tyskland

  • Thread starter honda cbf 500
  • Start date

Triumph int

New member
Malmö 22.00 - Travemünde 07.00, med hytt ca 1035 kr.

Helsingborg - Puttgarden, 635 kr + 200 i bensin 835 kr,
på detta får du lägga till vad en natt i Tyskland kostar.


Tids- och pengamässigt är färja Malmö - Travemünde bäst.
 

gundj

New member
Måste nog rätta lite; Stena avgår 1930 från Göteborg. Just nu kör man 2 pers + MC tur och retur för 2990. Annars kan jag slå ett slag för Finnlines från Malmö. Nattavgången lägger ut 2200 och är framme i Travemünde 0700. Prisvärd. www.finnlines.com
Kanske inget om man vill parta, men bra transportfärja! SMC-rabatt.

Tack för rättelsen.
Typiskt att dom ändrat nu när man inte längre kollar tidtabellen så ofta.

Ursäkta mig för misstaget.
 
Last edited:
H

honda cbf 500

Guest
VS och Triumph Int tack för hjälpen!

Jag tror att jag får nytta v Helsingborg-Puttgarden rutten antingen på väg ner eller tillbaka.

Finns länk till färjan eller kan ni säga vilket företag det är?

Dem där färjor går väl antagligen ofta antar jag, måste man boka i förväg?

Finns det någon bra karta över norra Tyskland som ni kan rekommendera så att man kan åka goa små vägar mellan städerna?

Bör man boka boende för första nätterna eller hittar man lätt "Gästhause" längs vägen?

Är det ngt speciellt man bör tänka på när man i danmark och tyskland? lagar, böter mm tänker jag på.

Mvh

Amir


Malmö 22.00 - Travemünde 07.00, med hytt ca 1035 kr.

Helsingborg - Puttgarden, 635 kr + 200 i bensin 835 kr,
på detta får du lägga till vad en natt i Tyskland kostar.


Tids- och pengamässigt är färja Malmö - Travemünde bäst.
 

V Saarela

New member
Malmö 22.00 - Travemünde 07.00, med hytt ca 1035 kr.

Helsingborg - Puttgarden, 635 kr + 200 i bensin 835 kr,
på detta får du lägga till vad en natt i Tyskland kostar.


Tids- och pengamässigt är färja Malmö - Travemünde bäst.


Självklart, ytterligare en variant att ta hänsyn till :) Som sagt, det beror ju på vad för sträckor man kör på en dag. Linköping(där amir bor om jag minns rätt) och Malmö är ju bara ca 40 mil. Fem-sex timmars körning....och vad gör man sen? Dock så är det ju kanske ett ypperligt alternativ på tillbakavägen om tider passar.
Linköping-Lubeck är ca 70 mil, vilket innebär att man kör dit över dan med färjor om man vill.

Amir: färjan http://www.scandlines.se/farja/linjer-och-destinationer/helsingborg---helsingor/

Edit: glömde....nej jag har aldrig bokat färjan i förväg.
 
Last edited:

Triumph int

New member
www.finnlines.com kör Malmö - Travemunde

Helsingborg - Puttgarden är den totala sträckan.

Först är det färja Helsingborg - Helsingör
sedan kör du ner till färjan Rödby - Puttgarden.

Kör du dessa färjor så behöver du sova i Tyskland och det kostar ju också.

Hur än du gör så går en dag och en natt till att du är i norra Tyskland.
 
H

honda cbf 500

Guest
En dag och natt? Nu hänger jag inte med!

Om jag kör som landsvägen som jag hade tänkt mig från början, dvs åka ifrån Linköping till Flensburg. Det är 78 mil och det kör jag på en dag. Börjar 06.00 i Linköping och framme efter 10-11 timmars körning. I flensburg hade jag tänkt stanna 2 dagar. Sen kör jag vidare till Kiel och stannar 2 dagar. Sen tänkte jag åker jag till Lübeck och stannar även där i två dagar. Efter det har jag inte planerat.

Om jag åker den varianten som ni förslår, Linköping till Helsinborg och sedan Helsingborg till Helsingör. Helsingör till Rödby och sen till puutgarden borde jag ju klara på¨en dag om jag har förstått er rätt eller? Börjar 0600 i Linköping borde jag väl ändå vara framme i tyskland framåt kvällen eller?


Mvh


Amir



www.finnlines.com kör Malmö - Travemunde

Helsingborg - Puttgarden är den totala sträckan.

Först är det färja Helsingborg - Helsingör
sedan kör du ner till färjan Rödby - Puttgarden.

Kör du dessa färjor så behöver du sova i Tyskland och det kostar ju också.

Hur än du gör så går en dag och en natt till att du är i norra Tyskland.
 
Last edited:

Triumph int

New member
Dag två är i Tyskland än hur du gör.

Du bor lite för nära Malmö för att tjäna maximalt på att åka färja,
för om du startar tidigt så hinner du köra långt ner i Tyskland innan
det är dags att sova.

Det du tjänar på är att sova på färjan i stället för hotell.

För min del så stämmer det bättre att köra en dag i Sverige och sova på färjan
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag har ännu inte kollat kartan ännu men jag funderar att jag tar landsvägen i ena riktning och färjavägen den andra riktning så att säga.

ska kolla saken närmare.


//Amir
 

R 1200 GS

New member
Vid Redensburg , väster om Kiel hittar Du en Swebefähre, en färja som hänger i wierar under en bro, över Kiel kanalen,
Mellan Kiel Och Lybeck har Du Plönområdet, som även kallas Hollsteiner Schweiz, med några sjöar och härliga vägar, och ett stort slott i Plön.

Kjell
 
H

honda cbf 500

Guest
tack för tipset Kjell! Ska kolla upp det imorgon!

//Amir
 

Thomas Svärd

New member
bOENDE

När du ändå är i närheten så kan jag varmt rekommendera att bo på Dannevirke mc-hotel. Det ligger i Owschlag ca 5 mil söder om Flensburg, avfart nr 5 på A7 Owschlag är skyltat , åk ca tre km sedan tar du vänster mot Ramsdorf därefter står det skyltat med Dannevirke B&B. :) Du frågade även om kartor, det bästa tycker jag är att på en bensinstation utmed autobahn köpa en karta ADAC har mycket bra vägkartor. Kolla så det finns autobahnkarta, det brukar vara två uppslag i början med karta över autobahn med rast och tankställen.
 
Last edited:

Kraftfull

New member
Tack för rättelsen.
Typiskt att dom ändrat nu när man inte längre kollar tidtabellen så ofta.

Ursäkta mig för misstaget.
Det är inte helt enkelt att hålla alla tidtabeller i huvudet. Det enda man kan vara säker på är att Stena är duktiga på att ta betalt för sina tjänster ;-)
 

JEPPA

New member
Akta er för Scandlines i Sassnitz. Den 6 juni betalade jag 48:- euro och den 16 juli betalade jag 72:-, killen som betalade i kassan sidan om betalade 68:-. Sommarpriser eller rövarpriser?
 
H

honda cbf 500

Guest
Det blev inte tyskland i år utan det blev en vecka i Norge istället!

// Amir
 
Top