Triumph thruxton?

P

peter

Guest
Hej! Tänkte skaffa mig en thruxton och har lite frågor jag skulle vilja få svar på. Finns det något speciellt man ska titta efter på begagnade thruxtons (vanliga fel etc) Rimligt pris beroende på årsmodell, extrautrustning mm. Jag är relativt lång (190 cm) har provsuttit men ej åkt pga väderförhållandena... är hojen för liten?
Vore tacksam för svar och tips.
H. Peter
 

Trottel

New member
truxton

Hej! Tänkte skaffa mig en thruxton och har lite frågor jag skulle vilja få svar på. Finns det något speciellt man ska titta efter på begagnade thruxtons (vanliga fel etc) Rimligt pris beroende på årsmodell, extrautrustning mm. Jag är relativt lång (190 cm) har provsuttit men ej åkt pga väderförhållandena... är hojen för liten?
Vore tacksam för svar och tips.
H. Peter

Hej jag har skruvat en hel del med dessa maskiner, så jag vet att de kan vara väldigt varierande i gången, detta går dock att åtgärda genom att plocka ner förgasarna, och ta bort avgasreningen, samt justera in förgaseriet.

I övrigt så har de tidiga modellerna en tendens att tippa in i kurvorna, vid aktiv åkning har jag märkt att en styrdämpare kan behövas.

Titta efter läckande lödningar i oljekylaren, -05 hade en del bekymmer med läckande cylinderfots packning,samt två pluggar under startmotorn, dessa läckage har dock åtgärdats vid upptäckt inom garantin men titta efter.

I övrigt är truxton en underbar hoj som blir ändå underbarare efter justering bestyckning mera buller och bortplockad avgasrening.

Power is controll mvh Trottel
 
Last edited:

rolanda

New member
Truxton,fråga till sign. Trottel

Hej,du skriver bland annat gången kan vara varierande på Truxton. Du tycker att man bör plocka ner förgasarna. Bildas det någon form av beläggning i dom eller vad beror det på?Kan det uppstå även om man tappar ur bensinen i flottörhusen under vintern?Är det något man kan göra för att undvika problem?En sak till:vid runt 80km. uppstår en skakning i styrsystemet radiellt,är det något du känner igen? Tacksam för svar. Roland.
 

Trottel

New member
thruxton

Hej,du skriver bland annat gången kan vara varierande på Truxton. Du tycker att man bör plocka ner förgasarna. Bildas det någon form av beläggning i dom eller vad beror det på?Kan det uppstå även om man tappar ur bensinen i flottörhusen under vintern?Är det något man kan göra för att undvika problem?En sak till:vid runt 80km. uppstår en skakning i styrsystemet radiellt,är det något du känner igen? Tacksam för svar. Roland.
det jag menar med att man bör plocka ner förgasarna är att jag upptäckt vid bla service och även leveransservice på thruxton / bonneville /america /speedmaster / thunderbird / legend osv att flotörnivån står på tok fel och när man gjort detta får man justera in luft bränsle blandningen och synka förgasarna man kan nästan säga att det är undantag med korrekt justerade förgasare på dessa modeller dock har det blivit bättre på sena -06 or

beläggning bildas i alla förgasare om man inte sköter om dem korekt bla skall man tömma dessa inför vinterförvaringen och kör alltid på 98oktan

att du upplever en skakning vid 80 kilometer i styrsystemet jag undrar om du menar styret eller hela hojen och är det bara vid 80 eller börjar det då och blir värre vid högre hastighet?

american och speedmastern har en annan vevaxel så de kan upplevas att de rycker vid 70-90 på högsta växeln speciellt vid taskigt inställda förgasare detta gäller ej thruxton och bonneville t100 då de har 360 graders vevaxel hoppas jag kunnat hjälpa dig med dessa svar annars är du välkommen att fråga mer
mvh Trottel
 

rolanda

New member
Truxton

Hej Tack för ditt svar om förgasarna När det gäller skakningarna ,kan man
nog säga att dom finns i styret.Vid hastigheter från 90 och uppåt känns det
inget .Har märkt att skakningarna känns mer när man ligger i körbanan där all
trafik går lägger man sig nära höger kanten vägen inte så sliten,avtar dom.
MVH Roland
 

Trottel

New member
thruxton

Hej Tack för ditt svar om förgasarna När det gäller skakningarna ,kan man
nog säga att dom finns i styret.Vid hastigheter från 90 och uppåt känns det
inget .Har märkt att skakningarna känns mer när man ligger i körbanan där all
trafik går lägger man sig nära höger kanten vägen inte så sliten,avtar dom.
MVH Roland

Det som du beskriver kan vara obalans dåliga hjullager eller taskigt däck svårt att säga exakt förrens man kikat på hojen kan även vara styrlagret (dock långsökt) men just thruxton har inte varit så utsatt för det.
 

