Typbesiktiga

prostetnic

New member
Jag har tagit bort strypbrickorna på min hoj (eller verkstan har gjort det) och den blev bra mycket trevligare att umgås med! :)
Eftersom jag nu har ändrat effektuttaget ur den så lär jag vara tvungen att göra en ny registreringsbesiktning, är det någon som vet vad det innebär?
Jag har försökt leta runt lite på nätet men jag hittar inte mycket information...

:confused:
 

Tyrannosaurus

New member
Jag har tagit bort strypbrickorna på min hoj (eller verkstan har gjort det) och den blev bra mycket trevligare att umgås med! :)
Eftersom jag nu har ändrat effektuttaget ur den så lär jag vara tvungen att göra en ny registreringsbesiktning, är det någon som vet vad det innebär?
Jag har försökt leta runt lite på nätet men jag hittar inte mycket information...

:confused:
"Tvungen"? Nja? Jag har aldrig hört talas om att någon har reggat om hojen när dom har tagit bort strypbrickorna.
I princip är det bara att köra och se glad ut :)

En regbesiktning liknar en vanlig besiktning men det är mer detaljerad koll.

Här har du lite info: Bilprovningen Registreringsbesiktning.
 

Kawasaki

New member
reg bes.

Det ligger väl till på det sättet att den är reggad med brickorna för att strypa ned effekten så den hamnar i en annan klass med ex. billigare försäkring/mellanklass. blir inte typgodkänd.

och om du gör förändringar på fordonet som ändrar spec. på regbeviset så
stämmer den inte överens med det,så länge ingen upptäcker det så fungerar det ,men säg att man är med om någon incident i trafiken så kan försäkrings beolaget dra ner på ersättningen eller höja skälvrisken.
men det åker troligtvis omkring massor med cyklar på detta sättet.

Det är väl en fråga om hur du ser på det?
 

Smartswede

New member
Det som är väldigt viktigt är att just se till att försäkringen gäller för den effekt man kör med. Dvs om ostrypt så ska den va försäkrad på rätt effekt. Försäkrad med låg effekt och köra med hög finns stor risk att händer det något så säger försäkringsbolaget nej till att betala ut ersättning.

Sedan är det, om än bekymmer, ett mindre att dess effekt inte stämmer med den registrerade.
 

P-O Noren

New member
Om bara det vore problemet med försäkringsbolaget så är det väl bara att ringa och ange effekten till dom?

Kan det tänkas att man skulle bryta mot några andra regelverk?

(om vi bortser från körkort)
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Enligt Fordonsförordningen, kap 6 § 10 ska ett fordon genomgå registreringsbesikning: " Om ett fordon har godkänts vid en registreringsbesiktning eller tagits upp i ett typintyg eller i ett intyg om överensstämmelse och det därefter har ändrats så att det inte längre stämmer överens med utförandet när det besiktigades eller när typintyget eller intyget om överensstämmelse utfärdades eller om fordonet i övrigt har ändrats så att dess beskattningsförhållande påverkas, skall ägaren låta fordonet genomgå en registreringsbesiktning. Detta skall ske inom en månad från det att ändringen gjordes eller, om fordonet är avställt, inom en vecka efter det att avställningen upphörde. Om fordonet inom angiven tid anmäls för avregistrering behöver dock ingen besiktning ske.
Med ändring enligt första stycket avses inte en sådan ändring som endast innebär
1. en avvikelse i fråga om fordonets utstyrsel och som inte påverkar dess beskattningsförhållande eller försämrar dess säkerhet,
2. byte av motorn mot en annan motor, som helt stämmer överens med den förra, eller
3. byte av däcksdimensionen på andra fordon än bilar, motorcyklar, mopeder klass I eller släpvagnar som är avsedda att dras av bilar."
Undantag från denna regel hittar du i VVFS 2006:63: http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2006nr063.pdf
Effektförändring är inget undantag.
 

P-O Noren

New member
Okej tack

Såg att man får penningböter, dvs någon form av fastställd summa gissar jag:
Straff
4 § Till penningböter döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot bestämmelserna i 6 kap. 10 § om registreringsbesiktning av ett ändrat fordon eller mot 8 kap. 6 § om medförande av lämplighetsbevis.
länk

var mest nyfiken
 

prostetnic

New member
Tack för era svar! Det verkar som att det kanske är värt att göra en registreringsbesiktning iaf. Det är är mest nojjig över är om det händer något och jag måste dra in försäkringsbolag... Det vore trist om försäkringen inte gäller när den väl behövs.
 
Top