Tyskland-08

Foodman

New member
Hej på er!
För första gången på mer än 25 år ska jag ner till mellaneuropa, nämligen Tyskland, med mc och jag behöver lite tips. Jag åker i slutet av maj och är borta ca 14 dagar.Tältet är med och funderar över standarden, kostnaden och utbudet på campingar. Hur lätt är det att hitta pensionat, B&B eller dyligt för övernattningar och vad är ett rimligt pris?. Jag ämnar att resa några av det väger som finns i Tyska resebyråns förslag över semestervägar. Har någon åkt vägarna efter floderna Rhein, Mosel eller några andra floder så är jag intresserad om tips. Ge mej förslag på lämplig packning att ha med ( det fanns förslag i någon MC-folket men vet inte vilken, jag hittar det inte). Kostnaden för att byta sig en ny omgång däck, billigare eller..... Priset för ett mål mat t.ex. middag med en öl vore intressant att veta. Semesterkassan för 14 dagar funderar jag över, räcker det med 1000kr/ dag +/-200kr?
Jag ser fram mot era synpunkter och förslag.
 

nils-erik

New member
Hej på er!
För första gången på mer än 25 år ska jag ner till mellaneuropa, nämligen Tyskland, med mc och jag behöver lite tips. Jag åker i slutet av maj och är borta ca 14 dagar.Tältet är med och funderar över standarden, kostnaden och utbudet på campingar. Hur lätt är det att hitta pensionat, B&B eller dyligt för övernattningar och vad är ett rimligt pris?. Jag ämnar att resa några av det väger som finns i Tyska resebyråns förslag över semestervägar. Har någon åkt vägarna efter floderna Rhein, Mosel eller några andra floder så är jag intresserad om tips. Ge mej förslag på lämplig packning att ha med ( det fanns förslag i någon MC-folket men vet inte vilken, jag hittar det inte). Kostnaden för att byta sig en ny omgång däck, billigare eller..... Priset för ett mål mat t.ex. middag med en öl vore intressant att veta. Semesterkassan för 14 dagar funderar jag över, räcker det med 1000kr/ dag +/-200kr?
Jag ser fram mot era synpunkter och förslag.

Hej Foodman,
själv skulle jag lämna tältet hemma men det är ju upp til dig. "Gasthaus" eller "Zimmer Frei" är lätta att hitta och slutet maj är väl heller inte värsta turistsäsongen. Räkna med 20-35 euro för "Zimmer Frei" inkl frukost och något mer för "Gasthaus" men då har du i regel en prisvärd restaurang i samma hus.
En skaplig middag kan man nog få för 15-20 euro inkl 1 "grosses" bier.

Rhendalen är fin om man håller sig till sträckan Köln - Mainz. Fast Mosel är nog att föredra , mera slingrande vägar och många pittoreska byar / småstäder.

Ett annat tips är Harzbergen, SO om Hannover.

1000 kr / dag ? njaa, kanske om du snålar lite, skulle nog gissa uppåt 1500 i verkligheten, det kostar att "ligga på topp" :cool:.
Soppan kostar samma som Sverige eller något mera. Däck sannolikt billigare, Kedja, drev mm kan du köpa hos www.louis.de eller www.polo-motorrad.de. Dom har butiker i de flesta större städer.

Trevlig resa
 

Stig Björk

New member
Hej.
Litet överdrivet kan man säga att du i stort sett bara svänger av Autobahn så finns det mycket fina hojvägar i Tyskland.
Angående utrustning så finns det en "avprickningslista" på SMC:s hemsida under "Travel" och "Planera din resa". Mer tips om utlandsresan finns där samt i SMC-kalendern.
 
Last edited by a moderator:

Marie

Banned
Jag är böjd att hålla med Stig Björk.

Vägnätets standard i Tyskland är generellt sett sådan att vårt svenska vägverk borde skämmas ögonen ur sig. Faror på vägen (lösgrus t.ex.) rensas snabbt bort och tills detta sker varningsskyltas det ordentligt.

Mina favoritområden är
Mittelgebirge (Taunus-Harz mm)
Schwäbische Alb
Schwarzwald
Alpenvorland - Allgäu
osv

Det jag gillar minst är det nordtyska slättlandet (i synnerhet den östra delen) Antagligen eftersom jag är skånska och har sett nog av slättland hemma....:eek:

Vad gäller packning så finns det olika skolor. Jag asar med mig allt jag kan tänka mig att behöva (fyller sidoväskor, toppbox, tankväska och packrulle till bristningsgränsen), men egentligen behöver man bara pass/nationellt ID-kort, regbevis, S-märke (om du inte har EU-skylt) och en bunt Euro (hur stor beror på önskad boendestandard), samt lite kläder. Skall man campa så behövs tält osv.
 
