vara sämsta möjliga period nere i Europa.
Var dags rutt planerade jag på vandrarhemmet kvällen före med en papperskarta och GPS:en.
I år blir det lite senare, tänkte åka hemifrån i månadsskiftet augusti-september.
Jag släpade också runt på tält och sovsäck till ingen nytta.
Förra sommaren blev det en tur till Bodö, då fick tältet stanna hemma men vandrarhem var bokat i förväg.

Last edited:
Några få gånger under >25 års hojsemestrande har jag bokat boende i förväg. Då har det varit på populära ställen där jag vet att det kan vara ont om plats. Normalt bokar vi aldrig i förväg, eftersom det är så skönt att hela tiden ha friheten att välja - eller inte välja - att stanna till var man vill. Ett bokat boende ger mig eftermiddagsstress som jag inte vill ha på semestern. :)

BMW R90s

New member
Är man som vi ett sällskap som ska ha fyra dubbelrum så känns det nog bättre att ha förbokat än
att ha stressen att hitta någonstans att bo.
Åker man ensam eller ett par då är det stor skillnad.

Jarl bellehed

New member
Frugan och jag har åkt Europasvängar sedan år 1996 och jag tycker också det minskar med svenska knuttar där ute.
Det är alltid trevligt de gånger man träffar någon svensk motorcyklist. Vi har provat olika varianter med tält i början och sedan gått över till Gasthaus, privatZimmer och även Hotell. När vi åker i sällskap med ett annat par brukar vi boka en lägenhet nånstans i Alperna och göra dagsturer.
Många gånger har vi åkt färja Trelleborg-Rostock för att ta oss till Österrike genom östra Tyskland, betydligt mindre trafik på Autobahn och det flyter bättre tycker vi. Småvägar åker vi när vi är på plats i det område som gäller vid tillfället.