Tufft, onödigt, skrymmande eller fult?

swischmc

New member
Jim the inventor skriver sina tankar om detta påfund: http://www.babecage.com/

Personligen hoppas jag det stannar vid en idiotisk uppfinnaridé. Om passageraren inte ska klämma fingrarna så kan man väl montera dit ett komplement till säkerhetsbältet (finns ett sånt inne i buren också) som spänner fast underarmarna och handlederna. Kanske konstruktionen då kommer väl till pass där den hör hemma, nämligen på psyket!!!!!!!

På hemsidan står det att han rekomenderar ett nät runt buren, så ingen ska trilla ur... Jag frågar igen, varför inte köra bil i stället??
Är det inte lite elakt att ha den på psyket? Varför inte på muséeum, på avdelningen för idiotiska uppfinningar? :D:D
 

Linjus

New member
På hemsidan står det att han rekomenderar ett nät runt buren, så ingen ska trilla ur... Jag frågar igen, varför inte köra bil i stället??
Är det inte lite elakt att ha den på psyket? Varför inte på muséeum, på avdelningen för idiotiska uppfinningar? :D:D

Tror ni inte det är ett fotomontage???? Photoshop kan ju fixa det mesta?! Verkar vara ett skämt eller något..
:confused::eek:
 

Leif H..oj

New member
På hemsidan står det att han rekomenderar ett nät runt buren, så ingen ska trilla ur... Jag frågar igen, varför inte köra bil i stället??
Är det inte lite elakt att ha den på psyket? Varför inte på muséeum, på avdelningen för idiotiska uppfinningar? :D:D

Folk har trillat ur bilar också...och många har klämt sina fingrar i bildörrar :p

Vad sägs om att ha den där "brudburen"/skyddsbågen på hojen för att spänna över en presenning? Det blir perfekt för den som inte vill visa upp vem som åker bakpå :D

Jag har heller inget emot att denna grunka går till muséumet och det kvickare än den kommer ut i handeln! Frågan om varför inte köra bil istället; jag tycker bara det är tråkigt... ÄMNET ÄR "Tufft, onödigt, skrymmande eller fult?" och vi vill se fler bilder på skyddsbågar.

Har du monterat extraljus på din motorbåge? Det vill jag se hur det ser ut.
 

Rubbe

New member
Jag beställde m-båge redan när jag beställde hojen för att jag tyckte det var snyggt. Inte förrän ett tag efter jag fått den insåg jag hur mycket nytta den kan göra... :rolleyes:

0807front1.jpg
 

Olsson

New member
Jag beställde m-båge redan när jag beställde hojen för att jag tyckte det var snyggt. Inte förrän ett tag efter jag fått den insåg jag hur mycket nytta den kan göra... :rolleyes:

Sådana där stänger hade vissa på sina Puch Dakota 1975. Det var en modegrej även då. Nu fattas det bara en fårfäll – så blir ditt åkdon komplett. :D
 

Rubbe

New member
Sådana där stänger hade vissa på sina Puch Dakota 1975. Det var en modegrej även då. Nu fattas det bara en fårfäll – så blir ditt åkdon komplett. :D

Och det ska komma från en som inte ens har hoj.....
Jag vet att du är avundsjuk så du behöver inte erkänna det öppet, men kommentarer av den sorten avslöjar mer än du tror. ;)
 

Bänkad o Klar

New member
Sorry folks, men nu tjatar jag lite ;),(kanske de flesta fortfarande är på semester :confused:)

Jag önskar fortfarande svar på varför så många ägare till tyngre motorcyklar kör utan motorbåge :eek:

//Jojje
 

jan-olovj

Active member
Jag önskar fortfarande svar på varför så många ägare till tyngre motorcyklar kör utan motorbåge :eek:

//Jojje[/QUOTE]


Jag har inte tagit mig råd att köpa skyddbåge ännu men den kommer, sedan är det en smaksak hur vi vill utrusta våra hojar. Det är ju inget krav eller??:eek:

Jan-Olov
 

Zopilote

New member
På en offroad-/äventyrshoj tycker jag motorbågar nästan är standardutrustning. På en glidare kanske det kan funka med stora kromade attiraljer men på en landsvägs-/sporthoj tycker jag det är en hel del körskolevarning med motorbågar. Ett par diskreta krashpuckar däremot fungerar alldeles utmärkt för att rädda dyra delar, men är varken i vägen eller ser malplacerade ut.
 