Marie

Banned
När det gäller Triumph Thruxton vet jag inte, men hade det varit en Yamaha XJ-900 så hade jag direkt gissat på ett för löst ansatt styrlager.
 

Thruxtonerich

New member
Hej,
jag har haft min Thruxton sen den kom ut 2004 och den var ny förståss.
Har inte haft några problem förutom skakningar i fronten som i mitt fall åtgärdades med nya däck. Bytte till pirelli sport demon som jag anser är bättre än dom standardmonterade. Jo förresten blinkerreläet lossnade från sitt fäste under v. sidokåpa. Startar alltid direkt även i minusgrader. Inga läckage. Har gjort en hel del modifieringar med förgasare, luftburk, avgassystem mm. Går som ett skållat troll och är kul att köra.
Den enda nackdelen som jag upplevde är körställningen där man hänger mycket på handlederna. Jag är kort i växten så en längre man eller kvinna upplever kanske inte samma problem. Provkör ordentligt.
DSC00046.jpg

Erich
 

Trottel

New member
thruxton

Hej,
jag har haft min Thruxton sen den kom ut 2004 och den var ny förståss.
Har inte haft några problem förutom skakningar i fronten som i mitt fall åtgärdades med nya däck. Bytte till pirelli sport demon som jag anser är bättre än dom standardmonterade. Jo förresten blinkerreläet lossnade från sitt fäste under v. sidokåpa. Startar alltid direkt även i minusgrader. Inga läckage. Har gjort en hel del modifieringar med förgasare, luftburk, avgassystem mm. Går som ett skållat troll och är kul att köra.
Den enda nackdelen som jag upplevde är körställningen där man hänger mycket på handlederna. Jag är kort i växten så en längre man eller kvinna upplever kanske inte samma problem. Provkör ordentligt.
DSC00046.jpg

Erich
läcker bild kul att det finns de som moddar om förgasare avgasrening mm det blir grymm skillnad jag håller med om däckvalet, original däcken är ej speciellt bra har du styrdämpare monterad? hur var det med flotörnivån på din hoj ca, 70% av de jag skruvat med har haft en felaktig flotörnivå + osynkade

just styrlagret brukar inte vara ett problem på thruxton däremot hade speedtriple mycket bekymmer med detta men man kan alldrig vara säker
 

Thruxtonerich

New member
Hej,
nej, ingen styrdämpare. Det behövs inte. Har gått upp till 110 däck front och 140 bak. Dessutom är mc:n sänkt 25 mm fram och bak. Flottörnivån är ok så vitt jag vet men har märkt att den går lite magrare på vä cylinder så nu i vinter när jag ändå bygger om lite så ska jag sätta i ett större munstycke. Bilden är från sommaren och sen dess har jag bytt fotpinnar till ställbara som funkar bättre tycker jag. Man måste förståss ändra fot-o-växelpedalen och man skrapar lite fotpinnar vid kurvtagning.
DSC00129.jpg

Erich
 

Trottel

New member
thruxton

Hej,
nej, ingen styrdämpare. Det behövs inte. Har gått upp till 110 däck front och 140 bak. Dessutom är mc:n sänkt 25 mm fram och bak. Flottörnivån är ok så vitt jag vet men har märkt att den går lite magrare på vä cylinder så nu i vinter när jag ändå bygger om lite så ska jag sätta i ett större munstycke. Bilden är från sommaren och sen dess har jag bytt fotpinnar till ställbara som funkar bättre tycker jag. Man måste förståss ändra fot-o-växelpedalen och man skrapar lite fotpinnar vid kurvtagning.
DSC00129.jpg

Erich
tjenare igen jo du har troligtvis en felaktig flotör nivå den skall stå på exakt 17,1 mm triumph rekommenderar +-1.5mm men det är inte tillfredsställande anser jag, grund inställ blandskruvarna på 2,5 varv

nör du justerat den så tar du hål i gren rören som på original rören (om dessa ej redan finns) 8mm, montera rostfria m8 bultar (gärna insex enklare att montera i och ur ) sedan tar du en co mätare och mäter blandningen på vardera cylinder via hålen på grenrören justera vid behov till ca 3,5% på bägge burkarna det skall var så exakt som bara går, tomgången skall ligga på 1000rpm under jusreingen varken mer eller mindre

vad har du för bestyckning eller är den dynojett kittad har du tagit bort blindtarmen på luftburken eller bytt ut hela mot lösa filter
 

Trottel

New member
jo glömde nämna att det ej är ovanligt med stora differanser på flotörnivån har varit med om att ettan hadde 12mm tvåan 21mm och då går inte hojen speciellt bra
mvh trottel
 

