Tufft, onödigt, skrymmande eller fult?

Bänkad o Klar

New member
Något jag funderar på:
Varför är det så få (av de tyngre motorcyklarna) custom/glidarcyklar m.fl. som har motorbågar :confused:
//Jojje
 

britt-mari

New member
Något jag funderar på:
Varför är det så få (av de tyngre motorcyklarna) custom/glidarcyklar m.fl. som har motorbågar :confused:
//Jojje

Om det är så´na som sitter som "skydd" utanpå hojen, så är min hoj faktiskt utrustad med det! Tur är väl det, eftersom jag har vält den (stillastående!) några gånger! Så det verkar att vara en bra grej -om det nu var dem du menade!
 

Leif H..oj

New member
...varför är det så få ...som har motorbågar :confused:
//Jojje

Jag har också motorbåge och det var en himla tur jag fick den på vid leveransen för nån vecka senare var det en grästuva på en gammal nedlagd väg som jag körde på i krypfart, framhjulet tvärställde sig åt vänster och jag tappade balansen och välte åt höger rakt ner i ett dike. Tack vare motorbågen fastnade jag inte under hojen. Jag kommer inte på nån som inte har...båge på rak arm???
 

Bänkad o Klar

New member
Om det är så´na som sitter som "skydd" utanpå hojen, så är min hoj faktiskt utrustad med det! Tur är väl det, eftersom jag har vält den (stillastående!) några gånger! Så det verkar att vara en bra grej -om det nu var dem du menade!

Jag kanske uttryckte mig felaktigt :eek:, men det är precis det skyddet jag syftar på, och du, jag tappade min jag med innan jag förstod hur viktigt det var med noll-läget.
//Jojje
 

Bänkad o Klar

New member
Jag har också motorbåge och det var en himla tur jag fick den på vid leveransen för nån vecka senare var det en grästuva på en gammal nedlagd väg som jag körde på i krypfart, framhjulet tvärställde sig åt vänster och jag tappade balansen och välte åt höger rakt ner i ett dike. Tack vare motorbågen fastnade jag inte under hojen. Jag kommer inte på nån som inte har...båge på rak arm???

Wow, det låter fantastiskt -tack för det! Jag började känna mig som en riktig outsider med min.
Jag kan lätt säga det motsatta (i de trakter jag bor) att jag "på rak arm" sällan ser cyklar med motorbåge -därav min fråga på detta forum.
//Jojje
 

Katarina

Helt okej
Jag har satt på båge på min BMW GS i fall att. I dag höll jag dock på att tappa min Triumph men lyckades rädda den i sista bråkdelen, den saknar nämligen båge... :eek:
 

Leif H..oj

New member
...I dag höll jag dock på att tappa min Triumph../quote]

Ojojoj...visst blir man lite darrig i bena efter en sån grej :eek:...var det ute i trafiken det hände eller stog du still. Jag kom på att jag tappat min custom en gång till stillastående vid rödljus mitt i Eskilstuna. Fullpackad för en 550 milsresa runt Sverige och Norge. Bak satt dottern som ramlade av lätt chockad. Fattar inte vad som hände??? Hade kört i knallhårt regn i en halvtimme och var väl trött i hjärnan...bara tappade hojen fast jag hade båda fötterna i backen. Det som retar en är att det står en massa människor, icke mc-ister, på trottoaren och bara pekar. Då får man kraft när man blir :mad:, ställer sig med ryggen mot hojen och trycker upp den med benkraft. Ingen skada skedd, tack vara bågen.

Nå Katarina...ska du erkänna nåt ? :rolleyes:
 

GuzziKungen

New member
Det behövs inte på Guzzi då dom är utrustade med kraschcylindrar :)
Jag har lagt hojen med endast små skador som följd.
Ha dé
 

Grängesdanne

New member
Jag har motorbågar på min M1800R, och har haft det på alla mina custom cyklar.
Jag vill inte tänka på vad det kostar att köpa en ny tank, när en liten plastbit kostar, närapå, en löning...
 

Katarina

Helt okej
Nå Katarina...ska du erkänna nåt ? :rolleyes:
Det hände ingenting som tur är men det var fel handhavande från min sida. Jag kom svängande av från en väg och skulle in på en annan väg, la ner hojen som brukligt är i svängen och plötsligt låg där grus som man inte såg förrän man svängt av. Framhjulet hasade direkt och hojen höll på att tippa omkull. En fot var nere på marken och sen vet jag inte hur jag gjorde men upp kom hojen och jag kunde köra vidare in på den väg jag var på väg in på. Hade jag tappat den på det gruset hade jag gråtit rejält för det är min favorithoj Nr 1. Ja, jag blev skakis sen och nej, det brukar inte vara grus där och ja, dumt att förutsätta det ska vara tomt på grus. :eek:

Skyddsbågarna till en Scrambler ser ut som såna till en glidare, breda och utstickande, ganska fula faktiskt. Då är BMW:ns snyggare, de sitter böjda runt motorn som nån kapsel. :)
 

Leif H..oj

New member
Skyddsbågarna till en Scrambler ser ut som såna till en glidare, breda och utstickande, ganska fula faktiskt. Då är BMW:ns snyggare, de sitter böjda runt motorn som nån kapsel. :)


Dags att vi presenterar lite bilder på våra "fulsnygga" men "reparationskostnadseffektiva" alster; MOTORBÅGARNA.

