Trasigt spegelfäste i anslutning till handbromsen.

DannyO

New member
Tjena alla glada mcförare!

Jag har en Ducati Monster 620 Dark och försökte häromdagen ta loss den högra spegeln då den var trasig.

Spegeln satt så hårt på fästet så resultatet blev att skruven gick av vid mitten och hälften blev kvar i fästet som ni kan se på bilden. :mad:
View attachment 7438

Då fästet är nu obrukbart är min fråga: Kan man hitta bara den bakre delen som håller bromsen på plats och är spegelfäste eller måste jag byta hela handbromsen?
Har gjort en liten research på nätet utan att lyckas hitta något vettigt.

Universalfäste har jag testat med men dessvärre så får den inte plats på grund av bromsvätskehållaren.

Tack för alla svar! :tummenupp

Mvh
Danny
 

Kawasaki

New member
Skulle nog testa med att spraya typ wd40 och låta det vara ett par dagar och se till att det fins rostolja där hela tiden, och sedan borra i skruven för att få dit en skruvutdragare
och försöka försiktigt prova rucka fram/tillbaka för att försöka få den att börja röra på sig, kan med fördel värma med en värmepistol på utsidan av fästet för att få matrialet att utvidga sig så det går lättare att få ut bulten.
 

jrutgers

New member
Ja, jag håller med Kawasaki..
I med wd40.
Borra med ett bor så att du sedan kan slå i en torx. Lämpligt är då att håret du borrar är någon, några mm mindre än torx:en, så att du får tvinga i den.
Sen är det bara att skruva..
Har gjort då på otaliga skruvar som suttit som helv... Och lyckats varje gång..
 

Hampe

Skriver massor!
Skulle nog testa med att spraya typ wd40 och låta det vara ett par dagar och se till att det fins rostolja där hela tiden, och sedan borra i skruven för att få dit en skruvutdragare
och försöka försiktigt prova rucka fram/tillbaka för att försöka få den att börja röra på sig, kan med fördel värma med en värmepistol på utsidan av fästet för att få matrialet att utvidga sig så det går lättare att få ut bulten.

Nja, 'skruvutdragare' i form av svinpitt kan bli svår att komma någon vart med;
Högersidans backspegelfäste är ju vanligtvis 'felgängat' för att spegeln skall kunna 'slås loss' istället för att 'dras sönder'.
Något för TS att tänka på också...?
Välkommen till forumet, förresten.


Hampe
 

Ove 60+

Active member
Skulle nog testa med att spraya typ wd40 och låta det vara ett par dagar och se till att det fins rostolja där hela tiden, och sedan borra i skruven för att få dit en skruvutdragare
och försöka försiktigt prova rucka fram/tillbaka för att försöka få den att börja röra på sig, kan med fördel värma med en värmepistol på utsidan av fästet för att få matrialet att utvidga sig så det går lättare att få ut bulten.

Helt rätt som jag ser det och när jag tittar på bilden ser jag att kanske skruven sitter skruvad helt ner mot röret. Kan vara en idé att lossa hela fästet för att minska trycket i gängorna om så är fallet. :confused:
 

DannyO

New member
Tack för alla svar! Ska försöka med allt ni skrev här och får se hur det går. :tummenupp

Tack Hampe!
 

DannyO

New member
Efter mycket borrande och ilska så är spegelfästet nu obrukbart!
Vet någon vart man kan lättast hitta bara den bakre delen av bromsen/spegelfästet?
 

DannyO

New member
Tack Kawasaki!
Har nu beställt reservdelen och förhoppningsvis så slipper jag mecka mer.

Tack för alla svar! ;)
 
Top