Bänkad o Klar

New member
Jag önskar fortfarande svar på varför så många ägare till tyngre motorcyklar kör utan motorbåge :eek:

//Jojje


Jag har inte tagit mig råd att köpa skyddbåge ännu men den kommer, sedan är det en smaksak hur vi vill utrusta våra hojar. Det är ju inget krav eller??:eek:

Jan-Olov[/QUOTE]

Visst ska vi utrusta våra hojar som vi själva vill, och, motorbåge är inte något krav vad jag vet.
Min fråga är absolut inte ställd för att framstå som ett pekande finger ;).
Jag ser motorbågen främst som en viktig skydd/säkerhetskomponent -att den dessutom är snygg gör inte saken sämre :D .

//Jojje
 

Bengt Allevad

New member
Jag önskar fortfarande svar på varför så många ägare till tyngre motorcyklar kör utan motorbåge :eek:

//Jojje


Jag försöker svara med en gammal och känd frågeställning:

Varför lägger engelsmännen vatten-och avlopps-rören utanpå husen?
Joo, för att de skall vara lättare att laga om de fryser, så därför så fryser de.

Sålunda: En, (kanske inte glidare) gatmotorcykel oavsett om den väger mer eller mindre, som är tänkt att framföras med en viss lutning i kurvorna, löper stor risk att ta i asfalten med motorbågarna och lyfta hjulen, så tanken att de skall skydda om den välter gör altså att den välter.
 
Last edited:
Jag försöker svara med en gammal och känd frågeställning:

Varför lägger engelsmännen vatten-och avlopps-rören utanpå husen?
Joo, för att de skall vara lättare att laga om de fryser, så därför så fryser de.

Sålunda: En, (kanske inte glidare) gatmotorcykel oavsett om den väger mer eller mindre, som är tänkt att framföras med en viss lutning i kurvorna, löper stor risk att ta i asfalten med motorbågarna och lyfta hjulen, så tanken att de skall skydda om den välter gör altså att den välter.

Hmm, tror du verkligen motorbågen tar i först? Funderar lite kring min Varadero och har svårt att tro det. Pinnarna har ju varit i några gånger och jag undrar om inte de fortfarande är först även om det sitter en motorbåge där. Någon som vet?

När det gäller min så är det en kostnadsfråga. Har inte tagit mig råd att montera motorbågar. De ligger inte högst upp på listan över prioriterad utrustning idag heller. Är det dessutom så att de minskar markfrigång (?) så blir det nog inga heller.
Magnus
 

Leif H..oj

New member
Hmm, tror du verkligen motorbågen tar i först? Funderar lite kring min Varadero och har svårt att tro det. Pinnarna har ju varit i några gånger och jag undrar om inte de fortfarande är först även om det sitter en motorbåge där. Någon som vet?

Av erfarenhet och beprövad metod; BKK på stor bana med customhojen med m-båge. På andra rundan hörde jag i kurvorna ett svischande ljud, tittade ner och funderade om bootsen låter så mot asfalten? Näää, dom var en par centimeter ovanför backen. Jag har ej heller fotplattor på. I depån kollar man undertill på grejer som kan ha skrapat i och finner att kromade motorbågen har fått en ny finish i form av fartrepor i nedre ytterhörnen. Det var maxat kört :cool: och kurvorna togs hyggligt rätt med motstyrning...hääärligt. Det går alltså bra på en custom, för mig i alla fall.

Konsensus: Min båge sticker ut mer än fotpinnarna. Hur det är på andra modeller vet jag ej.
 
Av erfarenhet och beprövad metod; BKK på stor bana med customhojen med m-båge. På andra rundan hörde jag i kurvorna ett svischande ljud, tittade ner och funderade om bootsen låter så mot asfalten? Näää, dom var en par centimeter ovanför backen. Jag har ej heller fotplattor på. I depån kollar man undertill på grejer som kan ha skrapat i och finner att kromade motorbågen har fått en ny finish i form av fartrepor i nedre ytterhörnen. Det var maxat kört :cool: och kurvorna togs hyggligt rätt med motstyrning...hääärligt. Det går alltså bra på en custom, för mig i alla fall.

