Triumph eller Ducati

Hej,
På gång att köpa min första mc. Vill gärna ha en touringcykel med lite sportigare karaktär. Jag funderar på att köpa en Ducati ST2 eller eller en Triumph Sprint ST/RS. Intressant att höra om någon kan dela med sig av sina erfarenheter om de tre varianterna, jämförelser, tips mm. Kanske något annat förslag?
//Michael
 

HonkyTonkMan

New member
Det var värst vad många som tänker köpa en näst intill värstinghoj som första båge. Kommer just från ett annat forum (ej Sporthoj) där en enligt utsago nybiten motorcyklist funderar på en Honda CBR600 som förstahoj. Vill inte folk överleva sin första hoj längre?:confused: Jag brukar i de här lägena råda nyblivna motorcyklister att se sej om efter en hoj som har mindre än sextio hästar UTAN strypkoppel. Gärna begagnad, av två anledningar. Ett, du spar pengar, både vid inköpet och när du till sist tröttnar på just den hojen. Pengar som du behöver för att köpa rediga skyddskläder och en bra hjälm. Den andra anledningen är att en äldre, lågteknologisk hoj kan du utföra mycket service och reparationer på själv. Väx in i mc-hobbyn långsamt, så lever du längre och kan på så sätt njuta mer av ditt hojåkande.
Och kom ihåg: Drömhojen förblir bara drömhoj tills du skaffat en.
 

Marie

Banned
Menar du att CBR 600 håller så hög kvalitet att man inte kan slita ut den?

Nej skämt åsido....
Så fort jag läser sådana uttalanden som det du gjort ovan måste jag protestera å det bestämdaste!!!
Som jag ser det så är det endast slöseri med pengar att inte köpa en rejäl hoj från början.
Jag blev övertalad i linje med din teori att börja med en 600-kubiks sjuttiotvåhästars hoj (och det är mer än du rekommenderar) Det tog från oktober till februari innan jag hade tröttnat på det tröga och slöa äskespelet och jag bytte upp mig till en nittioåttahästars 900-kubikare.
Det enda jag uppnådde var att slösa bort en bra slant i onödan.
/Marie
 

Mimmi

New member
F´låt...

...Jag blev övertalad i linje med din teori att börja med en 600-kubiks sjuttiotvåhästars hoj (och det är mer än du rekommenderar) Det tog från oktober till februari innan jag hade tröttnat på det tröga och slöa äskespelet och jag bytte upp mig till en nittioåttahästars 900-kubikare.
Det enda jag uppnådde var att slösa bort en bra slant i onödan.
/Marie


Hej!

Jag vet, och det var mitt fel:eek: ! Jag ber så mycket om ursäkt för det. Saken var bara den att jag som hade mångårig erfarenhet av hojar, 33 år vid det tillfället, trodde att det skulle vara lämpligare med en lite mindre maskin till Dig som var nybörjare då. För egen del började jag med lättviktare och gick sedan uppåt. Jag inbillade mig att det var en lämplig naturlig utveckling. Men i Ditt fall var det tydligen inte det rätta.
 

ZiP

New member
Det tog från oktober till februari innan jag hade tröttnat på det tröga och slöa äskespelet och jag bytte upp mig till en nittioåttahästars 900-kubikare.
Det enda jag uppnådde var att slösa bort en bra slant i onödan.
/Marie

Det är nog inte hur länge du ägt hojen utan hur många mil du kört.
Vad jag förstår så kör du fler mil på två månader än vad de flesta gör på hela året.
Sen är det ju så att det är roligt å byta hoj, alla borde börja på 125cc;)
 
Jag tror att det ligger något i att börja på en mindre hoj. Visst får man byta upp sig efter en säsong eller så men man får värdefull träning på en betydligt mer förlåtande hoj än om man köper värstingmaskinen direkt. Å andra sidan ska man inte köpa en hoj som man inte vill ha, då kommer man sannolikt inte hålla intresset vid liv särskilt länge och kanske slutar man då helt att köra hoj istället.

