triumph thunderbirds sport?

P

peter

Guest
Har varit här innan och frågat angående triumph-hojjar och fått mycket bra svar. Tänkte prova igen.
Vill veta allt om thunderbird sport. Vanliga fel etc. Är spekulant på en -98 som gått 2400 mil. Hr hört att startmotorn kan strula och att det ska vara krångligt och dyrt att byta den. Den är nyservad med ställda ventiler och oljebyten. Rimligt pris?
Tacksam för alla svar!!
Mvh: Peter
 
Last edited:

Trottel

New member
triumph igen

Har varit här innan och frågat angående triumph-hojjar och fått mycket bra svar. Tänkte prova igen.
Vill veta allt om thunderbird sport. Vanliga fel etc. Är spekulant på en -98 som gått 2400 mil. Hr hört att startmotorn kan strula och att det ska vara krångligt och dyrt att byta den. Den är nyservad med ställda ventiler och oljebyten. Rimligt pris?
Tacksam för alla svar!!
Mvh: Peter

Hej igen med risk för att bli tjatig så ska jag försöka ge dig lite tips.
Thunderbird / Legend osv har egentligen inga större brister, men det är som med thruxton, förgasarna bör demonteras och finjusteras. sedan köra en co justering.Denna modell går oxå betydligt bättre med mera flås i piporna och bestyckning, det är dock mycket trångt att jobba med förgasarna.

Sant är oxå att startmotorerna, kan ge upp bla kan de läcka olja genom tätningen till blocket, det är heller ej kul att byta dessa, finns ej tätning som reservdel, men kan gå att tillverka, med rätt kontakter, tveksamt om det är värt det, bättre att byta ut hela startmotorn, eftersom den ändå kan säga upp sig tyvärr kostar den ett par tusen.

Ännu en brist är vevhusventilationen (slungan) kolla om den är utbytt felet upptäcker du enkelt genom att kolla om det är olja under luftburken (på själva burken) obs! låt ej cyckeln stå utan olja längre stunder (vid oljebyte) pack boxen till slungan kan stryka med, idiot konstruktion!!!!! vid byte av slunga och packbox bör man veta vad man gör.

Ytterligare fel är jordfel på templampan.

Det var väl de vanligaste felen jag stött på men det kan ju vara någon som vet andra fel vore kul med fler tipps.

Blev det ingen Thruxton kan ju lätt säga att den har en bättre konstruktion.

Obs! jag ligger i startgroparna med egen verkstad där jag kommer att specialisera mig på bla förgasarjusteringar / bestyckningar mm
givetvis även vanlig service, kommer även att köpa och sälja begagnade verktyg & maskiner

power is controll mvh trottel
 
Last edited:

carpelux

New member
Motorn i Thunderbird sport är i princip samma 3-pipiga förgasarmotor som sitter i alla Hinkley-trajor innan de började med insprutning.

Det är en mycket robust konstruktion, de hade ju en del att bevisa med tanke på historien.

Trots allt finns det ett par genomgående problem man kan råka ut för.

Det värsta av dessa är frikopplingen till startmotorn. På modeller fram till mitten av 1996 var det inte ovanlig att denna frikoppling gav upp, med följd att man får en massa oljud vid start och till sist driver startmotorn ej alls. Från och med serienummer 23707 sitter en grövre koppling som det ej är några problem med.
Delen i sig är inte så våldsamt dyr, under 3000:- men för att komma åt och byta den behöver du riva isär motorn så det är en hel del jobb.

Ett annat fel är att drivningen till generatorn ger upp, man får då byta en drivaxel. Inte så märkvärdigt jobb, generatorn behöver tas ner och kopplingen líkaså, sedan går det relativt enkelt att byta denna axel. Detta fel brukar kallas DAR (Dreaded Alternator Rattle) på engelska forum.

Sedan har ju tempmätaren nämnts, dessutom är det inte helt ovanligt att tändspolar ger upp.

Däremot ställer jag mig frågande till att man skulle behöva justera flottörnivån, jag har 2 Trajor med denna motor och de har stått rätt. Dessutom har jag läst en massa på olika forum, men aldrig hört talas om det som ett vanligt problem. Däremot är det helt riktigt att det är hemskt trångt att ta bort förgasarna. Jag har gjort det ett antal gånger när jag bytte mina kammar till Speedtriplekammar och bestyckade om maskinen efter det.

Nu låter det kanske som om det bara är strul med dessa maskiner, men så är ej fallet. det är motorer med underbar gång och det är verkligen maskiner man kan lita på.

Vill du läsa mer om moderna Triumphs så rekomenderar jag ett besök på www.triumphrat.net
Där finns diskussionsforum om alla Hinkleytrajor
 

Trottel

New member
thunderbird

Motorn i Thunderbird sport är i princip samma 3-pipiga förgasarmotor som sitter i alla Hinkley-trajor innan de började med insprutning.

Det är en mycket robust konstruktion, de hade ju en del att bevisa med tanke på historien.

Trots allt finns det ett par genomgående problem man kan råka ut för.

Det värsta av dessa är frikopplingen till startmotorn. På modeller fram till mitten av 1996 var det inte ovanlig att denna frikoppling gav upp, med följd att man får en massa oljud vid start och till sist driver startmotorn ej alls. Från och med serienummer 23707 sitter en grövre koppling som det ej är några problem med.
Delen i sig är inte så våldsamt dyr, under 3000:- men för att komma åt och byta den behöver du riva isär motorn så det är en hel del jobb.

Ett annat fel är att drivningen till generatorn ger upp, man får då byta en drivaxel. Inte så märkvärdigt jobb, generatorn behöver tas ner och kopplingen líkaså, sedan går det relativt enkelt att byta denna axel. Detta fel brukar kallas DAR (Dreaded Alternator Rattle) på engelska forum.

Sedan har ju tempmätaren nämnts, dessutom är det inte helt ovanligt att tändspolar ger upp.

Däremot ställer jag mig frågande till att man skulle behöva justera flottörnivån, jag har 2 Trajor med denna motor och de har stått rätt. Dessutom har jag läst en massa på olika forum, men aldrig hört talas om det som ett vanligt problem. Däremot är det helt riktigt att det är hemskt trångt att ta bort förgasarna. Jag har gjort det ett antal gånger när jag bytte mina kammar till Speedtriplekammar och bestyckade om maskinen efter det.

Nu låter det kanske som om det bara är strul med dessa maskiner, men så är ej fallet. det är motorer med underbar gång och det är verkligen maskiner man kan lita på.

Vill du läsa mer om moderna Triumphs så rekomenderar jag ett besök på www.triumphrat.net
Där finns diskussionsforum om alla Hinkleytrajor
håller med föregående talare angående att de är slitstarka maskiner, tråkigt med de fel som finns bara, dessa trecylindriga hojar har ju en underbar gång, däremot har jag haft in ett antal på verkstaden som förgasarna stått fel på det har varit på de flesta triumph vilket måste vara klent från både keihin och triumph det är dock inget allvarligt fel om man justerar in hojen i tid annars kan de få för mager blandning vilket ej är hälsosamt
 
Top