Triumph eller Ducati

Guzzi-Leif

New member
Ja i det här tråkiga landet, ja.... Men det finns ju andra länder;)
/Marie

Jag kan hålla med dig om att en kontinentresa inkluderande snabba transporter på Autostrade :D och -bahn :( samt alper med passagerare och semesterpackning ställer särskilda krav. Om man skall komma någorlunda fräsch fram betyder det mycket att ha en lasttålig, stabil mc med bekväm körställning, bra bromsar och anpassad motorkaraktär. Dock är det inte alla som har faiblesse för den typen av åkning...

Förresten har jag sett ett tyskt par där garanterat ingen av parterna vägde under 90 kg, åkandes på en fullpackad Honda CB 250 från början av 70-talet. Uppe på toppen av Hochalpenstrasse Grossglockner...
Förvisso verkade motorn aningen ansträngd och viss oljeinkontinens hade drabbat den men det gick! Antar att nerresan blev det värsta.
 

@nderz

New member
Själv är jag helnöjd med en "lagom" motorstark hoj. Omkörningar går galant och än så länge har jag inte haft några som helst problem att hänga med mina kompisar som kör tunga 1100:eek:r. Det är ju trots allt bara 110 på motorvägen, eller hur? ;) QUOTE]

Visst räcker det oftast med en mindre hoj, väger mindre och därmed ofta roligare å lättare att köra. Den största skillnaden jag känt är när vi är 2st med full packning på hojen, då känns det skönt med drygt 130hk och bra vridmoment
 

Bjarne - 748

New member
Lyssna inte för mycket på vad alla här säger, det är trots allt du som skall ha mc'n, och du som skall vara nöjd med den. Det är egentligen det enda som betyder något, vi är alla olika som personer, och jag skulle aldrig någonsin kunna tänka mig en touring maskin stor, tung och en massa väskor, men andra har det som sin drömhoj och skulle aldrig köpa en Ducce.

Åk runt, titta, kläm, känn, och välj den som talar till dig, och det går att välja en effektstark mc som 1:a mc, jag gjorde det, och har klarat mig bra, visserligen har jag bytt ned mig nu. Jag kan dock inte påstå att 748'an är långsammare än min gamla 916 - annourlunda självklart, men inte långsammare eller sämre acc.

/Bjarne
 

@nderz

New member
Hej,
På gång att köpa min första mc. Vill gärna ha en touringcykel med lite sportigare karaktär. Jag funderar på att köpa en Ducati ST2 eller eller en Triumph Sprint ST/RS. Intressant att höra om någon kan dela med sig av sina erfarenheter om de tre varianterna, jämförelser, tips mm. Kanske något annat förslag?
//Michael

Skulle vara kul å veta vad det blev för något, själv köpte jag en Sprint ST-06.
I och för sig så har jag 25 års erfarenhet av hojar.
Började 1980 på en Yamaha RD125 från 76 efter det har det blivit 2 st Honda 750-K. en Honda VFR750, en Suzuki GSX1100EF, den var riktigt trevlig att åka långt på. Efter några års uppehåll skaffade jag en Yamaha FZR1000 å efter det en Yamaha YZF1000 Thunderace. Förra hojen var en Kawa GPZ1100 och är numera mycket lycklig å nöjd ägare till en Triumph Sprint ST från 06.

Som någon annan skrev tidigare så anser jag att man bör börja på en lite mindre hoj, är ju i och för sig skitkul med 150 hk och drygt 200 kilo men knappast lämpligt att lära sig på. Har man färskt körkort eller är rejält ringrostig efter många år frånvaro från hojåkandet bör man (tycker jag) lära sig ordentlig vad det innebär att köra hoj. Se det som ett läroår, när du väl lärt dig hantera en hoj ordentligt så kommer du få mycket roligare på en effektstark. Bästa sättet (tycker jag: blev mycket tyckande nu...) att lära sig är att gå flera av SMCs broms och kurvteknik kurser och sedan prova på storbankörning med duktiga instruktörer
 

zynthaxx

New member
Hej,
På gång att köpa min första mc. Vill gärna ha en touringcykel med lite sportigare karaktär. Jag funderar på att köpa en Ducati ST2 eller eller en Triumph Sprint ST/RS. Intressant att höra om någon kan dela med sig av sina erfarenheter om de tre varianterna, jämförelser, tips mm. Kanske något annat förslag?
//Michael

Skulle föreslå att du testar en Buell också. 12X:en, som jag kör, har helt klart själ, och duger utmärkt till touring tack vare utmärkta originalväskor och funkar även perfekt till att ha passagerare på (min tjej tycker den är jättebekväm).

Räkna dock med total brist på kåpor, vilket å ena sidan gör att du inte behöver bry dig om turbulens, men å andra sidan gör att det inte är realistiskt att hålla snitthastigheter högre än 120-130 på långfärder - men ska det vara bekvämt över dessa hastigheter kan man ju lika gärna köra bil... :D
 

Sad Glad

New member
I början av tråden finns det några inlägg om att man inte skall välja en värstinghoj som första hoj. Men vafan, ST2 är väl knappast en värstinghoj, vad har den, strax över 80 hästar va?? Wow! :eek:

Ge er, vill man ha en första hoj som är sportig och touring på samma gång så är väl ST2 ett jättebra val om det är just den man tycker är snygg?

Köp Ducatin!

Edit: Gammal tråd såg jag nu så trådskaparen har säkert redan köpt en hoj. Vad blev det? :)
 

VFunRider

New member
Hej,
På gång att köpa min första mc. Vill gärna ha en touringcykel med lite sportigare karaktär. Jag funderar på att köpa en Ducati ST2 eller eller en Triumph Sprint ST/RS. Intressant att höra om någon kan dela med sig av sina erfarenheter om de tre varianterna, jämförelser, tips mm. Kanske något annat förslag?
//Michael

Jag säger Honda VFR, så klart :)
 
R

ro6ert

Guest
Triumph såklart

meddelande borttaget
 
Last edited:
Top