Var och en gör som de vill men själv är jag glad att jag började på en liten encylindrig 650 och sen har jobbat mig uppåt. Dessutom är det roligt att byta hoj då och då. det finns ju alltid något nytt och annorlunda som man vill prova så varför binda sig vid sitt första drömobjekt på en gång.

Vad gäller sakfrågan tycker jag Ducatin verkar roligare. Har i och för sig inte kört den men var inte så imponerad av den Triumph sprint jag provade i somras. En Ducati är ju dessutom alltid en Ducati men skulle jag slå ett slag för en annan hoj föreslår jag Honda VFR 800. En bra hoj om det inte är viktigt med känslan av att ha en Ducati.
Petrus
 

Bjarne - 748

New member
Hej.

Själv började jag med en 916cc Monster (Ducce), men har nu bytt upp (/ner) mig till en 748.
Hade jag varit du hade jag valt Ducatin, mest för att jag tycker om Ducati, men det är ju bara du som kan välja, åk in och titta, provsitt (provlyssna). ST2'a är luftkyld 2-ventilers motor, som är ganska basic om du vill skruva själv, och annars billig (så billig en Ducce nu kan bli) om du lämnar in den.
Annars håller jag med Marie - köp en ordentlig cykel som du vill ha, det finns ingen som tvingar dig att gasa fullt.

Lycka till!
/BJ
 

Marie

Banned
Det är nog inte hur länge du ägt hojen utan hur många mil du kört.
Vad jag förstår så kör du fler mil på två månader än vad de flesta gör på hela året.
Sen är det ju så att det är roligt å byta hoj, alla borde börja på 125cc;)
Jag har för mig att det blev cirka 3800 km på första hojen, så där har du nog rätt. ;)
Däremot avskyr jag att byta hoj (bil med för den delen). Jag har beträffande alla fordon principen att köpa något lagom välbegagnat, så att någon annan fått ta lejonparten av värdeminskningen, och sedan kör jag (och reparerar) tills fordonet i fråga är bortom all rimlig reparationsinsats. De allra flesta av mina fordon har jag följaktligen varit sista brukande ägare av. Ett av undantagen är min XJ-600, för den tröttnade jag som sagt var på, och utöver att den var trött och slö, så var kedjedriften en ständig källa till irritation. Asa med kedjesmörja överallt, och så få packväskan kletig på baksidan dessutom. Aldrig mer en kedjedriven hoj för mig. Det blev omodernt på bilar redan för nittio år sedan, jag fattar inte varför så många hojtillverkare envisas med det än idag.

För att återgå till sakfrågan så ser jag det som att välja mellan kolera och pest :p Den ena är engelsk och den andra är italiensk. Ingenjörskonst á la spagetti har jag inte mycket till övers för, men att gynna ett engelskt företag vore totalt omöjligt för mig, som ogillar allt som har med det landet att göra. I det valet bleve det Duccen, men med onda aningar angående kvaliteten...
/Marie
 
Last edited:

Ducatista

New member
Ducati kör man nog inte för kvalitetens skull om jag förstått saken rätt.
Petrus
Med en Ducati är det ren och skär körglädje! :D

Själv kan jag rekommendera Ducati Monster 620ie som är den av alla mina hojar som jag varit mest nöjd med. Både sett ur ekonomisk och körmässig synvikel. Vill du dessutom ha en Ducati Monster som är speciell och smått unik har jag en Foggy som är till salu.
 

SSDD

New member
Med en Ducati är det ren och skär körglädje! :D

Själv kan jag rekommendera Ducati Monster 620ie som är den av alla mina hojar som jag varit mest nöjd med. Både sett ur ekonomisk och körmässig synvikel. Vill du dessutom ha en Ducati Monster som är speciell och smått unik har jag en Foggy som är till salu.

Monster 620..... Suck Snacka om Impotent

Näe en S4 minst.... annars ruttnar du inom en månad
 

SSDD

New member
Det kanske räcker för den som inte behöver bevisa att hon inte är impotent?

Var det Ironi i mitt inlägg kanske

Spelar ingen roll, Man tröttnar på en månad , även om man är nybörjare ,,, Monster familjen väger nästan lika, är lika låga( Lr går att få lika låga) så varför satsa pengar som man förlorar i byte,,,Gå på en/ett större monster (1000 ) på en gång ,,Man behöver inte gasa fullt bara för att man har 100 hk istället för 60
Lr har jag fel ??
 