Last edited:

Dragonheart

New member
hej Foodman,
om du vill resa i tyskland behöver du ingen tält.
För en övernattning måste du räkna med 30 € per dag.
Harz är en bra början för din första tysklandresa och
om du har lust, kan du åka till Erzgebirge ( det ligga vid
Dresden) där finns många gamla slotten och inte så dyra pensioner.
Om du vill har mer tips kan du maila till mig ( jag bor ju i tyskland:p)
 
Jag ser fram mot era synpunkter och förslag.
Mina förslag baseras på mångåriga erfarenheter, mer eller mindre smärtsamma.:rolleyes:
1) Tidsplanera med marginaler, så att resan slipper bli en stressorgie.
2) Ta med så litet som möjligt. Ju mer packning du tar med, desto mer åka och mindre köra kommer du att ägna dig åt. Det betyder också att...
3) ...bo på billiga rum och små hotell, hellre än att tälta. Det finns gott om övernattningsmöjligheter i Tyskland. Naturcampa i norden är en grej, men tälta på campingplatser... njae. Hellre campingstugor isf, kostnadseffektivt boende och du slipper fortfarande den mesta campingpackningen.
4) Färska kartor, i lagom format för tankväskan. GPS är kul, men lyxbonus.
5) Justera fjädring/stötdämpare innan avresan, för den vikt du kommer att åka med.
6) Gör till rutin att kolla olja och kedja, och smörja kedjan, varje dag. Har kedjan clipslås så ta med ett i reserv. Elsäkringar också. Inte en massa verktyg, annat än originalverktygen och de verktyg du behöver för att spänna kedjan. Jag har kapat (och rundat av) några ringnycklar på hälften för att spara plats, då ryms de tillsammans med originalverktygen.
7) Äh... det är inte mycket konstigare än så. :p

Moseldalen i hela sin sträckning kan rekommenderas, och regionerna på båda sidor om floden (Eiffel i norr, Hunsrück i söder) innehåller ett jätteutbud av lagom krokiga hojvägar. Nürburgring ligger inom nära räckhåll, om inte annat kan det vara kul att ha lunkat runt ett varv bara för sakens skull.
 

Foodman

New member
Hej Dragonheart!
Jag är sugen på att se mycket, tyvärr så är tiden knapp med 4 hela resdagar ifrån norra sverige tur och retur och totalt 14 dagar att se samt att jag ska, vill, hälsa på min släkt nere i Flensburg och Duisburg.
Die Harz-gebirge har jag varit till 3 gånger förrut, vackert!!, men vill nu se något annat. Dalgångarna efter de stora floderna, vad säger du om det? Eifelgebirge? Sydöstra delen, Passau mot Budweis ( mina rötter ). Weimar ,Dresden och upp till norra delarna verkar spännande, vad säger du? De gamla slotten verkar trevliga, sedan är jag helsåld på alla borgar, men de kanske är mest efter floderna? Du förresten, hur är det med kortbetalning hos de små pensionerna, bör jag räkna med kontant betalning?

Hälsningar
Foodman
 

Dragonheart

New member
Hej Foodman,
jag hoppas du vet att det är 600 km från Duisburg till Dresden.
Och jag tro du menar DAS ERZGEBIRGE för att Dresden ligga i
Erzgebirge. Om du vill kan jag rekomendera dig en fin pension
den kostar ca. 30€ pp och middag är också inte så dyrt. t. ex.
en Pizza kostar ca. 7€ ( King Size). Gatorna i Erzgebirge är bra
men akta där finns många hastighetsk:mad:ntroller.
 

Foodman

New member
Tack för tipsen!

Hej på er igen.

Jag har varit bortrest och inte kunnat tacka er som hjälpt mej med råd och rön beträffande min resa förrän nu. Tack Marie, Nils-Erik, Dragonheart, Stig och Hallandsexpressen. Dragonheart, jag är väldigt intresserad över alla botips så återkom gärna med tips. Det är Eifelområdet som jag menade och som jag felaktigt kallade för Eifelgebirge.
Jag återkommer med en resumé efter resan.
Kör försiktigt i sommar och tänk på att varje bil du möter kan vara en älg=oberäknelig
 
Top