Trollstigen, Norge -13. ...fortsättning. Igen...

Hojkul!

New member
....fortsättning, igen.


Tänkvärt
Bashastigheten på vägarna i Norge är 80 km/h och oftast gäller 60 eller 80 km/h. Vanligen finns ingen skylt som visar max-hastighet när man kör ut från ett samhälle, utan man får själv minnas vilken max-hastighet som gällde tidigare.

Många vägsträckor utgörs av långa svepande kurvor omväxlande till höger och till vänster, och vid vissa tvära kurvor får man verkligen vara uppmärksam – man vet aldrig vad som väntar bakom kröken.
Vi blev varse om detta på vägen till Sylte/Valldal, där vi plötsligt såg en stillastående MC med varningsblink på vägens högra sida efter en vänstersväng. Föraren gick med raska steg mot nästa högerkurva. Vi anlade tryck på bromsarna och smög oss fram mot kurvan, undrandes vad som stod att vänta... Ett påkört djur, kollision, vacker vy...? När vi nådde kurvan och rullade genom den såg vi att det stod flera motorcyklister där och vi såg även en person som stod några meter ner i slänten bakom vägräcket... Troligen låg där nere en motorcykel, eftersom trästolpen till vägräcket var helt demolerad. Vi drog slutsatsen att MC´n hade glidit/bromsat omkull, krossat trästolpen och gått rakt igenom räcket... Hoppas verkligen att föraren klarade sig på bästa sätt.
Jag är glad att min hoj fick nya däck monterade både fram och bak, dagen innan avfärd mot Norge.

Hotellrum betalades med VISA-kort och jag kunde inte se att det reserverades ett högre belopp initialt, och beloppet drogs från kontot som det skulle efter någon dag eller två.

Ett glatt humör mot de som man möter på sin färd betyder vanligen att man blir lika bemött tillbaks. Ej att förglömma :)
-
 

Hojkul!

New member
Ett tips är ju att bara ha 1 tråd, blir lite jobbigt att följa annars.

Tack för att du läste!
Jo, såklart jag förstår det. Men vad gör man när max antal tecken (eller är det ord?) inte får överstiga 10000 per inlägg...? :/
 

Ove 60+

Active member
:) Kul läsning. När du "Skickat svar" och kollat att det fastnat trycker du helt enkelt på "Svara" och fortsätter skriva så kommer allt i samma tråd. Kanske du kan be moderator fixa ihop delarna till samma tråd? :tummenupp
 

Hojkul!

New member
Nu har jag bett moderator att slå samman de tre delarna - men det är inte möjligt.
/H
 
Top