Last edited:

Marie

Banned
Var det Ironi i mitt inlägg kanske

Spelar ingen roll, Man tröttnar på en månad , även om man är nybörjare ,,, Monster familjen väger nästan lika, är lika låga( Lr går att få lika låga) så varför satsa pengar som man förlorar i byte,,,Gå på en/ett större monster (1000 ) på en gång ,,Man behöver inte gasa fullt bara för att man har 100 hk istället för 60
Lr har jag fel ??


Även om jag inte är någon Monster-specialist så är jag rent principiellt av samma åsikt. Det finns ingen anledning att köpa en pygmé-motoriserad hoj bara för att man är nybörjare. Man bestämmer väl själv hur mycket man vill vrida på gasrullen...
/Marie
 
Last edited:

-ah

New member
Var det Ironi i mitt inlägg kanske

Spelar ingen roll, Man tröttnar på en månad , även om man är nybörjare ,,, Monster familjen väger nästan lika, är lika låga( Lr går att få lika låga) så varför satsa pengar som man förlorar i byte,,,Gå på en/ett större monster (1000 ) på en gång ,,Man behöver inte gasa fullt bara för att man har 100 hk istället för 60
Lr har jag fel ??


Nä, det tror jag inte. Var det ironi i mitt svar?
Själv är jag så nöjd med 50 hk, efter att ha bytt ner mig i motorstyrka. Dom räcker gott och väl till att bli av med körkortet om det är vad man eftersträver, vid gruppkörning är det inga svårigheter att hänga med (även om jag inte gillar gruppkörning händer det ändå), semestern klaras av galant. Jag har aldrig funnit att motorstyrka hänger ihop med körglädje, och begriper inte jakten efter kubik och styrka. De få som verkligen kan utnyttja en supersporthoj gör det i alla fall på bana.
 

Marie

Banned
Det är samma som med bilar. Lite mer effekt är välgörande för säkerheten vid t.ex. omkörningar. Sen (kanske off topic vad avser Monster) är ett bra gäng hästar också mycket välgörande vid snabb körning på Autobahn genom hela Tyskland på en dag, med full semesterpackning.
/Marie
 

Mimmi

New member
Svårt val...

Hej!

Jag har provsuttit och provkört många modeller av Ducati, men ingen passar min kropp, inte ens S4 ger mig en såpass avslappad körställning att jag orkar med den, tyvärr...:( för visst är det något speciellt med en "Ducce":)

Triump tillverkar en modell som är, tycker jag, bland det vackraste som i dag finns att köpa: Thruxton!:) Tyvärr klarar jag inte heller den körställningen...

Så visst är valet svårt!
 

Guzzi-Leif

New member
Evolution eller revolution?

Med risk för att hamna aningen utanför ämnet:
Jag är alldeles säker på att jag inte skulle ha haft hälften så roligt samt att jag skulle ha levt fasen så mycket farligare om jag inte gått "den långa vägen" i mitt mc-åkande!
Jag har ökat efterhand med 118/125/250/500/850/1000/1150 kubik och varje steg har varit lika roligt, gett lika mycket körglädje samt har utvecklat mig massvis.
Att gå från 0,0 till värsting i ett steg anser jag tyda på dåligt omdöme samt en god portion prestigebunden omognad.
Men det är jag det...
 

Ducatista

New member
Själv är jag helnöjd med en "lagom" motorstark hoj. Omkörningar går galant och än så länge har jag inte haft några som helst problem att hänga med mina kompisar som kör tunga 1100:eek:r. Det är ju trots allt bara 110 på motorvägen, eller hur? ;)

De som kan det där med motorer, vridmonent och allt vad det heter, vet att 620ie:n t o m är starkare/snabbare än en 750ss. Själv föredrar jag en hoj med körglädje.

Som en vis man en gång sa till mig: det är bättre att lära sig köra hoj på en liten än bevisa att man inte kan på en stor.
 
Last edited:
Top