Konsensus: Min båge sticker ut mer än fotpinnarna. Hur det är på andra modeller vet jag ej.

På en custom kan jag tänka mig det men på varaderon är ju bågarna rätt slimmade mot kåpan, inte är det många centimeter som de sticker ut. Vad tror ni?
Magnus
 

Bengt Allevad

New member
Hmm, tror du verkligen motorbågen tar i först? Funderar lite kring min Varadero och har svårt att tro det. Magnus

På en Varadero eller BMW R.....GS tror jag inte bågarna är något problem men min tanke gick till mera "helt vanliga hojar" som inte har Varaderons markfrigång.

Jag minns min sambos BMW R1100R, som hon i början ville ha motorbågar på för att känna sig säkrare.
När hon började svänga hojen var det dessa bågar som tog i först långt innan fotpinnar och cylindrar tog i.

Om det är den allra yttersta delen av bågen som tar i är det inte så farligt ( inte värre än när BMW-cylindrar skrapar i).
Däremot när bågens fästen och delar av bågen, som ligger mera under och närmare mitten på hojen tar i. Då får man ofelbart ett hjullyft med den korta hävarm som blir och den ger en hög lýfthöjd.
 
Last edited:
På en Varadero eller BMW R.....GS tror jag inte bågarna är något problem men min tanke gick till mera "helt vanliga hojar" som inte har Varaderons markfrigång.

Jag minns min sambos BMW R1100R, som hon i början ville ha motorbågar på för att känna sig säkrare.
När hon började svänga hojen var det dessa bågar som tog i först långt innan fotpinnar och cylindrar tog i.

Om det är den allra yttersta delen av bågen som tar i är det inte så farligt ( inte värre än när BMW-cylindrar skrapar i).
Däremot när bågens fästen och delar av bågen, som ligger mera under och närmare mitten på hojen tar i. Då får man ofelbart ett hjullyft med den korta hävarm som blir och den ger en hög lýfthöjd.

Det har du nog rätt i!
Magnus
 

swischmc

New member
Jag har heller inget emot att denna grunka går till muséumet och det kvickare än den kommer ut i handeln!
ÄMNET ÄR "Tufft, onödigt, skrymmande eller fult?" och vi vill se fler bilder på skyddsbågar.

Sorry, tappade tråden! :eek:

Kör själv med kraschpuckar på en Honda CBF. Kanske puckat..., men det var det min ekonomi tålde. Är inne på andra paret och hittills har motorn klarat sig fint, dock ej kåporna. :( Klarar de sig bättre med motorbåge?
 

jan-olovj

Active member
Jag har en gång framöver tänkt montera bågar men det är mest för att hojen är väldigt övertung och därmed lättare att tappa. Bågarna hoppars jag då räddar kåporna och tanken, det gers även ett bra fäste för extraljus. Det där att bågarna skulle ta i backen vid häftig kurvtagnin tror jag inte är någon fara lutningsgivaren stannar nog motorn innan.

Jan-Olov
 

GuzziKungen

New member
Jag har en gång framöver tänkt montera bågar men det är mest för att hojen är väldigt övertung och därmed lättare att tappa. Bågarna hoppars jag då räddar kåporna och tanken, det gers även ett bra fäste för extraljus. Det där att bågarna skulle ta i backen vid häftig kurvtagnin tror jag inte är någon fara lutningsgivaren stannar nog motorn innan.

Jan-Olov


Lutningsgivaren :confused:
Mänskliga faktorn eller något nytt påfund.
Min sitter i stödet :D men den bryter aldrig utan bara säger till.
Ha dé
 

Molgan

New member
Det där att bågarna skulle ta i backen vid häftig kurvtagnin tror jag inte är någon fara lutningsgivaren stannar nog motorn innan.

Jan-Olov
Hoppas du vet vart den där lutningsgivaren slår på, skulle inte vara kul å gasa ut ur en snabb kurva och motorn slår av så man gör en lowsider rakt ut i skogen.
 
Top