TT line

R 1200 GS

New member
Hej

Jag har bokat TT lines färja Peter Pan till Travemynde.
Nu undrar jag, hur båten är utrustad med surrningsmöjligheter, bås ett ställa hojen i ? finns det rena spännband? eller skall jag medföra egna.
MVH.

Kjell
 

R 1200 GS

New member
Alla båtar har material för surrning. Kvalité och renhet varierar och hur man får ställa hojen. Ta med egna spännband om du är osäker. Du kan också kontakta TT Line och fråga direkt: http://www.ttline.com/sv/Frakt/Om-TT-Line/Kontakta-oss/

Tack för tipset! Bäst att ta med egna, för säkerhets skull.

Jag åkte Trelleborg - Sassniz för någrt år sedan, där fanns det bara ett rep på skrovet, men ingen infästning i durken, så jag fick binda i hojen, som tur var blåste det inte.

Kjell
 

Bob Sweden

New member
Tack för tipset! Bäst att ta med egna, för säkerhets skull.

Efter att nu ha klämt nästan 1000 mil under maj månad så har det blivit en hel del färja, sammanfattning:

DFDS fraktfärja Göteborg - Immingham:
Spännband för container och lastbil (grova), några enstaka "lite mindre" fanns. Mycket tillmötesgående besättning!

Heysham - Isle of Man:
Här är man van att surra hojar. Fanns ett fåtal "framhjulsställ" på varje segling. I övrigt mycket proffsigt.

Harwich - Esbjerg:
Bra förutsättningar, fasta platser för hojar, stoppklossar etc finns.

Helsingborg - Helsingör:
Eeeeh, vadå surrning?

Rödby - Puttgarden:
Fasta platser med fasta spännband.

Rotterdam - Hull:
Repstumpar att fästa i vajrar spända utmed den särskilda "MC zonen" på bildäck. Hade nog inte skadat att ha med egna spännband här, rep är ju ändå alltid rep...

Eurotunnel England - Frankrike:
Mjukt och fint, ingen surrning nödvändig men se till att hojen parkeras med växeln i.

Tips:
Biltemas "styr-surrning" tar lite plats i packningen och funkar bra för enkel surrning som den på färjor.
Styrsurrning och ett spännband med så stora krokar som möjligt så har du allt du rimligen kan tänkas behöva på en färja.

/B
 

Hampe

Skriver massor!
Håller med om allt Bobby Sverige säger, och plussar på med en bild från Tallink-Silja Åbo - Stockholm tidigare i år:

nordkapp2011126.jpg


Ett snöre fäst i ett räcke - vassego å knyt...

Generellt är färjornas utrustning antingen groteskt överdimensionerad, skitig, klumpig och riskerar att repa lacken för den som är rädd om grejerna - eller vansinnigt klen och omöjlig att fästa på ett ändamålsenligt sätt.

Ta med egna grejer, öva lite hemma - och kolla in Biltemas variant som Bob Schweden nämner:

82-496_l.jpg

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Spannband-for-styre/


Något som funkar på just din hoj...?



Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Högaktuellt tråd nu i semesterplaneringen!




Hampe
Detta inlägg var en del i projektet "lyfta från botten för att sätta sprutt på forumet"
 

Virago Irene

New member
Älskar den där styrsurrningen. Trelleborg-Rostock med Stena hade ingen utrustning, men det fanns hål för krokarna i min styrsurrning iaf. Ska åka TT-line i augusti, hoppas på hål för krokarna där med. Oslo-Frederikshavn med Stena hade däremot fullservice, behövde inte göra något (fast då var jag ensam motorcyklist den turen).
Åkte Kiel-Gbg i maj också, deras spännband var rostiga och allmänt äckliga. Tog till min styrsurrning där med.
 
Last edited:

Triumph int

New member
Tänk på att en ev hojgranne måste surra lika bra som du annars ligger den hojen kanske på din

Finns bara ett räcke så vänd hojen snabbt innan bilar börjar blockera så att du inte kan

Kan också bli långt till fästpunkter så ta med extra spännband
 

Kawasaki

New member
Tyvärr funkar inte biltemas till alla hojar, köpte till min men då jag har hand/vindskydd som även är fästa i styränden så går det inte att trä på dom.
Gäller nog alla typ äventyrshojar som har den konstruktionen.
 

Marie

Banned
Tyvärr funkar inte biltemas till alla hojar, köpte till min men då jag har hand/vindskydd som även är fästa i styränden så går det inte att trä på dom.
Gäller nog alla typ äventyrshojar som har den konstruktionen.


Och dessutom är de direkt olämpliga till touringhojar som har gummiupphängt styre. Där kan man faktiskt dra loss styret om det får ta hela belastningen. (T.ex. BMW K100, K1100)
 
Top