Tropisk semester, flyga med hjälm?

ATGATT Micke

New member
Jag är inbiten sportdykare(och instruktör) och tänkte sticka iväg igen i början på vintern, men jag vill också hyra motorcykel på plats, och mitt forumanvändar namn troget kommer detta ske med full utrustning. Håller på att kollar upp tropik-vänlig MC skyddsutrustning, bland annat Assero's 1000D cordura tropical motorcycle jeans som är designade för just det. Jacka finns det desto mer alternativ på.

Men största huvudbryet är hjälmen. Jo, det brukar ingå nån billig öppen hjälm i hyran, men jag föredrar att ha med egen ordentlig hjälm, så... hur transporterar jag denna best på flyget? Extra handbaggage i hård väska? Nån annan som flygit med hjälm i baggaget?
 

Bansaie

New member
Jag har en hoj stående i Spanien och skulle förra året ta med mig lite utrustning ner, bl.a. min crosshjälm. Har en expanderbar resväska som kunde göras tillräckligt tjock så jag kunde packa mjukt både i och runt hjälmen på alla sidor. Funkade bra och t.o.m. den klena plastskärmen höll.

I våras åkte en kompis med mig ner till Spanien för att åka hoj. Han packade sin hjälm i en ryggsäck han hade med som handbagage och även det funkade bra med lite mjukt runt hjälmen.

Så med rätt väska funkar båda metoderna, tänk dock på att vissa flygbolag är kinkigare än andra när det gäller formen och storleken på handbagaget. Flyger du Ryan funkar nog inte ryggsäcken då de är jättekinkiga på hur handbagaget ser ut. När vi flög till Spanien i våras var det med SAS och de är inte lika petiga bara prylarna går in i bagagehyllan.

View attachment 7926
 
Last edited:

Assar

New member
Vi var några stycken som körde hoj i Anderna i höstas. Hjälmarna följde med som handbagage på alla flygresor, vilket fungerade utmärkt.
Några tips dock: Plasta in visiret med t ex gladpack som skydd. Och köp en sån där fyrkantig väska på Stadium (brukar vara 2 st för 99 kr, typ). Där ryms oftast både stövlar och hjälm, om man nu inte vill att stövlarna ska ta upp vikt och utrymme i incheckat bagage.
 

ATGATT Micke

New member
Så med rätt väska funkar båda metoderna, tänk dock på att vissa flygbolag är kinkigare än andra när det gäller formen och storleken på handbagaget.
Det blir nog Thai Airways. Sticka ner till Koh Lanta och dyka där, och nån vecka på liveaboard till similan öarna, och när jag inte är på den, så köra motorcykel ut till diverse sevärdigheter. Med Thai Airways slipper jag mellanlanda innan Thailand, och jag tror inte att dom är så kinkiga med hand baggaget.
 

Yxan

Member
Namaste...
Flög med Finnair till Indien fg sommar; reste i MC-bootsen/jackan, min (öppna) hjälm bar jag i en hjälmpåse - som ett handbagage.
Övrigt jox = rubbet i en resväska.
Simma lugnt - Mange
 
Top