Motorn i Thunderbird sport är i princip samma 3-pipiga förgasarmotor som sitter i alla Hinkley-trajor innan de började med insprutning.
Det är en mycket robust konstruktion, de hade ju en del att bevisa med tanke på historien.
Trots allt finns det ett par genomgående problem man kan råka ut för.
Det värsta av dessa är frikopplingen till startmotorn. På modeller fram till mitten av 1996 var det inte ovanlig att denna frikoppling gav upp, med följd att man får en massa oljud vid start och till sist driver startmotorn ej alls. Från och med serienummer 23707 sitter en grövre koppling som det ej är några problem med.
Delen i sig är inte så våldsamt dyr, under 3000:- men för att komma åt och byta den behöver du riva isär motorn så det är en hel del jobb.
Ett annat fel är att drivningen till generatorn ger upp, man får då byta en drivaxel. Inte så märkvärdigt jobb, generatorn behöver tas ner och kopplingen líkaså, sedan går det relativt enkelt att byta denna axel. Detta fel brukar kallas DAR (Dreaded Alternator Rattle) på engelska forum.
Sedan har ju tempmätaren nämnts, dessutom är det inte helt ovanligt att tändspolar ger upp.
Däremot ställer jag mig frågande till att man skulle behöva justera flottörnivån, jag har 2 Trajor med denna motor och de har stått rätt. Dessutom har jag läst en massa på olika forum, men aldrig hört talas om det som ett vanligt problem. Däremot är det helt riktigt att det är hemskt trångt att ta bort förgasarna. Jag har gjort det ett antal gånger när jag bytte mina kammar till Speedtriplekammar och bestyckade om maskinen efter det.
Nu låter det kanske som om det bara är strul med dessa maskiner, men så är ej fallet. det är motorer med underbar gång och det är verkligen maskiner man kan lita på.
Vill du läsa mer om moderna Triumphs så rekomenderar jag ett besök på
www.triumphrat.net
Där finns diskussionsforum om alla Hinkleytrajor