Yamaha XT 660R 2005 (Givi) och Suzuki Volusia 2003 (Ledrie)
 

Bänkad o Klar

New member
Det hände ingenting som tur är men det var fel handhavande från min sida. Jag kom svängande av från en väg och skulle in på en annan väg, la ner hojen som brukligt är i svängen och plötsligt låg där grus som man inte såg förrän man svängt av. Framhjulet hasade direkt och hojen höll på att tippa omkull. En fot var nere på marken och sen vet jag inte hur jag gjorde men upp kom hojen och jag kunde köra vidare in på den väg jag var på väg in på. Hade jag tappat den på det gruset hade jag gråtit rejält för det är min favorithoj Nr 1. Ja, jag blev skakis sen och nej, det brukar inte vara grus där och ja, dumt att förutsätta det ska vara tomt på grus. :eek:

Skyddsbågarna till en Scrambler ser ut som såna till en glidare, breda och utstickande, ganska fula faktiskt. Då är BMW:ns snyggare, de sitter böjda runt motorn som nån kapsel. :)

Jo, din båge är inte direkt skrymmande, men, det måste väl ändå vara lättare att få upp en tung cykel (efter ett nedlägg) med en (enligt Leif H...oj "fulsnygg" och "reparationskostnadseffektiv" båge ;) .....eller?

//Jojje
 

Molgan

New member
Skyddsbågarna till en Scrambler ser ut som såna till en glidare, breda och utstickande, ganska fula faktiskt. Då är BMW:ns snyggare, de sitter böjda runt motorn som nån kapsel. :)
Tycker dom ser rätt så smidiga ut, men det är kanske vinkeln på fotot:

trump2-1.jpg
 

Leif H..oj

New member
Här är det väl inget fel på fotovinkel och det syns att man är rädd om mer än hojen. Denna variant har jag aldrig sett hittills i skarpt läge. Nån annan?
Den är väl bara ful!!!!!!!!!!
 

Bänkad o Klar

New member
Här är det väl inget fel på fotovinkel och det syns att man är rädd om mer än hojen. Denna variant har jag aldrig sett hittills i skarpt läge. Nån annan?
Den är väl bara ful!!!!!!!!!!

Har aldrig sett något liknande :eek: och det var faktiskt det fulaste jag sett :D.
Undrar hur man kommer ur en sådan anordning om det händer något :confused:
Kan inte låta bli att tycka att det faktiskt ser farligt ut :rolleyes:
//Jojje
 

Molgan

New member
Var hittas dom där?? De var ju smidiga, sitter ju som på BMW:n! Ser att det där är en Scrambler 2008:a också, kanske det kommit ny design på skyddsbågen detta år?
Ja troligen, enligt han som äger hojen är det standardbågen, och om man går till Trajjas hemsida och lyckas navigera sig rätt bland alla flashanimationer är det ett sådant dom visar.
 

swischmc

New member
Här är det väl inget fel på fotovinkel och det syns att man är rädd om mer än hojen. Denna variant har jag aldrig sett hittills i skarpt läge. Nån annan?
Den är väl bara ful!!!!!!!!!!

???!!! Varför åker de inte bil? :confused: Går de omkull kommer passageraren garanterat att ta tag i buren (?) och säkerligen klämma sönder fingrarna. Det är nog mer en psykologisk säkerhet än en verklig. Varifrån kommer bilden, någon som vet? Nyfiken på hur montören tänkt. :D
 

Leif H..oj

New member
???!!! Varför åker de inte bil? :confused: Går de omkull kommer passageraren garanterat att ta tag i buren (?) och säkerligen klämma sönder fingrarna. Det är nog mer en psykologisk säkerhet än en verklig. Varifrån kommer bilden, någon som vet? Nyfiken på hur montören tänkt. :D

Jim the inventor skriver sina tankar om detta påfund: http://www.babecage.com/

Personligen hoppas jag det stannar vid en idiotisk uppfinnaridé. Om passageraren inte ska klämma fingrarna så kan man väl montera dit ett komplement till säkerhetsbältet (finns ett sånt inne i buren också) som spänner fast underarmarna och handlederna. Kanske konstruktionen då kommer väl till pass där den hör hemma, nämligen på psyket!!!!!!!
 
Top