Thruxtonerich

New member
Hej igen,
Luftboxen är rensad och luftinsläppet förstorat så mycke det går och KN-filter monterat istället för org. papper. Dessutom är sidokåpan borrad för större luftflöde. Öppna dämpare från Raask, bestyckning 140. Stiften är kollade vid olika varvtal och ser bra ut. Det som man kan göra ytterligare är att riva l-boxen och montera lösa filter , det kan nog ge nån hk till. Har funderat lite på att porta toppen och montera större ventiler men det får vänta lite då en kille på triumph.rat.net forum håller på att göra just det+ montera kolvar för något högre komp. Ska bli intressant att se resultatet.
Erich
 

Trottel

New member
thruxton

Hej igen,
Luftboxen är rensad och luftinsläppet förstorat så mycke det går och KN-filter monterat istället för org. papper. Dessutom är sidokåpan borrad för större luftflöde. Öppna dämpare från Raask, bestyckning 140. Stiften är kollade vid olika varvtal och ser bra ut. Det som man kan göra ytterligare är att riva l-boxen och montera lösa filter , det kan nog ge nån hk till. Har funderat lite på att porta toppen och montera större ventiler men det får vänta lite då en kille på triumph.rat.net forum håller på att göra just det+ montera kolvar för något högre komp. Ska bli intressant att se resultatet.
Erich
det lät spännande det finns även vassare kammar att tillgå lågfarten har du bestyckat upp den oxå
 

Thruxtonerich

New member
thruxton

Nej, jag har inte rört lågfartmunstycket än då mc:n går bra med org.bestyckning men däremot glömde jag nämna att nålarna är höjda med brickor ca 1mm. Vassare kammar finns att köpa men är väldigt dyra med tveksam verkan och om det finns någon verkan så är det bara på toppen.
Jag är övertygad om att en försiktig "gatportning" i så fall är en bättre investering och kan man montera större ventiler får man ut betydligt mer. Ett byte av förgasare till Mikuni 42:eek:r tror jag också man kan motivera. Önskemålen är många och plånboken räcker liksom inte till allt men tar man en sak i taget går det ju. Jag gör det mesta själv men portning kan jag inte utan det får ett proffs ta hand om.
Erich
 

rolanda

New member
Truxton fråga till Thruxtonerich

Hej du skriver att du bytade däck till pirelli sport demon,gäller det även bak+
Efter det blev du av med skakningarna i fronten på din Truxton. Kändes
skakningarna upp och ned i frampartiet runt 80 km? som på min.I högre
hastigheter känner jag inte av dom alls.Gjorde du inte det heller?

MVH
Rolanda
 

Trottel

New member
Nej, jag har inte rört lågfartmunstycket än då mc:n går bra med org.bestyckning men däremot glömde jag nämna att nålarna är höjda med brickor ca 1mm. Vassare kammar finns att köpa men är väldigt dyra med tveksam verkan och om det finns någon verkan så är det bara på toppen.
Jag är övertygad om att en försiktig "gatportning" i så fall är en bättre investering och kan man montera större ventiler får man ut betydligt mer. Ett byte av förgasare till Mikuni 42:eek:r tror jag också man kan motivera. Önskemålen är många och plånboken räcker liksom inte till allt men tar man en sak i taget går det ju. Jag gör det mesta själv men portning kan jag inte utan det får ett proffs ta hand om.
Erich
om det är botten du är ute efter så gör lågfarts bestyckningen enormt mycket bikeline har lågfartsmunstycken portning är okej högkompkolvar okej störreventiler utan att byta kammar mer tvekamt på en thruxton, jag gjorde i ordning en thruxton i höstas den match portade vi insugen på + städade upp i förbränningsrummet runt ventilerna monterade högkomp kolvar modifierade luftburken använde faktiskt original filter, pluggade avgasreningen monterade normanhyde pipor bestyckade lågfart + högfart samt justerade in luft / bränslet till exakt 3,5% på bägge burkarna den går snuskigt bra men man lär ju experimentera själv oxå det är faktiskt halva nöjet
 

Thruxtonerich

New member
Hej du skriver att du bytade däck till pirelli sport demon,gäller det även bak+
Efter det blev du av med skakningarna i fronten på din Truxton. Kändes
skakningarna upp och ned i frampartiet runt 80 km? som på min.I högre
hastigheter känner jag inte av dom alls.Gjorde du inte det heller?

MVH
Rolanda
Hej Rolanda,
Jag hade skakningar i sidled ( styret rör nån eller några cm) framförallt vid gasavslag och då mc;n kom ner till ca. 80 km.Ingenting i högre farter.I flera forum har detta diskuterats och i dom flesta fall har det relaterats till framdäcket.
Jag bytte framdäck först och då försvann skakningarna direkt och efter ca.100 mil bytte jag även bak.
Skakningar upp o ner har jag inte stött på men jag tycker du ska låta en mekaniker kolla så hjul o däck är runda och balanserade. Jag vet en del har haft problem med ekrar som gått av, men det har mest varit den vanliga Bonnevillen.
Erich
 
Top