tyskland

  • Thread starter honda cbf 500
  • Start date
H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Det lutar åt sig att jag åker till tyskland i början av augusti.

Det kommer att bli mellan 7-10 dagar.

Troligtvis blir första anhalt Flensburg och därefter Kiel, Lübeck, Hamburg, Hussum.

Jag håller på att kolla på nätet men om Ni har några tips om sevärdigheter i dessa städer får ni gärna dela med er eller om det är ngn av städerna som ni avråder till att åka eller har tips på andra städer.

Vill helst slippa att åka med färja så det blir nog landsvägen via Flensburg.



Mvh

Amir
 
Last edited:
H

honda cbf 500

Guest
Tack för tipset, Åsa.

Jag har sökt lite grann på nätet men det var inte så lätt att hitta någon bra sida för information om sevärdigheter i respektive stad.

//Amir
 
H

honda cbf 500

Guest
Nja, jag är mer intresserad av sevärdigheter som slott, museum, sevärda platser och så vidare.

Men tack ändå för förslaget.

Ringen, låter bekant och är det som jag tror så vill jag nog då ha en hoj som gör lite mer än 160 km/h:p:D

//Amir


Så finns ju ringen där också som man inte får missa ;)
 

Roma55

New member
Nja, jag är mer intresserad av sevärdigheter som slott, museum, sevärda platser och så vidare.

Men tack ändå för förslaget.

Ringen, låter bekant och är det som jag tror så vill jag nog då ha en hoj som gör lite mer än 160 km/h:p:D

//Amir

Ringen är en sevärdhet, och du behöver inte någon sporthoj för att njuta av den fantastiska naturen runt denna bana.
Går förövrigt inte att köra för fullt där om man inte har ca. 100 varvs erfarenhet.

//Ronnie
 
H

honda cbf 500

Guest
jaha, jag kanske har blandat ihop det med Gotland ring. Ordet ring fick mig att associera med att gasa mkt bromsa sällan och skriva sitt testamente innan man åker samt ta adjö av sina nära och kära.

Ska kolla upp det.

//Amir
 

V Saarela

New member
Det jag undrar är varför du vill undvika färjorna. Snabbt o smidigt om du ska till tex Lubeck.

Nu är jag ju inte någon kulturnörd, så jag reagerar inte så mycket på slott o dyl. Flensburg och västra delen ner har jag väl åkt några gånger. Det enda jag minns av det är mindre trevliga vägar såsom alla tyska småvägar brykar vara.

För övrigt så finns det väl inte sådär(i jämförelse med andra delar av tyskland) att se i dom av dig nämnda ställena. Så....om du nu måste dra via Flensburg så är ju föreslagna Mosendalen nåt för dig.

Härliga vägar, massor av slott i området och.....jag har varit massor av gånger vid ringen o bara glott.

061015b105.jpg


080629b15.jpg
 
H

honda cbf 500

Guest
Hej VS!

Svaret på din fråga är enkelt. Färjor tar tid, kostar pengar och jag ogillar att vistas på vatten. Estonia hände trots allt.

Är bilderna från Ringen? Vart ligger ringen. Jag har max tio dagar på mig.

Jag ska vistas två dagar i Flensburg, två dagar i Kiel,två dagar. Sen är det lite osäkert vart jag ska åka till. Wolfsburg vill jag gärna åka till och besöka vw museumet :)

//Amir



Det jag undrar är varför du vill undvika färjorna. Snabbt o smidigt om du ska till tex Lubeck.

Nu är jag ju inte någon kulturnörd, så jag reagerar inte så mycket på slott o dyl. Flensburg och västra delen ner har jag väl åkt några gånger. Det enda jag minns av det är mindre trevliga vägar såsom alla tyska småvägar brykar vara.

För övrigt så finns det väl inte sådär(i jämförelse med andra delar av tyskland) att se i dom av dig nämnda ställena. Så....om du nu måste dra via Flensburg så är ju föreslagna Mosendalen nåt för dig.

Härliga vägar, massor av slott i området och.....jag har varit massor av gånger vid ringen o bara glott.

061015b105.jpg


080629b15.jpg
 

Kraftfull

New member
"Ringen" ligger nära Koblenz dvs Deutsches Eck. Floderna Rhen och Mosel möts där. Fina vägar + vackert = väl värt att besöka. Ca 60 mil från Kiel.
 

800cc

New member
Hej Amir!Har själv varit i Lubeck 2 gånger ,och det jag minns därifrån är alla fina kyrkor,mäktiga byggnader en del,flera av dom är restaurerade efter 2 världskriget , sevärda tycker jag iallafall ,bla. i en av kyrkorna (Mariakyrkan)så låg en stor pjäs till kyrkklocka kvar mer i än på golvet efter bombningarna under 2vk,sen så har ju Louis mc butiker i både Hamburg,Kiel och Lubeck.Kan ju vara kul att kolla in där om man känner för det.(Louis.de)Hoppas att Du får en fin tur!!
 
H

honda cbf 500

Guest
Låter intressant, det är just såna här saker som jag vill se.

Behöver man ha med passet när man åker till tyskland? Jag har iaf fått ordning på passet.

//Amir
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag hade tänkt att ta landsvägen till Flensburg men fick höra av en vän det går också åka via Helsingborg till Helsingör samt att man kunde åka via Trelleborg till Travelmünde.

Någon som har efarenheter av dessa vägar och kan tala om sina erfarenheter.

Om jag tar landsvägen så är det 78 mil till flensburg ifrån Linköping. Frågan är om jag vinner ngt tidsmässigt eller kostnadsmässigt att ta någon av de andra ovannämnda vägarna.




//Amir
 

gundj

New member
Jag brukar åka Stena från Göteborg till Kiel, avgår 18:00 och kommer fram 09:00. Perfekt med lite avkoppling på båten, god sömn och frukost innan man kör vidare.
Annars är Helsingborg- Helsingör + Rödby - Puttgarden trevligt, lagom raster med tid o äta o fika i alla fall R - P.

Om du inte vill långt ner i Tyskland men ändå fina vägar så är Hartz-bergen toppen.
Likaså Weser Bergland eller helt enkelt följa Weser neröver o så en annan väg hem.
 

Kraftfull

New member
Måste nog rätta lite; Stena avgår 1930 från Göteborg. Just nu kör man 2 pers + MC tur och retur för 2990. Annars kan jag slå ett slag för Finnlines från Malmö. Nattavgången lägger ut 2200 och är framme i Travemünde 0700. Prisvärd. www.finnlines.com
Kanske inget om man vill parta, men bra transportfärja! SMC-rabatt.
 

V Saarela

New member
Jag hade tänkt att ta landsvägen till Flensburg men fick höra av en vän det går också åka via Helsingborg till Helsingör samt att man kunde åka via Trelleborg till Travelmünde.

Någon som har efarenheter av dessa vägar och kan tala om sina erfarenheter.

Om jag tar landsvägen så är det 78 mil till flensburg ifrån Linköping. Frågan är om jag vinner ngt tidsmässigt eller kostnadsmässigt att ta någon av de andra ovannämnda vägarna.



//Amir

Tidsmässigt och kostnadsmässigt handlar ju en hel del om hur du bor och hur mycket du kör.

(nu tar jag ur minnet utan att kolla fakta)
Visst kan man räkna tidmäsig vinst mycket beroende på hur man landar tex i Göteborg. Sova måste man ju så man kan kanske sätta sig då i en båt och transporteras framåt medan man sover.
Göteborg-kiel är ju ett vettigt alternativ(har åkt en gång t o r)....trevlig tur och trevligt att kliva av båten vid åttasnåret på morgonen.....dock så är det ju dyrt.

Broarna vinner man inte något tidsmässigt om man ska till Lubeck, likaså kostnadsmässigt. Båda broarna kostar och det är ju en omväg.

Snabbt, enkelt, smidigt:
Färja Helsingborg-Helsingör, under halvtimman
20 mils körning sen till Rödby
Färja Rödby- Puttgarden, under timman.

Biljetterna för båda färjorna köper du redan i Helsingborg och du får 10% SMC rabatt.

Har du inte bråttom mellan färjorna, så rekommenderar jag att direkt efter avstigning från färjan i Helsingör svänga vänster och följa kustvägen till Köpenhamn....vackert vägavsnitt
 
Last edited:
Top